Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmisten käytös Tori.fi:ssä, en tiedä itkeäkö vai nauraa!

Vierailija
11.06.2021 |

Olen tässä kesälomalla ollessani tehnyt kämpän raivausta ja laittanut paljon tavaraa Toriin myyntiin. Edullisin hinnoin, kunhan saan pois nurkista ja jonkun pienen korvauksen hyväkuntoisesta tavarasta.

Ihmisten käytös tuolla Torissa on suorastaan ällistyttävää. Vai mitä te olette mieltä näistä:

- Saan paljon viestejä, joissa tingataan jo entuudestaan halpaa hintaa. 10e tuotetta tingataan 8 euroon, 5e tuotetta 3 euroon jne. Oikeasti, jos haluat sen tuotteen ja löydät sen Torista jo valmiiksi noin 1/5 hinnalla todellisesta arvostaan, niin mitä väliä on maksatko siitä 8e vai 10e? Tuollainen pikkurahan tinkaus kiristää vain hermoja ja postilaatikko täyttyy turhista viesteistä. Minusta tinkaaminen voi olla aiheellista kun puhutaan kalliimmista tuotteista, ja tällöinkin vähän järkeä siihen, millaista hintaa havittelee.

- Edelliseen viitaten, kalleimpana tavarana myimme vanhan ruokapöytämme hintaan 100 e. Tähän tuli useita tarjouksia, joista nuukimmissa tarjottiin pöydästä 20 e...? Lisäksi pari kyselijää tarjosi pöydästä alle 100 e ja kysyi voimmeko siihen hintaan sisältyen kuljettaa pöydän heidän kotiinsa. Öö, anteeksi mutta ei. Onneksi näihin ei tarvinnut paljoa kiinnittää huomiota, koska pöytä meni nopeasti kaupaksi pyytämällämme hinnalla ja ostaja tuli asiallisesti sen itse noutamaan.

- Säännöllisesti tulee viestejä, joissa toisella paikkakunnalla asuva henkilö haluaisi ostaa jonkun tavaran ja kyselee voinko postittaa ilmaiseksi. Minulta on haluttu ostaa 5 e tuote, jos postit sisältyvät hintaan. Tavaran postitus olisi maksanut 5,90 e + laatikon hinta. Että jep jep.

- Säännöllisesti kysellään myös kaikenlaisia palveluksia, voitko tuoda tuotteen sinne ja tänne jne. Viimeksi tänään sain viestin 10 e hintaiseen tuotteeseen: "Voitko tuoda tämän *kaupunginosaan X* tämän päivän aikana?". Mainittakoon, että kaupunginosa X on aivan toisella puolella tätä kaupungia ja ajaisin sinne puoli tuntia per suunta. Ja vieläpä tarkka vaatimus että tämän päivän aikana 😅

Oikeasti, mitä tämä porukka oikein on jotka näitä viestejä lähettävät? Mitä ihmettä he ajattelevat? Eikö heitä nolota yhtään oma käytöksensä? 😄 Tavaroista ollaan kiinnostuneita, mutta ne pitäisi saada suurin piirtein ilmaiseksi ja kotiovelle kuljetettuina. Mieluiten myyjä voisi vielä vaikka antaa vähän rahaa ostajalle siitä että tämä ottaa tavaran vastaan 🙄 En kehtaisi itse ikinä esittää yllä listattuja vaatimuksia, tahditonta ja huonoa käytöstä mielestäni. Jos itse löydän tarvitsemani tuotteen hyvällä diilillä Torista, niin maksan mitä siitä pyydetään ja haen tavaran sovitulla ajalla.

Enkä siis halua sanoa että torissa kaikki ostajat ovat älyttömiä. Myös sujuvia kauppoja tulee paljon tehtyä. Yllättävän paljon tulee kuitenkin myös näitä täysiä ajanhukkayhteydenottoja, sanoisin että aikalailla 50-50. Onko teillä samoja kokemuksia? Tai oletko kenties itse tinkaava ostaja ja voisit avata vähän ajattelumaailmaasi? 😄

Kommentit (539)

Vierailija
181/539 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on aina torissa vain nouto ja kaupunginosa ilmenee kyllä ilmoituksesta, olen silti monesti suostunut postittamaan jos kyseessä on vaate tai kengät, eikä ostajan kanssa ole tarvinnut alkaa vääntämään postikulujen hinnasta tms. nämä kaupat ovat aina sujuneet hyvin. 

