Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmisten käytös Tori.fi:ssä, en tiedä itkeäkö vai nauraa!

Vierailija
11.06.2021 |

Olen tässä kesälomalla ollessani tehnyt kämpän raivausta ja laittanut paljon tavaraa Toriin myyntiin. Edullisin hinnoin, kunhan saan pois nurkista ja jonkun pienen korvauksen hyväkuntoisesta tavarasta.

Ihmisten käytös tuolla Torissa on suorastaan ällistyttävää. Vai mitä te olette mieltä näistä:

- Saan paljon viestejä, joissa tingataan jo entuudestaan halpaa hintaa. 10e tuotetta tingataan 8 euroon, 5e tuotetta 3 euroon jne. Oikeasti, jos haluat sen tuotteen ja löydät sen Torista jo valmiiksi noin 1/5 hinnalla todellisesta arvostaan, niin mitä väliä on maksatko siitä 8e vai 10e? Tuollainen pikkurahan tinkaus kiristää vain hermoja ja postilaatikko täyttyy turhista viesteistä. Minusta tinkaaminen voi olla aiheellista kun puhutaan kalliimmista tuotteista, ja tällöinkin vähän järkeä siihen, millaista hintaa havittelee.

- Edelliseen viitaten, kalleimpana tavarana myimme vanhan ruokapöytämme hintaan 100 e. Tähän tuli useita tarjouksia, joista nuukimmissa tarjottiin pöydästä 20 e...? Lisäksi pari kyselijää tarjosi pöydästä alle 100 e ja kysyi voimmeko siihen hintaan sisältyen kuljettaa pöydän heidän kotiinsa. Öö, anteeksi mutta ei. Onneksi näihin ei tarvinnut paljoa kiinnittää huomiota, koska pöytä meni nopeasti kaupaksi pyytämällämme hinnalla ja ostaja tuli asiallisesti sen itse noutamaan.

- Säännöllisesti tulee viestejä, joissa toisella paikkakunnalla asuva henkilö haluaisi ostaa jonkun tavaran ja kyselee voinko postittaa ilmaiseksi. Minulta on haluttu ostaa 5 e tuote, jos postit sisältyvät hintaan. Tavaran postitus olisi maksanut 5,90 e + laatikon hinta. Että jep jep.

- Säännöllisesti kysellään myös kaikenlaisia palveluksia, voitko tuoda tuotteen sinne ja tänne jne. Viimeksi tänään sain viestin 10 e hintaiseen tuotteeseen: "Voitko tuoda tämän *kaupunginosaan X* tämän päivän aikana?". Mainittakoon, että kaupunginosa X on aivan toisella puolella tätä kaupungia ja ajaisin sinne puoli tuntia per suunta. Ja vieläpä tarkka vaatimus että tämän päivän aikana 😅

Oikeasti, mitä tämä porukka oikein on jotka näitä viestejä lähettävät? Mitä ihmettä he ajattelevat? Eikö heitä nolota yhtään oma käytöksensä? 😄 Tavaroista ollaan kiinnostuneita, mutta ne pitäisi saada suurin piirtein ilmaiseksi ja kotiovelle kuljetettuina. Mieluiten myyjä voisi vielä vaikka antaa vähän rahaa ostajalle siitä että tämä ottaa tavaran vastaan 🙄 En kehtaisi itse ikinä esittää yllä listattuja vaatimuksia, tahditonta ja huonoa käytöstä mielestäni. Jos itse löydän tarvitsemani tuotteen hyvällä diilillä Torista, niin maksan mitä siitä pyydetään ja haen tavaran sovitulla ajalla.

Enkä siis halua sanoa että torissa kaikki ostajat ovat älyttömiä. Myös sujuvia kauppoja tulee paljon tehtyä. Yllättävän paljon tulee kuitenkin myös näitä täysiä ajanhukkayhteydenottoja, sanoisin että aikalailla 50-50. Onko teillä samoja kokemuksia? Tai oletko kenties itse tinkaava ostaja ja voisit avata vähän ajattelumaailmaasi? 😄

Kommentit (539)

Vierailija
381/539 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusin villitys, tulee ilmoitukseen viesti (siis eka ja ainoa viesti): "Ostan ja haen, anna osoite..." ja kun en reagoi 5 min päästä tulee jo, "no tuleeko se osoite" tms... Arvatkaa vaan annako?

