Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmisten käytös Tori.fi:ssä, en tiedä itkeäkö vai nauraa!

Vierailija
11.06.2021 |

Olen tässä kesälomalla ollessani tehnyt kämpän raivausta ja laittanut paljon tavaraa Toriin myyntiin. Edullisin hinnoin, kunhan saan pois nurkista ja jonkun pienen korvauksen hyväkuntoisesta tavarasta.

Ihmisten käytös tuolla Torissa on suorastaan ällistyttävää. Vai mitä te olette mieltä näistä:

- Saan paljon viestejä, joissa tingataan jo entuudestaan halpaa hintaa. 10e tuotetta tingataan 8 euroon, 5e tuotetta 3 euroon jne. Oikeasti, jos haluat sen tuotteen ja löydät sen Torista jo valmiiksi noin 1/5 hinnalla todellisesta arvostaan, niin mitä väliä on maksatko siitä 8e vai 10e? Tuollainen pikkurahan tinkaus kiristää vain hermoja ja postilaatikko täyttyy turhista viesteistä. Minusta tinkaaminen voi olla aiheellista kun puhutaan kalliimmista tuotteista, ja tällöinkin vähän järkeä siihen, millaista hintaa havittelee.

- Edelliseen viitaten, kalleimpana tavarana myimme vanhan ruokapöytämme hintaan 100 e. Tähän tuli useita tarjouksia, joista nuukimmissa tarjottiin pöydästä 20 e...? Lisäksi pari kyselijää tarjosi pöydästä alle 100 e ja kysyi voimmeko siihen hintaan sisältyen kuljettaa pöydän heidän kotiinsa. Öö, anteeksi mutta ei. Onneksi näihin ei tarvinnut paljoa kiinnittää huomiota, koska pöytä meni nopeasti kaupaksi pyytämällämme hinnalla ja ostaja tuli asiallisesti sen itse noutamaan.

- Säännöllisesti tulee viestejä, joissa toisella paikkakunnalla asuva henkilö haluaisi ostaa jonkun tavaran ja kyselee voinko postittaa ilmaiseksi. Minulta on haluttu ostaa 5 e tuote, jos postit sisältyvät hintaan. Tavaran postitus olisi maksanut 5,90 e + laatikon hinta. Että jep jep.

- Säännöllisesti kysellään myös kaikenlaisia palveluksia, voitko tuoda tuotteen sinne ja tänne jne. Viimeksi tänään sain viestin 10 e hintaiseen tuotteeseen: "Voitko tuoda tämän *kaupunginosaan X* tämän päivän aikana?". Mainittakoon, että kaupunginosa X on aivan toisella puolella tätä kaupungia ja ajaisin sinne puoli tuntia per suunta. Ja vieläpä tarkka vaatimus että tämän päivän aikana 😅

Oikeasti, mitä tämä porukka oikein on jotka näitä viestejä lähettävät? Mitä ihmettä he ajattelevat? Eikö heitä nolota yhtään oma käytöksensä? 😄 Tavaroista ollaan kiinnostuneita, mutta ne pitäisi saada suurin piirtein ilmaiseksi ja kotiovelle kuljetettuina. Mieluiten myyjä voisi vielä vaikka antaa vähän rahaa ostajalle siitä että tämä ottaa tavaran vastaan 🙄 En kehtaisi itse ikinä esittää yllä listattuja vaatimuksia, tahditonta ja huonoa käytöstä mielestäni. Jos itse löydän tarvitsemani tuotteen hyvällä diilillä Torista, niin maksan mitä siitä pyydetään ja haen tavaran sovitulla ajalla.

Enkä siis halua sanoa että torissa kaikki ostajat ovat älyttömiä. Myös sujuvia kauppoja tulee paljon tehtyä. Yllättävän paljon tulee kuitenkin myös näitä täysiä ajanhukkayhteydenottoja, sanoisin että aikalailla 50-50. Onko teillä samoja kokemuksia? Tai oletko kenties itse tinkaava ostaja ja voisit avata vähän ajattelumaailmaasi? 😄

Kommentit (539)

Vierailija
141/539 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pihamittari kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tota samaa se on jos antaa ilmaiseksi. Eivät sentään tingi, mutta kuskata pitäisi ja mittailla ja ottaa lisäkuvia joka suunnasta pitää varattuna viikon. Juu ei.