Noutojen kanssa sitten saanutkin vääntää ja etenkin jos jotain antamassa ilmaiseksi. Viimeksi olin antamassa ikean sohvapöytää, sain pitkän viestin joltain vanhemmalta naisoletetulta kuinka hänellä on suuri tarve juuri tälle pöydälle, lisäksi siihen suunnilleen mummon kummin kaimankin sairauskertomukset oman lisäksi, eikä ole autoa, eikä tietenkään kenelläkään tuntemallaan ja muutenkin kurja elämä kaikin puolin. Laittoi osoitteensa mihin voin tuoda, ihan toisella puolella kaupunkia, matkaa yli 10km. Vastasin ettei ole autoa, enkä muutenkaan ilmaiseksi annettavia kuskaa mihinkään (mikä on täysin totta) Sain vastaukseksi lisää ruikutusta, että onhan minulla varmasti joku tuttu joka voisi tuoda?! en vaivautunut enää vastaamaan. 

Tunnistin saman ihmisen  tämän kaupungin facen roskalavaryhmän käyttäjistä, sama ulina ja uhriutuminen siellä ja aina on vailla jotain ja kotiin kuskattuna tietenkin. 

Jep, tuttua on. Multa on pyydetty ilmaistavaroiden kuskaamista naapurikaupunkiinkin näiden nyyhkytarinoiden perusteella. Joillain on pokkaa.

Vierailija
182/539 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on aina torissa vain nouto ja kaupunginosa ilmenee kyllä ilmoituksesta, olen silti monesti suostunut postittamaan jos kyseessä on vaate tai kengät, eikä ostajan kanssa ole tarvinnut alkaa vääntämään postikulujen hinnasta tms. nämä kaupat ovat aina sujuneet hyvin. 

Noutojen kanssa sitten saanutkin vääntää ja etenkin jos jotain antamassa ilmaiseksi. Viimeksi olin antamassa ikean sohvapöytää, sain pitkän viestin joltain vanhemmalta naisoletetulta kuinka hänellä on suuri tarve juuri tälle pöydälle, lisäksi siihen suunnilleen mummon kummin kaimankin sairauskertomukset oman lisäksi, eikä ole autoa, eikä tietenkään kenelläkään tuntemallaan ja muutenkin kurja elämä kaikin puolin. Laittoi osoitteensa mihin voin tuoda, ihan toisella puolella kaupunkia, matkaa yli 10km. Vastasin ettei ole autoa, enkä muutenkaan ilmaiseksi annettavia kuskaa mihinkään (mikä on täysin totta) Sain vastaukseksi lisää ruikutusta, että onhan minulla varmasti joku tuttu joka voisi tuoda?! en vaivautunut enää vastaamaan. 

Tunnistin saman ihmisen  tämän kaupungin facen roskalavaryhmän käyttäjistä, sama ulina ja uhriutuminen siellä ja aina on vailla jotain ja kotiin kuskattuna tietenkin. 

Jep, tuttua on. Multa on pyydetty ilmaistavaroiden kuskaamista naapurikaupunkiinkin näiden nyyhkytarinoiden perusteella. Joillain on pokkaa.

Näillä polttoaineen hinnoilla saa ihan rauhassa vääntää nyyhkytarinaa, ei kulkeudu mihinkään. Joskus hyvää hyvyyttäni jotain kuskasin kun sattui matkan varrelle. Laitoin viestin että olen tässä talon edessä nyt, niinkuin oli sovittu. Ilmaiseksi saaja vastasi vartin(?!!) päästä kun olin jo lähdössä että tää asunto on 2krs, soita summeria niin avaa, vastasin että tässä on kadun laidassa 2 min vielä ja sitten lähden, tuli naama norsunv*tulla hakemaan, se oli viimeinen kerta se että kuskasin mitään mihinkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/539 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen joitain myyjiä Torissa. Laitetaan myynti ilmoitus, vaikka ollaan lähdössä reissuun?

