Koira pääsee jatkossa lain mukaan ruokaostoksille – ja kakkaamaan kauppojen lattioille
Kaupat suhtautuvat toistaiseksi uudistukseen varauksella, sillä asiakkaina on myös allergisia. Kauppias voi estää tai rajata lemmikkien sisäänpääsyä ruokakauppaan.
Kommentit (361)
Entä jos jollain lemmikillä on matoja? Niitäkin sitten voi päätyä sinne kauppaan jonnekin. Vähintäänkin mattoon kun kutittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmörrä miksi koirien pitäisi päästä kauppaan. Meillä on tällä hetkellä neljä koiraa ja ei tule kyllä mieleen tilannetta että haluaisin raahata ne mukana ostoksille. Haloo, missä järki.
No oletpa tyhmä. Selviätkö arjessa ilman apua? Esim. Kun ulkona on helle, niin reissussa koiralle on parempi olla mukana kaupassa, kuin jäädä autoon.
Koiran kanssa ei kukaan selväjärkinen lähde autolla ja hellesäällä reissuun, jos ei ole toista aikuista mukana, joka voi jäädä sen koiran kanssa ilmastoituun autoon tai viedä koira ulos siksi aikaa kun yksi käy kaupassa. Miten tähän asti olet selvinnyt koirasi kanssa kun et ole voinut ottaa sitä mukaan kauppaan? Että kuka on tyhmä?
Vierailija kirjoitti:
Miten muut lemmikit? Eikö tasa-arvon nimissä myös nämä pitäisi saada tuoda? Mun kissa? Se tykkää kiipeillä hyllyjen päällä ja syöksähdellä sieltä leikkisästi päälle. Söpöö. Haahah. Kaupassa olis kissanpäivät.
Ei mulla olikeesti ole kissaa, mutta kaverin kissa just tuollainen.
Yksikin koira joka merkkaa reviiriänsä hyllyjen nurkkaukseen, sen jälkeen kaikki muutkin siitä ohikulkevat lirauttaa viestin. Haukkuminen vielä päälle. Meillä marketissa kauraryynit ja sokerit lavojen päällä lattialla. Jee.
Boikotoin välittömästi kauppoja joihin koirilla pääsy. En halua että yksikään hurtta kiehnää mun jaloissa ja nuuskii ostoskoriani. YÖK!
Mun kissa viihtyisi siellä kassan alla olevalla hyllyllä, missä on muovikassit. Siellä se makoilisi ja nuolisi muovikasseja. Jos joku alkaa sieltä hamuamaan muovikassia itselleen, saa nopeasti kynsistä näpeilleen :D.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka ihme haluaisi ottaa koiran mukaan kauppaan??? En kerta kaikkiaan näe sellaista tilannetta, että haluaisin ottaa jonkun meidän kolmesta koirasta mukaan. Ehei, ei hemmetti soikoon, olisi ihan painajaista. Hännällään huitoisivat tuotteet lattialle, nuolaisisivat hedelmäosaston mansikoita, kuolaisivat lihatiskin pleksin, ja lapsia pyörisi ympärillä "saako tätä silittää". Ei kiitos. Ei koiria kauppoihin. Miksi niiden pitäisi sinne mennä? Kauppakäynnit on kauppakäyntejä, koiralenkit erikseen.
Esim koirakilpailuissa kävijä, joka kulkee julkisilla ja haluaa nopeasti hakea eväitä. Tottakai koirat pitää kouluttaa niin, että ovat hyviä koirakansalaisia, eikä mitään painajaisia tuottavia riiviöitä. Lapsille voi sanoa napakan ystävällisesti, että nyt ei ole hyvä hetki tulla taputtamaan.
Miten sä olet tähän asti pärjännyt kun et ole voinut ottaa koiraa kauppaan mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koira voi olla sen kymmenen tuntia yksin kotona, kun omistajat töissä, mutta EI PYSTY OLEMAAN KOTONA 20min kauppareissun aikaa, saati, että olisi kaupan edessä 10min odottamassa?
Selittäkääpä tämä nyt?
PS En aio asioida yhdessäkään kaupassa, joka sallii koirat.
-Koira aivastaa kaupassa, kaikki alahyllyn tuotteet paskana, vfai haluatko koiran limaa vihanneksiisi?
Eipä tullut vastausta tähän koiranomistajilta, joilta puuttuu täysin järkevät perustelut sille, että limaisia, räkäisiä koiria pitäisi viedä kauppaan tuhoamaan alahyllyn tuotteet?
Miten koira voisi olla kotona, kun ollaan esimerkiksi matkalla mökille? Oletko tyhmä?
