Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhä pitkäaikaistyötön muuttamassa maakuntiin - mutta minne?

Vierailija
15.06.2021 |

Olen asunut yli viisikymmentä vuotta Helsingissä, mutta nyt on lähdettävä muualle. Kaupungin asuntoa on turha havitella, enkä mitenkään jaksaisi enää hätäapumajoituksen yhteishyyskän hajua ja tietoa siitä, että milloin tahansa tempaistaan jälleen johonkin muualle.

Haluaisin asua rauhassa hiljaisessa paikassa. En kaipaa seuraa tai huvituksia. Paikkakunnan työtilanteen ei tarvitse olla hyvä, koska jollen löydä työtä täältä pääkaupunkiseudulta, en varmasti löydä muualtakaan. Kovin värikkääseen ympäristöön ei halua joutua, ja tylsyyttä saa olla seudulla ihan miten paljon vain.

Yritykseni kaatuminen turmeli luottotietoni ja omaisuuteni, joten yksityiselle vuokranantajalle minun on turha havitella. Mikä paikkakunta ottaisi minut vastaan?

Kommentit (835)

Vierailija
221/835 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tule puolangalle - täällä sataa aina, paitsi silloin kun on pilvistä tai aurinko sattumalta paistaa (mikä on harvinaista).

Vierailija
222/835 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rantasalamen sulttaanikunnassa suat olla raahassa. Ei oo töetä.

Yksi henkilö työtön ja varaton.Helsinki jätti vuokrat pystyyn! Hankki vuokra asunto Siuntio ja hakemaan sieltä toimeentulotuet ymm.Siuntio passitti hänet pois.Ei suostunut ottamaan elätiä kuntaan! Jollain kumalla hän pääsi vuokra asunto Vantaa ja lopulta Vantaa järjesti hänet jonnekin asumaan maalle isoinen perheineen silloin.Asunon omistaja oli vantaa kaupunki kuitenkin.Mutta lapskatras pois kerrostalosta, kun paljon lapsia.Joten jos et pysty itse vuokra maksaa,Oletko varma sinut mihinkään muu kaupunki kunta halutaan elätiksi? Tarkista asia ensin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/835 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etelä-Pohjanmaa ja Pohjanmaa. Suomen pienimmät työttömyys-%:t. Varmasti löytyy töitä jos haluat, eria asia jos et halua eikä työn teko kiinnosta niin ehkä ei kannata noille seuduille muuttaa. Eivät niin laiskoista välitä.

Ei minua voi työn välttelemisestä syyttää. Urani ensimmäisiin kahteenkymmeneenviiteen vuoteen minun ei tarvinnut kertaakaan edes hakea työtä, koska sitä tarjottiin minulle enemmän kuin pystyin tekemään. Viime vuosien aikana markkinat ovat muuttuneet niin, että nyt en pääse töihin millään anomisella. Ei sitä kukaan olisi uskonut, että minäkin päätän elämäni pitkäaikaistyöttömänä, mutta näin on päässyt käymään. Työnhakukurssit etänä ovat aika kivojakin, mutta eivät nekään ole työllistymistä edistäneet.

Ap

Vierailija
224/835 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ainakaan turkuun muuta, täällä et tuu töihin pääsemään ilman suhteita ja suosittelijoita.

T: 12v3kk työttömänä ollut.

Vierailija
225/835 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kaanaa pori. vieressä maailman upein hiekkaranta

Suonen ehkä, ei maailman upein! Läheltä löytyy tuplasti isompia vastaavia rantoja, esim. Hollannista. Ja kauempaa thaikuista iisoja upeita rantoja.

Ei tosiaan maailman upein, mutta ihan kiva ranta.