Jep - laitoin ilmoituksen "annetaan" eteisen lipasto ja kahvipakettia vastaan voi noutaa niin sitä tultiin noutamaan ja kun kyselin kahvipakettia niin "ainiin, pitikö olla sellainen". Sinne lähti hyvän lipaston kanssa. Tsiisus mitä sakkia!

Tämä liittyy asiaan, josta voisi tehdä melkein oman aloituksensa. Minkä takia tehdään "Annetaan" -ilmoituksia, jos kuitenkin ollaan jotain vastiketta vailla? Eikö voisi tehdä rehellisen myynti-ilmoituksen ja laittaa hinnaksi noin 5 e.  Paljon selkeämpää olisi näin kuin lähteä etsimään jotain tiettyä suklaata, limua, kivennäisvettä, kahvia, jäätelötuutteja jne. 

Tämä on tosiaan mennyt ihan yli! Teinkin joskus aloituksen "Suklaavaluutta". Joillain "lahjoittajilla" ei tunnu olevan mitään käsitystä rojujensa arvosta. Pari kertaa jo olen törmännyt ilmoitukseen jossa "ilmaisesta" tavarasta pyydetään kilo papukahvia. Siis kilo! Hinta kaupassa vaatimattomat 15,58 euroa.

Vastineen pyytäminen annetaan-ilmoituksissa on Torin sääntöjen mukaan kielletty. Että voitte ihan huoletta ilmoittaa ylläpidolle poistettaviksi nämä ilmoitukset.

Näyttää olevan Torissa enemmän sääntö kuin poikkeus, että vastinetta vaaditaan. Joskus siis oiken vaaditaan, toisinaan ilmoitetaan vähän kainommin, että suklaalevy olis kiva "yllätys".

Aika pitkällekin vietyjä vaatimuslistoja tuotemerkkeineen kauramaidosta, kahvista, suklaasta, vaipoista, sipseistä, limuista... Juu-neim-it.

Olisi lyhyt lista "annetaan" -palsta kun nämä pyynnöt karsittaisiin.

Kauramaitoa? Vaippoja? 😀 Oon onnistunut välttämään nämä. Pakko mennä heti tutkimaan, jos näkisi tällaisia.

No tuota... Tämä veti kyllä sanattomaksi 😅

https://www.tori.fi/uusimaa/Tuikkukipot_91643531.htm

Tätä repesin itsekin. Ihan paras!

Vierailija
142/539 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä silloin anneta jos halutaan vastine.Itse saatan laitta 20e tai Juhla Mokka paketti jollekin huonekalulle...Mutta silloin on ihan myyntiosastossa.Huonosti toimii ilmoitusten tarkistus...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/539 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myynyt tori.fi:ssä tavaraaja aika hyvin on kaikki sujunut.

Myyn sellaista tavaraa, minkä voi postittaa.

Kerron aina selkeästi hinnan ja postikulut. Joskus sisällytän postikulut hintaan, eli mainitulla hinnalla tuote+postitus.

Kerron aina tuotteen tarkat mitat. Jos myyn vaikka kulhon, kerron sen halkaisijan, korkeuden ja vielä sen, montako desilitraa tai litraa kulhoon mahtuu. Sekin on olennainen tieto. Otan useita kuvia tuotteesta, ettei jää epäselvää.

Tällä tavalla säästyn kysymysten tulvalta.

Turhan tinkijät ja höpöttelijät jätän huomiotta, myyn edulliseen hintaan, ei ole enää tinkivaraa.

Vierailija
144/539 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on oikeasti vaihtoehdot itkeä tai nauraa, suosittelen jälkimmäistä.

Vierailija
145/539 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keppihevosteline ”annetaan” paitsi että haluaa kahvia 🤣

https://m.tori.fi/vi/91702540.htm

Onhan näitä.  Vasta joku luetteli koko ostoslistansa mitä tahtoo vastineeksi; kahvin ja suklalevyn lisäksi luetteli mm. talouspaperipaketin.  Eikö olisi jo asiallisempaa laittaa hinnaksi se 2-3€ ja ostaa itse hyödykkeensä.

