Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kiista sukunimestä estää naimisiinmenomme ja lapsen yrittämisen

Vierailija
15.06.2021 |

Olemme kolmekymppinen pariskunta. Olemme olleet 3 vuotta yhdessä ja asuneet nyt 2 vuotta yhdessä. Meillä on pienet ongelmamme kuten kaikissa suhteissa, mutta kokonaisuudessaan suhteemme on hyvä ja rakastamme toisiamme. Meillä on paljon yhteisiä tulevaisuudensuunnitelmia, haluamme molemmat lapsia, ostaa/rakentaa tietynlaisen kodin, matkata jossain kohtaa pitemmäksi aikaan tiettyyn kohteeseen.

Meillä on kuitenkin yksi ihan järjetön ongelma. "Seuraava askel" meille olisi naimisiinmeno, mutta emme mitenkään pääse sopuun sukunimestä. Ongelma on siis se, että mies haluaa perheelle hänen sukunimensä. Minulle tämä olisi ok, jos miehen sukunimi olisi kiva, mutta kun se on IHAN HIRVEÄ. En halua tässä sanoa oikeita nimiämme, mutta jotta saatte jotain mielikuvaa, niin miehen sukunimi on tyyliä Plötkönen. Minun sukunimeni on neutraali ja yleinen, tyyliä Lahti tai Mäki.

Olemme käyneet kaikki vaihtoehdot läpi ja tässä lopputulokset:

Vaihtoehto 1. Minä ja mahdolliset tulevat lapset otamme miehen nimen: käy miehelle, ei käy minulle.

2. Mies ja lapset ottavat minun nimeni: käy minulle, ei käy miehelle.

3. Otamme jonkun muun sukunimen, esim. itse keksityn tai jomman kumman suvusta: käy minulle, ei käy miehelle.

4. Pidämme avioliitossa omat nimemme: käy molemmille , mutta ongelmaksi muodostuu lasten nimi. Miehelle käy ainoastaan oma nimensä lapsille, kun taas minä en mitenkään halua paiskata lapsiani niin rumalla nimellä, kun olisi mahdollista antaa neutraali/nättikin nimi.

Eli toisin sanoen miehelle ei käy mikään muu kuin se, että ainakin hän ja lapset ovat Plötjösiä, kun taas minulle kävisi kaikki muut vaihtoehdot paitsi se että lapset (ja minä) joutuisimme olemaan Plötjösiä.

Olemme puhuneet naimisiinmenosta jo vuoden ja aina keskustelu päättyy riitaan tästä nimiasiasta. En voi käsittää mikä ihmeen kunnia-asia miehelle on jatkaa Plötjösen sukua. Jos olisin itse tuon niminen, niin vaihtaisin riemusta kiljuen nimeäni naimisiin mennessä, enkä todellakaan haluaisi omille lapsille sitä. Tämä on aivan järjetön kompastuskivi meille, kaikesta muusta saamme sovittua ja molemmat osaamme joustaa ja tehdä kompromisseja, paitsi tässä asiassa.

Mitä ihmettä tässä voi tehdä? Minusta tuntuu, että yhteinen elämämme on pysähdystilassa, emme pääse eteenpäin, emme naimisiin emmekä voi alkaa yrittää lasta, koska emme kertakaikkiaan pääse yhteisymmärrykseen tästä asiasta. Kumpikaan meistä ei ole valmis joustamaan. Tämä tuntuu niin turhamaiselta ongelmalta, mutta vaikka miten olen yrittänyt miettiä Plötjöstä ja että ei se nyt niin paha, niin se tuntuu vain niin hirveältä antaa omalle lapselle kannettavaksi tuollaista nimeä. Miehen oikea nimi on oikeasti ehkä vielä vähän rumempi kuin Plötjönen, kun nyt mietin.

Mitä ihmettä tässä voi tehdä, mitä te tekisitte?

Kommentit (461)

Vierailija
161/461 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran pitää miehellä olla itsekunnioitusta ja selkärankaa, että pitää oman nimensä ja on siitä ylpeä ja siittää vain sellaisia lapsia, jotka saavat saman nimen. Olkoon se sitten miten "ruma" tahansa.

Vierailija
162/461 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee sellainen olo, että teillä ei ole oikeita ongelmia. Ohjeeni on, että tehnää kompromissi, jos oikeasti välitätte toisistanne. Jos oikeasti haluaa olla toisen kanssa, etsii kompromissia.

