Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koira pääsee jatkossa lain mukaan ruokaostoksille – ja kakkaamaan kauppojen lattioille

Vierailija
11.06.2021 |

Kaupat suhtautuvat toistaiseksi uudistukseen varauksella, sillä asiakkaina on myös allergisia. Kauppias voi estää tai rajata lemmikkien sisäänpääsyä ruokakauppaan.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008045873.html

Kommentit (361)

Vierailija
301/361 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näytä se kohta laista joka sallii koirien ulostamisen kaupan lattialle.

T. Koiranomistaja

Kerropas koiranomistajana kaikille kuinka estetään koiraa merkkaamasta kusisuihkulla kaupan hyllyjen nurkkia siinä samalla, kun koiranomistaja keskittyy ostostensa tekoon?.

Nartut ei merkkaa, leikatut urokset ei merkkaa. Leikkaamsttomat urokset saa pidettyä merkkaamatta siten, että ne pidetään kontaktissa, hihna lyhyellä ja koira on käskyn alla, eikä sen anneta nuuskia. Onnistuu jos koira on koulutettu. Jos ei ole koulutettu niin sekin auttaa että hihna pidetään tiukalla ja nuuskiminen estetään. Urosvyö on laiskan valinta ja toimii sekin. Eli koiran ympärille vehkeen kohdalle kääritään tarkoitukseen keksitty vaipan tapainen vyö.

Mun narttu kyllä merkkaa ja nostaa koipeakin pissatessa. Joskus on tämän takia urokseksi luultu.

Ja miten aiot siellä kaupassa keskittyä ostosten tekemiseen, jos pitää samalla pitää koko ajan kontaktia koiraan ja estää nuuskiminen. Eikö tuo ole valtavan stressaavaa sekä koiralle että omistajalle?

Vierailija
302/361 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ne koirat sieltä kaupasta ostaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/361 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapselle kukaan ei olw myöskään allerginen.

Minä olen. Reaktio tulee välittömästi, kun kaupassa tulee vastaan juokseva ja huutava ipana tai rääkyvä vauva. Sellainen v*kivaltainen reaktio siis. Tekisi mieli k*ristaa kiljuva tenava, puhumattakaan niistä, jotka klähmii myytäviä tuotteita räkäisillä, p*skaisilla käsillään.

Joihinkin kauppoihin saa jo nykyäänkin viedä koiran ja vähemmän niistä on haittaa kuin kurittomista muksuista. Olen itsekin vienyt, kun on koiran rokotusreissulla toisella paikkakunnalla käydessä ollut asiaa erääseen liikkeeseen (joka onneksi sallii koirat sisälle), enkä ole helteellä halunnut jättää autoonkaan. Koira ei siitä.reissusta pahemmin nauttinut, ja jos olisi ollut ihmiskaveri mukana, olisin jättänyt hänet koiran kanssa autoon ja auton käyntiin, mutta eipä ollut. Kanssa-asiakkaita koirani ei silti häirinnyt. Se ei hauku, kuolaa, kylvä karvaa (nypittävä rotu), eikä haise koiralta edes miedosti (rotuominaisuus).

Pointtini: tuskin monikaan koiranomistaja tarkoituksella raahaa koiriaan ruokakauppaan tulevaisuudessakaan. Kyllä ne viedään sinne edelleen vain silloin, kun muuta vaihtoehtoa ei ole, esim. ollaan reissussa koiran kanssa kaksin, hirveä helle ja juotava loppu, pakko poiketa kaupassa, mutta koiraa ei halua jättää autoon, eikä varsinkaan kaupan eteen teidän s*iraiden vihaajien kiusattavaksi ja myrkytettäväksi tai toisella tapaa s*kopäisten varastettavaksi.

Arvasin että joku lapsia inhoava tulee kommentoivaan jotakin yhtä naurettavaa..

mitä muuten teet vauva-lehden keskustelupalstalla? Oletko miettinyt? Täällähän saat lukeakin lapsista vaikka kuinka.. noh toki jokainen käyttää vapaa-aikansa miten haluaa...

Pointtini oli toki se, että lapsen takia kukaan ei tukehdu kaupassa. Sen sijaan lemmikin vuoksi joku voi oikeasti joutua henki ahtaalle, mikä voi olla vaarallista.