Vierailija
226/835 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi henkilö työtön ja varaton.Helsinki jätti vuokrat pystyyn! Hankki vuokra asunto Siuntio ja hakemaan sieltä toimeentulotuet ymm.Siuntio passitti hänet pois.Ei suostunut ottamaan elätiä kuntaan! Jollain kumalla hän pääsi vuokra asunto Vantaa ja lopulta Vantaa järjesti hänet jonnekin asumaan maalle isoinen perheineen silloin.Asunon omistaja oli vantaa kaupunki kuitenkin.Mutta lapskatras pois kerrostalosta, kun paljon lapsia.Joten jos et pysty itse vuokra maksaa,Oletko varma sinut mihinkään muu kaupunki kunta halutaan elätiksi? Tarkista asia ensin!

Suomen kielen tasosta päätellen tuli ilmeisesti kulttuurillinen väärinymmärrys?

Vierailija
227/835 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kantrimänn kirjoitti:

Mieluummin itään kuin länteen, koska lännessä on nuivaa ja itseriittoista. Etelä-Savo, Karjalan kunnaat. Voisitko kalastaa tai metsästää? Se auttaisi suunnanvalinnassa. Valmistaudu hankkimaan mopo. Jos nyt heitän jonkun paikan, mieti Joensuun seutua.

Metsästys ei kuulu jokamiehenoikeuksiin. Pitää olla rikas maanomistaja että pääsee metsästämään syömäkelpoista riistaa. Kalastaminen on sitten vapaampaa nykyisin mutta verkoilla kalastamiseen pätee sama juttu, pitää olla vesialueen omistaja.

Ei tarvitse olla rikas maanomistaja. Kaverikin sai juuri aseenkantoluvan ja kuuluu johonkin metsästysporukkaan. Kaveri on työtön. 

Vierailija
228/835 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa saa vapaasti valita asuinpaikkansa. Voit muttaa aivan minne haluat.

Itse olen asunut työn takia eri puolilla Suomea ja jokaisessa maan kolkassa on mukavia ihmisiä ja kaunista luontoa.

Hiukan ristiriitaista kirjoittaa ensin asuinpaikan vapaasta valinnasta ja heti perään, että työ sanelee, missä asuu.

Itse asun alle kilometrin päässä synnyinpaikastani. Opiskelujen takia asuin välillä muualla, mutta sitten palasin.

229/835 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jyväskylä. Kaupungilta saat asunnon, jos ei sinulla ole vuokrasaatavia mihinkään. 

Jyväskylän läheltä löytyy mukavia pieniä paikkoja, joissa on hyvin edullinen vuokra. Toisaalta tällä hetkellä myös Jyväskylän kaupunkialueeltakin saa halvalla vuokra-asuntoja, koska tarjontaa on liikaa.

Ja täällä ei kyllä ole pelkoa työllisyystoimista ( harmi, itse haluaisin sellaiseen)

Meinasin itsekin ehdottaa Jyväskylää. Itse suuntaisin ehkä kuitenkin johonkin länsirannikon kauppalaan merituntuman takia.

Vierailija
230/835 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on mainittu monta kivaa paikkakuntaa mutta ihan ensiksi katsoisin missä päin Suomea on kuvataide- ja käsityökouluja (Oulu, Kirkkonummi, Pieksämäki, Kokkolan ympäristö, jne.)  ja hakisin sellaiseen opettajaksi tai opettajan viransijaiseksi. Jos olet tehnyt alan töitä 25 vuotta, niin osaat varmasti kaiken ja ikä ei ole opettajalle ongelma. Palkka on ihan sivuseikka - jos olet ollut työtön tulet kyllä toimeen. 

Jos mitään sellaista koulua (tai työpaikkaa) ei löydy, niin sitten Fiskars, Hanko, Tammisaari ja siitä Turkuun päin, Jyväskylä, Savonlinna, Porvoo. Ihan erämaata en voi suositella mutta Oulukin voisi käydä.

Vierailija
231/835 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maakunnat ovat täynnä maajusseja ja muita maanomistajia, jotka käytännössä saa rahansa peltojen ja metsien hoitoon valtiolta tukiaisina. Voivat ne siellä hetken nälviä mutta kannattaa sanoa tuo heille päin naamaa.

Vierailija
232/835 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahti. Täällä on muitakin työttömiä.

