Ihmisten käytös Tori.fi:ssä, en tiedä itkeäkö vai nauraa!
Olen tässä kesälomalla ollessani tehnyt kämpän raivausta ja laittanut paljon tavaraa Toriin myyntiin. Edullisin hinnoin, kunhan saan pois nurkista ja jonkun pienen korvauksen hyväkuntoisesta tavarasta.
Ihmisten käytös tuolla Torissa on suorastaan ällistyttävää. Vai mitä te olette mieltä näistä:
- Saan paljon viestejä, joissa tingataan jo entuudestaan halpaa hintaa. 10e tuotetta tingataan 8 euroon, 5e tuotetta 3 euroon jne. Oikeasti, jos haluat sen tuotteen ja löydät sen Torista jo valmiiksi noin 1/5 hinnalla todellisesta arvostaan, niin mitä väliä on maksatko siitä 8e vai 10e? Tuollainen pikkurahan tinkaus kiristää vain hermoja ja postilaatikko täyttyy turhista viesteistä. Minusta tinkaaminen voi olla aiheellista kun puhutaan kalliimmista tuotteista, ja tällöinkin vähän järkeä siihen, millaista hintaa havittelee.
- Edelliseen viitaten, kalleimpana tavarana myimme vanhan ruokapöytämme hintaan 100 e. Tähän tuli useita tarjouksia, joista nuukimmissa tarjottiin pöydästä 20 e...? Lisäksi pari kyselijää tarjosi pöydästä alle 100 e ja kysyi voimmeko siihen hintaan sisältyen kuljettaa pöydän heidän kotiinsa. Öö, anteeksi mutta ei. Onneksi näihin ei tarvinnut paljoa kiinnittää huomiota, koska pöytä meni nopeasti kaupaksi pyytämällämme hinnalla ja ostaja tuli asiallisesti sen itse noutamaan.
- Säännöllisesti tulee viestejä, joissa toisella paikkakunnalla asuva henkilö haluaisi ostaa jonkun tavaran ja kyselee voinko postittaa ilmaiseksi. Minulta on haluttu ostaa 5 e tuote, jos postit sisältyvät hintaan. Tavaran postitus olisi maksanut 5,90 e + laatikon hinta. Että jep jep.
- Säännöllisesti kysellään myös kaikenlaisia palveluksia, voitko tuoda tuotteen sinne ja tänne jne. Viimeksi tänään sain viestin 10 e hintaiseen tuotteeseen: "Voitko tuoda tämän *kaupunginosaan X* tämän päivän aikana?". Mainittakoon, että kaupunginosa X on aivan toisella puolella tätä kaupungia ja ajaisin sinne puoli tuntia per suunta. Ja vieläpä tarkka vaatimus että tämän päivän aikana 😅
Oikeasti, mitä tämä porukka oikein on jotka näitä viestejä lähettävät? Mitä ihmettä he ajattelevat? Eikö heitä nolota yhtään oma käytöksensä? 😄 Tavaroista ollaan kiinnostuneita, mutta ne pitäisi saada suurin piirtein ilmaiseksi ja kotiovelle kuljetettuina. Mieluiten myyjä voisi vielä vaikka antaa vähän rahaa ostajalle siitä että tämä ottaa tavaran vastaan 🙄 En kehtaisi itse ikinä esittää yllä listattuja vaatimuksia, tahditonta ja huonoa käytöstä mielestäni. Jos itse löydän tarvitsemani tuotteen hyvällä diilillä Torista, niin maksan mitä siitä pyydetään ja haen tavaran sovitulla ajalla.
