Köyhä pitkäaikaistyötön muuttamassa maakuntiin - mutta minne?
Olen asunut yli viisikymmentä vuotta Helsingissä, mutta nyt on lähdettävä muualle. Kaupungin asuntoa on turha havitella, enkä mitenkään jaksaisi enää hätäapumajoituksen yhteishyyskän hajua ja tietoa siitä, että milloin tahansa tempaistaan jälleen johonkin muualle.
Haluaisin asua rauhassa hiljaisessa paikassa. En kaipaa seuraa tai huvituksia. Paikkakunnan työtilanteen ei tarvitse olla hyvä, koska jollen löydä työtä täältä pääkaupunkiseudulta, en varmasti löydä muualtakaan. Kovin värikkääseen ympäristöön ei halua joutua, ja tylsyyttä saa olla seudulla ihan miten paljon vain.
Yritykseni kaatuminen turmeli luottotietoni ja omaisuuteni, joten yksityiselle vuokranantajalle minun on turha havitella. Mikä paikkakunta ottaisi minut vastaan?
Kommentit (835)
Vierailija kirjoitti:
Optimisti kirjoitti:
Täällä on mainittu monta kivaa paikkakuntaa mutta ihan ensiksi katsoisin missä päin Suomea on kuvataide- ja käsityökouluja (Oulu, Kirkkonummi, Pieksämäki, Kokkolan ympäristö, jne.) ja hakisin sellaiseen opettajaksi tai opettajan viransijaiseksi. Jos olet tehnyt alan töitä 25 vuotta, niin osaat varmasti kaiken ja ikä ei ole opettajalle ongelma. Palkka on ihan sivuseikka - jos olet ollut työtön tulet kyllä toimeen.
Jos mitään sellaista koulua (tai työpaikkaa) ei löydy, niin sitten Fiskars, Hanko, Tammisaari ja siitä Turkuun päin, Jyväskylä, Savonlinna, Porvoo. Ihan erämaata en voi suositella mutta Oulukin voisi käydä.
On minulla opettajan pätevyys, mutta ei juuri tuohon hommaan. Koulutettuja käsityönopettajia varmasti on tarjolla riittävästi.
Opettajalle ikä nimenomaan on ongelma: mitä enemmän työvuosia on takana, sitä kalliimpaa hänet on palkata.
Ap
Oletko hakenut opettajaksi pikkukaupunkiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tutkailla työmahdollisuuksia uudelta paikkakunnalta ennen muuttoa. Jos vaikka saisi töitä ja jos ei saa, niin voit selvittää sosiaalitoimelle, että töitä ei nyt juuri löytynytkään.
Jos itseni pitäisi muuttaa nykyisestä läntisestä Suomesta, niin muuttaisin varmaan Savonlinnaan. Ihan vaan fiiliksen perusteella.
Varmasti saisit siivoustyötä. Muuta Tampereen lähikuntaan esim Ylöjärvi, Lempäälä. Edullisempia paikkoja esim Toijala, josta pääsee Tampereelle junalla.
Miksi helvetassa kenenkään pitäisi Tampereelle päästä??
Kun sieltä voisi löytyä se lyhytaikainen työpätkä, minkä takia ap:n "pitäisi" muuttaa, ja saisi sen muuttoavustuksen. Joku koulunkäyntiavustaja tai sijaisope.
Oletko hakenut työkyvyttömyyseläkkeelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porvoo. Lähellä helsinkiä ja täyttää muutenkin ap:n kriteerit
Ei Porvoossa ole halpoja kämppiä. Sinnehän olisi rynnätty jo ajat sitten jos olisi.
Aivan. Se sopii ap:lle, joka ei voi muuttaa, kun ei ole rahaa, työtä, varastossa 30 kuutiota erinomaisen arvokasta tavaraa, jolle ei löydy muuttoautoa eikä kantajia, auto on seisonnassa ja selkäkin kipeä, sosiaalitantat ei anna lupaa muuttaa eikä mistään muustakaan ehdotuksesta ole mitään apua. Silloin ainoa mahdollinen paikka on Porvoo.
Voihan asian noinkin tiivistää, mutta jos ajattelet asiaa ihan aivoillasi, ymmärrät kyllä, että ilman työtä ja rahaa ei kovin pitkälle muuteta. Minun tavarani ovat minulle arvokkaita, autoni on seisonnassa, koska minun ei kannata siitä luopua, ja sosiaalitantat ovat erittäin osaavaa ja ystävällistä väkeä.