Noi on niin ärsyttäviä - ja ahdistavia! Moneen ilmoitukseeni tulee ihan turhia viestejä, kuten "missä sinä asua?" "mikä sinu osote?" ja tällaisia, VAIKKA ilmoituksessa lukee, että tavataan läheisessä kauppakeskuksessa X enkä tee kotonani kauppoja. 

Hyi, ällöttävää porukkaa tommoset! 

Vierailija
382/539 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä todella ahnetta ja kitsasta porukkaa liikkuu tuolla netissä.

Itse myin aika vanhaa mutta todella vähällä käytöllä ollutta kahvinkeitintä pois kaapista pyörimästä. Keitin oli niin siisti, että melkein vastasi uutta, mutta vaan vanhempaa designia eli ulkonäöllisesti ei mikään muotituote. Pyysin siitä 5 euroa. Ilmoituksella on paljon katselukertoja ja muutama yhteydenotto jossa kyseltiin jotain, mutta ostajaa ei ilmaantunut. Pidin keitintä myynnissä ehkä 2-3 viikkoa ja kun en saanut myytyä, niin laitoin sen tismalleen saman ilmoituksen "Annetaan"-osioon. Ja jopas alkoi tapahtua- kun palasin toriin saman päivän iltana , olin saanut 17 viestiä halukkailta keittimen ottajilta. SEITSEMÄNTOISTA, muutamien tuntien aikana. Niin iso ero se 5e vs. ilmainen on kahvinkeitintä tarvitsevalle ihmiselle :D

Aion kokeilla tätä samaa taktiikkaa pariin edulliseen tavaraan, jotka ovat olleet mulla nyt muutaman viikon myynnissä. Muutamalla eurolla ei niin väliä ole jos päädynkin lahjoittamaan ne myymisen sijaan, mutta haluan nähdä minkä verran tulee halukkaita kun ilmaiseksi saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/539 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä lopetan ilmoituksen lukemisen heti jos se alkaa: "luethan ilmoituksen huolella".

Tämähän selittääkin monet täysin turhat viestit, joissa kysytään samoja asioita, joista on selkeästi ajansäästön takia kerrottu jo ilmoituksessa.

Onnittelut, olet ehta aito toriaasi :D 

Vierailija
384/539 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä lopetan ilmoituksen lukemisen heti jos se alkaa: "luethan ilmoituksen huolella".

Samoin, jos myyjä luettelee vaatimuksia.

Osalla myyjistä ei ole alkeellisiakaan kaupanteon taitoja.

Maailma on krääsää täynnä.

Jännä kun suurin osa ilmoituksista on asiallisia ja sitten on näitä jopa agressiivisia "En sitä, En tätä, Jos et ole tosissaan ostamassa, jätä välistä, älä tuhlaa molempien aikaa..."

Ainoa aggressiivinen tässä olet sinä ymmärtämättömyystasosi kanssa.

Jos väen vängällä haluat kysyä samoista asioista, jotka on kerrottu ilmoituksessa, ja edellytät myyjän postittavan tai tuovan ilmaiseksi 400 km:n päähän 2x3 puuostoksesi, kuulut pehmustetulle osastolle. 

Vierailija
385/539 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvitellaan tilanne, että olen myymässä tavaraa, sanotaan nyt vaikka käytettyä mutta perusteellisesti huollettua ruohonleikkuria, jonka pelkän huollon hinta liikkeessä on luokkaa 80 euroa ja minä pyydän leikkurista 120 euroa. Asiakas soittaa aamulla, että tulee illalla ostamaan sen ja minä lisään ilmoitukseen tekstin "varattu". Illalla ostaja tulee ja sanoo maksavansa 60 euroa. Mitä sanotte, saanko lyödä?

Ällikällä kyllä saa. Sanot vaikka sille tuossa tilanteessa, että hinta tuplaantui juuri alkuperäisestään ja poistuminen tontilta maksaa 5 sekunnin jälkeen satasen per minuutti, mites tästä jatketaan? :D 

Vierailija
386/539 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut valittaa tinkivistä ostajista. Tinkiminenhän on käytetyssä tavarassa maan tapa. Mikä siinä niin paljon harmittaa, jos joku yksityisviestillä tarjoaa alle pyyntihinnan? Saatteko kirpparillakin raivarit, jos joku tinkii? Itse en loukkaannu tinkijöistä. Jos hinta on liian alhainen, niin sanon, että noin halvalla en voi myydä. Joskus on sitten tavara jäänyt myymättä, kun ei ole ollut muita ostajia.

