Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiinnostaiskoko teitä vaihtoehtoiset asumismuodot, esim tinyhouset, konttitalot, veneet, autot jne?

Vierailija
14.06.2021 |

Suomessa on aika perinteisiä nämä asumisvaihtoehdot, eli joko asut omakotitalossa, tai kerrostalossa, no jonkun verran myös rivareissa ja paritaloissa, mutta siinäpä ne.

Tinyhouse kulttuuri ei meille ole juurikaan rantautunut, vaikka parista tapauksesta on joskus jotain juttua ollutkin, mutta nekin lienee olleet enempi väliaiaisratkaisuja, kuin ympärivuotiseen asumiseen tehtyjä.

Autossa asumistakin Suomessa kovasti vähän. vaikka muuten Suomessa taitaa olla eniten matkailuautoja asukasta kohti maailmassa. Veneessä asujiakaan ei taida Suomesta montaa löytyä. Konttitaloja, jotka saaneet virallisen rakennusluvan, taitaa Suomessa olla edelleenkin tasan yksi ja toinen, joka saanut väliaikaisluvan.

Itseäni kiinnostaisi ainakin tiny houset kovasti. Kyllähän mä tällasessa asuisin kovasti mielelläni:

Noi jenkkilän asuntoautoiksi muutetut skooliet on myös upeita. Kyllä mä tässäkin asuisin:

Tai sitten brittilän kanavapaatit. Mikäpä olisi vaikka tällaisessa asua:

Kommentit (345)

Vierailija
101/345 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime vuosisadan alun torpparin 30m2 mökissä saattoi asua äiti, isä ja kymmenen lasta. Siinä on tiny housea kerrakseen!

Kaupungeissa oli myös tiny houseja vaikka kuinka niitä hellahuoneita. Kävin koulukavereilla aikoinaa 50-60 luvuilla kylässä ja hellahuoneissa jotkut asuivat. Pari hetekaa oli, puuhella ja pöytä tuoleineen. On se ihmeellistä, että taas ihannoidaan ahdasta asumista. Asuntopaatti tosin voisi olla mukavampi kuin joku kesämökki, mutta se paatti saisi olla vaikka Ranskassa tai Brittein saarilla.

Vierailija
102/345 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet vuodessa Suomessa on kylmää ja pimeää, ei voi juuri oleskella ulkona. Kyllä siinä alkaisi muutaman neliön kopperossa kaatua seinät päälle. Eri asia jossain etelässä, jossa kotia voi jatkaa ulos ympäri vuoden ja käydä sisällä vaan kokkaamassa, pyykkäämässä ja nukkumassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/345 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pakettiautoa alkaa rakentamaan majoitukseen sopivaksi, niin kannattaa etukäteen selvittää tuleeko autoveroseuraamuksia (trafi,katsastuskonttori).

Vierailija
104/345 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiny House kiinnostaa kovasti. Ei ole lapsia enkä haaveile isosta omaisuudesta. Voisin asua myös mummonmökissä, mutta toki nykyajan mukavuudet ja itseä varten suunnitellut säilytys- ja muut systeemit olisi ideaalit.

Olen haaveillut nyt etätöissä myös mummonmökistä. Tilaa kerrostalossa nyt vähän alle 60 neliötä, 40-50 neliötä olisi hyvä koko, kun ahtaan parvekkeen tilalle tulisi oma piha. Suihku, pyykkikone ja vesivessa olisivat minulle tärkeitä. Outoa, ettei pieniä ok-taloja Suomessa tehdä kun kuitenkin oletetaan, että 15-neliöiset yksiöt kerrostalossa käyvät kaupaksi.

Tiedän, että syrjemmällä asuisi minun tuloillani mukavasti väljemmiminkin, mutta en halua ainakaan nykyistä enemmän tilaa. Koti on nyt tosi väljästi sisustettu. Ei varsinkaan parikymppisenä minimalismi aloittaneilla oikeasti ole mitään valtavia tavaramääriä, jotka pitäisi tunkea johonkin. Olen itse jo keski-ikäinen, mutta laittanut kiertoon turhat tavarat.

Tuommoiset pienet omakotitalothan on just nyt muotia, niitä rakennetaan joka paikkaan. Olen seuraillut myytäviä taloja, ja ainakin tässä kaupungissa kaikki uudiskohteena myyntiin tulevat talot on pieniä, alle 120 neliöisiä, jopa alle 100 neliötä. Se on perheelle pieni talo. Talopakettifirmojen sivuilla on monta mallia pikkutaloja, oikeasti isoja taloja taas ei tunnu rakentavan enää kukaan. Neljän makuuhuoneen okt ahdetaan nykyään johonkin 110 neliöön.