Sitä en ymmärrä, miksi sinä ja niin moni räkytätte siitä, että selkäni estää minua etsimästä fyysisesti kuormittavia töitä. Mikä siinä on niin hauskaa? Veikkaan, että jos itse päätyisit ambulanssin kyydissä traumapäivystykseen, näkökulmasi fyysisiin työtehtäviin muuttuisi loppuiäksesi.
Millaista tyydytystä sinä muuten saat tuosta ilkkumisesta? Tämä on kiva ketju, kunhan pysytään muuttamisessa ja eri paikkakunnissa, eikä keskitytä solvaamaan minua.
Ap
tammelan kunta huolii kaikki tulokkaat ei väliä vaikka muutt talon asukkaat valittavat AIHEESTAKIN. kunta jossa pilleri ja viina kauppa toimivat koti ovelle asti.
lupina kirjoitti:
Jos tavarasta ei pysty luopumaan ja kokee että elämä on kiinni tavarassa, niin kannattaisi ehkä jutella jonkun ammattilaisen kanssa. Entä jos kaikki tavarasi tuhoutuisivat tulipalossa - lakkaisitko olemasta? Tekisitkö itsemurhan koska sinua ei ole olemassa ilman tavaraa?
Hitto sun kanssas.
Optimisti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Optimisti kirjoitti:
Täällä on mainittu monta kivaa paikkakuntaa mutta ihan ensiksi katsoisin missä päin Suomea on kuvataide- ja käsityökouluja (Oulu, Kirkkonummi, Pieksämäki, Kokkolan ympäristö, jne.) ja hakisin sellaiseen opettajaksi tai opettajan viransijaiseksi. Jos olet tehnyt alan töitä 25 vuotta, niin osaat varmasti kaiken ja ikä ei ole opettajalle ongelma. Palkka on ihan sivuseikka - jos olet ollut työtön tulet kyllä toimeen.
Jos mitään sellaista koulua (tai työpaikkaa) ei löydy, niin sitten Fiskars, Hanko, Tammisaari ja siitä Turkuun päin, Jyväskylä, Savonlinna, Porvoo. Ihan erämaata en voi suositella mutta Oulukin voisi käydä.
On minulla opettajan pätevyys, mutta ei juuri tuohon hommaan. Koulutettuja käsityönopettajia varmasti on tarjolla riittävästi.
Opettajalle ikä nimenomaan on ongelma: mitä enemmän työvuosia on takana, sitä kalliimpaa hänet on palkata.
Ap
Oletko hakenut opettajaksi pikkukaupunkiin?
Olen toki. Olen kuitenkin tehnyt niin epätyypillisen uran, että aina on löytynyt joku sopivampi, siis sellainen, jolle kouluympäristö on tuttu paikka. Erityis- tai luokanopettaja minä en ole, ja koulutuskin on ihan muualta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
En ole. Minulla on vielä toistakymmentä vuotta tehokasta työaikaa jäljellä. Siivoushommiin ja seisomatyöhön en pysty, mutta aivoissani ei ole mitään vikaa. Jos menisin lääkärille työkyvyttömyyseläkettä pyytämään, saisin lähinnä hullun paperit, ja niitä en tähän enää tarvitse.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Porvoossa ole halpoja kämppiä. Sinnehän olisi rynnätty jo ajat sitten jos olisi.
Aivan. Se sopii ap:lle, joka ei voi muuttaa, kun ei ole rahaa, työtä, varastossa 30 kuutiota erinomaisen arvokasta tavaraa, jolle ei löydy muuttoautoa eikä kantajia, auto on seisonnassa ja selkäkin kipeä, sosiaalitantat ei anna lupaa muuttaa eikä mistään muustakaan ehdotuksesta ole mitään apua. Silloin ainoa mahdollinen paikka on Porvoo.
Voihan asian noinkin tiivistää, mutta jos ajattelet asiaa ihan aivoillasi, ymmärrät kyllä, että ilman työtä ja rahaa ei kovin pitkälle muuteta. Minun tavarani ovat minulle arvokkaita, autoni on seisonnassa, koska minun ei kannata siitä luopua, ja sosiaalitantat ovat erittäin osaavaa ja ystävällistä väkeä.