Torin OIKEA ongelma ovat oharien tekijät, myöhästelijät, ghostaaminen ja muu vastaava venkoilu.

Minkä maan tapa? Ollaan Suomessa, ei basaarimaissa. 

Vierailija
387/539 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ollut tori.fi:ssä mutta tinkaajia vihaan yli kaiken. Isävainaa opetti että hinta kerrasta kohilleen niin jää se tinkaminen pois. Tinkaajille en myy mitään!

Vierailija
388/539 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni näissä tori-ostajissa ärsyttää se että kun ovat tulossa jotain tuotetta hakemaan, niin eivät millään tiedä mihin aikaan pääsevät tulemaan tai edes päivää, mutta silti kysytään osoitetta.. Aivan käsittämätöntä. Kuvittelevat ilmeisesti että minä odotan heitä kotona että milloin suvaitsevat saapua. Olen vastannut näille empijöille että ilmoittavat sitten hyvissä ajoin ajankohdan milloin tulevat ja tiedän olla kotona sekä saavat sitten osoitteen.

Vierailija
389/539 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kannattaa pyytää vähän korkeampaa hintaa, kuin mitä oikeasti toivoo saavansa tuotteensa. Sillä tavalla tinkijät tiputtavat hinnan sille tasolle, mitä oikeasti haluat. Toimii, ja asiakas on ylpeä nerokkaista neuvottelutaidoistaan.

Vierailija
390/539 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni näissä tori-ostajissa ärsyttää se että kun ovat tulossa jotain tuotetta hakemaan, niin eivät millään tiedä mihin aikaan pääsevät tulemaan tai edes päivää, mutta silti kysytään osoitetta.. Aivan käsittämätöntä. Kuvittelevat ilmeisesti että minä odotan heitä kotona että milloin suvaitsevat saapua. Olen vastannut näille empijöille että ilmoittavat sitten hyvissä ajoin ajankohdan milloin tulevat ja tiedän olla kotona sekä saavat sitten osoitteen.

Tekevät oharit ja sitten joskus myöhemmin kehtaavat tulla kyselemään jostain muusta tuotteesta. Käsittämätöntä porukkaa, todella.

Vierailija
391/539 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten on niitä, jotka lukevat kysymyksesi mutta eivät vastaa. Esim. Laitan viestin -' Moi. Onko tuote xxx vapaana? Mikäli on, ostaisin sen. Pääsen hakemaan sen huomenna klo 16. Jälkeen.' Viesti luetaan, mitään ei vastata ja tuote pysyy myynnissä. En voi käsittää tämmöistäkään toimintaa 🤦🏻

Todennäköisesti siinä on kaupat jo sovittu, mutta ostaja ei ole vielä maksanut/hakenut. Minulla saattoi jäädä muutamalle vastaamatta, kun muutamaan tuotteeseen tuli tosi paljon ostajaehdokkaita. Yhdessä odottelin, että maksu näkyy tililläni ennen postitusta ja toisessa taas ensimmäinen teki oharit, toiselle olin luvannut ilmoittaa jos ensimmäinen ei ostakaan ja meni vähän aikaa, että ehti tulla kokeilemaan. Viestejä oli kymmenittäin kiinnostuneilta ja lopullisia kauppoja ei kuitenkaan oltu vielä lyöty lukkoon. Noiden lisäksi

Myin erästä lastentarviketta, en mielestäni edes kovin halvalla. Laitoin ilmon iltapäivällä ja kiireiden vuoksi ehdin avata torin vasta aamulla seuraavan kerran. Oli tullut yli sata viestiä siitä tuotteesta! En millään ehtinyt enkä jaksanut vastata kaikille yli sadalle ihmiselle. Myin ekan viestin laittaneelle ja poistin ilmon,

Vierailija
392/539 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä en ymmärrä, miksi mittoja ei saisi kysyä, jos ilmoitus on suppea. Tai vaikka vaatteen materiaalia. Jos on ilmoitus, että neule 40 €, eikä muuta, niin kyllähän sitä haluaa tietää onko se akryyliä vai villaa.

Itse en ala tinkimään, ellei ilmoituksessa mainita, että tarjoa, ehdota hintaa tms. 