Katsoin kesä aikaan (kesäkuu) parveke pöytää, otin yhteyttä myyjään. Vastaus olen lähdössä reissuun, kesän lopulla, joskus elokuussa voidaan tehdä kaupat.

Joo ja ei.

Vierailija
184/539 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myin boolimaljaa laseineen viime keväänä torissa. Joku nainen laittoi tunteikasta viestiä, että juuri tätä hän on kauan aikaa etsinyt. Kuitenkin tarvitsisi sen vasta kesällä rippijuhlissa, eikä ollut halukas hakemaan maljaa ennen kesää. Laitoin viestiä, että jos maksaa hinnan nyt, niin varaan sen hänelle. Sen jälkeen ei hänestä enää kuulunutkaan mitään.

Vierailija
185/539 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
186/539 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen joitain myyjiä Torissa. Laitetaan myynti ilmoitus, vaikka ollaan lähdössä reissuun?

Katsoin kesä aikaan (kesäkuu) parveke pöytää, otin yhteyttä myyjään. Vastaus olen lähdössä reissuun, kesän lopulla, joskus elokuussa voidaan tehdä kaupat.

Joo ja ei.

Aika outoa. Itsekin olen mahdollisesti lähdössä maalle kesän alussa n. kuukaudeksi ja poistan kyllä siinä vaiheessa ilmoitukseni. Eipä tulisi mieleenkään vedättää mahdollisia ostajia ja sanoa, että katellaan kuule uudestaan loppukesällä. 🤦‍♀️

Vierailija
187/539 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla lukee aina ilmoituksessa, että vain nouto. Minulla ei ole mahdollisuutta viedä paketteja postiin. Myyn esim. haluttuja astioita edullisemmin kuin moni muu myyjä ja aina joku yrittää saada postipakettina.

Toisaalta noudotkaan ei ole aina niin selkeitä. Ohareita ei ole kukaan vielä tehnyt, mutta usein ostosta sopinut lähettääkin jonkin perheenjäsenen noutamaan tavaraa asiasta mainitsematta ja saan ihmetellä, että miksi "Jaanaa" ei näy, mutta pihatiellä palloileekin jokin mies hämmentyneen näköisenä. Tavaran hakijalla ei useinkaan ole mitään hajua siitä, mitä on tullut hakemaan ja mikä hinta on sovittu. Tuntuu erikoiselta.

Vierailija
188/539 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ilmoituksissa sanonut selkeästi, että saa joko noutaa tai voin postittaa. Postikulut ilmoitettu tarkasti. Jopa erikseen hinta jos noutaa ja hinta postikulujen kanssa, jotta ostajan ei tarvitse tehdä itse tätä vaativaa laskutoimitusta. Kerron aina myös tuotteen kunnon ilmoituksissa. Taas on viimeisen viikon aikana käyty parikin tällaista keskustelua.

- Postitatko?

- Kyllä postitan. Tässä tilinumeroni jne. jne.

(menee pari päivää)

- Onko postikuluja?

- Kyllä, ne ovat x euroa eli yhteensä x euroa.

(menee pari päivää)

- Onko tuote hyvässä kunnossa?

- On kyllä, erinomaisessa.

(menee pari päivää)

- Okei voin maksaa ensi viikolla.

- ... okei...

Ja tavara joku seitsemän euron hintainen. 🤦‍♀️ Välillä mietin miksi vaivaudun. 😂

Vierailija
189/539 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohareita ei ole kukaan vielä tehnyt, mutta usein ostosta sopinut lähettääkin jonkin perheenjäsenen noutamaan tavaraa asiasta mainitsematta ja saan ihmetellä, että miksi "Jaanaa" ei näy, mutta pihatiellä palloileekin jokin mies hämmentyneen näköisenä. Tavaran hakijalla ei useinkaan ole mitään hajua siitä, mitä on tullut hakemaan ja mikä hinta on sovittu. Tuntuu erikoiselta.