Mutta rehellisesti sanottuna kommenttisi luettuani olen melkeimpä valmis päästämään koirasi kauppaan ja sinua kehoitan jäämään kotiin. Ei ole nimittäin normaalia - ei edes anonyymina - huudella (varsinkaan äitien suosimalla) keskustelupalstalla kuinka haluaisi kuristaa kaupassa olevat lapset. Mitenkään ivailematta aivan tosissani sanon tämän: varaa aika ammattilaiselle, edes yksi. Sun pitää purkaa tuo lapsivihasi jossakin. Muuten sinua ei voi päästää kauppaan.

Vierailija
304/361 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös lemmikkipossut pitää päästä ruokakauppaan.

Lemmikkilokki. Se haluaa kanssani mukaan kauppaan. Lupaan ettei se syö mitään, koska ruokim sen ulkona ja se tottelee käskyjä. ;)

Noh vitsivitsi...

Vierailija
305/361 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupat saavat päättää saavatko koirat tulla sisään, ja luulen että useimmat kaupat eivät edellenkään tule sallimaan koiria. Ja hyvä niin..

Vierailija
306/361 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hyvä juttu. Koira nuuhkii ruokapaketteja ja astmaatikko ostaa sen.

Ei kaikki astmaatikot ole allergisia koirille.

Turha tätä faktaa on alapeukuttaa. Kun ei ole niin ei ole. Itse en ole allerginen koirille vaikka olen astmaatikko (jatkuva lääkitys), anoppi samoin astmaatikkona ei ole allerginen koirille. Ihan yleinen tieto tuo on. Mä en ole myöskään kissoille allerginen.

Sitä varmaankin alapeukutettiin siksi, että kommentti oli tähän keskusteluun epäolennainen. Aina on poikkeustapauksia tms joka asiassa.

Pointti onkin se että kaupassakäynti tulee olemaan osalle porukasta haastavaa tai jopa mahdotonta jos siellä on lemmikkejä.

Vierailija
307/361 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös lemmikkipossut pitää päästä ruokakauppaan.

Lemmikkilokki. Se haluaa kanssani mukaan kauppaan. Lupaan ettei se syö mitään, koska ruokim sen ulkona ja se tottelee käskyjä. ;)

Noh vitsivitsi...

Mulla oli mökillä kesy lokki monta vuotta. Se oli vähän vammautunut

niin pyysi ihmisiltä ruokaa. Varmasti olisi tullut mielellään kauppaan, oli tosi kesy. Kalatiski olisi kiinnostanut ja kyllä se vakuumipakatutkin olisi avannut.

Vierailija
308/361 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten koiranomistajat käy töissä?

Miten on sitten mahdollista että koira on pakko ottaa just kauppareissulle mukaan? Eikö voi tehdä kauppareissua samalla kun tulee töistä kotiin?

Vierailija
309/361 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten koiranomistajat käy töissä?

Miten on sitten mahdollista että koira on pakko ottaa just kauppareissulle mukaan? Eikö voi tehdä kauppareissua samalla kun tulee töistä kotiin?

No mulla koira on töissä mukana. Se kun on työkoira. Nyt on joko joutunut viemään koiran kotiin ja sitten itse kauppaan tai pitänyt etsiä varjoinen paikka autolle ja nostaa takaluukku auki (takakontissa kulkukoiraveräjä). Koiraveräjä on muuten hyvä, mutta joku paha ihminen pääsee helposti tekemään jotain koiralle.

Koiran kanssa kierretään myös ympäri kotomaata ja ulkomaita kaikenlaisissa reissuissa ja evästä olis kiva hakea.

Vierailija
310/361 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka ihme haluaisi ottaa koiran mukaan kauppaan??? En kerta kaikkiaan näe sellaista tilannetta, että haluaisin ottaa jonkun meidän kolmesta koirasta mukaan. Ehei, ei hemmetti soikoon, olisi ihan painajaista. Hännällään huitoisivat tuotteet lattialle, nuolaisisivat hedelmäosaston mansikoita, kuolaisivat lihatiskin pleksin, ja lapsia pyörisi ympärillä "saako tätä silittää". Ei kiitos. Ei koiria kauppoihin. Miksi niiden pitäisi sinne mennä? Kauppakäynnit on kauppakäyntejä, koiralenkit erikseen. 