Enkä siis halua sanoa että torissa kaikki ostajat ovat älyttömiä. Myös sujuvia kauppoja tulee paljon tehtyä. Yllättävän paljon tulee kuitenkin myös näitä täysiä ajanhukkayhteydenottoja, sanoisin että aikalailla 50-50. Onko teillä samoja kokemuksia? Tai oletko kenties itse tinkaava ostaja ja voisit avata vähän ajattelumaailmaasi? 😄
Kommentit (539)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaan omasta puolestani: laitan ilmoitukseen että vain mobile pay, koska se siirtyy suoraan ja näkee rahat heti. Tilinumerokaupoista on ok ja huonoja kokemuksia - esim. perjantai-iltana tehty tilisiirto näkyy ehkä vasta maanantaina, jos tulee toisesta pankista. En tee postin lähetystä enkä lähetä tuotetta ennen kuin näen rahat tilillä. Ja siinä ajassa se ostaja on jo ehtinyt repiä pelihousunsa ja syytellä petoksesta ja varkaudesta ja ties mistä. Lisäksi jos tilinumeron näpyttelee väärin, ei sitä näe heti ja kuluu viikkoja kun pankki palauttaa rahat, kun taas mobile pay ehdottaa sitä saajan nimeä eli ostajakin näkee että se on samalle ihmiselle tulossa se raha.
Eli tilinumerokaupoissa on liikaa vaivaa.
Mulla ei ole ollut ongelmia tilisiirtojen kanssa. Nykyään ne ovat niin nopeita, että usein tulee jopa viikonloppuna saman tien läpi, jopa eri pankista. Tosi harvoin on enää kummempia viiveitä.
MUTTA kun niitä viiveitä sitten pankkien välillä kumminkin on, niin silloin kaikki helevetit leviää kerralla irti. Ensin vaaditaan saada maksaa tilinumerolla, ja ostaja kuulee että kaupat toteutuu vasta kun raha on tilillä, niin ostaja alkaa sitten vängätä ja joka tunti pitäisi tarkistaa onko tullut rahat jo. Parin tunnin jälkeen ostaja on jo varma että tuli huijatuksi. Sitten kun maanantaina laitat että rahat tuli ja laitan postiin vaikka syyttelit varkaaksi, ei edes anteeksipyyntöä tule.
Joten ei tilinumerokaupoille.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset vänkäävät vastaan sitä, mitä ilmoituksessa lukee? Jos olet ostamassa pöytää ja toisessa ilmoituksessa lukee että vain nouto, ja toisessa että kuljetus järjestyy kunnan x alueella hintaan y, niin miksi siltä "vain nouto" myyjältäkin tingataan kuljetusta?
Tai jos maksutapana on mobile pay, niin miksi tarjota v. 1996 toyotan pölykapseleita vaihdossa?
Pölykapseleita. 🤣 Kaikkea ne yrittää.
Minulta on pyydetty kuljetusta toiseen kaupunkiin vaikka kuinka monta kertaa. Juu tottakai lähden ajamaan 40 kilometria yhteen suuntaan tuodakseni sinulle jonkin pikkuesineen tai jotain minkä olen laittanut annetaan-osastolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen tätä, että ei saa kyseĺlä onko vapaana. Kun yleensä ei ole. Esimerkiksi viime viikolla löysin ilmoituksen mieluisasta käsityökirjasta, toimitustapana lähetys.
Viestini kuului:Hei, ostaisin kirjan. Onhan hinta lähetyskuluineen siis 6,90? Voinko maksaa Mobilepaylla heti, laittaisitko puhelinnumerosi? Lähettämisellä ei ole kiire.
Terveisin
Maija Meikäläinen, Kotitie 33, 00768 Järvelä
044 8761354Vastaus kuului: En löydä kirjaa, olen varmaankin hukannut sen muutossa. Ilmoittelen jos löydän.
Kirja näkyy edelleen Torissa myytävissä. Kertoisiko joku, mitä minä typerä ostaja taas tein väärin??
Älä saivartele! Tiedät itsekin, että te "onko vielä vapaana" kyselijät olette yksinäisiä ja juttuseuraa vailla. Ette ole ostamassa sitä tuotetta, vaan ikkunashoppailemassa ja tuhlaamas
Mielenkiintoista. Serkkuni myy suunnilleen samalla lausekkeella (mutta kohteliaammin ilmaistuna) vain siksi, että tosi moni kyselee että vieläkö on myynnissä, vaikka olisi pari pv aiemmin julkaistu eikä mikään haluttu harvinainen esine vaan vaikka joku arkinen, takki tai nuu vaate. Monet onkovielä-kyselijät eivät enää vastaa viesteihin, joten turhauttavaahan se on, ajanhukkaa suorastaan.