Vierailija
105/345 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi, olisi ihanaa asua viihtyisässä veneessä, asuntoautossa tai kontissa. En ole kuitenkaan kovin kätevä käsistäni, ja minulla on lemmikkejä, jotka vaativat tietynlaista vakautta. Olen myös pihi ja laiska. Joten lähiökerrostalossa asutaan jatkossakin :D

Ihailen kyllä kovasti ihmisiä, jotka heittäytyvät tuollaisiin projekteihin. 

Vierailija
106/345 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiny house kiinnostaa, mikäli hinta on myös tiny. Suomessa vaan kaikki maksaa maltaita ja tuntuu ihan mahdottomalta, että asuminen olisi kohtuuhintaista vaikka tyhjää tilaa tässä maassa kyllä riittää.

Vierailija
107/345 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiny house kiinnostaa, mikäli hinta on myös tiny. Suomessa vaan kaikki maksaa maltaita ja tuntuu ihan mahdottomalta, että asuminen olisi kohtuuhintaista vaikka tyhjää tilaa tässä maassa kyllä riittää.

Suomen olosuhteet vaatii talolta aika paljon, pitää kestää hellettä ja pakkasta. Millään vanerimökillä tai normi asuntovaunulla ei oikein pärjää talvipakkasella, ja lisäksi pitää huomioida esim putkien eristäminen ettei ne jäädy. Hintaa tulee väkisinkin enemmän kuin jossain lämpimässä ilmastossa.

Vierailija
108/345 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on jo tiny home, 60 neliötä kolmelle ihmiselle ja yhdelle koiralle kerrostalossa. Kaksi (pikku)ihmistä ja koira tosin ovat paikalla vaan joka toinen viikko. 

Näillä neliöillä tavaran kanssa pitää olla tosi tarkkana. Vähän kiireinen viikko, kausivaatteiden vaihtoprojekti, paljon pyykättävää tms. ja kämppä on heti kaaoksessa. En ole luonteeltani minimalisti tai siisteysfriikki, joten jonkin asteinen epäjärjestys on normaalitila. 

Vierailija
109/345 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiny House kiinnostaa kovasti. Ei ole lapsia enkä haaveile isosta omaisuudesta. Voisin asua myös mummonmökissä, mutta toki nykyajan mukavuudet ja itseä varten suunnitellut säilytys- ja muut systeemit olisi ideaalit.

Olen haaveillut nyt etätöissä myös mummonmökistä. Tilaa kerrostalossa nyt vähän alle 60 neliötä, 40-50 neliötä olisi hyvä koko, kun ahtaan parvekkeen tilalle tulisi oma piha. Suihku, pyykkikone ja vesivessa olisivat minulle tärkeitä. Outoa, ettei pieniä ok-taloja Suomessa tehdä kun kuitenkin oletetaan, että 15-neliöiset yksiöt kerrostalossa käyvät kaupaksi.

Tiedän, että syrjemmällä asuisi minun tuloillani mukavasti väljemmiminkin, mutta en halua ainakaan nykyistä enemmän tilaa. Koti on nyt tosi väljästi sisustettu. Ei varsinkaan parikymppisenä minimalismi aloittaneilla oikeasti ole mitään valtavia tavaramääriä, jotka pitäisi tunkea johonkin. Olen itse jo keski-ikäinen, mutta laittanut kiertoon turhat tavarat.

Tuommoiset pienet omakotitalothan on just nyt muotia, niitä rakennetaan joka paikkaan. Olen seuraillut myytäviä taloja, ja ainakin tässä kaupungissa kaikki uudiskohteena myyntiin tulevat talot on pieniä, alle 120 neliöisiä, jopa alle 100 neliötä. Se on perheelle pieni talo. Talopakettifirmojen sivuilla on monta mallia pikkutaloja, oikeasti isoja taloja taas ei tunnu rakentavan enää kukaan. Neljän makuuhuoneen okt ahdetaan nykyään johonkin 110 neliöön.

