Kiista sukunimestä estää naimisiinmenomme ja lapsen yrittämisen
Olemme kolmekymppinen pariskunta. Olemme olleet 3 vuotta yhdessä ja asuneet nyt 2 vuotta yhdessä. Meillä on pienet ongelmamme kuten kaikissa suhteissa, mutta kokonaisuudessaan suhteemme on hyvä ja rakastamme toisiamme. Meillä on paljon yhteisiä tulevaisuudensuunnitelmia, haluamme molemmat lapsia, ostaa/rakentaa tietynlaisen kodin, matkata jossain kohtaa pitemmäksi aikaan tiettyyn kohteeseen.
Meillä on kuitenkin yksi ihan järjetön ongelma. "Seuraava askel" meille olisi naimisiinmeno, mutta emme mitenkään pääse sopuun sukunimestä. Ongelma on siis se, että mies haluaa perheelle hänen sukunimensä. Minulle tämä olisi ok, jos miehen sukunimi olisi kiva, mutta kun se on IHAN HIRVEÄ. En halua tässä sanoa oikeita nimiämme, mutta jotta saatte jotain mielikuvaa, niin miehen sukunimi on tyyliä Plötkönen. Minun sukunimeni on neutraali ja yleinen, tyyliä Lahti tai Mäki.
Olemme käyneet kaikki vaihtoehdot läpi ja tässä lopputulokset:
Vaihtoehto 1. Minä ja mahdolliset tulevat lapset otamme miehen nimen: käy miehelle, ei käy minulle.
2. Mies ja lapset ottavat minun nimeni: käy minulle, ei käy miehelle.
3. Otamme jonkun muun sukunimen, esim. itse keksityn tai jomman kumman suvusta: käy minulle, ei käy miehelle.
4. Pidämme avioliitossa omat nimemme: käy molemmille , mutta ongelmaksi muodostuu lasten nimi. Miehelle käy ainoastaan oma nimensä lapsille, kun taas minä en mitenkään halua paiskata lapsiani niin rumalla nimellä, kun olisi mahdollista antaa neutraali/nättikin nimi.
Eli toisin sanoen miehelle ei käy mikään muu kuin se, että ainakin hän ja lapset ovat Plötjösiä, kun taas minulle kävisi kaikki muut vaihtoehdot paitsi se että lapset (ja minä) joutuisimme olemaan Plötjösiä.
Olemme puhuneet naimisiinmenosta jo vuoden ja aina keskustelu päättyy riitaan tästä nimiasiasta. En voi käsittää mikä ihmeen kunnia-asia miehelle on jatkaa Plötjösen sukua. Jos olisin itse tuon niminen, niin vaihtaisin riemusta kiljuen nimeäni naimisiin mennessä, enkä todellakaan haluaisi omille lapsille sitä. Tämä on aivan järjetön kompastuskivi meille, kaikesta muusta saamme sovittua ja molemmat osaamme joustaa ja tehdä kompromisseja, paitsi tässä asiassa.
Mitä ihmettä tässä voi tehdä? Minusta tuntuu, että yhteinen elämämme on pysähdystilassa, emme pääse eteenpäin, emme naimisiin emmekä voi alkaa yrittää lasta, koska emme kertakaikkiaan pääse yhteisymmärrykseen tästä asiasta. Kumpikaan meistä ei ole valmis joustamaan. Tämä tuntuu niin turhamaiselta ongelmalta, mutta vaikka miten olen yrittänyt miettiä Plötjöstä ja että ei se nyt niin paha, niin se tuntuu vain niin hirveältä antaa omalle lapselle kannettavaksi tuollaista nimeä. Miehen oikea nimi on oikeasti ehkä vielä vähän rumempi kuin Plötjönen, kun nyt mietin.
Mitä ihmettä tässä voi tehdä, mitä te tekisitte?
Kommentit (461)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälaiset nimet ovat täydellinen nou nou?
Sikiö? Sikanen? Suuripää? Junttila? Tampio? Alkio? Ala(s)pää? Lihavainen? Romu? Kärpänen? Paksu? Pöhö? Karjula? Kaljula? Viinanen? Saastamoinen?