Serkku laittaa ilmoituksiin mitat, kuvat, kertoo jos vaatteessa on vikaa (esim. nappi puuttuu) ja merkkaa heti varatuksi, jos joku järkevä ostaja varaa. Oon kuullut niin monta tarinaa tori-idiooteista, että ymmärrän hyvin serkun kannan:
- haku vain hänen asuinkaupunginosastaan ja selkeästi kauppakeskuksen tietyn kaupan edestä (molemmat mainittu ilmoituksessa ja silti satelee kysymyksiä: tuotko espooseen tai voinko hakea naapuripitäjästä, hohhoijakkaa)
- tuonti muualle maksaa, koska hinnat on valmiiksi edulliset ja tunnin matka suuntaansa viemään jotain on kohtuuton pyyntö autottomalta kiireiseltä vuorotöitä tekevältä ihmiseltä kympin tavaran takia, (huom. serkku kyllä postittaa jos ostaja vaan maksaa lähetyskulut ja postitus on kaikessa myytävässä mainittu)
- ja osa ihmisistä kuulemma suuttuu kun niiden kyselyihin vastataan, että luethan ilmoituksen, sieltä löytyy vastaukset kaikkiin kysymyksiisi. On se naurettavaa kun ei haluta lukea tekstiä vaan saada henkilökohtaista ylipalvelemista kuin wanhojen aikojen stockmannilta konsanaan :( ja vain 5e villasukkien tähden, jouta ei edes osteta kun väri oli väärä (miksi ostaja edes katselee pinkkejä sukkia jos halusi siniset?)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset vänkäävät vastaan sitä, mitä ilmoituksessa lukee? Jos olet ostamassa pöytää ja toisessa ilmoituksessa lukee että vain nouto, ja toisessa että kuljetus järjestyy kunnan x alueella hintaan y, niin miksi siltä "vain nouto" myyjältäkin tingataan kuljetusta?
Tai jos maksutapana on mobile pay, niin miksi tarjota v. 1996 toyotan pölykapseleita vaihdossa?
Pölykapseleita. 🤣 Kaikkea ne yrittää.
Minulta on pyydetty kuljetusta toiseen kaupunkiin vaikka kuinka monta kertaa. Juu tottakai lähden ajamaan 40 kilometria yhteen suuntaan tuodakseni sinulle jonkin pikkuesineen tai jotain minkä olen laittanut annetaan-osastolle.
Itse olen laittanut nykyisin että kuljetus omassa kaupungissa onnistuu, jos tuote ja kuljetuksesta on maksettu etukäteen. Ei niin että pakkaan tavarat autoon, ajelen viemään, ja ostaja alkaa vielä uudelleen miettiä tai arpoa että ostaako kumminkaan. Tai tekee kokonaan oharit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäni näissä tori-ostajissa ärsyttää se että kun ovat tulossa jotain tuotetta hakemaan, niin eivät millään tiedä mihin aikaan pääsevät tulemaan tai edes päivää, mutta silti kysytään osoitetta.. Aivan käsittämätöntä. Kuvittelevat ilmeisesti että minä odotan heitä kotona että milloin suvaitsevat saapua. Olen vastannut näille empijöille että ilmoittavat sitten hyvissä ajoin ajankohdan milloin tulevat ja tiedän olla kotona sekä saavat sitten osoitteen.