Esim koirakilpailuissa kävijä, joka kulkee julkisilla ja haluaa nopeasti hakea eväitä. Tottakai koirat pitää kouluttaa niin, että ovat hyviä koirakansalaisia, eikä mitään painajaisia tuottavia riiviöitä. Lapsille voi sanoa napakan ystävällisesti, että nyt ei ole hyvä hetki tulla taputtamaan.

Miten sä olet tähän asti pärjännyt kun et ole voinut ottaa koiraa kauppaan mukaan?

Kantamalla painavaa eväskassia. Käymällä koiraystävällisessä ravintolassa. Ostamalla kisapaikan buffetista törkeän kalliita känttyjä. Jättämällä koiran hotelliin yksin peläten että se alkaa haukkua ja häiritä muita. Pyytänyt kioskin edessä, että joku ystävällinen tuntematon tuo mulle sieltä kioskista jotain. Kävellyt jopa mäkkärin autokaistalle ostoksille. Huomattavasti helpottaa jos voi koiran viedä kauppaan kun käy ihan vaan nopeasti hakemassa syötävää, kakkapusseja, siivousvälineitä ja itselle jotain hygieniatarviketta.

En voi jättää koiraa valvomatta kaupan ovelle. Mulla ei aina ole oma koira mukana, vaan voi olla jonkun toisen koira, silloin ei ole mahdollista jättää esim sinne hotelliin kun en tiedä miten käyttäytyy.

Vierailija
311/361 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen. Reaktio tulee välittömästi, kun kaupassa tulee vastaan juokseva ja huutava ipana tai rääkyvä vauva. Sellainen v*kivaltainen reaktio siis. Tekisi mieli k*ristaa kiljuva tenava, puhumattakaan niistä, jotka klähmii myytäviä tuotteita räkäisillä, p*skaisilla käsillään.

Joihinkin kauppoihin saa jo nykyäänkin viedä koiran ja vähemmän niistä on haittaa kuin kurittomista muksuista. Olen itsekin vienyt, kun on koiran rokotusreissulla toisella paikkakunnalla käydessä ollut asiaa erääseen liikkeeseen (joka onneksi sallii koirat sisälle), enkä ole helteellä halunnut jättää autoonkaan. Koira ei siitä.reissusta pahemmin nauttinut, ja jos olisi ollut ihmiskaveri mukana, olisin jättänyt hänet koiran kanssa autoon ja auton käyntiin, mutta eipä ollut. Kanssa-asiakkaita koirani ei silti häirinnyt. Se ei hauku, kuolaa, kylvä karvaa (nypittävä rotu), eikä haise koiralta edes miedosti (rotuominaisuus).

Pointtini: tuskin monikaan koiranomistaja tarkoituksella raahaa koiriaan ruokakauppaan tulevaisuudessakaan. Kyllä ne viedään sinne edelleen vain silloin, kun muuta vaihtoehtoa ei ole, esim. ollaan reissussa koiran kanssa kaksin, hirveä helle ja juotava loppu, pakko poiketa kaupassa, mutta koiraa ei halua jättää autoon, eikä varsinkaan kaupan eteen teidän s*iraiden vihaajien kiusattavaksi ja myrkytettäväksi tai toisella tapaa s*kopäisten varastettavaksi.

mitä muuten teet vauva-lehden keskustelupalstalla? Oletko miettinyt? Täällähän saat lukeakin lapsista vaikka kuinka.. noh toki jokainen käyttää vapaa-aikansa miten haluaa...

Pointtini oli toki se, että lapsen takia kukaan ei tukehdu kaupassa. Sen sijaan lemmikin vuoksi joku voi oikeasti joutua henki ahtaalle, mikä voi olla vaarallista.

Mutta rehellisesti sanottuna kommenttisi luettuani olen melkeimpä valmis päästämään koirasi kauppaan ja sinua kehoitan jäämään kotiin. Ei ole nimittäin normaalia - ei edes anonyymina - huudella (varsinkaan äitien suosimalla) keskustelupalstalla kuinka haluaisi kuristaa kaupassa olevat lapset. Mitenkään ivailematta aivan tosissani sanon tämän: varaa aika ammattilaiselle, edes yksi. Sun pitää purkaa tuo lapsivihasi jossakin. Muuten sinua ei voi päästää kauppaan.

Tukehtujat voivat mennä sellaiseen kauppaan, jonne koiria ei saa tuoda.

Vierailija
312/361 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne koirat sieltä kaupasta ostaa?