Eli, mikä olisi täydellinen nou-nou... ja onko sillä mitään väliä loppuviimeksi, mikä se sukunimi on?
Aika kattava lista tuossa jo olikin.
Sikala
Nännimäinen
Suoyrjö
Mursu
Lötjönen
Misukka
Kiimajärvi
Veripää
Paksujalka
Siannahka
Mähönen
Pölhö
Juntti
Kakkinen
Pöhö
Mällinen
Raasu
Mörskä
PälliSinänsä kertovat hauskasti Suomen ja sen kielen historiasta, mutta ei mahda mitään, että nykypäivänä herättävät vähän epämiellyttäviä mielikuvia.
Ihan hyviä nimiä. Monilla vielä hienoa historiaakin takana. - Kasva aikuiseksi. Vai aiotko olla koko ikäsi räkänokka koulukiusaaja/työpaikkakiusaaja?
En minä ole mikään kiusaaja saati räkänokka. Mutta en mahda sille mitään, että nuo nimet ovat useammastakin kielitieteellisestä näkökulmasta tarkasteltuina vähemmän kauniita. Nimen kantajan persoona ja ulkonäkö eivät liity tähän mitenkään.
155
En kyllä tajua, mitä vikaa on vaikkapa sukunimessä Mähönen. Ihan normaali nimi. Kyllä täytyy olla herkkähipiäinen jos järkyttää.
Tavaapa tuo nimi ulkomailla. Miten kirjoitat nimen, oletko Mahonen vai Maehoenen?
Tirsk! Tässä maassa on kyllä paljon muitakin, yleisempiä sukunimiä, joissa on ääkköset. Ja etunimiäkin. Kirjoittaisin ulkomailla ääkköset ilman pisteitä jos näppäimistössä ei olisi ääkkösiä. Mikä on ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Vaihtakaa kolmas uusi nimi kaikille. Se nykyään mahdollista on.
Yodako se siellä neuvoo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sikiö? Sikanen? Suuripää? Junttila? Tampio? Alkio? Ala(s)pää? Lihavainen? Romu? Kärpänen? Paksu? Pöhö? Karjula? Kaljula? Viinanen? Saastamoinen?
Eli, mikä olisi täydellinen nou-nou... ja onko sillä mitään väliä loppuviimeksi, mikä se sukunimi on?
Sikala
Nännimäinen
Suoyrjö
Mursu
Lötjönen
Misukka
Kiimajärvi
Veripää
Paksujalka
Siannahka
Mähönen
Pölhö
Juntti
Kakkinen
Pöhö
Mällinen
Raasu
Mörskä
PälliSinänsä kertovat hauskasti Suomen ja sen kielen historiasta, mutta ei mahda mitään, että nykypäivänä herättävät vähän epämiellyttäviä mielikuvia.
Ihan hyviä nimiä. Monilla vielä hienoa historiaakin takana. - Kasva aikuiseksi. Vai aiotko olla koko ikäsi räkänokka koulukiusaaja/työpaikkakiusaaja?
En minä ole mikään kiusaaja saati räkänokka. Mutta en mahda sille mitään, että nuo nimet ovat useammastakin kielitieteellisestä näkökulmasta tarkasteltuina vähemmän kauniita. Nimen kantajan persoona ja ulkonäkö eivät liity tähän mitenkään.
155
En kyllä tajua, mitä vikaa on vaikkapa sukunimessä Mähönen. Ihan normaali nimi. Kyllä täytyy olla herkkähipiäinen jos järkyttää.
Tavaapa tuo nimi ulkomailla. Miten kirjoitat nimen, oletko Mahonen vai Maehoenen?
Tirsk! Tässä maassa on kyllä paljon muitakin, yleisempiä sukunimiä, joissa on ääkköset. Ja etunimiäkin. Kirjoittaisin ulkomailla ääkköset ilman pisteitä jos näppäimistössä ei olisi ääkkösiä. Mikä on ongelma?