Mulla on myös ollut kerran tällainen ostaja. 😀

Vierailija
190/539 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ole mitään antamista vaan vaihtokauppaa.  Minua on aina  ihmetyttänyt nuo annetaan kahvipakettia tai suklaalevyä vastaan ilmoitukset.

Vierailija
191/539 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tota samaa se on jos antaa ilmaiseksi. Eivät sentään tingi, mutta kuskata pitäisi ja mittailla ja ottaa lisäkuvia joka suunnasta pitää varattuna viikon. Juu ei.

Jep - laitoin ilmoituksen "annetaan" eteisen lipasto ja kahvipakettia vastaan voi noutaa niin sitä tultiin noutamaan ja kun kyselin kahvipakettia niin "ainiin, pitikö olla sellainen". Sinne lähti hyvän lipaston kanssa. Tsiisus mitä sakkia!

Se on vaihtamista ei lahjoittamista. sinä pyydät maksun kahvipakettina. Sitä näkee paljon näitä annetaan kahvipakettia tai suklaalevyä vastaan ilmoituksia.

Siinä selkeästi pyydetään maksua tuotteesta.

Vierailija
192/539 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kokemukseni mukaan noin puolet tekee oharit. Ja oon kuitenkin jo pitänyt tori tiliä ainakin 5 vuotta aktiivisesti.

Jonkun verran tullut nuita kyselijöitä, että haluavat postit puoliksi (vaikka mun pitäisi pakata ja viedä se postiin ei mikään ihan pikku juttu, aikaa kuluu kuitenkin tunti kun pitäisi pyöräillä monta km) tai että tingataan hintaa niin, että postimaksut jää pois. 😅 en ole koskaan suostunut, enkä koskaan tule suostumaan. Mieluummin heitän tavaran roskiin, kuin näkisin siitä sellaisen hullun vaivan ilman järkevää korvausta.

Ja sitten niitä, jotka alkavat valittamaan hinnasta ja haluavat ostaa sen murto-osan hinnasta, koska Prismassa myydään halvemmalla, vaikka ei myydä. Ihme sekoa porukkaa, joita en halua oven taakse...

Vierailija
193/539 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohareita ei ole kukaan vielä tehnyt, mutta usein ostosta sopinut lähettääkin jonkin perheenjäsenen noutamaan tavaraa asiasta mainitsematta ja saan ihmetellä, että miksi "Jaanaa" ei näy, mutta pihatiellä palloileekin jokin mies hämmentyneen näköisenä. Tavaran hakijalla ei useinkaan ole mitään hajua siitä, mitä on tullut hakemaan ja mikä hinta on sovittu. Tuntuu erikoiselta.

Oliko myynnissä hanskat? Naisten alusvaatteita?

Vierailija
194/539 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö myyjillä tue edes mieleen, tai että vähän katsoisi karttaa kun niitä pakettejaan lähettelee??

Nimittäin joku ärtä-paketti on yhteensä tommonen 3 tunnin matkan päässä!

Ja melkein yhtä kaukana on matkahuolto.

Että jos vähän olis asiakaslähtöisempää.

Melkein joka kylässä on kuitenkin joku lähikauppa ja sillä postin palvelu.

Jooniin ja vielä: joku pakettiautomaatti on lähimmässä taajamassa, tunnin per suunta on matkaa.

Vinkkinä vaan sanon.

Juu tulee mieleen, mutta multa ostetaankin mun säännöillä tai ollaan ilman.

Ärräpaketti maksaa saman kuin Postin kautta lähetys, mutta postin paketti pitää vielä ostaa erikseen ja maksaa verkossa etukäteen. Eli paketti pitäisi olla jotenkin omasta takaa, että hinta olisi sama. R-kioskilla on tosi hyvä systeemi, myyjälle helpoin ja paras. Ärräpaketti siis sisältää sen paketin, joka postilla pitää ostaa erikseen ja hintaa sillä on jotain yli 3e ja mitä isompi, sen kalliimpi.

Vierailija
195/539 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko myynnissä hanskat? Naisten alusvaatteita?

