Kiinnostaiskoko teitä vaihtoehtoiset asumismuodot, esim tinyhouset, konttitalot, veneet, autot jne?
Suomessa on aika perinteisiä nämä asumisvaihtoehdot, eli joko asut omakotitalossa, tai kerrostalossa, no jonkun verran myös rivareissa ja paritaloissa, mutta siinäpä ne.
Tinyhouse kulttuuri ei meille ole juurikaan rantautunut, vaikka parista tapauksesta on joskus jotain juttua ollutkin, mutta nekin lienee olleet enempi väliaiaisratkaisuja, kuin ympärivuotiseen asumiseen tehtyjä.
Autossa asumistakin Suomessa kovasti vähän. vaikka muuten Suomessa taitaa olla eniten matkailuautoja asukasta kohti maailmassa. Veneessä asujiakaan ei taida Suomesta montaa löytyä. Konttitaloja, jotka saaneet virallisen rakennusluvan, taitaa Suomessa olla edelleenkin tasan yksi ja toinen, joka saanut väliaikaisluvan.
Itseäni kiinnostaisi ainakin tiny houset kovasti. Kyllähän mä tällasessa asuisin kovasti mielelläni:
Noi jenkkilän asuntoautoiksi muutetut skooliet on myös upeita. Kyllä mä tässäkin asuisin:
Tai sitten brittilän kanavapaatit. Mikäpä olisi vaikka tällaisessa asua:
Kommentit (345)
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa kunhan ei itse tarvitse asua ilman pyykkikonetta tai suihkua viikkokausia! Lähinnä lämpimään vuodenaikaan voisi ajatella jotain asuntovaunua tai autoakin väliaikaisratkaisuna vaikka rempan aikana. Huussia käytin edellisen vessarempan aikana. (Siis ulkovessaa)
Epäilen, että kylmään aikaan vuokraisin yksiön ja asuisin vaikka kertisastioitten ja läppärin ja patjan kanssa.
Noissa youtuben arvokkaammissa tiny houseissa on kyllä järjestäin pesukoneet. Vessat on kyllä pääasiassa erottelevia kompostivessoja, mutta ne on nykyään täysin hajuttomia, kunhan niitä hoitaa oikein. Tokihan voi tuollaiseen liikuteltavaan pikkuasuntoon vesivessankin asentaa, mutta silloin sillä kyllä pitää olla pidempiaikainen vakituisempi paikka, jonne sitten tekee erillisen mustan veden säiliön.
Jonkinlainen veneasunto olisi kiva.
Mikä tahansa on parempaa kuin kerrostaloasuminen, joten kyllä kiinnostaa paljonkin. Etenkin liikkuva asumismuoto olisi erityisen hieno asia.
Jenkkityylinen mobile home -elämä.. ihanaa olisi asua vapaamielisessä trailer parkissa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään hehkutetaan uus köyhille välttämättömyydestä tullutta tapaa asua ahtaasti jotenkin trendinä.
Samoin jenkeissä asuntoautossa asuvat pätkätöitten perässä kulkevat eläkeikää lähestyvät tai eläkeikäiset esitetään vapautta kaipaavina uutta nuoruutta elävinä hippeinä, vaikka oikeesti suurimmalla osalla niistä ei ole varaa asua muuten.On ihan totta tiny house- liike on varmasti osittain seurausta siitä, että asuntojen hinnat on karanneet käsistä.
Mutta esimerkiksi Jenkeissä trailer parkeissa asuvat ihmiset ovat hyvin erilaista sosioekonomista porukkaa kuin tiny houseissa asuvat, jotka ovat yleensä koulutettuja, tietotyötä tekeviä ns. diginomadeja, jotka ovat tehneet tietoisen valinnan asumismuodostaan ja elämäntyylistään. Tiny house on usein jonkinlaista keskiluokkaisen ihmisen downshiwtaamista.Asuntojen hintojen nousu ja uusköyhyys on todellakin ihan oikeita asioita, joihin pitäisi puuttua poliittisesti, mutta siinä on iso iso ero, asuuko joku pakon edestä asuntovaunussa, vai valitseeko sen useammasta vaihtoehdosta.
Juuri näin. Ne trailerparkeissa asuvat on pääsääntöisesti kouluttamatonta alempaan yhteiskuntaluokkaan kuuluvia, jotka sosioekonomisen taustansa vuoksi ovat pakotettuja asumaan asuntovaunuissaan, kun taas tiny house väki on yleensä koulutettuja ja ympäristötietoisia "hipstereitä", joille kyseinen asumismuoto on tietoinen valinta.
Vierailija kirjoitti:
Joskus 1960-70-luvulla VR:n vaihtaessa vanhaa kalustoaan uusiksi oli myynnissä symppiksiä junavaunuja. Niistä syntyi joillekin koteja ja kesämökkejä. Varmasti osa vielä löytyy käyttössä ja osa purettu pois, mutta mikään uusi keksintö eivät tinyhouset ole.