Ehkä joillekin on ongelma, jos ei ole ulkomailla matkustellut. Tällaisten ihmisten on varmaan mahdotonta tajuta, miten vaikka Kimi Räikkönen, Teemu Selänne jne. pärjää ulkomailla. Kyllä täytyy olla elämä vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta toi sukunimijuttu on asia, jossa miehen ei tarvitse joustaa. Lapset laitetaan isän nimelle. Niin on Suomessakin toimittu satoja vuosia. Eli, se on todella vanha perinne ja tapa.
Nykyään on hyvä, että nainen sen sijaan voi valita minkä sukunimen itselleen ottaa. Silloin kun itse avioiduin vain yhdistelmänimi oli mahdollinen tai miehen sukunimi.
Ap voisi tehdä kompromissin ja pitää oman tyttönimensä mutta laittaa lapset miehen nimelle. Jos nyt ylipäätään haluaa tämän miehen kanssa naimisiin.
Höpölöpö. Kotimaisten kielten keskuksen sivuilta:
"1800-luvun loppupuolella suomalaisessa sukunimistössä tapahtui lyhyessä ajassa merkittävä murros. Tämä ilmeni muun muassa sukunimien käyttöönottona niillä, joilla sitä ei ennestään ollut. Suomalainen sukunimistö rikastui uusilla, tietoisesti sukunimiksi otetuilla nimityypeillä, ja ennestään horjuvasti käytetyt lisänimet vakiintuivat sukunimiksi. Kehitys johti lopulta sukunimilain säätämiseen vuonna 1920."
Ei ole siis mikään vanha perinne.
Länsi-Suomessa näin, mutta Itä-Suomessa on vanha sukunimiperinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen verran pitää miehellä olla itsekunnioitusta ja selkärankaa, että pitää oman nimensä ja on siitä ylpeä ja siittää vain sellaisia lapsia, jotka saavat saman nimen. Olkoon se sitten miten "ruma" tahansa.
HV. Tuollaisen miehen kanssa en edes tekisi lapsia. Nimeä nyrkkikyllikki ja sen tuotokset vaikka Lerssi-Kulliaisiksi.
Enkä minä tekisi sinun kanssa, vaikka olisit Megan Foxin kopio. Mitä et ole, vaan ylipainoinen töpselikärsä suomimamma.
Tyypillinen mies, muuta ei keksi kuin ulkonäön haukkuminen, vaikka ei ole nähnyt koko ihmistä. :D :D :D
Ap, älä anna periksi. Your way or high way.
Aiheeseen liittyen olen itse ihmetellyt fitness-bloggaaja Susanna Mustajärveä, joka meni naimisiin ja otti miehen nimen. On nykyään Susanna Juntunen. Juntunen ei ole kaikkein rumimmasta päästä, mutta ei nyt kyllä mikään miellyttäväkään sukunimi. Mustajärvi sen sijaan on kiva ja paljon harvinaisempi. He ovat saaneet sittemmin lapsenkin joka on nyt sitten Juntunen. En olisi itse ikinä muuttanut noin, mutta oma asiansa tottakai.
Ja puhun siksi ihan oikean ihmisen oikeilla nimillä, koska hän on julkisuudessa omalla nimellään esiintyvä bloggaaja/somettaja, joten nimellä puhuminen lienee sallittua.
Jos mies saa haluamansa ja sinun inhoamaan sukunimen lapsille niin silloin sinä saat päättää lasten etunimet ja miehellä ei ole asiaan mitään sanottavaa. Oma mieheni alkoi hyvin yhteistyöhaluiseksi kun ilmaisin, että joko lapselle tulee etunimet joista minä pidän tai en anna lupaa vaihtaa lapsen sukunimeä, koska äidin nimi tulee automaattisesti. Löytyi suvusta se kumpaakin miellyttävä sukunimi ja etunimet päätettiin yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sikala
Nännimäinen
Suoyrjö
Mursu
Lötjönen
Misukka
Kiimajärvi
Veripää
Paksujalka
Siannahka
Mähönen
Pölhö
Juntti
Kakkinen
Pöhö
Mällinen
Raasu
Mörskä
155
Ehkä joillekin on ongelma, jos ei ole ulkomailla matkustellut. Tällaisten ihmisten on varmaan mahdotonta tajuta, miten vaikka Kimi Räikkönen, Teemu Selänne jne. pärjää ulkomailla. Kyllä täytyy olla elämä vaikeaa.