On oikeastaan hyvä, että perheillekin rakennetaan pieniä taloja. Pääasia on se, että tontille jää vielä rakennusoikeutta käyttöön (kannattaa siis rakennusvaiheessa muistaa ottaa rakennusoikeuksia mieluummin enemmän kuin liian vähän). Näin, jos tulevaisuudessa joku kokeekin tarvitsevansa enemmän asuinneliöitä, niin ei tarvitse kuin alkaa laajentaa jo olemassaolevaa taloa. Meillä on pieni ok-talo, jossa rakentamaton yläkerta (noin 40 neliötä), rakennusoikeutta on 120 neliötä käyttämättä.

Vierailija
110/345 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen olosuhteet vaatii talolta aika paljon, pitää kestää hellettä ja pakkasta. Millään vanerimökillä tai normi asuntovaunulla ei oikein pärjää talvipakkasella, ja lisäksi pitää huomioida esim putkien eristäminen ettei ne jäädy. Hintaa tulee väkisinkin enemmän kuin jossain lämpimässä ilmastossa.

Usein kun katsoo talojen rakentamista ulkomaisissa ohjelmissa tms. niin tulee mieleen, että meidän lasten puumaja on suurinpiirtein yhtä laadukkaasti rakennettu. Ei ihme, että joka remontissa paljastuu vesi, jyrsijä, home ym. ongelmia. 

Vierailija
111/345 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikeastaan. Oma toive olisi, että vuokra-asumisesta saisi jotenkin helpompaa ja kannattavampaa. Pidän, että on helppo asunto ja ei tarvitse sitoutua. Vuokralla miinuksena hirveät hinnat ja pakottaminen 12 kk soppariin.

Olisi mukava, että vuokra-asuntoja olisi monipuolisemmin (myös okt) ja halvemmin hinnoin. Asumistukijärjestelmää pitäisi jotenkin muuttaa, koska vuokranantajat pitää hintoja korkealla sen perusteella, mitä asumistuen saajilta voidaan kiskoa. Vuokra-asuminen olisi hyvä saada mielenkiintoiseksi niillekin, jotka eivät ole kelan rahoilla.

Vierailija
112/345 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulisin mielelläni kokemuksia siitä mitä muutoksia on pitänyt tehdä jotta vapaa-ajan mökin on saanut viralliseksi kokovuotiseksi (viralliseksi) asuinpaikaksi.

Eka asia on se, että salliiko kaava. Ainakin helpittaa luvan saamista huomattavasti jos jo kaava sen sallii. Toinen merkittävä juttu on jätevesien käsittely Jätelain mukaisesti. Kolmas riittävä lämmöneristävyys.

Lisäisin, että samat asiat täytyy olla kunnossa siinä vapaa-ajan asunnossa, kuin nykyään rakennettavassa omakotitalossakin. Meidän piti lisätä ilmanvaihtoa ja vaihtaa yksi ikkuna hätäpoistumiseen soveltuvaksi.

-eri

Vierailija
113/345 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin oikeasti asua perinteisessä okt:ssa, mutta meillä ei tule koskaan olemaan siihen varaa.

Ollaan koronan myötä mietitty että kunhan kuopus lentää pesästä, ostetaan matkailuauto, ja muutetaan siihen. Maisemat vaihtuu vaikka joka päivä, voi asua tyyliin merenrantanäkymillä ilmaiseksi. Ja matkailuautossa on sentään jonkinlainen keittiö, vessa jne. Riittää kahdelle työikäiselle. 

Vierailija
114/345 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluaisin, yksi elävänä, sellaisen pienen omakotitalon, mitä oli ainakin jossain asuntomessuilla. Kaksi makuuhuonetta, tupakeittiö, kylppäri, sauna. Pieni piha, 200-300 m2. Haluaisin uuden, koska minusta ei ole minkään mummonmökin remontoijaksi, enkä halua asua jossain korvessa.

Vierailija
115/345 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan. Rakastan omakotitaloani, jossa on tilaa, rauhaa ja ihana puutarha. Elän paratiisissa ja lähden tästä vain saappaat jalassa.

Vierailija
116/345 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
117/345 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma toive olisi, että vuokra-asumisesta saisi jotenkin helpompaa ja kannattavampaa. Pidän, että on helppo asunto ja ei tarvitse sitoutua. Vuokralla miinuksena hirveät hinnat ja pakottaminen 12 kk soppariin.

