Kiinnostaiskoko teitä vaihtoehtoiset asumismuodot, esim tinyhouset, konttitalot, veneet, autot jne?
Suomessa on aika perinteisiä nämä asumisvaihtoehdot, eli joko asut omakotitalossa, tai kerrostalossa, no jonkun verran myös rivareissa ja paritaloissa, mutta siinäpä ne.
Tinyhouse kulttuuri ei meille ole juurikaan rantautunut, vaikka parista tapauksesta on joskus jotain juttua ollutkin, mutta nekin lienee olleet enempi väliaiaisratkaisuja, kuin ympärivuotiseen asumiseen tehtyjä.
Autossa asumistakin Suomessa kovasti vähän. vaikka muuten Suomessa taitaa olla eniten matkailuautoja asukasta kohti maailmassa. Veneessä asujiakaan ei taida Suomesta montaa löytyä. Konttitaloja, jotka saaneet virallisen rakennusluvan, taitaa Suomessa olla edelleenkin tasan yksi ja toinen, joka saanut väliaikaisluvan.
Itseäni kiinnostaisi ainakin tiny houset kovasti. Kyllähän mä tällasessa asuisin kovasti mielelläni:
Noi jenkkilän asuntoautoiksi muutetut skooliet on myös upeita. Kyllä mä tässäkin asuisin:
Tai sitten brittilän kanavapaatit. Mikäpä olisi vaikka tällaisessa asua:
Kommentit (345)
Ei. Mä tykkään perinteisestä. Tiny house on varsinkin outo konsepti. Omakotitalon työt, mutta ei mitään iloja. Kenkälaatikko pellolla.
TIny House voisi olla tosi hieno. Olisi ihan unelmaa elää ilman asuntolainaa ja mahdollisimman omavaraisesti. Nyt asumiseen menee kolmasosa nettotuloistani. Toisaalta jos ei maksa asuntolainaa tai omista tavanomaista kiinteistöä, niin todennäköisesti jää myös sivuun asuntojen hinnan nousun varallisuushissistä. Näillä näkymin jatkan ihan vain tylsää peruspatuasumista tavanomaisessa kerrostalokämpässä.
Tällä hetkellä ei kiinnosta mikään, koska ikioma itse suunniteltu omakotitalomme hyvässä ihanassa paikassa oman puutarhamme keskellä on ihan paras.
Jos olisin 30 vuotta nuorempi, niin tykkäisin jostakin pienestä talosta kovasti. Olen katsonut niistä kertovia ohjelmia aika paljon ja talot ovat ihania! Veneessä tai asuntoautossa/vaunussa en ole kiinnostunut kökkimään. Molempia on meidän perheessä harrastettu ihan tarpeeksi ja ne muutamat viikot kesäaikaan riittivät hyvin. N47
Mä haluaisin sellaisen tinyhousen mun miesystävän pihalle. Se olisi ihan ihanneratkaisu tällaiselle aikuiselle lapsettomalle parille, jotka nauttivat toistensa seurasta mutta arvostavat omaa rauhaansa.
Vierailija kirjoitti:
TIny House voisi olla tosi hieno. Olisi ihan unelmaa elää ilman asuntolainaa ja mahdollisimman omavaraisesti. Nyt asumiseen menee kolmasosa nettotuloistani. Toisaalta jos ei maksa asuntolainaa tai omista tavanomaista kiinteistöä, niin todennäköisesti jää myös sivuun asuntojen hinnan nousun varallisuushissistä. Näillä näkymin jatkan ihan vain tylsää peruspatuasumista tavanomaisessa kerrostalokämpässä.
Se varallisuushissi tosin koskee vain paria kolmea suurinta kasvukseskusta ja niitäkin vain varauksin, nimimerkillä 90-luvun lama edelleen hyvin muistissa. Muualla Suomessa oletkin sitten enempi varallisuustappiohississä, kun kiinteistöjen hinnat jatkaa laskuaan.
Noin tiny houset on kyllä tosi kompakteja. Eihän ne välttämättä mitään perheasuntoja ole, mutta kaksistaan asuen tilaa riittää kyllä. Suomessa vaan se ongelma, että ulkotilojen hyödyntämisen aika jää kovin lyhyeksi. Noissahan terassi on yleensä aika isossa roolissa.
Periaatteessa asuntoauto kiinnostaisi mutta ei suomen oloissa.
Vierailija kirjoitti:
Mä en pystyisi asumaan missään noin pienessä. Konseptina hieno ja ekologinen, mutta ei mulle.
Sen sijaan haluaisin asua loftissa, asuinkäyttöön muutetussa teollisuuskiinteistössä tms, jossa saisi olla nimenomaan paljon avointa tilaa. Joku kutomo tms jossa olisi valtava halli ja isot pikkuruutuiset ikkunat olisi mun haave.
Kerrostalossa asun nyt, mutta asunto on aika iso.
Entäs jossain vanhassa navetassa, niitäkin on muutettu asunnoiksi?
Tosin, jos se pitäisi olla nimenomaan kaupunkiasunto, niin sittenhän se ei ole potentiaalinen vaihtoehto.
Jostain vanhasta linja-autosta sais näppärän kodin. Ne on valmiiks eristettyjä, eli pikkusen lisää seiniin vain, sisutus uusiksi, muutama ikkuna umpeen, lattiat matalaks, pieni parvi, keitiö ja wc ja suihkutila, vesikiertoinen lämmitys, sähköt uusiksi.
Suomi on täynnä noita tiny houseja jo ihan itsessään. Eli ei kiinnosta, tuo rikkaiden jenkkihipsterien pelleilyä, kun asuivat lapsuuden 800m2 talossaan ja nyt sitten leikitään minikotia kun ollaan 20 vee.
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa asuntoauto kiinnostaisi mutta ei suomen oloissa.
Eihän asuntoauto Suomeen sido mitenkään, ellei sitten työpaikka sitä tee. Autossa asumisen paras puoli on juuri se, että voit asua missä vaan. Et tarvitse välttämättä edes vakituista paikkaa, vaan voit viettää yösi lähes missä vaan.
Ei.
Minun vaihtoehtoinen asumismuotoni jossa asumme, on iso talo meren rannalla. Hakkaa kerrostalot, rivarit ja muut tavanomaisuudet
Voin sanoa suoraan, että ei kiinnosta. Ei sitten vähääkään. En edes keksi yhtään sellaista tilannetta missä autossa majailu tai joku ahdistava koppi metallista tai lasikuidusta voittaisi kunnon kivitalon tai puutalon.
Kun on asunut 18 neliössä tinyhouse ei oikein kiinnosta. Jenkeille kaikki alle 300 neliötä ovat pikkuruisia asuntoja.
takavuosien puhelinkopista saisi varmaan tuunattua tositosi coolin residenssin
Vierailija kirjoitti:
Noilla jenkkilän ylisuurilla omakotitaloilla nyt on kovasti vähän tekemistä tiny housien kanssa.
Köyhät kyykkyyn ja sillan/veneen alle? Ei kiitos.
Itseäni kuumottaisi vanlife. Olen noita youtupen campervan videoita kuola valuen katsellut. Olishan se mahtavaa asustaa kesät Suomessa ja ajella talveksi Välimeren rannalle.