Entä vauvat?

Vierailija
313/361 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näytä se kohta laista joka sallii koirien ulostamisen kaupan lattialle.

T. Koiranomistaja

Kerropas koiranomistajana kaikille kuinka estetään koiraa merkkaamasta kusisuihkulla kaupan hyllyjen nurkkia siinä samalla, kun koiranomistaja keskittyy ostostensa tekoon?.

Nartut ei merkkaa, leikatut urokset ei merkkaa. Leikkaamsttomat urokset saa pidettyä merkkaamatta siten, että ne pidetään kontaktissa, hihna lyhyellä ja koira on käskyn alla, eikä sen anneta nuuskia. Onnistuu jos koira on koulutettu. Jos ei ole koulutettu niin sekin auttaa että hihna pidetään tiukalla ja nuuskiminen estetään. Urosvyö on laiskan valinta ja toimii sekin. Eli koiran ympärille vehkeen kohdalle kääritään tarkoitukseen keksitty vaipan tapainen vyö.

Mun narttu kyllä merkkaa ja nostaa koipeakin pissatessa. Joskus on tämän takia urokseksi luultu.

Ja miten aiot siellä kaupassa keskittyä ostosten tekemiseen, jos pitää samalla pitää koko ajan kontaktia koiraan ja estää nuuskiminen. Eikö tuo ole valtavan stressaavaa sekä koiralle että omistajalle?

Ostoslista on päässä mietitty valmiiksi. Ei sinne lähdetä mietiskelemään, hengailemaan , lukemaan tuoteselosteita, vatuloimaan tai ostamaan kahden viikon kotivaraa, vaan simppelisti kerätään ne pikaostokset ja kassalle. Koulutettu koira kyllä kulkee käskyllä mukana nuuskimatta ja koipea nostelematta. Ei sitä koiraa viedä kauppaan rakko ja suoli täynnä vaan vasta kun tarpeet on tehty. Mulla on ollut uroksia viimeiset 25 vuotta eivätkä ole koskaan kuseksineet mihinkään ilman lupaa pentuajan jälkeen.

Vierailija
314/361 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyllyjen välissä tuntuu olevan jo nyt usein ahdasta, entä jos siellä ihmiset yrittävät ostoksia tehdessään hallita talutushihnoillaan koiria ja muut asiakkaat kompuroivat hihnoihin. 

Alahyllyjen tavarat saattavat olla hieman kuolassa. 

Vierailija
315/361 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolaava koira paistopisteellä tai lihatiskillä. Taidan jättää sellaisen kaupan antimet ostamatta.

Vierailija
316/361 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mikään pakko mennä sellaisiin ruokakauppoihin, joihin koirat ovat tervetulleita.

Vierailija
317/361 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tukehtujat voivat mennä sellaiseen kauppaan, jonne koiria ei saa tuoda.

Ei. Ihminen tulee aina ennen elukoita. En myöskään halua tuotteissa maksaa ylimääräisiä siivouskustannuksia, mitä koirien salliminen kaupoissa toisi mukanaan.

Vierailija
318/361 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos koira käy merkkaamassa pari rekillistä vaatteita Prismassa? En mä ainakaan ostaisi koiran kusella marinoituja vaatteita. Uskoisin, että kovin moni koiranomistaja ei liruttelijaa käräyttäisi, kun itse joutuisi maksamaan tuhoutuneet tuotteet. Hävikki lisääntyy, eli hinnat nousee.

Vierailija
319/361 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hulvaton keskustelu. Tämän perusteella saa käsityksen että koirista lentää kus*a ja pas*kaa ja kuolaa ja kuraa ja pölyä ja karvaa ympäriinsä 24/7 soirona kymmenen metrin säteellä ja joka korkeuteen. Unohditte rähmän ja oksennuksen. Miten uskallatte edes kadulla koiran ohittaa ilman hazmat-pukua?

Vierailija
320/361 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän asti ollaan keväästä syksyyn valittu ruokakauppa nimenomaan sen mukaan, missä auton saa parkkihalliin. Siellä koira voi odottaa viileässä autossa. Auto ilmastoinnilla viilennetty ennen halliin ajoa. Siinä mielessä hyvä, että pikku Fifin voisi ottaa kauppaan esim kärryyyn istumaan kassissa/tyynyn päällä, niin ei kärryn ritilät haittaa meidän hauvelia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan viisi