Vierailija
233/835 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Optimisti kirjoitti:

Täällä on mainittu monta kivaa paikkakuntaa mutta ihan ensiksi katsoisin missä päin Suomea on kuvataide- ja käsityökouluja (Oulu, Kirkkonummi, Pieksämäki, Kokkolan ympäristö, jne.)  ja hakisin sellaiseen opettajaksi tai opettajan viransijaiseksi. Jos olet tehnyt alan töitä 25 vuotta, niin osaat varmasti kaiken ja ikä ei ole opettajalle ongelma. Palkka on ihan sivuseikka - jos olet ollut työtön tulet kyllä toimeen. 

Jos mitään sellaista koulua (tai työpaikkaa) ei löydy, niin sitten Fiskars, Hanko, Tammisaari ja siitä Turkuun päin, Jyväskylä, Savonlinna, Porvoo. Ihan erämaata en voi suositella mutta Oulukin voisi käydä.

Onko ap sanonut olevansa opettaja? Luulin kyllä, että kyse oli käsityöharrastuksesta.

Vierailija
234/835 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tutkailla työmahdollisuuksia uudelta paikkakunnalta ennen muuttoa. Jos vaikka saisi töitä ja jos ei saa, niin voit selvittää sosiaalitoimelle, että töitä ei nyt juuri löytynytkään.

Jos itseni pitäisi muuttaa nykyisestä läntisestä Suomesta, niin muuttaisin varmaan Savonlinnaan. Ihan vaan fiiliksen perusteella.

Varmasti saisit siivoustyötä. Muuta Tampereen lähikuntaan esim Ylöjärvi, Lempäälä. Edullisempia paikkoja esim Toijala, josta pääsee Tampereelle junalla.

Toijala on nykyään Akaa. Junalla pääsee HKi ja TRE.

Akaa, eli Toijala ja Viiala, on tosi edullisia asua. Kuitenkin vesistöisiä, ja juna kulkee, myös Turkuun, kun on risteysasema. Valkeakoski ei aivan niin halpa, mutta hyvät palvelut. Lempäälä sitten jo vähän kalliimpi, kun on Tampereen naapuri. Mutta esim Sääksjärvi Lempäälässä edullinen, ja ihan Tampereen rajalla.

Vierailija
235/835 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tutkailla työmahdollisuuksia uudelta paikkakunnalta ennen muuttoa. Jos vaikka saisi töitä ja jos ei saa, niin voit selvittää sosiaalitoimelle, että töitä ei nyt juuri löytynytkään.

Jos itseni pitäisi muuttaa nykyisestä läntisestä Suomesta, niin muuttaisin varmaan Savonlinnaan. Ihan vaan fiiliksen perusteella.

Varmasti saisit siivoustyötä. Muuta Tampereen lähikuntaan esim Ylöjärvi, Lempäälä. Edullisempia paikkoja esim Toijala, josta pääsee Tampereelle junalla.

Miksi helvetassa kenenkään pitäisi Tampereelle päästä??

Vierailija
236/835 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Optimisti kirjoitti:

On minulla opettajan pätevyys, mutta ei juuri tuohon hommaan. Koulutettuja käsityönopettajia varmasti on tarjolla riittävästi.

Opettajalle ikä nimenomaan on ongelma: mitä enemmän työvuosia on takana, sitä kalliimpaa hänet on palkata.

Ap

Vierailija
237/835 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Porvoo. Lähellä helsinkiä ja täyttää muutenkin ap:n kriteerit

Ei Porvoossa ole halpoja kämppiä. Sinnehän olisi rynnätty jo ajat sitten jos olisi.

Aivan. Se sopii ap:lle, joka ei voi muuttaa, kun ei ole rahaa, työtä, varastossa 30 kuutiota erinomaisen arvokasta tavaraa, jolle ei löydy muuttoautoa eikä kantajia, auto on seisonnassa ja selkäkin kipeä, sosiaalitantat ei anna lupaa muuttaa eikä mistään muustakaan ehdotuksesta ole mitään apua. Silloin ainoa mahdollinen paikka on Porvoo.