Edelleen ihmettelen tätäkin kommenttia. Miten tähän asti olette päässeet mökille koiran kanssa kun koiraa ei ole voinut ottaa kauppaan mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä tykkäisi yhtään tehdä ruokaostoksia jos kaupassa olisi koiria, miten se omistaja siinä ostosten teon lomassa katsoo ettei sen oman koiran kuono oo kiinni jonkun takamuksessa ja moni pelkää koiria. Itselläni on kolme koiraa, enkä aio niitä kauppaan raahata.
Vaikka itse tykkään koirista niin on kyllä aina yhtä noloa kun koira vahingossa haistelee joko takapuolta tai etumusta.. aina jonkun koira tekee tuota. 😑
Koirilla ensisijainen aistielin ja tapa havainnoida maailmaa on kuono. Ja siellä haarovälissä on yleensä ne rehellisimmät, aidoimmat tuoksut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näytä se kohta laista joka sallii koirien ulostamisen kaupan lattialle.
T. Koiranomistaja
Kerropas koiranomistajana kaikille kuinka estetään koiraa merkkaamasta kusisuihkulla kaupan hyllyjen nurkkia siinä samalla, kun koiranomistaja keskittyy ostostensa tekoon?.
Nartut ei merkkaa, leikatut urokset ei merkkaa. Leikkaamsttomat urokset saa pidettyä merkkaamatta siten, että ne pidetään kontaktissa, hihna lyhyellä ja koira on käskyn alla, eikä sen anneta nuuskia. Onnistuu jos koira on koulutettu. Jos ei ole koulutettu niin sekin auttaa että hihna pidetään tiukalla ja nuuskiminen estetään. Urosvyö on laiskan valinta ja toimii sekin. Eli koiran ympärille vehkeen kohdalle kääritään tarkoitukseen keksitty vaipan tapainen vyö.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti ottaa päähän. Helsingissä useimmat kirjastot ovat myös työttömien ja narkkien hengailupaikkoja isojen, raivohullujen koirien kanssa. Kuuntelen naapurin koiria 24/7 ok-talossa, edes kirjastossa ei saa haukkumiselta rauhaa ja nyt vielä kaupat! Ei käy. Kaikki maksamme veroja, mutta kaupungin palveluita on vain koiranomistajille. Koirille on puistoja, koirille on kirjastoja, koirille on ravintoloita, koirille on uimarantoja jne. Kissapuistoa ei ole ja itse joudun nykyään ostamaan kaikki kirjat, jotka haluan lukea.
Mä en ole tiennyt että helsinkiläisissä kirjastoissa saa olla koirat myös. En ole koskaan nähnyt Pasilan kirjastossa ja olen siellä ahkerasti käynyt jo 16 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hyvä juttu. Koira nuuhkii ruokapaketteja ja astmaatikko ostaa sen.
Ei kaikki astmaatikot ole allergisia koirille.
Turha tätä faktaa on alapeukuttaa. Kun ei ole niin ei ole. Itse en ole allerginen koirille vaikka olen astmaatikko (jatkuva lääkitys), anoppi samoin astmaatikkona ei ole allerginen koirille. Ihan yleinen tieto tuo on. Mä en ole myöskään kissoille allerginen.
Pidän koirista, mutta en haluaisi niitä ruokakauppaan. On paljon ihmisiä, jotka oikeasti pelkäävät koiria. Tai juurikin he, jotka ovat koirille allergisia. Yritä siinä sitten tehdä viikon ostokset samalla kun kurkku ja silmät alkaa kutista, aivastuttaa jne. Jotkut saa varmaan pahempiakin oireita. Ja ne alahyllyjen tuotteet... Äkkiä se käy kun koira jättää kuolanorot tomaattien päälle, haukkaa palan jostakin, tiputtaa tuotteita vahingossa lattialle. Ärhentelee muille koirille tai ihmisille, jopa puraisee. Ihmiset on erilaisia ja niin on koirienomistajatkin. Kaikki eivät osaa tai halua koiriansa kouluttaa, mutta kaikille pitäisi muka sallia pääsy kauppaan. Pienet lapset kaupassa ymmärrän, sillä heitä ei saa jättää hetkeksikään vaatimatta. Mutta koira saa olla vaikka sen 10h yksin kotona. Voi varmasti odottaa siis kauppareissunkin ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tympii kun ihmiset vertaavat koiria omasta mieledtää epähygienisiin ihmisiin tai lapsiin.
Lasta ei voi jättäänyksin kotiin, ja ihmisellä on oikeus ostaa itselleen ruokaa, vaikka nyt pultsarit pyritäänkin ohjaamaan kaupasta ulos. Koiralla ei ole ihmisoikeuksia eikä kuulukaan olla.