Sitä en ymmärrä, miksi sinä ja niin moni räkytätte siitä, että selkäni estää minua etsimästä fyysisesti kuormittavia töitä. Mikä siinä on niin hauskaa? Veikkaan, että jos itse päätyisit ambulanssin kyydissä traumapäivystykseen, näkökulmasi fyysisiin työtehtäviin muuttuisi loppuiäksesi.
Millaista tyydytystä sinä muuten saat tuosta ilkkumisesta? Tämä on kiva ketju, kunhan pysytään muuttamisessa ja eri paikkakunnissa, eikä keskitytä solvaamaan minua.
Ap
Mutta kun sinä et muuta. Vai oletko jo vähitellen löytänyt mieleisesi paikkakunnan tästä ketjusta?
Samat tuet, joita saat nyt, saisit siellä muuallakin, usko jo. Muuttoavustusta et edes yritä hakea. Et edes halua ottaa selvää siitä. Tämä on sinulle jokin terapiaketju. Muuttaminen on haave, jota et ikinä uskalla toteuttaa ja siksi tarvitset tekosyitä sille, miksi mistään ei tule mitään. Kipeää selkääsi olet itse valitellut, muiden esteidesi ohella. Ei sinua oikeasti muuttaminen kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Ap, olet nyt herättänyt yleisön mielenkiinnon varastosi sisältöön. Pystyisitkö myymään sen könttänä jollekin joka on halukas käymään sen läpi?
Miten kukaan voi esittää tällaista???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole. Minulla on vielä toistakymmentä vuotta tehokasta työaikaa jäljellä. Siivoushommiin ja seisomatyöhön en pysty, mutta aivoissani ei ole mitään vikaa. Jos menisin lääkärille työkyvyttömyyseläkettä pyytämään, saisin lähinnä hullun paperit, ja niitä en tähän enää tarvitse.
Ap
Niistä hullun papereista olisi se etu, ettei sinun enää tarvitsisi olla työkkärin pomputeltavissa, kun et edes itse usko omaan työllistymiseesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mutta kun sinä et muuta. Vai oletko jo vähitellen löytänyt mieleisesi paikkakunnan tästä ketjusta?
Samat tuet, joita saat nyt, saisit siellä muuallakin, usko jo. Muuttoavustusta et edes yritä hakea. Et edes halua ottaa selvää siitä. Tämä on sinulle jokin terapiaketju. Muuttaminen on haave, jota et ikinä uskalla toteuttaa ja siksi tarvitset tekosyitä sille, miksi mistään ei tule mitään. Kipeää selkääsi olet itse valitellut, muiden esteidesi ohella. Ei sinua oikeasti muuttaminen kiinnosta.
On täällä paljon paikkakuntia, jotka ovat herättäneet mielenkiintoni. "MIeleisiä" ne eivät ole sen vuoksi, että kotiseudulta lähteminen todennäköisesti lopullisesti ja pelko siitä, että valinta ei olekaan hyvä, on pelottava asia. Minä en tosiaankaan halua muuttaa uudelle paikkakunnalle, mutta minun on ennen pitkää pakko.
Jos en olisi yksin, olisin saattanut innostuakin muutamasta paikkakunnasta. Yksin, rahattomana ja puolikuntoisena lähteminen tuntemattomaan ei ole innostava ajatus.
Oletetaanpa, että tämä olisikin terapiaketju. Mitä sinulla on terapiaketjuja vastaan? Tunnetko tuhlanneesi aikaasi tänne kirjoitteluun, vai mikä henkilökohtainen hiekanjyvä mieltäsi kalvaa?
Ap
Valitettavasti olen käyttänyt jo kaiken hyvän tahdon, joka on ollut saatavilla, ja ihmissuhteetkin ovat katkenneet tämän tilanteen vuoksi. Tarvitaan vähintään 30 kuution muuttoauto, siihen kuljettaja ja riittävästi kantajia - jo kirjoja on ainakin kuutio. Minä en pysty kantamaan mitään, koska vaivanani on pitkäaikaiseksi äitynyt noidannuoli, joka osaa yllättää ja tehdä minusta liikuntakyvyttömän yhdellä iskulla. Samasta syystä en voi tehdä esimerkiksi siivoustyötä, jolla olisin pystynyt jatkamaan elämistä entiseen malliin.
Työttömyys on saat*nasta.
Ap[/quote]
====
Myy ne roinas niin ja otat mukaan vain hammasharjan ja vaihtosukat. Et tarvitse muuttoautoa. Asuntoosi tarvitset ensin vain patjan lattialle.