Yhden junavaunumökin näin etsiessäni pitkäaikaiseen vuokraukseen kesämökkiä. Se oli hauska, mutta liian pieni meidän tarkoitukseen.
Kaverini vaari nikkaroi ensi kodiksi perheelleen junavaunusta pikku talon. Kuvia olen nähnyt.
Älyttömän painava junanvaunu vaan aikalailla hankalampi liikuteltava, kuin trailerin päälle tehty liikuteltavaksi tarkoitettu tiny house. Tiny housen idea on nimenomaan se, että sen paikkaa voi tarvittaessa vaihtaa helpostikin. On siis eräänlainen asuntovaunun ja kiinteän mökin välimuoto.
Mä oon jo 50. Tässä kohtaa kiinnostaa asumisen helppous. Ei liikaa neliöitä, ei liian isoa pihaa. Sijainti hyvä. Plussaa uimarannasta lähellä. Mua uuvuttaa joku 300 neliön omakotitalo puutarhoineen. Oli aika jolloin sellainen ihastutti, nyt näen vain työnä ja turhakkeena.
Vierailija kirjoitti:
Tiny House kiinnostaa kovasti. Ei ole lapsia enkä haaveile isosta omaisuudesta. Voisin asua myös mummonmökissä, mutta toki nykyajan mukavuudet ja itseä varten suunnitellut säilytys- ja muut systeemit olisi ideaalit.
Olen haaveillut nyt etätöissä myös mummonmökistä. Tilaa kerrostalossa nyt vähän alle 60 neliötä, 40-50 neliötä olisi hyvä koko, kun ahtaan parvekkeen tilalle tulisi oma piha. Suihku, pyykkikone ja vesivessa olisivat minulle tärkeitä. Outoa, ettei pieniä ok-taloja Suomessa tehdä kun kuitenkin oletetaan, että 15-neliöiset yksiöt kerrostalossa käyvät kaupaksi.
Tiedän, että syrjemmällä asuisi minun tuloillani mukavasti väljemmiminkin, mutta en halua ainakaan nykyistä enemmän tilaa. Koti on nyt tosi väljästi sisustettu. Ei varsinkaan parikymppisenä minimalismi aloittaneilla oikeasti ole mitään valtavia tavaramääriä, jotka pitäisi tunkea johonkin. Olen itse jo keski-ikäinen, mutta laittanut kiertoon turhat tavarat.
Hyvä lähtökohta tiny houssille olisi vanha maalaistalon pihapiiri, jossa talousrakennukset käyttökelpoisessa kunnossa. Silloin ei olisi varasto ja harrastetilan puutetta.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä lähtökohta tiny houssille olisi vanha maalaistalon pihapiiri, jossa talousrakennukset käyttökelpoisessa kunnossa. Silloin ei olisi varasto ja harrastetilan puutetta.
Tällaisia saisi muuten halvalla. Usein erillinen saunarakennuskin löytyy. Samalla tavalla vanhojen maatalojen pihapiiriin rakennettiin moderneja taloja 60-80-luvuilla.
Suomalaiset ovat kautta aikojen eläneet mökeillään tinyhouse-elämää ja monet edellenkin nauttivat siitä arjen vaihteluna. Niin myös minä.
Purkukuntoisia mökkejä ja joskus isompiakin myydään pois lähinnä sähkö- ja vesiliittymän ja tontin hinnalla jostakin. Voi asua siinä purkukuntoisessa tuvassa ja hankkia sitten asuntovaunua t. tiny housea tms. ja asua siinä kunnes kyllästyy. Vanhoihin rakennuksiin voi tulla sähkö ja vesi. Tosin sähköasiat pystyy nyt järjestämään toisinkin. Vesi voi olla kantovesi, jos se vielä onnistuu. Mikään kallis ratkaisu se ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiny House kiinnostaa kovasti. Ei ole lapsia enkä haaveile isosta omaisuudesta. Voisin asua myös mummonmökissä, mutta toki nykyajan mukavuudet ja itseä varten suunnitellut säilytys- ja muut systeemit olisi ideaalit.
Olen haaveillut nyt etätöissä myös mummonmökistä. Tilaa kerrostalossa nyt vähän alle 60 neliötä, 40-50 neliötä olisi hyvä koko, kun ahtaan parvekkeen tilalle tulisi oma piha. Suihku, pyykkikone ja vesivessa olisivat minulle tärkeitä. Outoa, ettei pieniä ok-taloja Suomessa tehdä kun kuitenkin oletetaan, että 15-neliöiset yksiöt kerrostalossa käyvät kaupaksi.