Olisi mukava, että vuokra-asuntoja olisi monipuolisemmin (myös okt) ja halvemmin hinnoin. Asumistukijärjestelmää pitäisi jotenkin muuttaa, koska vuokranantajat pitää hintoja korkealla sen perusteella, mitä asumistuen saajilta voidaan kiskoa. Vuokra-asuminen olisi hyvä saada mielenkiintoiseksi niillekin, jotka eivät ole kelan rahoilla.

vuokria ei pidetä ylhäällä asumistkikiskonnan vuoksi. vuokrien suuruuteen liittyy yhteiskunnan muu hintataso, kuin myös markkinoilla oleva vakiintunut vuokrataso. jos joku alkaa vuokrata asuntojaan selvästi muita halvemmalla, niihin pesiytyy sitten kaikki narkit, muut päihteidenkäyttäjät ja elämäntapataiteilijat . Tämä johtaa siihen, että tulee normaalia suurempi riski sille, että asunto tuhotaan, joka johtaa siihen, että asunnon omistaja joutuu sen remontoimaan, joka johtaa vuokrien nousuun. Vuokrat laskevat, kun saadaan myös vuokralaisen suuntaan enemmän vastuuta vuokraamastaan asunnosta ja  siihen, että ihmiset alkavat ottaa vastuuta enemmän tekemisistään.  kun taas jotkut vuokralaiset muuttaisivat mielellään puolen vuoden välein, niin se johtaa siihen, että vuokra-asunto voi olla vuodessa vaikka kaksi kuukautta tyhjillään. Tämäkin johtaa vuokrien nousuun, koska menetettyjen kuukausien tulot pitää saada takaisin ja kukas muu sen maksaa kuin tulevat vuorkalaiset. Jos sitten löytää pitkäaikaisen vuokralaisen - joko sopimuksella tai muuten, se johtaa pitkässä juoksussa siihen, että asuntoja voidaan kunnostaa nopeammalla aikataululla ja myös siihen, että vuokrien nousupaine vähenee.  12 kuukauden sopimuksenkin voi purkaa painavan syyn nojalla.

Eikä kenenkään tarvitse laittaa nimeään 12 kk:n sopimukseen, jos tuntuu siltä ettei voi sitoutua. Vuokranantajalle voi ehdottaa jotain muuta sopimusmallia. 

= Ei me vuokranantajat olla läheskään aina ahneita tai lypsämässä rahaa vuokrista siksi, että kela maksaa. Kaikista tärkeintä vuokralaisen on omaksua neuvotteleva asenne: kun vuokraat asuntoa, se on _neuvottelu_ vuokrauksen ehdoista. Jos osaat perustella pyyntösi ja asiasi hyvin, vuokranantajan on helppo joustaa ehdoissaan. Jos et puhu mitään, jos et kerro mitään, jos et avaa oma-aloitteisesti mitään, niin silloin vain pitää kylmänviileästi edetä seuraavaan hakijaan, koska ei vuokranantajakaan voi ottaa liiaallisia riskejä.

Ja ihan varmasti on sellaisiakin vuokranantajia, jotka eivät jousta missään ja  heitä kiinnostaa vain oma etunsa, mutta silloin pitää vuokralaisenkin osata sanoa ei kiitos ja etsiä toinen kohde. En minä ainakaan haluaisi vuokranantajaa, joka ei osaa kuunnella minua tai joustaa missään.

Vierailija
118/345 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden tapauksen, että kaksi perhettä asui vierekkäin, olivat enimmäkseen ulkona, kotina toimi joku asuntovaunun tyyppinen ratkaisu.

Siitä valitettiin viranomaisille ja tuli noottia, ettei Suomessa voi näin asua, täytyy olla luvat että "rakentaa" tontille jotain asumuksia. 

Vierailija
119/345 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veneessä asuisin mieluusti.

Vierailija
120/345 |
16.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän yhden tapauksen, että kaksi perhettä asui vierekkäin, olivat enimmäkseen ulkona, kotina toimi joku asuntovaunun tyyppinen ratkaisu.

Siitä valitettiin viranomaisille ja tuli noottia, ettei Suomessa voi näin asua, täytyy olla luvat että "rakentaa" tontille jotain asumuksia. 

en nyt ole satavarma, mutta jos heillä on ollut tontti ja ovat laittaneet auton tontille ja asuneet siinä. niin voi hyvinkin olla, että ei ole saanut niin asua, mutta jos olisivat menneet vaikka leirintäalueelle asumaan autoineen, niin sitä ei ymmärtääkseni voi kieltää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä viisi