No minä liikun julkisilla ja joskus arvon myyjä laittaa sijainniksi Luoteis-Tampere. En tiedä ilmoitusta lukiessa missä hevon kuusessa tuote on että voisin selvittää mihin aikaan sitä pääsisin hakemaan. Siksi kysyn joskus että onko osoitetta niin voin sitten ehdottaa aikaa. Ei sitä huvikseen kysytä ja varmaan olisi eri asia jos olisi ihan sama minne autolla ajelee. Voisihan myyjä laittaa vähän tarkemmankin sijai
Sijaintitieto tulee torin lomakkeesta postinuneron perusteella ja harvempi varmaan haluaa julkaista tai kertoa osoitettaan, haloo. Fiksu ostaja kertoo viestissä, että jos saisi vikka kadunnimen lueelta, niin katsoo millä julkisella sinne pääsisi ja ehdottaa pian hakupäivää.
Itse olen laittanut nykyisin että kuljetus omassa kaupungissa onnistuu, jos tuote ja kuljetuksesta on maksettu etukäteen. Ei niin että pakkaan tavarat auto
Kannatan tätä, oikeat ostajat maksaa ja kaikenlaiset jahkilijafeidaajat paljastuu siinä kohtaa kun eivät haluaisi maksaa edes pelkån kuljetuksen hintaa. Puoliaan kannattaa pitää ja ajastaan pyytää korvausta.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen laittanut nykyisin että kuljetus omassa kaupungissa onnistuu, jos tuote ja kuljetuksesta on maksettu etukäteen. Ei niin että pakkaan tavarat autoon, ajelen viemään, ja ostaja alkaa vielä uudelleen miettiä tai arpoa että ostaako kumminkaan. Tai tekee kokonaan oharit.
Oharit tuossa onkin suurimpana riskinä. Saattaisin ehkä harkita kuljetusta jos joku maksaisi etukäteen kuten kerroit. 🤔 Ohareita tehdään nykyään niin paljon, etten enää edes suostu siihen, että tavataan kaupungilla.
Vierailija kirjoitti:
Kuvitellaan tilanne, että olen myymässä tavaraa, sanotaan nyt vaikka käytettyä mutta perusteellisesti huollettua ruohonleikkuria, jonka pelkän huollon hinta liikkeessä on luokkaa 80 euroa ja minä pyydän leikkurista 120 euroa. Asiakas soittaa aamulla, että tulee illalla ostamaan sen ja minä lisään ilmoitukseen tekstin "varattu". Illalla ostaja tulee ja sanoo maksavansa 60 euroa. Mitä sanotte, saanko lyödä?
Tapahtui 20 v sitten. Myin vanhaa tietokonettani. Sovittiin hinta ja että vien koneen ostajalle kun melkein naapurissa asui. Kannettiin tavarat sisään ja ovi iskettiin nenän edestä kiinni. Rimputin ovikelloa ja hakkasin ovea kunnes se avattiin ja käteeni työnnettiin 150 e. Oltiin sovittu 250 e.
Mahtoiko aamulla potuttaa kun autosta oli kaikki renkaat puhki. Tapahtui Hervannassa.
Vierailija kirjoitti:
Lisää ilmoitukseen + postikulut -merkintä ja sovi kaupat aina omaan osoitteeseen, esim ulos tienvarteen. Elä vastaa tinkaajille ja lisäkuvan pyytäjille. Tai vastaa että palaan asiaan mutta unohda.
Yks hassu multa kyseli kerran lasten mekkoa kaupatessa, onko eläintalous ja onko pesty hajusteita sisältävillä pesuaineilla. Vastasin asiallisesti mut teki mieli sanoa että olisko parempi ostaa kaupasta, sua voidaan huijata ja sanoa että ei oo eläimiä ja on pesty vaikkei olisi.
Minusta on täysin asiallista kysyä tuosta pesuaineesta ja eläimistä, jos perheessä on allergiaa. Eikä niitä lisäkuvia pyydetä huvin vuoksi vaan siksi että olet laittanut luokattoman huonot kuvat ilmoitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myyjä sanoi, ettei ole, mutta hänen isänsä on käymässä Tampereelta ja ottaa takin mukaansa. Tein sitten tämän isän kanssa takista kaupat Tampereen rautatieasemalla, voi vitsit kun tuli hyvä mieli.