DXTR kirjoitti:
Vierailija6Jyväskylä. Kaupungilta saat asunnon, jos ei sinulla ole vuokrasaatavia mihinkään.
</p>
<p>Jyväskylän läheltä löytyy mukavia pieniä paikkoja, joissa on hyvin edullinen vuokra. Toisaalta tällä hetkellä myös Jyväskylän kaupunkialueeltakin saa halvalla vuokra-asuntoja, koska tarjontaa on liikaa.
</p>
<p>Ja täällä ei kyllä ole pelkoa työllisyystoimista ( harmi, itse haluaisin sellaiseen)[/quote kirjoitti:Meinasin itsekin ehdottaa Jyväskylää. Itse suuntaisin ehkä kuitenkin johonkin länsirannikon kauppalaan merituntuman takia.
Vieläkö niitä kauppaloita on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, olet nyt herättänyt yleisön mielenkiinnon varastosi sisältöön. Pystyisitkö myymään sen könttänä jollekin joka on halukas käymään sen läpi?
Miten kukaan voi esittää tällaista???
Tästä minäkin ällistyin. Tilannetajun ja hienotunteisuuden puutteen huipentuma. Tähän tapaan:
- Irtaimistoni on kaikki, mitä minulla on jäljellä entisestä elämästäni. Olen hankkinut tavarani harkiten viidenkymmenen vuoden aikana, enkä missään tapauksessa luovu mistään.
- Pystyisitkö myymään sen könttänä jollekin joka on halukas käymään sen läpi?
En ole katsellut television huutokauppajuttuja, ja muuten niin kiinnostavista autonkorjausohjelmistakin jätän katsomatta ne pätkät, joissa aihiota nyhdetään sen omistajalta mahdollisimman halvalla ja lopussa hekumoidaan voitoilla. Toisten tietämättömyydestä ja/tai hädästä hyötyminen on äärimmäisen vastenmielinen ilmiö. Minultakin yritettiin ensin ostaa tavaraa kaveruuden pohjalta ja salaa jälleenmyytäväksi, mutta opin aika nopeasti.
Ap
Tule Kuhmoon ( www.kuhmo.fi ). Meillä on hienot järvimaisemat keskellä kaupunkia, edullisia Terva-asuntojen vuokra-asuntoja ja omaa rauhaa vaikka muille jakaa. Työvoimapulaakin on, monet yritykset etsivät työntekijöitä, jos töitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Niistä hullun papereista olisi se etu, ettei sinun enää tarvitsisi olla työkkärin pomputeltavissa, kun et edes itse usko omaan työllistymiseesi.
Ei työkkäri minua pomputtele. Olen siinä mielessä onnekas, että "omavirkailijoillani" on sekä kokemusta että näkemystä, ja olen saanut heiltä monenlaista apua. Olen osoittanut aktiivisuuteni sekä työnhaussa että työllistymiseen tähtäävissä opinnoissa niin selvästi, ettei minua tarvitse hätistellä eikä uhkailla. He ovat yhtä yllättyneitä kuin minäkin siitä, että en kelpaa töihin - en kelvannut edes silloin, kun kaikki muu oli kohdallaan, ja vain työpaikka puuttui.
Ap
Katso vaikka etuoven sivuilta millä hinnalla asuntoja vuokrataan ja myydään niissä kunnissa joista olet kiinnostunut. Saat osviittaa siihen millainen on paikkakunnan hintataso.
Joku pikkukylä jossa on edes ruokakauppa ja jonkinsortin julkinen yhteys isompaan paikkaan olisi ihanteellinen. Tai pikkukaupunki. Itä-Suomesta luulisi löytyvän kauniita paikkakuntia sellaiselle joka ei haikaile töihin. Minulle kelpaisi siellä monikin paikka.
Olen varma että elämänlaatusi ja rahatilanteesi paranee huomattavasti muuton jälkeen. Ja voihan siellä Helsingissä kyläillä myöhemmin jos ikävä iskee.
Pieksämäki ja Varkaus. Niissä on paljon työttömiä, niin ei tarvii huolehtia ettet erotu massasta työttömyyden vuoksi. Halpoja vuokrakämppiä ja ainakin mun kaveri jolla ei luottotietoja sai hyvän kämpän Varkaudesta ihan yksityiseltä eli näissä ne luottotiedot ei ole niin justiinsa. Luontoa ja vesistöä paljon.