Olen matkustellut ja siksi tätä kysynkin. Omissa lentolipuissa on ööt ja äät merkitty oe ja ae, onko sitten sama sukunimi, jos kirjoitan o ja a? Lippuvaraukset ja muut laitettiin aina lasten nimen mukaan, kun omaa nimeäni olisin saanut tavata useaan otteeseen. Varmaan minä vaan olen sitten laiska, mutta onneksi lasten nimeä miettiessä oli valinnanvaraa.
Tunsin kerran naisen, jonka sukunimi oli tyyliin Laine. Meni naimisiin ja on nykyisin Sikanen. Heillä ei ole edes lapsia. En olisi ikinä suostunut.
Meillä oli sama ongelma ja lopulta annoin periksi, että lapsille tulee miehen sukunimi, mutta itse en sitä ota. Sukunimi on todella vaikea lausua, joten lapset joutuvat aina tavaamaan sukunimen, se vähän surettaa kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Tiedän ja ymmärrän tuon, että lapselle tulee äidin sukunimi automaattisesti, ja että ilman äidin suostumusta sitä ei voi vaihtaa. Eli tiedän minulla olevan lopullinen valta nimestä. En vaan haluaisi tilanteen menevän siihen, että käytän tuota valtaa miehen tahtoa vastaan. Kunnioitan miestäni ja haluaisin että pääsisimme tässä johinkin yhteiseen päätökseen minkä molemmat hyväksyvät. Vaikea vaan nähdä tällä hetkellä mikä se voisi olla. Ja lisäksi en usko että alkaisimme edes yrittää lasta ennen kuin olemme saaneet tämän asian päätettyä. Kun kumpikin kuitenkin tietää, että se valinta on edessä kun lapsi syntyy.
Miehesi ei kunnioita sinua.
Raamatun mukaan miehen tulee rakastaa vaimoaan mutta naisen kunnioittaa miestään.
Pakko ottaa tämä esille, olitte sitten uskovaisia tai ette.
Millaista on rakkaus ilman kunnioitusta? Kuulostaa lähinnä rakkaudelta jota osoitetaan jollekin lemmikille, tyyliin siinä se olento on ja se on kovin söpö ja aiheuttaa positiivisia fiiliksiä, mutta ei siltä nyt mitään mielipiteitä mihinkään lähdetä kysymään! En haluaisi olla tuollaisen "rakkauden" kohde.
Kun itse aikanaan erosin, niin laitoin siistin eron ehdoksi sen, että lapset pitävät sukunimeni. Muuten olisin ryhtynyt vaikeaksi, johon yhteiskunnallinen asemani antaa mahdollisuudet. Ex-vaimo oli sen verran fiksu, että hyväksyi tämän mutinoitta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset kasvavat nimeensä kuten isänsäkin - eli pitävät sitä normaalina. He voivat halutessaan vaihtaa sen ja todennäköisesti ainakin naimisiinmennessään tytöt saattavat vaihtaa (ei tosin siksi etteivät nimestä pidä vaan ihan perinteiden takia). Jos nimi ei miehessä sinua aiemmin haitannut ja olet esitellyt hänet suvullesi miksi haittaisi nytkään?
PS. Avioliitto on kompromisseja. Jos haluat naimisiin, jostain pitää aina tehdä kompromisseja. Kompromissi ei tarkoita sitä että mies aina myötäilee, se vaatii sinultakin yrittämistä.
Juu, ne lapset tottuvat olemaan kiusattuina ruman nimensä takia, ja vain ja ainoastaan sen vuoksi, että heidän isänsä oli aikoinaan jääräpäinen pösilo. Seköhän se nimi onkin, Pösilö?