Vierailija
146/539 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut taas viime aikoina niin monta näitä kulissiin feidaavia ja tökeröitä ostajia, etten minäkään tiedä itkeäkö vai nauraa. Mietin vaihtaisinko huuto.nettiin, jotta karsiutuisi näitä hupihuutajia, mutta onko siellä sitten niin paljon hiljaisempaa, ettei kannata?

Vierailija
147/539 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen meni kaupat ohi kun en vienyt ostajalle tavaraa.

Tänään keksin että jatkossa voin viedä jos maksaa etukäteen tuotteen ja bussimatkat.

Näin siksi että voi tehdä oharit niin varmistamalla maksun etukäteen niin en tee turhaa matkaa ja maksa omasta kukkarosta matkoja.

Vierailija
148/539 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin kyselijöille tuntuu myös tulevan suurena järkytyksenä postikulujen hinnat. Joo, pieni postipaketti on 6,90 eur, mutta kun ei sitä esinettä saa kirjeeseenkään mahtumaan ainakaan ilman vasaralla lättänäksi hakkaamista. Jotkut eivät ilmeisesti itse koskaan ole lähettäneet tai tilanneet mitään paketteja, kun hintataso ei ole tuttua yhtään.

Vierailija
149/539 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut taas viime aikoina niin monta näitä kulissiin feidaavia ja tökeröitä ostajia, etten minäkään tiedä itkeäkö vai nauraa. Mietin vaihtaisinko huuto.nettiin, jotta karsiutuisi näitä hupihuutajia, mutta onko siellä sitten niin paljon hiljaisempaa, ettei kannata?

Kyllä sielläkin törppöjä on. Mulla paljon myytävää , kaikissa lukee isolla "vain nouto". Huudetaan ja kysytään paljonko postit on ja pitäis saada huomiseksi. Kun vastaan "nouto" suututaan ja pannaan palautetta "myyjä epäkohtelias ym ym". Mulla ei ole kuvia mutta voin phoneen laittaa. Huudettiin kirjoja kymmenen kipaletta. Pyynnöstä laitoin kuvat puhelimeen , kirjat tuli kuulemma lahjaksi pitäisi saada kuvat joka sivusta ettei vaan yhtään sivua puutu. Sain sumplittua asian niin ettei joka sivua tarvinnut kuvata. No , kerroin että kirjat saa noutaa , odottavat pöydällä. Ostaja ilmoitti ettei ole kaupungissa vaan siskonsa joka asuu samassa kaupungissa kuin minä hoitaa oston. Ilmoitin siskolle että kirjat sopii noutaa. Sisko "pitää saada kuvat kansista , sivuista...." tällöin minä lopetin koko jutun. Ai niin , tingattiin alle 20 euron koko satsi koska kyseessä "niin iso osto". Voi luoja!

Vierailija
150/539 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sielläkin törppöjä on. Mulla paljon myytävää , kaikissa lukee isolla "vain nouto". Huudetaan ja kysytään paljonko postit on ja pitäis saada huomiseksi. Kun vastaan "nouto" suututaan ja pannaan palautetta "myyjä epäkohtelias ym ym".

Eikö tällaisissa tapauksissa voi itsekin laittaa törpölle palautteen, että ilmoituksessa oli vain nouto eikä huutaja lukenut sitä?

Vierailija
151/539 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä todella ahnetta ja kitsasta porukkaa liikkuu tuolla netissä.

Itse myin aika vanhaa mutta todella vähällä käytöllä ollutta kahvinkeitintä pois kaapista pyörimästä. Keitin oli niin siisti, että melkein vastasi uutta, mutta vaan vanhempaa designia eli ulkonäöllisesti ei mikään muotituote. Pyysin siitä 5 euroa. Ilmoituksella on paljon katselukertoja ja muutama yhteydenotto jossa kyseltiin jotain, mutta ostajaa ei ilmaantunut. Pidin keitintä myynnissä ehkä 2-3 viikkoa ja kun en saanut myytyä, niin laitoin sen tismalleen saman ilmoituksen "Annetaan"-osioon. Ja jopas alkoi tapahtua- kun palasin toriin saman päivän iltana , olin saanut 17 viestiä halukkailta keittimen ottajilta. SEITSEMÄNTOISTA, muutamien tuntien aikana. Niin iso ero se 5e vs. ilmainen on kahvinkeitintä tarvitsevalle ihmiselle :D

Myyvät itse eteenpäin?