Kyllä minulla on myyjänäkin sen verran järki päässä että ymmärrän ettei vaatteiden kaltaista tuotetta voi oikein ostaa sovittamatta ja isomman summan maksaminen muuten kuin käteisellä tuotteen vaihtaessa omistajaa on aina iso riski.
On kummankin etu että mietitään joku ratkaisu jolla myytävä tuote kulkee ilmaiseksi ostajakandidaatin luo ja mahdollisesti takaisin jos osoittautuu ettei se ollutkaan sopiva.
Riskeillä on aina hinta ja mitä enemmän niitä on, sitä vähemmän ostajat ovat valmiita maksamaan joten myyjä hyötyy ihan selvää rahaa jos voi tarjota parempaa palvelua.
Että myyjän pitäisi oikein mennä ostajakandidaatin luokse sovituttamaan ja näyttämään tuotetta??!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisää ilmoitukseen + postikulut -merkintä ja sovi kaupat aina omaan osoitteeseen, esim ulos tienvarteen. Elä vastaa tinkaajille ja lisäkuvan pyytäjille. Tai vastaa että palaan asiaan mutta unohda.
Yks hassu multa kyseli kerran lasten mekkoa kaupatessa, onko eläintalous ja onko pesty hajusteita sisältävillä pesuaineilla. Vastasin asiallisesti mut teki mieli sanoa että olisko parempi ostaa kaupasta, sua voidaan huijata ja sanoa että ei oo eläimiä ja on pesty vaikkei olisi.
Minusta on täysin asiallista kysyä tuosta pesuaineesta ja eläimistä, jos perheessä on allergiaa. Eikä niitä lisäkuvia pyydetä huvin vuoksi vaan siksi että olet laittanut luokattoman huonot kuvat ilmoitukseen.
Jos perheessäsi on oikeasti allergiaa, et ostaisi käytettyjä tavaroita vaan kaupasta. Tai ainakin etsisit ne ilmoitukset joissa valmiiksi sanotaan että ei eläintalous, eikö? Koska kuka vaan voi valehdella sulle.
Multa kysyttiin kerran myös miltä vuosikymmeneltä on talo jossa asun. Lopetin keskustelun siihen, vaikka teki kyllä mieli kysyä että mitenkä se vaikuttaa tämän posliiniastiaston ominaisuuksiin ostajalle...
Vierailija kirjoitti:
Että myyjän pitäisi oikein mennä ostajakandidaatin luokse sovituttamaan ja näyttämään tuotetta??!
Jotkut kai luulevat Tori-myyjän olevan kuin vaatekauppa sovituskoppeineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulla on myyjänäkin sen verran järki päässä että ymmärrän ettei vaatteiden kaltaista tuotetta voi oikein ostaa sovittamatta ja isomman summan maksaminen muuten kuin käteisellä tuotteen vaihtaessa omistajaa on aina iso riski.
On kummankin etu että mietitään joku ratkaisu jolla myytävä tuote kulkee ilmaiseksi ostajakandidaatin luo ja mahdollisesti takaisin jos osoittautuu ettei se ollutkaan sopiva. Riskeillä on aina hinta ja mitä enemmän niitä on, sitä vähemmän ostajat ovat valmiita maksamaan joten myyjä hyötyy ihan---
Joo siis todellakaan ei tapahdu 😂 Jos minun myyjänä pitäisi ottaa riski että alan kuljetella vaatteita ostajalle sovitettavaksi, niin EI. Koska muut kuin spesifit kalliit urheiluvaatteet liikkuu huonosti torissa, olen tavan kolttujen osalta tehnyt päätöksen: vien ne mannerheimille hyväntekeväisyyteen. Ostaja voi sitten siellä sovitella mielensä mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikä niitä lisäkuvia pyydetä huvin vuoksi vaan siksi että olet laittanut luokattoman huonot kuvat ilmoitukseen.
Mä en edes vaivaudu pyytämään lisäkuvia. Jos ilmoituksessa on huonot tai puutteelliset kuvat, jatkan selailua paremmille apajille.