En vie koiraa kauppaan. Lenkitän koiran erikseen. Toibon ettei kauppiaat sqlli koiria.
Ja siis minulla on koirs.
Voi luoja 😂. Eihän kyse ole koiran oikeuksista, vaan koiran omistajan oikeuksista. Kyllä täällä on typerää porukkaa.
Koiran omistajalla ei ole sen enempää ihmisoikeuksia kuin muillakaan, vaikka asenne tuntuu jotain muuta kielivän.
Ja miten tässä on ajateltu allergisia asiakkaita joita kuitenkin on paljon. Ei hyvä ihme nyt taas..Koirat sairastuttamaan ihmisiä kauppoihin mutta meluisat laittomat mopot saavat edelleenkin terrorisoida kaupunkeja. Hienoa mahtavaa.
Allergisilla on lääkkeet. Se on tietysti eri asia halutaanko niitä käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Allergisilla on lääkkeet. Se on tietysti eri asia halutaanko niitä käyttää.
Reilukerho taas kokoontuu. Yhdenkään allergisen ei tule joutua tarttumaan lääkkeisiin siksi, että joku elämänhallinnan puutteesta kärsivä tollo pääsee piskinsä kanssa kauppaan.
Entä vaatekaupat tai markettien vaateosastot? Kiva alkaa tarrarullaamaan kaikki, kun joku ei voi käydä koiratta kaupassa. Siitä kuvottavasta koiranlöyhkästä puhumattakaan. Hyi hitto.
On se helv*etti, jos kauppareissullakin pitää ruveta varomaan koiria. Koirat on ihania, itsellänikin on koira, mutta olen jo muutaman kerran joutunut vieraan koiran hyökkäyksen kohteeksi. Koirat ei kuulu ruokakauppaan (paitsi opaskoirat). Koirat on tähänkin saakka pärjännyt ilman kaupassa käyntiä ja pärjää varmasti jatkossakin.
Itse en kyllä tykkää tästä yhtään, vaikka koiranomistaja olen. Oma koirani ei ikinä ole kulkenut ei kulje mukana kauppareissuilla, mikä johtuu ihan siitä, että en uskalla jättää koiraa yksin kaupan edustalle. Lähinnä ihmisten ja muiden koirien takia. Ihan hyvin ollaan pärjätty jo reilusti yli vuosikymmen näin enkä näe tarvetta, miksi koira pitäisi ottaa ruokakauppaan mukaan.
Toisekseen, jotkut uroskoirat merkkailee. Varsinkin jos kaupassa on käynyt tai siellä on parhaillaan narttu, jolla juoksu. Kaupan alahyllyillä n. vyötärön korkeudelle saakka ei voi sitten mitään ruokia pitää, koska ne on saattaneet saada pissaroiskeita. Kiva ostaa joku muropaketti, joka on saanut pissaroiskeita.
Toivottavasti kukaan ei sitten suutu, kun otan mun kaks vuotiaan tanskandogin kauppaan mukaan. Se on kiltti, tosi leikkisä ja rakastaa ihmisiä, mutta ei oikein tajua omaa kokoaan 🤷♀️ Ei vaan, ei tulis pieneen mieleenkään ottaa koiraa kauppaan, johan se on koirallekin stressaavaa. Toivon, että koiranomistajat tajuaisi, että kauppa ei ole koiran paikka.
Myös lemmikkipossut pitää päästä ruokakauppaan.
Väitän etteivät ne koiratkaan siellä kaupassa viihdy. Varmasti stressaavaa kun joutuu hinassa kulkemaan aivan vierellä ihmismassassa outojen hajujen seassa. Olen myös nähnyt kauppakeskuksissa koiria, vaatekaupassa oli ihana märän koiran tuoksu, kun sadesäätä oli omistaja ja rekku päättäneet viettää shoppaillen. Ei se koira sinne kuulu sen enempää kuin Saku tai sirkka.
Ruokakaupoista se vielä että tuskin tosiaan se pissailu on ongelma. Lähinnä se että ahtaissa käytävissä iso koira nuuhkii kaikkea ja kaikkia. Koira myös kuolaa ja haisee. Sinne vuffe on tassutellut ilman kenkiä, joten likaa varmasti tuo lisää kauppoihin. Märän nenun jälkiä ohi kulkijoiden takamuksissa ja tuotteissa. Ja mitäs jos kaupassa on kolme koiraa samaan aikaan, siinähän vetävät, murisevat ja haukkuvat. Miellyttävä mielikuva eikö?