Vierailija
152/539 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten on niitä, jotka lukevat kysymyksesi mutta eivät vastaa. Esim. Laitan viestin -' Moi. Onko tuote xxx vapaana? Mikäli on, ostaisin sen. Pääsen hakemaan sen huomenna klo 16. Jälkeen.' Viesti luetaan, mitään ei vastata ja tuote pysyy myynnissä. En voi käsittää tämmöistäkään toimintaa 🤦🏻‍♀️

Vierailija
153/539 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sielläkin törppöjä on. Mulla paljon myytävää , kaikissa lukee isolla "vain nouto". Huudetaan ja kysytään paljonko postit on ja pitäis saada huomiseksi. Kun vastaan "nouto" suututaan ja pannaan palautetta "myyjä epäkohtelias ym ym".

Eikö tällaisissa tapauksissa voi itsekin laittaa törpölle palautteen, että ilmoituksessa oli vain nouto eikä huutaja lukenut sitä?

Olen laittanutkin . Toinen asia mikä huutiksessa ihmetyttää on nämä alennusten kinuajat "kun tulee iso osto". Nythän siellä voi ehdottaa hintaa.

Vierailija
154/539 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy vaan koittaa ymmärtää, ihmisten älykkyysosamäärä on laskenut kuin rupla kurssi jo muutaman vuosikymmenen.

Vierailija
155/539 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä todella ahnetta ja kitsasta porukkaa liikkuu tuolla netissä.

Itse myin aika vanhaa mutta todella vähällä käytöllä ollutta kahvinkeitintä pois kaapista pyörimästä. Keitin oli niin siisti, että melkein vastasi uutta, mutta vaan vanhempaa designia eli ulkonäöllisesti ei mikään muotituote. Pyysin siitä 5 euroa. Ilmoituksella on paljon katselukertoja ja muutama yhteydenotto jossa kyseltiin jotain, mutta ostajaa ei ilmaantunut. Pidin keitintä myynnissä ehkä 2-3 viikkoa ja kun en saanut myytyä, niin laitoin sen tismalleen saman ilmoituksen "Annetaan"-osioon. Ja jopas alkoi tapahtua- kun palasin toriin saman päivän iltana , olin saanut 17 viestiä halukkailta keittimen ottajilta. SEITSEMÄNTOISTA, muutamien tuntien aikana. Niin iso ero se 5e vs. ilmainen on kahvinkeitintä tarvitsevalle ihmiselle :D

Myyvät itse eteenpäin?

Pitäisikin testata tätä. Mullakin on muutamia tavaroita siellä, jotka ovat todella pienellä hinnalla, olleet muutamia viikkoja jo ja katselukertoja kymmeniä ja yhdessä jopa lähes sata. Pitäisikin laittaa joku niistä annetaan-osastoon ja katsoa mitä tapahtuu.

Vierailija
156/539 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tota samaa se on jos antaa ilmaiseksi. Eivät sentään tingi, mutta kuskata pitäisi ja mittailla ja ottaa lisäkuvia joka suunnasta pitää varattuna viikon. Juu ei.

Jep - laitoin ilmoituksen "annetaan" eteisen lipasto ja kahvipakettia vastaan voi noutaa niin sitä tultiin noutamaan ja kun kyselin kahvipakettia niin "ainiin, pitikö olla sellainen". Sinne lähti hyvän lipaston kanssa. Tsiisus mitä sakkia!