Vierailija kirjoitti:
Multa kysyttiin kerran myös miltä vuosikymmeneltä on talo jossa asun. Lopetin keskustelun siihen, vaikka teki kyllä mieli kysyä että mitenkä se vaikuttaa tämän posliiniastiaston ominaisuuksiin ostajalle...
Toihan on jo silkkaa trollausta. 😂 Ei tuollaisen kanssa varmaan saisi kauppoja tehtyä loppuun asti.
Vierailija kirjoitti:
Oon joskus ostajana miettinyt, että kehtaako edes kysyä myyjältä kuljetusapua korvausta vastaan (samalla seudulla) tai postitusta (maksan postikulut).
Minä kysyn aina kuljetuksen, koska kaupat ei ole mulle muuten mahdollisia, kun ei ole autoa, eikä autollisia tuttuja. Toki myös aina jo kysyessäni kuljetusta kerron, että olen valmis siitä maksamaan. Jos ilmoituksessa erikseen lukee, että ei kuljetusta, en tietenkään ala kyselemään.
Tori.fi on vähän epäonnistunut. Sääntönä pitäisi olla esim. että minimihinta 20 euroa niin poistuisi nämä turhat myyjät. Mitä järkee paketoida, viedä postiin, lähettää 5 euron esinettä? Helpommalla menisi kun antaa ilman annetaan ketjuissa vaik Facessa.
Myyn yleensä alle 10 euron tavaroita joita en jaksa postittaa koska vaiva on suurempi kuin rahallinen vastike. Kirjoitan aina ilmoitukseen, etten postita ja maksu käteisellä. Sitten tullaan oven taakse mobilepay sovellus auki, että "Ups, luulin et oli käteistä mut ei ollukkaan, sullahan on mobilepay?" :) No ei ole. Tai jos ilmoitus on pari päivää vanha, tullaan kysymään että "Kun ei näköjään mene kaupaksi niin postittaisitkos kuitenkin nyt mulle tän?" No en.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaan omasta puolestani: laitan ilmoitukseen että vain mobile pay, koska se siirtyy suoraan ja näkee rahat heti. Tilinumerokaupoista on ok ja huonoja kokemuksia - esim. perjantai-iltana tehty tilisiirto näkyy ehkä vasta maanantaina, jos tulee toisesta pankista. En tee postin lähetystä enkä lähetä tuotetta ennen kuin näen rahat tilillä. Ja siinä ajassa se ostaja on jo ehtinyt repiä pelihousunsa ja syytellä petoksesta ja varkaudesta ja ties mistä. Lisäksi jos tilinumeron näpyttelee väärin, ei sitä näe heti ja kuluu viikkoja kun pankki palauttaa rahat, kun taas mobile pay ehdottaa sitä saajan nimeä eli ostajakin näkee että se on samalle ihmiselle tulossa se raha.
Eli tilinumerokaupoissa on liikaa vaivaa.
Mulla ei ole ollut ongelmia tilisiirtojen kanssa. Nykyään ne ovat niin nopeita, että usein tulee jopa viikonloppuna saman
Se riippuu ihan täysin pankista. Minulla on sekä Osuuspankin että Nordean tili. Joskus siirrän Osuuspankista rahaa Nordeaan, se näkyy heti. Jos siirrän Nordeasta Osuuspankkiin, se näkyy vasta seuraavana päivänä. Näin kävi viimeksi viime viikolla, eli ei ole mitään vanhentunutta tietoa tämä.
Tänä kesänä Danske Bankista lauantaina tehty maksu näkyi Osuuspankista vasta tiistaiaamuna. Ostaja ehti jo hermostua, luuli minua huijariksi kun en heti maanantaina laittanut 300 euron tavaraa postiin, "kun nykyäänhän maksu näkyy heti".
Mulla ei ole ollut ongelmia tilisiirtojen kanssa. Nykyään ne ovat niin nopeita, että usein tulee jopa viikonloppuna saman tien läpi, jopa eri pankista. Tosi harvoin on enää kummempia viiveitä.