Mulla oli kerran ostetaan ilmoitus naisten saappaista ja sain ainakin 2 viestiä miehiltä, jotka möivät nisten saappaita... en ostanut. Tuntui jotenkin niin oudolta.

Eri

Vierailija
196/539 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tota samaa se on jos antaa ilmaiseksi. Eivät sentään tingi, mutta kuskata pitäisi ja mittailla ja ottaa lisäkuvia joka suunnasta pitää varattuna viikon. Juu ei.

Jep - laitoin ilmoituksen "annetaan" eteisen lipasto ja kahvipakettia vastaan voi noutaa niin sitä tultiin noutamaan ja kun kyselin kahvipakettia niin "ainiin, pitikö olla sellainen". Sinne lähti hyvän lipaston kanssa. Tsiisus mitä sakkia!

Nämä "annetaan" ilmoitukset ovat yksi typerimmistä jutuista torissa. Jos annetaan, niin annetaan ilmaiseksi tai sitten myydään sen kahvipaketin tai Fazerin sinisen hinnalla eli laitetaan myydään ilmoitus ja sopiva alhainen hinta. Nämä muka ilmaiset pitäisi poistaa kokonaan ilmoituksista. Myyjä voi ihan itse käydä ostamassa kahvinsa tai suklaansa saadulla rahalla.

Joo ne on ihan höpöjä! Tukkivat annetaan osaston ja vähentävät klikkausten määrää kun ne on niin yleisiä. Annetaan tavarat annetaan pois, koska ne halutaan äkkiä pois nurkista pyörimästä ja sitten tulee näitä ihme tyyppejä, jotka haluavat kympin edestä elintarvikkeita krääsää vastaan. En tajua, miksei niitä ole jo kielletty.

Vierailija
197/539 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan ostettu useampi tuote siten, että on "tingattu" kuljetus kaupan päälle, koska se hakeminen on oikeasti rasittavaa ja aikaa vievää. Ei myyjät ole olleet moksiskaan, tosin kyse on ollut noin sadan euron tuotteista ja matka muutaman kilometrin. Maksettu siis pyydetty hinta, mutta saatu kotiinkuljetus ja valmiiksi kasattu tuote hyvään hintaan eli helpompaa kuin uuden osto. Myyjätkin olleet vain tyytyväisiä kun ei täällä aina ole niin helppo saada myytyä yli viiden euron tuotteita.

Vierailija
198/539 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen antanut paljon toimivaa ja kallistakin tavaraa ilmaiseksi. Olen lahjoittanut mikroaaltouunin, pyykin- ja astianpesukoneen, polkupyöriä, auton jne. Inhoan kaikkea nettikaupankäyntiin liittyvää vekslaamista, mutta nyt en enää halua edes lahjoittaa mitään. Ihan samaa edestakaista vekslaamista ja toivomuslistojen lähettelyä vaikka antaisi tavaran ilmaiseksi.

Seuraava lasti lähtee suoraan kaatopaikalle (jos kierrätyskeskus ei ota vastaan meidän sohvia, sohvapöytää ja paria sänkyä).

Saman huomannut, liian halvalla tai 'ilmaiseksi' ei kannata myydä mitään, nykyään heitän puhelimet ja tavarat roskikseen ja maksan mielummin kierrätyksestä kuin tappelen noiden 'ostajien' kanssa. Osa noista hakee uudelleen myyntiin ilmaista tavaraa, osa vaatii ilmaista postitusta/kuljetusta lähes ilmaiselle tavaralle tai sitten vaaditaan esimerkiksi puhelimen akun ja etulasin vaihtoa 20 eurolla myymääni vanhaan puhelimeeni.  Selitä siinä, että uusi akku ja etulasi maksavat enemmän kuin pyytämäni pari kymppiä.

Vierailija
199/539 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen joskus tingannut tuotteen hinnasta, jos se on mielestäni ylihinnoiteltu. Yllättäen tinkaamaani hintaan on usein suostuttu. Halpojen tavaroiden kohdalla tinkaus on tyhmää.

Vierailija
200/539 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upp!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän