Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmisten käytös Tori.fi:ssä, en tiedä itkeäkö vai nauraa!

Vierailija
11.06.2021 |

Olen tässä kesälomalla ollessani tehnyt kämpän raivausta ja laittanut paljon tavaraa Toriin myyntiin. Edullisin hinnoin, kunhan saan pois nurkista ja jonkun pienen korvauksen hyväkuntoisesta tavarasta.

Ihmisten käytös tuolla Torissa on suorastaan ällistyttävää. Vai mitä te olette mieltä näistä:

- Saan paljon viestejä, joissa tingataan jo entuudestaan halpaa hintaa. 10e tuotetta tingataan 8 euroon, 5e tuotetta 3 euroon jne. Oikeasti, jos haluat sen tuotteen ja löydät sen Torista jo valmiiksi noin 1/5 hinnalla todellisesta arvostaan, niin mitä väliä on maksatko siitä 8e vai 10e? Tuollainen pikkurahan tinkaus kiristää vain hermoja ja postilaatikko täyttyy turhista viesteistä. Minusta tinkaaminen voi olla aiheellista kun puhutaan kalliimmista tuotteista, ja tällöinkin vähän järkeä siihen, millaista hintaa havittelee.

- Edelliseen viitaten, kalleimpana tavarana myimme vanhan ruokapöytämme hintaan 100 e. Tähän tuli useita tarjouksia, joista nuukimmissa tarjottiin pöydästä 20 e...? Lisäksi pari kyselijää tarjosi pöydästä alle 100 e ja kysyi voimmeko siihen hintaan sisältyen kuljettaa pöydän heidän kotiinsa. Öö, anteeksi mutta ei. Onneksi näihin ei tarvinnut paljoa kiinnittää huomiota, koska pöytä meni nopeasti kaupaksi pyytämällämme hinnalla ja ostaja tuli asiallisesti sen itse noutamaan.

- Säännöllisesti tulee viestejä, joissa toisella paikkakunnalla asuva henkilö haluaisi ostaa jonkun tavaran ja kyselee voinko postittaa ilmaiseksi. Minulta on haluttu ostaa 5 e tuote, jos postit sisältyvät hintaan. Tavaran postitus olisi maksanut 5,90 e + laatikon hinta. Että jep jep.

- Säännöllisesti kysellään myös kaikenlaisia palveluksia, voitko tuoda tuotteen sinne ja tänne jne. Viimeksi tänään sain viestin 10 e hintaiseen tuotteeseen: "Voitko tuoda tämän *kaupunginosaan X* tämän päivän aikana?". Mainittakoon, että kaupunginosa X on aivan toisella puolella tätä kaupungia ja ajaisin sinne puoli tuntia per suunta. Ja vieläpä tarkka vaatimus että tämän päivän aikana 😅

Oikeasti, mitä tämä porukka oikein on jotka näitä viestejä lähettävät? Mitä ihmettä he ajattelevat? Eikö heitä nolota yhtään oma käytöksensä? 😄 Tavaroista ollaan kiinnostuneita, mutta ne pitäisi saada suurin piirtein ilmaiseksi ja kotiovelle kuljetettuina. Mieluiten myyjä voisi vielä vaikka antaa vähän rahaa ostajalle siitä että tämä ottaa tavaran vastaan 🙄 En kehtaisi itse ikinä esittää yllä listattuja vaatimuksia, tahditonta ja huonoa käytöstä mielestäni. Jos itse löydän tarvitsemani tuotteen hyvällä diilillä Torista, niin maksan mitä siitä pyydetään ja haen tavaran sovitulla ajalla.

Enkä siis halua sanoa että torissa kaikki ostajat ovat älyttömiä. Myös sujuvia kauppoja tulee paljon tehtyä. Yllättävän paljon tulee kuitenkin myös näitä täysiä ajanhukkayhteydenottoja, sanoisin että aikalailla 50-50. Onko teillä samoja kokemuksia? Tai oletko kenties itse tinkaava ostaja ja voisit avata vähän ajattelumaailmaasi? 😄

Kommentit (539)

Vierailija
121/539 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle käy melkein aina näin: fiksun oloinen myyjä, edullinen hinta, kunto hyvä, pitää noutaa jostain hornankuusesta. Sovitaan aika, on tasaraha. Myyjä on sovitusti paikalla. Tuote on rikkinäinen tai eri kokoa kuin ilmoitettu (liian pieni) . Lievempi versio, tuote on kulahtanut tai ruostunut niin että ei voi julkisesti käyttää. Taas meni pari tuntia hukkaan.

Luulis, että kun sovitaan noutoa niin viimeistään siinä vaiheessa voisi tarkistaa reiät ja tahrat. Sadevaatteita ja kumppareita en enää edes yritä ostaa Torista, kun niissä on aina reikiä.

En kyllä ihan ymmärrä niitäkään, jotka mainitsevat ilmoituksessa, että vaatteessa on reikiä tai tahroja. Kuka semmoisen haluaa? Heittäkää roskiin tai pitäkää itse muistona.

Joskus ei tiedä itkeäkö vai nauraa. Joku oli "lahjoittamassa" risaa sähkölaitetta, tyyppiä Ikea/Clas Ohlson. Siis sähkövikaista rojua jota ei edes sekajätteeseen voi laittaa. Tästäkin aarteesta olisi "antaja" halunnut kahvipaketin. Just.

Vierailija
122/539 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle käy melkein aina näin: fiksun oloinen myyjä, edullinen hinta, kunto hyvä, pitää noutaa jostain hornankuusesta. Sovitaan aika, on tasaraha. Myyjä on sovitusti paikalla. Tuote on rikkinäinen tai eri kokoa kuin ilmoitettu (liian pieni) . Lievempi versio, tuote on kulahtanut tai ruostunut niin että ei voi julkisesti käyttää. Taas meni pari tuntia hukkaan.

Luulis, että kun sovitaan noutoa niin viimeistään siinä vaiheessa voisi tarkistaa reiät ja tahrat. Sadevaatteita ja kumppareita en enää edes yritä ostaa Torista, kun niissä on aina reikiä.

En kyllä ihan ymmärrä niitäkään, jotka mainitsevat ilmoituksessa, että vaatteessa on reikiä tai tahroja. Kuka semmoisen haluaa? Heittäkää roskiin tai pitäkää itse muistona.

Joskus ei tiedä itkeäkö vai nauraa. Joku oli "lahjoittamassa" risaa sähkölaitetta, tyyppiä Ikea/Clas Ohlson. Siis sähkövikaista rojua jota ei edes sekajätteeseen voi laittaa. Tästäkin aarteesta olisi "antaja" halunnut kahvipaketin. Just.

Nää ovat ehkä samoja, jotka laittavat myyntiin törkyisen likaisia, mutaisia kenkiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/539 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pihamittari kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tota samaa se on jos antaa ilmaiseksi. Eivät sentään tingi, mutta kuskata pitäisi ja mittailla ja ottaa lisäkuvia joka suunnasta pitää varattuna viikon. Juu ei.

Jep - laitoin ilmoituksen "annetaan" eteisen lipasto ja kahvipakettia vastaan voi noutaa niin sitä tultiin noutamaan ja kun kyselin kahvipakettia niin "ainiin, pitikö olla sellainen". Sinne lähti hyvän lipaston kanssa. Tsiisus mitä sakkia!

Tämä liittyy asiaan, josta voisi tehdä melkein oman aloituksensa. Minkä takia tehdään "Annetaan" -ilmoituksia, jos kuitenkin ollaan jotain vastiketta vailla? Eikö voisi tehdä rehellisen myynti-ilmoituksen ja laittaa hinnaksi noin 5 e.  Paljon selkeämpää olisi näin kuin lähteä etsimään jotain tiettyä suklaata, limua, kivennäisvettä, kahvia, jäätelötuutteja jne. 

Tämä on tosiaan mennyt ihan yli! Teinkin joskus aloituksen "Suklaavaluutta". Joillain "lahjoittajilla" ei tunnu olevan mitään käsitystä rojujensa arvosta. Pari kertaa jo olen törmännyt ilmoitukseen jossa "ilmaisesta" tavarasta pyydetään kilo papukahvia. Siis kilo! Hinta kaupassa vaatimattomat 15,58 euroa.

Vastineen pyytäminen annetaan-ilmoituksissa on Torin sääntöjen mukaan kielletty. Että voitte ihan huoletta ilmoittaa ylläpidolle poistettaviksi nämä ilmoitukset.

Vierailija
124/539 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tota samaa se on jos antaa ilmaiseksi. Eivät sentään tingi, mutta kuskata pitäisi ja mittailla ja ottaa lisäkuvia joka suunnasta pitää varattuna viikon. Juu ei.

Jep - laitoin ilmoituksen "annetaan" eteisen lipasto ja kahvipakettia vastaan voi noutaa niin sitä tultiin noutamaan ja kun kyselin kahvipakettia niin "ainiin, pitikö olla sellainen". Sinne lähti hyvän lipaston kanssa. Tsiisus mitä sakkia!

Miksi jotkut laittavat annetaan-ilmoituksia, jos tarkoittavat vaihtokauppaa? Ehkä hakija käsitti kahvipaketin tuomisen olevan vapaaehtoista.

Vierailija
125/539 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pihamittari kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä liittyy asiaan, josta voisi tehdä melkein oman aloituksensa. Minkä takia tehdään "Annetaan" -ilmoituksia, jos kuitenkin ollaan jotain vastiketta vailla? Eikö voisi tehdä rehellisen myynti-ilmoituksen ja laittaa hinnaksi noin 5 e.  Paljon selkeämpää olisi näin kuin lähteä etsimään jotain tiettyä suklaata, limua, kivennäisvettä, kahvia, jäätelötuutteja jne. 

Tämä on tosiaan mennyt ihan yli! Teinkin joskus aloituksen "Suklaavaluutta". Joillain "lahjoittajilla" ei tunnu olevan mitään käsitystä rojujensa arvosta. Pari kertaa jo olen törmännyt ilmoitukseen jossa "ilmaisesta" tavarasta pyydetään kilo papukahvia. Siis kilo! Hinta kaupassa vaatimattomat 15,58 euroa.

Vastineen pyytäminen annetaan-ilmoituksissa on Torin sääntöjen mukaan kielletty. Että voitte ihan huoletta ilmoittaa ylläpidolle poistettaviksi nämä ilmoitukset.

Tätä en tiennytkään, kiitos vinkistä. Mäkin olen ihmetellyt mikseivät he laita myytäväksi ja vain kirjoita tekstiin, että hinta on kahvipaketti.

Vierailija
126/539 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaalisti eka viestini ostajana menee näin: onko x vielä kaupan, jos on niin laita tilitiedot jne niin tehdään kaupat. Myyjä vastaa: joo tässä tilinunero, tehdään kaupat, laita postitietosi. Vastaan: rahat meni ja myyjä sanoo: kiitos, laitan seurantakoodia kohta.

Tuo sama on toistunut kymmeniä kertoja jo kun ostan vinyylejä (ja kirjoja) enimmäkseen miesmyyjiltä. Jos ilmoituksessa on kuntoluokitus niin tiedän heti että pakkaa hyvin. Viidellä viestillä on asia yleensä hoidettu, ennätys oli 12min! 😂

Tuo oli esimerkki sujuvista kaupoista normaalin ihmisen kanssa. Paitsi näiden, jotka eivät ymmärrä kirjoitettua kieltä tai lukemaansa. Nytkin minulla roikkuu eräs 10€:n kauppa, kun ostaja lähestyi:

- 8€?

Vastasin, että sopii, noudatko vai postitanko?

- Olen kauppakeskuksessa huomenna, tuo sinne.

Vastaan: kauppakeskus on kaukana enkä ole sinne tulossa.

- Tuo toiseen kauppakeskukseen

-En ole matkaamassa mihinkään, kun ei ole asiaa.

WTF?

Vierailija
127/539 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävän pitkä vuodatus oikeasti 0€ arvoisesta rojusta jota olit heittämässä roskiin mutta kuvittelet jostain syystä säästäväsi jätemaksuissa kun torin käyttäjillä on suoranainen velvollisuus maksaa tasan se hinta jonka pyydät ja tulla ihan kotiovelta noutamaan.

Romusi arvo on se summa jonka joku on siitä valmis maksamaan ja se on voivoi jos sinun päiväunissasi lompakkoon vilahti paljon enemmän.

Tuota aina hoetaan että tavaran arvo on se mitä joku siitä on valmis maksamaan (juuri sinä päivänä ja ensimmäinen kysyjä) :D Täysin naurettava väite, näin sanoo vain luuseri joka haluaa kaiken ilmaiseksi.  Minä olen myynyt vuosikausia omaa omaisuuttani netissä ja tavaran arvo on se minkä minä siitä haluan. Arvoa ei määritä joku kitupiikki joka ei halua maksaa mitään ja haluaa kotiin tuotuna.  Minulla ei ole kiire, voin odottaa jopa vuosia jonkun tavaran myyntiä. Ostaja löytyy ennen pitkää joka ainoalle tavaralle  ja usein kun hintaa nostaa ja vaihtaa myyntipaikkaa, menee heti kaupaksi. Myyntikanavia kannattaa vaihdella tiheästi niin löytyy se ostaja jolla on oikeasti rahaa. Köyhät aina rääkyy kun eivät saakaan tinkattua -70% pyyntihinnasta :D

Tavaran arvo kylläkin on juuri se, minkä joku on valmis siitä maksamaan. Jos sinä et suostu jollain hinnalla myymään, niin silloin sinä tavallaan olet valmis maksamaan siitä enemmän (jos joku tarjoaa 50€ ja sinä et myy alle 70€, niin tavallaan sinä olet valmis maksamaan sen alle 70€, jota et saa käyttöösi kun kieltäydyt kaupasta). Minullakin on tavaroita, joiden arvo kenellekään muulle olisi tyyliin max. 5€, mutta joita en suostuisi myymään kuin ehkä satasilla. Toki jos todella haluaisin jostain tavarasta eroon, niin silloin  pitäisi miettiä uudelleen mikä sen tavaran hinta todellisuudessa on minulle.

Vierailija
128/539 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pihamittari kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näyttää olevan Torissa enemmän sääntö kuin poikkeus, että vastinetta vaaditaan. Joskus siis oiken vaaditaan, toisinaan ilmoitetaan vähän kainommin, että suklaalevy olis kiva "yllätys".

Aika pitkällekin vietyjä vaatimuslistoja tuotemerkkeineen kauramaidosta, kahvista, suklaasta, vaipoista, sipseistä, limuista... Juu-neim-it.

Olisi lyhyt lista "annetaan" -palsta kun nämä pyynnöt karsittaisiin.

Vierailija
129/539 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pihamittari kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näyttää olevan Torissa enemmän sääntö kuin poikkeus, että vastinetta vaaditaan. Joskus siis oiken vaaditaan, toisinaan ilmoitetaan vähän kainommin, että suklaalevy olis kiva "yllätys".

Aika pitkällekin vietyjä vaatimuslistoja tuotemerkkeineen kauramaidosta, kahvista, suklaasta, vaipoista, sipseistä, limuista... Juu-neim-it.

Kauramaitoa? Vaippoja? 😀 Oon onnistunut välttämään nämä. Pakko mennä heti tutkimaan, jos näkisi tällaisia.

Vierailija
130/539 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen tuolla Facebookin Marketplacen ilmoituksissa ihmisten TV:n myynti-ilmoituksia. Siis monta vuotta vanhoja televisioita myydään about puolet OVH:sta.  Siis kiitos ei, mä en mistään elektroniikkaromusta maksa niin paljon, mitä siellä pyydetään. Kauppojen Outletistakin saa halvemmalla uusia. Siksi päädyinkin ennemmin ostamaan uuden TV:n, kun ei tarvitse maksaa paljoa kirppishintojen päälle ja ainakin takuu siitä, että kestää mun käytössä siis pidempään.

Vierailija
131/539 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen tuolla Facebookin Marketplacen ilmoituksissa ihmisten TV:n myynti-ilmoituksia. Siis monta vuotta vanhoja televisioita myydään about puolet OVH:sta.  Siis kiitos ei, mä en mistään elektroniikkaromusta maksa niin paljon, mitä siellä pyydetään. Kauppojen Outletistakin saa halvemmalla uusia. Siksi päädyinkin ennemmin ostamaan uuden TV:n, kun ei tarvitse maksaa paljoa kirppishintojen päälle ja ainakin takuu siitä, että kestää mun käytössä siis pidempään.

Olisikohan TV:t sellaisia, että jälleenmyyntiarvo tippuu aivan ennätysnopeasti heti, kun kaupasta sen ulos kantaa. Telkkareissa tekniikka kehittyy hurjaa vauhtia. Jos myisin oman vanhani, laittaisin varmaan jonkin ihan tosi pienen nimellisen hinnan ja olisin tyytyväinen, jos sen vielä joku ottaisi.

Vierailija
132/539 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyjät kuvittelevat aina että vähän käytetty on uuden veroinen josta saa uuden hinnan mutta todellisuus on että käytetty on käytetty ja hinta määräytyy sen mukaan. Itse olen useampia kauppoja perunut kun myydään sontaa uuden hinnalla ja jälkeen päin paljastuu että tuote on käytetty. Käytetty on käytetty ja sillä ei ole merkitystä on se ollut käytössä 5 min vai 5 kk

Vierailija
133/539 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ihan uuden veroinen paita, ei ole kuin yksi pikku repeemä niin kyllä tästä uuden hinnan saa

Vierailija
134/539 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on jo parin kuukauden ajan tullut vastaan pelkästään sellaisia ostajaehdokkaita, joilla tuntuu olevan jonkinlainen sosiaalisten tilanteiden pelko. Halutaan tuote ja ollaan se valmis noutamaankin, mutta sitten kuitenkaan ei mikään ajankohta onnistukaan. Ei aamu, ei ilta, ei arkipäivä, ei viikonloppu. Ja lopulta heistä ei enää kuulu mitään. Jännitys vei voiton?

Vierailija
135/539 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pihamittari kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauramaitoa? Vaippoja? 😀 Oon onnistunut välttämään nämä. Pakko mennä heti tutkimaan, jos näkisi tällaisia.

No tuota... Tämä veti kyllä sanattomaksi 😅

https://www.tori.fi/uusimaa/Tuikkukipot_91643531.htm

Vierailija
136/539 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan myynyt mitään torin kautta mutta olen kolme kertaa antanut sen kautta tavaraa ilmaiseksi. Ensimmäisellä kerralla olin antamassa yöpöytää. Yksi ihminen otti nopeasti yhteyttä mutta haän halusi, että olisin toimittanut sen hänelle noin 10 kilometrin päähän. En suostunut ja onneksi toinenkin henkilö otti yhteyttä ja haki sen itse.

Toisella kerralla annoin pois astioita ja ilmoitukseen kirjoitin, että vain nouto käy mutta eihän sillä ollut mitään vaikutusta. Kaksi otti minuun yhteyttä ja minun olisi pitänyt itse viedä astiat heille. Kolmas kiinnostunut tuli asianmukaisesti itse astiat hakemaan.

Kolmannella kerralla olin antamassa ilmaiseksi pöytää ja ilmoitukseen kirjoitin tälläkin kertaa, että vain nouto käy. Noh, ensimmäinen kiinnostunut soitti minulle ja puhui englantia vaikka hän oli suomalainen mutta koska hänen puolisonsa ei osannut suomea niin hän halusi käyttää englantia jotta vierellä ollut puoliso ymmärtäisi mistä keskustelemme. Ajattelin heti, että "voi v*ttu mitä p*skaa". Soittaja halusi lisää kuvia mutta ärsyyntyneenä kerroin, että ei onnistu ja lopetin puhelun. Tämän jälkeen poistin ilmoituksen torista ja loppujen lopuksi annoin pöydän veljelleni polttopuiksi.

Kolmannen kerran jälkeen en ole toria enää käyttänyt.

Vierailija
137/539 |
28.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisikohan TV:t sellaisia, että jälleenmyyntiarvo tippuu aivan ennätysnopeasti heti, kun kaupasta sen ulos kantaa. Telkkareissa tekniikka kehittyy hurjaa vauhtia. Jos myisin oman vanhani, laittaisin varmaan jonkin ihan tosi pienen nimellisen hinnan ja olisin tyytyväinen, jos sen vielä joku ottaisi.

Juuri tämä. Tekniikassa arvo laskee hyvin nopeasti. Jostain syystä fb:n ahneet myyjät eivät tajua tätä. Käykääpä vaikka katsomassa ja nauramassa. Jotkut kauppaavat rikkinäistä TV:tä esim. 40-60 eurolla. Siis sellaisia, joissa näyttö halki. Toinen ääripää ovat ihmiset, jotka kauppaavat esim. Sonyn tv: tä noin 500-600 eurolla, koska se maksoi 4-5 vuotta sitten uutena yli 2000 euroa. Haloo - mun mielestä tuo on museokamaa ja täyttä roinaa jo.

Vierailija
138/539 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pihamittari kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuota... Tämä veti kyllä sanattomaksi 😅

https://www.tori.fi/uusimaa/Tuikkukipot_91643531.htm

:-D Montakohan kpl:tta tamponeja Veera haluaisi vastineeksi? Ja mitä merkkiä?

Vierailija
139/539 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä noita annetaan kahvipakettia, suklaata ym vastaan:

(Ilmiantakaa pliis)

https://m.tori.fi/vi/91704154.htm

https://m.tori.fi/vi/91704126.htm

https://m.tori.fi/vi/91703904.htm

Vierailija
140/539 |
29.11.2021 |