Tiedän, että syrjemmällä asuisi minun tuloillani mukavasti väljemmiminkin, mutta en halua ainakaan nykyistä enemmän tilaa. Koti on nyt tosi väljästi sisustettu. Ei varsinkaan parikymppisenä minimalismi aloittaneilla oikeasti ole mitään valtavia tavaramääriä, jotka pitäisi tunkea johonkin. Olen itse jo keski-ikäinen, mutta laittanut kiertoon turhat tavarat.
Viime aikoina niitä pieniä ok-talojakin on jonkin verran ruvettu tekemään. Valkeakoskella Asuntomessualueen viereen noussut Länsi-Lintula on nimenomaan tarkoitettu pienemmille omakotitaloille, tosin on siellä kyllä ihan normikokoisia talojakin.
Alue on ollut megasuosittu ja Valkeakoski on vauhdilla kaavoittanut sinne lisää tontteja suuren suosion vuoksi, joten eiköhän jatkossa näitä alueita ala nousemaan muuallekin, kun on käynyt selväksi, että kysyntää juuri pienemmille omakotitaloille olisi.
Itse asun maalla juuri kuvailemassasi 40-50 neliön mummonmökissä, josta löytyy niin suihku vesivessa, kuin pyykkikonekin. Tontti on hehtaarin kokoinen ja pihakin mukavan kokoinen ja lähimpään naapuriin melkein puoli kilometriä matkaa, joten omassa rauhassa saa täällä asustella ja pihalla liikkua vaikka alasti kenenkään näkemättä.
Täytyy kyllä sanoa, että juuri tämä aika on juuri mahtavinta maalla asumisessa, kun kaikki sireenit kukkii (vielä hetken) ja kaikki on raikkaan vihreää. Toki viihdyn minä täällä kyllä talvellakin, eikä alkusyksyssäkään mitään vikaa ole. Loppusyksy on ainoata tylsempää aikaa, mutta siihenkin on jo tottunut.
Eikös Suomessa olla aina asuttu ja mökkeily mummon mökeissä? Itsekin mieluusti asuisin, kun lapsi joskus muuttaa pois kotoa. Olisi myös hyvä, jos pieni talo olisi lähellä palveluita, ainakin kauppa ja apteekki.
2-4 kontin kokoinen konttitalo kyllä kelpaisi. Kunhan vaan eristykset saa kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkään pienistä asuinpaikoista tosi paljon! Olen miettinyt, että kun mulla on kylmähkö kesämökki, niin ostaisi sen pihaan talvilämpimän 20 m2 saunamökin ilman saunaa ja asustelisi siinä talvet.
Eikös tulisi paljon halvemmaksi eristää se kylmähkö kesämökki talvilämpimäksi ja asustella siinä kesät, että talvet?
Jos teet siitä rempasta lain kriteerit täyttävän, niin saat muuttaa sen melko helposti vakituiseksi asunnoksi, etenkin jos kyseessä on muuttotappiosta kärsivä pikkukunta, ne kun hamuaa uusia asukkaita ja antavat siksi helposti lupia muuttaa mökkejä vakituisiksi asunnoiksi.
Se vaan ei välttämättä ole ihan helppoa tehdä siitä mökistä lain kriteerit täyttävää. Lisäeristeet lattiaan ja välipohjaan saattavat vielä olla melko helposti toteutettavia mutta entäpä lain vaatimat minimi sisäkorkeus ja oven koko (jos siis mökissä nykyisellään pienemmät)? Sisäkorkeuden kasvattaminen ei todellakaan ole helppoa ja oven vaihtaminen isommaksi saattaa esim. hirsimökissä olla aika hankalaa.
Kuulisin mielelläni kokemuksia siitä mitä muutoksia on pitänyt tehdä jotta vapaa-ajan mökin on saanut viralliseksi kokovuotiseksi (viralliseksi) asuinpaikaksi.
Vierailija kirjoitti:
2-4 kontin kokoinen konttitalo kyllä kelpaisi. Kunhan vaan eristykset saa kuntoon.
Siis minkä kokoisen kontin? Kontteja useita eri kokoja. Leveys yleensä vakio (vajaat 2,5 metriä), mutta pituus vaihtelee. Pienimmät kontit alle 3 metrisiä (10 jalkaa) ja pisimmät yli 12 metrisiä (40 jalkaa)
Eristyksethän saa tietenkin kuntoon eristämällä. Pääasiassahan merikontit on eristämättömiä, joten kokonaanhan ne on aina eristettävä ihan normisti, kuten muutkin talot.
Eikös tulisi paljon halvemmaksi eristää se kylmähkö kesämökki talvilämpimäksi ja asustella siinä kesät, että talvet?
Jos teet siitä rempasta lain kriteerit täyttävän, niin saat muuttaa sen melko helposti vakituiseksi asunnoksi, etenkin jos kyseessä on muuttotappiosta kärsivä pikkukunta, ne kun hamuaa uusia asukkaita ja antavat siksi helposti lupia muuttaa mökkejä vakituisiksi asunnoiksi.