Vierailija
238/835 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä olet ap liian kiintynyt tavaraan plus ajattelet, että haluat pärjätä yksin, ketään miestä et hyväksy. Itse vajaakuntoisena pitkäaikaistyöttömänä hyväksyin miehen ja muutin parin pahvilaatikon kanssa. Pitää nöyrtyä, kun on köyhä ja työtön, jos ei halua kadulle.

No nytpä menin sanattomaksi tästä typeryydestä.

Vierailija
239/835 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset hae siivoomaan? Monen paikkakunnan keskussairaaloissa on suorastaan huutava pula laitoshuoltajista, sinne otetaan kuka tahansa joka pystyy kävelemään, moppi pysyy kädessä ja osaa edes auttavasti Suomea. Kouluttavat talossa ja palkka juoksee koko ajan. 1900 brutto + lisät.

Moppi pysyi nuoressa kädessä aikoinaan ja pysyisi edelleenkin, mutta selkä ei kestä. Jos pystyisin tekemään fyysisesti raskasta työtä, olisin ollut nämä vuodet vaikka siivoamassa tai hyllyttämässä, enkä edes ajattelisi kotiseudultani lähtemistä. Töitä pystyn edelleen tekemään ympäri vuorokauden, mutta vain istuen.

Olen pattitilanteessa, jossa minun on pakko olla maan kalleimmalla seudulla maan pienimmillä tuloilla. Tämä ei ole kivaa.

Ap

Etkö pystyisi lainaamaan rahaa muuttokustannuksiin, jos tuosta Kelan avustuksesta on kiinni? Eikö ole sukulaisia tai ystäviä jotka voisivat auttaa muutossa? Kun itse muutin Jyväskylästä Turkuun, niin koko lysti maksoi reilusti alle 200e - siis pakun vuokran ja bensojen verran. Tietysti jos muuttofirma on ainoa vaihtoehto, niin kalliiksi tulee.

Valitettavasti olen käyttänyt jo kaiken hyvän tahdon, joka on ollut saatavilla, ja ihmissuhteetkin ovat katkenneet tämän tilanteen vuoksi. Tarvitaan vähintään 30 kuution muuttoauto, siihen kuljettaja ja riittävästi kantajia - jo kirjoja on ainakin kuutio. Minä en pysty kantamaan mitään, koska vaivanani on pitkäaikaiseksi äitynyt noidannuoli, joka osaa yllättää ja tehdä minusta liikuntakyvyttömän yhdellä iskulla. Samasta syystä en voi tehdä esimerkiksi siivoustyötä, jolla olisin pystynyt jatkamaan elämistä entiseen malliin.

Työttömyys on saat*nasta.

Ap

Kannattaako noita kirjoja raahata? Jos olet ne lukenut? Heitä kirjat pois ja tuo vain pakollinen. Niillä ei ole rahallista arvoa.

Kaupan alan töihin esim vuokrafirman kautta.

Minä olen hankkinut kirjani harkiten ja lämmöllä viidenkymmenen vuoden aikana. Olen lukenut melkein kaikki, ja kaikki aion lukea toistamiseen. Heitä itse pois lapsesi ja lemmikkisi, ei niilläkään ole rahallista arvoa. :(

Ap

Toivottavasti olet provo. Kos et ole, niin sun asenteellasi löydät itsesi vielä kadulta. Ehkä se on hyväkin. Opit nöyryyttä.

Jaahas, taas tätä typeryyttä.

Vierailija
240/835 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavarasi ovat varastossa niin tiukassa että mitään ei saa pois, j silti kaikki on sinulle niin tärkeää ettei pois heittäminen tai lahjoittaminen tule kysymykseen. No nyt me tosiaan päästiin siihen ongelman ytimeen, eli mielenterveysongelmaan.

Mielenterveysongelmiin on saatavilla apua, mutta tuohon typeryyteen ei taida olla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kahdeksan