Aloittajahan on esittänyt jo vaikka mitä vaihtoehtoja, miehelle kelpaa vain yksi, hänen omansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/461 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Tiedän ja ymmärrän tuon, että lapselle tulee äidin sukunimi automaattisesti, ja että ilman äidin suostumusta sitä ei voi vaihtaa. Eli tiedän minulla olevan lopullinen valta nimestä. En vaan haluaisi tilanteen menevän siihen, että käytän tuota valtaa miehen tahtoa vastaan. Kunnioitan miestäni ja haluaisin että pääsisimme tässä johinkin yhteiseen päätökseen minkä molemmat hyväksyvät. Vaikea vaan nähdä tällä hetkellä mikä se voisi olla. Ja lisäksi en usko että alkaisimme edes yrittää lasta ennen kuin olemme saaneet tämän asian päätettyä. Kun kumpikin kuitenkin tietää, että se valinta on edessä kun lapsi syntyy.

Älä pliis tee lapsia tämän kanssa, kuinka monta kertaa pitää käydä niin että mies lupaa ummet ja lammet että joo joo hoidan lapsia haluan lapsia ja lapset saa sun nimen.. kas kummaa kun oot raskaana niin alkaa kaikki lupaukset putoilla ja alkaa riitely.. Yllättäen just silloin kun on myöhäistä jo.

Älkää naiset suostuko kynnysmatoiksi ja noin ehdottomien itsekkäiden mieslasten kumppaneiksi (äidiksi)

Vierailija
164/461 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvii ihmetellä enää koulukiusaamista. Semmosia kiusaajamammojakin paljon linjoilla.

Ei mulle tulis edes mieleen, että joku sukunimi olisi kiusaamisen aihe.

Vierailija
165/461 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdistelmänimi

Vierailija
166/461 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ihan oikeasti ruma sukunimi ja kaiken lisäksi se oli harvinainen sillä seudulla, missä asuin. Koulussa siitä tehtiin vaikka mitä väännöksiä, ja sitä sai olla tavaamassa joka käänteessä. Minua nolotti oikaista aikuisia, että ei kun minun nimi kirjoitetaan noin eikä näin ja silti jotkut vänkäsivät vastaan, että minä olen väärässä. Häpesin nimeäni yli parikymppiseksi. Enää en häpeä, mutta kyllä se joskus nyppii, jos lääkärissäkin huudellaan moneen otteeseen nimeä väärin. Istun ihan rauhassa ja odotan, että nimi menee oikein. Se ei riitä, että nimestä pelkkä nen-pääte on oikein.

Minulle oli ihan itsestään selvää, että lapset saavat isänsä lyhyen ja näppärän nimen, jossa ei ole öötä eikä äätä. Oma nimi on painajainen ulkomailla, joten lapsetkin ovat olleet tyytyväisiä kivaan sukunimeensä.

Vierailija
167/461 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun esikoinen on: etunimi, (isän nimi)-poika, kolmas nimi: tyyliin Esko Jarinpoika Alvari.

Sukunimi minun koska isän sukunimi on ihan tavallinen ja minun harvinainen; kaikki samalla sukunimellä olevat on sukua.

Sisarukset on tietysti minun nimellä. Sisaruksilla kun on lain mukaan oltava sama sukunimi, kuten joku tuolla jo kertoikin.

Isä tosin vaihtoi nimensä äitinsä tyttönimeen koska ei ole ikinä pitänyt isänsä sukunimestä.

On ex mutta ei nimen takia, vaan ihan muista syistä.

Toivottavasti AP ja miehensä löytää sovun 😊

Vierailija
168/461 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ihan oikeasti ruma sukunimi ja kaiken lisäksi se oli harvinainen sillä seudulla, missä asuin. Koulussa siitä tehtiin vaikka mitä väännöksiä, ja sitä sai olla tavaamassa joka käänteessä. Minua nolotti oikaista aikuisia, että ei kun minun nimi kirjoitetaan noin eikä näin ja silti jotkut vänkäsivät vastaan, että minä olen väärässä. Häpesin nimeäni yli parikymppiseksi. Enää en häpeä, mutta kyllä se joskus nyppii, jos lääkärissäkin huudellaan moneen otteeseen nimeä väärin. Istun ihan rauhassa ja odotan, että nimi menee oikein. Se ei riitä, että nimestä pelkkä nen-pääte on oikein.

Minulle oli ihan itsestään selvää, että lapset saavat isänsä lyhyen ja näppärän nimen, jossa ei ole öötä eikä äätä. Oma nimi on painajainen ulkomailla, joten lapsetkin ovat olleet tyytyväisiä kivaan sukunimeensä.

Teit oikein. Vaan mietin, miksi et itsekin ottanut miehen nimeä? Ette ole naimisissa?

Vierailija
169/461 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teit oikein. Vaan mietin, miksi et itsekin ottanut miehen nimeä? Ette ole naimisissa?

Juu, ollaan naimisissa. Nimi on minulle osa identiteettiä ja kun sain asian nuoruudessa käytyä läpi, oli minulle selvää, että omaa sukunimeäni en vaihda.

Vierailija
170/461 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetelkaa aikusiuutta, olette epäkypsiä molemmat, tuollainen "ongelma"

Vierailija
171/461 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen verran pitää miehellä olla itsekunnioitusta ja selkärankaa, että pitää oman nimensä ja on siitä ylpeä ja siittää vain sellaisia lapsia, jotka saavat saman nimen. Olkoon se sitten miten "ruma" tahansa.

HV. Tuollaisen miehen kanssa en edes tekisi lapsia. Nimeä nyrkkikyllikki ja sen tuotokset vaikka Lerssi-Kulliaisiksi.

Enkä minä tekisi sinun kanssa, vaikka olisit Megan Foxin kopio. Mitä et ole, vaan ylipainoinen töpselikärsä suomimamma.

Vierailija
172/461 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälaiset nimet ovat täydellinen nou nou?

Sikiö? Sikanen? Suuripää? Junttila? Tampio? Alkio? Ala(s)pää? Lihavainen? Romu? Kärpänen? Paksu? Pöhö? Karjula? Kaljula? Viinanen? Saastamoinen?

Eli, mikä olisi täydellinen nou-nou...  ja onko sillä mitään väliä loppuviimeksi, mikä se sukunimi on?

Aika kattava lista tuossa jo olikin.

Sikala

Nännimäinen

Suoyrjö

Mursu

Lötjönen

Misukka

Kiimajärvi

Veripää

Paksujalka

Siannahka

Mähönen

Pölhö

Juntti

Kakkinen

Pöhö

Mällinen

Raasu

Mörskä

Pälli

Sinänsä kertovat hauskasti Suomen ja sen kielen historiasta, mutta ei mahda mitään, että nykypäivänä herättävät vähän epämiellyttäviä mielikuvia.

Ihan hyviä nimiä.  Monilla vielä hienoa historiaakin takana.   -    Kasva aikuiseksi. Vai aiotko olla koko ikäsi räkänokka koulukiusaaja/työpaikkakiusaaja?   

En minä ole mikään kiusaaja saati räkänokka. Mutta en mahda sille mitään, että nuo nimet ovat useammastakin kielitieteellisestä näkökulmasta tarkasteltuina vähemmän kauniita. Nimen kantajan persoona ja ulkonäkö eivät liity tähän mitenkään. 

155

Vierailija
173/461 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sikiö? Sikanen? Suuripää? Junttila? Tampio? Alkio? Ala(s)pää? Lihavainen? Romu? Kärpänen? Paksu? Pöhö? Karjula? Kaljula? Viinanen? Saastamoinen?

Eli, mikä olisi täydellinen nou-nou...  ja onko sillä mitään väliä loppuviimeksi, mikä se sukunimi on?

Sikala

Nännimäinen

Suoyrjö

Mursu

Lötjönen

Misukka

Kiimajärvi

Veripää

Paksujalka

Siannahka

Mähönen

Pölhö

Juntti

Kakkinen

Pöhö

Mällinen

Raasu

Mörskä

Pälli

Sinänsä kertovat hauskasti Suomen ja sen kielen historiasta, mutta ei mahda mitään, että nykypäivänä herättävät vähän epämiellyttäviä mielikuvia.

Ihan hyviä nimiä.  Monilla vielä hienoa historiaakin takana.   -    Kasva aikuiseksi. Vai aiotko olla koko ikäsi räkänokka koulukiusaaja/työpaikkakiusaaja?   

En minä ole mikään kiusaaja saati räkänokka. Mutta en mahda sille mitään, että nuo nimet ovat useammastakin kielitieteellisestä näkökulmasta tarkasteltuina vähemmän kauniita. Nimen kantajan persoona ja ulkonäkö eivät liity tähän mitenkään. 

155

En kyllä tajua, mitä vikaa on vaikkapa sukunimessä Mähönen. Ihan normaali nimi. Kyllä täytyy olla herkkähipiäinen jos järkyttää.

Vierailija
174/461 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi ongelma on tuo eikä suurempi, otat nimeksi Plötjösen mutta käytät omaasi. Lapset kyllä tottuvat olemaan Plötjösiä.

"Otat nimeksi Plötjösen mutta käytät omaasi"

Mitä ihmettä tuo tarkoittaa?

Vierailija
175/461 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sikala

Nännimäinen

Suoyrjö

Mursu

Lötjönen

Misukka

Kiimajärvi

Veripää

Paksujalka

Siannahka

Mähönen

Pölhö

Juntti

Kakkinen

Pöhö

Mällinen

Raasu

Mörskä

Pälli

155

En kyllä tajua, mitä vikaa on vaikkapa sukunimessä Mähönen. Ihan normaali nimi. Kyllä täytyy olla herkkähipiäinen jos järkyttää.

Tavaapa tuo nimi ulkomailla. Miten kirjoitat nimen, oletko Mahonen vai Maehoenen?

Vierailija
176/461 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No puhutte. Jos ette pääse sopuun, olisin huolissani, koska lapsiin liittyy paljon isompiakin kysymyksiä.

Ratkaisunne on kaksiosainen nimi, jonka saa myös antaa nykyään lapselle.

Vierailija
177/461 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on aivan varma asia, että jos minä joskus haudon kropassani 9 kk vauvaa oman terveyteni uhalla, niin sille tulee minun sukunimeni. Mies saa ottaa saman tai pitää omansa.

Vierailija
178/461 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antakaa lapsille yhdistelmäsukunimi. He voivat sitten itse aikanaan tiputtaa Plötjösen pois....

Miksi tiputtaisivat?   Jos äiti ei ole hirviö, lapsilla ei ole ongelmaa isän sukunimen kanssa, kuten ei ole ollut isälläkään.  Päinvastoin, isä on hyvin tyytyväinen nimeensä.    Lapset ovat myös, ellei äiti pienestä pitäen anna heidän ymmärtää, että heillä on kauhea nimi.  Nimi on osa identiteettiä, ja äiti sitten tyhmyyksissään ihan vaan oman subjektiivisen tykkäyksensä perusteella jankuttaa lapsille, että heidän nimessään siis heissä on jotakin kauhean rumaa, hävettävää, äiti ei tykkää.

Minä en ymmärrä, että miten asennemuutoksella tai tottumisella voisi muuttaa jonkin konkreettisen asian paremmaksi. Jos nimi on vaikka se Kakkinen, niin eipä nimi, tai sen merkitys, tai sen synnyttämät mielikuvat siitä muuksi muutu. Vaikka siten saisi omia mielenkuohuja tyynnytettyä, niin ei se sitä nimeä kauniimmaksi muuta. Se ei myöskään muuta sitä, miltä nimi kuulostaa toisten korvissa, tai millaisia merkityksiä siihen liitetään. Kieltä ei voi muuttaa tahdon voimalla.   

Vierailija
179/461 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tuohon kysymykseen ei löydy ratkaisua niin miten ajattelitte sitten päättää yhdessä oikeasti vaikeista asioista?

viisas kommentti, katsoo eteenpäin eikä jumita tähän yhteen asiaan. arvostan 10

Vierailija
180/461 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisi myös kuulla kokemuksia muilta, joilla sukunimen valitseminen on ollut ongelma, että miten saitte asian ratkaistua.

Ei ole saatu ratkaistua, eikä ole myöskään menty naimisiin :D

Lapsia me ei enää tehdä kun olemme ne jo tehneet aiemmin toisten kanssa.

Mies haluaisi että otan hänen nimensä, mutta saan toki pitää omanikin. 

Mies ei halua vaihtaa omaa nimeään, vaikka itse keksitty yhteinen kävisi minullekin

Minä en suostu ottamaan miehen nimeä, sillä hänen ex-rouvansa on pitänyt mieheni nimen, enkä halua olla rouva virtanen toinen.

Emme ole päässeet naimisiin asti :D Nimiasia tosin on päätetty, että molemmat pitävät omansa.