Mulle naurettiin jo nimestä Räsänen. ”Rää-rää-rääsänen, räsähtänyt rätti, räiskäle jne. Loputtomiin. Joo, en ole enää. Nämä räsäset ja mönkköset, lötjöset, sikiöt, lerssit ja nännimäiset. Örks🤮
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sikala
Nännimäinen
Suoyrjö
Mursu
Lötjönen
Misukka
Kiimajärvi
Veripää
Paksujalka
Siannahka
Mähönen
Pölhö
Juntti
Kakkinen
Pöhö
Mällinen
Raasu
Mörskä
155
Olen matkustellut ja siksi tätä kysynkin. Omissa lentolipuissa on ööt ja äät merkitty oe ja ae, onko sitten sama sukunimi, jos kirjoitan o ja a? Lippuvaraukset ja muut laitettiin aina lasten nimen mukaan, kun omaa nimeäni olisin saanut tavata useaan otteeseen. Varmaan minä vaan olen sitten laiska, mutta onneksi lasten nimeä miettiessä oli valinnanvaraa.
Olisi Kimi Räikkösenkin selvästi pitänyt vaihtaa nimensä. Miten se pääsee reissaamaan maasta toiseen?
Tämä ei edelleenkään ollut vastaus kysymykseen, mikä nimessä Mähönen on kamalaa? Jos syy on ä ja ö, niitä löytyy vaikka kuinka monesta yleisestä sukunimestä kuten Hämäläinen jne. En ole ikinä kuullut, että olisivat jääneet lennolta.
Meillä on lapsilla molempien nimet ja me pidimme omat nimemme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sikala
Nännimäinen
Suoyrjö
Mursu
Lötjönen
Misukka
Kiimajärvi
Veripää
Paksujalka
Siannahka
Mähönen
Pölhö
Juntti
Kakkinen
Pöhö
Mällinen
Raasu
Mörskä
155
Olisi Kimi Räikkösenkin selvästi pitänyt vaihtaa nimensä. Miten se pääsee reissaamaan maasta toiseen?
Tämä ei edelleenkään ollut vastaus kysymykseen, mikä nimessä Mähönen on kamalaa? Jos syy on ä ja ö, niitä löytyy vaikka kuinka monesta yleisestä sukunimestä kuten Hämäläinen jne. En ole ikinä kuullut, että olisivat jääneet lennolta.
En ole väittänyt nimeä Mähönen rumaksi. Täällä on muitakin kommentoijia mitä minä.
Sanon vaan edelleen, että onneksi meillä oli valinnanvaraa, joten lapsille saatiin helppo nimi. Se on toiminut oikein hyvin ulkomaillakin.
Miksiilmanmuuta lapset äidin nimellä,eikö isä ole samanarvoinen.Heti alkoi tuo isän-mollaus.
Pidätte avioliitossa omat nimenne. Eikös lapselle tule automaattisesti äidin sukunimi ellei toisin mainita? Ja riitatilanteissa lapselle annetaan aina naisen sukunimi jos oikeuteteen asti jaksetaan viedä asiaa. Eli menkää naimisiin ja tehkää lapsi, mies ei mahda lapsen tultua mitään sille, jos päätät antaa oman sukunimesi lapsellesi.
Minä ymmärrän kyllä erittäin hyvin miksi tällainen asia on ap:lle tärkeä. Minä olen itse saanut syntyessäni isäni ruman sukunimen ja olen hävennyt nimeäni siitä asti kun älysin sen olevan nolo. Nimestä sai myös kivoja väännöksiä ja keksittiinhän ne kaikki mahdolliset koulussa. Minä en ollut niin rohkea lapsi että olisin osannut ottaa asian huumorilla vaan lopulta yritin viimeiseen asti välttyä koko nimeni kertomiselta. Opettelin jopa kirjoittamaan niin suttuisen allekirjoituksen, ettei nimeä saa selville.
Onneksi nykyisen mieheni nimi on edes vähän parempi kuin omani, eli jos menemme naimisiin tulen sen ehdottomasti ottamaan. Muuten minulla ei ole mitään kulahtaneisiin perinteisiin nojaavaa tarvetta ottaa mieheni nimi, mutta onhan se tietysti kivempi että koko perhe on samalla nimellä ja hänen sattuu nyt olemaan vähemmän pöljä.
Jos eivät ole naimisissa niin mieheltähän ei kysytä, saavat automaattisesti äidin nimen.