Nämä "annetaan" ilmoitukset ovat yksi typerimmistä jutuista torissa. Jos annetaan, niin annetaan ilmaiseksi tai sitten myydään sen kahvipaketin tai Fazerin sinisen hinnalla eli laitetaan myydään ilmoitus ja sopiva alhainen hinta. Nämä muka ilmaiset pitäisi poistaa kokonaan ilmoituksista. Myyjä voi ihan itse käydä ostamassa kahvinsa tai suklaansa saadulla rahalla.

Vierailija
157/539 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olen aika paljon ostanut ja myynyt ja ostaessa olen saattanut kysyä, että kulkeutusiko sinne ja sinne jos maksan etukäteen. 

Kerran olin ostamassa todella kallista merkkitakkia, takki oli Helsingissä hja ja itse asun Tampereella. Kysyin sitten myyjältä, että onko mahdollisesti Tampereen suuntaan asiaa koska en uskalla maksaa niin isoa summaa etukäteen näkemättä tuotetta. 

Myyjä sanoi, ettei ole, mutta hänen isänsä on käymässä Tampereelta ja ottaa takin mukaansa. Tein sitten tämän isän kanssa takista kaupat Tampereen rautatieasemalla, voi vitsit kun tuli hyvä mieli.

Oon myös myyjänä joskus kuskaillut jotain mattoja tai vastaavaa omien menojen mukaan ilmaiseksi.

Vierailija
158/539 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä roudaan ihan suosiolla kaikki tekstiilit lähimpään UFFin lootaan, vaikka se lafka onkin ihan hämärä eikä kestä päivänvaloa, pienkoneet kiikutan ohimatkalla Giganttiin ja isommat tavarat noudatan erissä jollain kuljetusfirmalla, joka hakee ja lajittelee kamat puolestani. Huomattavasti helpompi.

Parhaimpia myyntikokemuksia olen saanut FB:n niche-kirpputoreilla esim. vain sarjakuvia myyvä kirppis, vaan punk-kamaa myyvä kirppis, vaan henkisiä tuotteita (ei palveluita) myyvä kirppis jne.

Vierailija
159/539 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten on niitä, jotka lukevat kysymyksesi mutta eivät vastaa. Esim. Laitan viestin -' Moi. Onko tuote xxx vapaana? Mikäli on, ostaisin sen. Pääsen hakemaan sen huomenna klo 16. Jälkeen.' Viesti luetaan, mitään ei vastata ja tuote pysyy myynnissä. En voi käsittää tämmöistäkään toimintaa 🤦🏻‍♀️

Todennäköisesti siinä on kaupat jo sovittu, mutta ostaja ei ole vielä maksanut/hakenut. Minulla saattoi jäädä muutamalle vastaamatta, kun muutamaan tuotteeseen tuli tosi paljon ostajaehdokkaita. Yhdessä odottelin, että maksu näkyy tililläni ennen postitusta ja toisessa taas ensimmäinen teki oharit, toiselle olin luvannut ilmoittaa jos ensimmäinen ei ostakaan ja meni vähän aikaa, että ehti tulla kokeilemaan. Viestejä oli kymmenittäin kiinnostuneilta ja lopullisia kauppoja ei kuitenkaan oltu vielä lyöty lukkoon. Noiden lisäksi oli vielä monia muita yhden ostajan kanssa tehtyjä kauppoja eli viestejä riitti.

Vierailija
160/539 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti siinä on kaupat jo sovittu, mutta ostaja ei ole vielä maksanut/hakenut. Minulla saattoi jäädä muutamalle vastaamatta, kun muutamaan tuotteeseen tuli tosi paljon ostajaehdokkaita. Yhdessä odottelin, että maksu näkyy tililläni ennen postitusta ja toisessa taas ensimmäinen teki oharit, toiselle olin luvannut ilmoittaa jos ensimmäinen ei ostakaan ja meni vähän aikaa, että ehti tulla kokeilemaan. Viestejä oli kymmenittäin kiinnostuneilta ja lopullisia kauppoja ei kuitenkaan oltu vielä lyöty lukkoon. Noiden lisäksi oli vielä monia muita yhden ostajan kanssa tehtyjä kauppoja eli viestejä riitti.

Jos tuote on varattuna jollekin, niin kannattaa kirjoittaa siihen ilmoitukseen, että "varattu"