Kyllähän myyjätkin osaa "käyttäytyä huonosti", on kerrottu kysyttäessä, että takissa on huppu, mutta ei sitten ollutkaan, kun takki tuli perille tupakalta haisten. Myyjä kuittasi tämän sillä, että muisti väärin. Ei siinä postittaessakaan huomannut, että eipä tässä huppua ollutkaan.

Viimeksi miehelle ostettiin takki, joka ilmoituksen mukaan kuin uusi, pari kertaa käytetty. Vuori oli ihan nukassa ja taskussa oli reikä, tämän myyjä kertoi vasta, kun mies oli lähtenyt toiselle puolelle kaupunkia takkia hakemaan ja työntäessä käden taskuun 😄Takki oli toki edullinen, mutta voisihan silti olla rehellinen. 

Vierailija
393/539 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan paras ostaja mulla oli kerran sellainen, joka ilmeisesti kamoissaan aina yöllä kekkasi olla yhteydessä. Oli ostamassa edullisesti pöytää, mattoa ja pari muuta tavaraa. Hankalalta tuntui saada mitään sovituksi. 

Sitten saatiin sovittua päivä, jolloin tulisi tekemään kaupat. Ilmoitti että ei saanut autoa, tulee junalla. Kysyi voisinko hakea hänet junalta. Meiltä on junalle pitkä matka. En tiedä miten meinasi päästä junalle pöydän ja maton ja muiden kamojen kanssa ja siitä vielä sitten kotiin. Lopetin kaupanteot.

Viikkoa myöhemmin kyseli, että vieläkö olisi tavarat myynnissä. Ei ollut kaikki. Ainakaan hänelle.

Vierailija
394/539 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen tätä, että ei saa kyseĺlä onko vapaana. Kun yleensä ei ole. Esimerkiksi viime viikolla löysin ilmoituksen mieluisasta käsityökirjasta, toimitustapana lähetys.

Viestini kuului:

Hei, ostaisin kirjan. Onhan hinta lähetyskuluineen siis 6,90? Voinko maksaa Mobilepaylla heti, laittaisitko puhelinnumerosi? Lähettämisellä ei ole kiire.

Terveisin

Maija Meikäläinen, Kotitie 33, 00768 Järvelä

044 8761354

Vastaus kuului: En löydä kirjaa, olen varmaankin hukannut sen muutossa. Ilmoittelen jos löydän.

Kirja näkyy edelleen Torissa myytävissä. Kertoisiko joku, mitä minä typerä ostaja taas tein väärin??

Älä saivartele! Tiedät itsekin, että te "onko vielä vapaana" kyselijät olette yksinäisiä ja juttuseuraa vailla. Ette ole ostamassa sitä tuotetta, vaan ikkunashoppailemassa ja tuhlaamas

Eipä vaan monestikaan ole tavara enää jäljellä, vaikka ilmoitus onkin netissä. Isolla osalla porukkaa ei tunnu olevan mikään kiire poistella ilmoituksiaan kaupanteon jälkeen ja osa ei muista tehdä sitä ollenkaan. Varsinkin jos on satunnaisesti liikkeellä j amyynnissä vaan yksi esine, niin siitä eroon päästessään ei edes taida käydä torillla enää ennen kuin seuraava myytävä tulee mieleen.

Vierailija
395/539 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä kysytään sen selvittämiseksi että millä konstilla pääsee, kaikilla ei ole autoa, ja siihen riittää ensialkuun katu.

Vierailija
396/539 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä kysytään sen selvittämiseksi että millä konstilla pääsee, kaikilla ei ole autoa, ja siihen riittää ensialkuun katu.

Mä laitan jo myynti-ilmoitukseen kaupunginosan niin välttyy turhilta kyselyiltä. Osoitteen annan vasta kun on sovittu noutoaika.

Vierailija
397/539 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein eniten kuiten kuitenkin torilla v*tuttaa myyjät, jotka eivät saa aikaiseksi kunnon kuvaa myymistään tavaroista silloin kun se olisi melko oleellista. Sama porukka yleensä jättää speksaamatta kaikki oleelliset tiedot, jota ostaja tarvii, tyypillisesti esim. mitat monissa tavaroissa.

Vierailija
398/539 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan aina viestiin että jos tämä on vielä vapaana niin ostan, mikäli tuote on ehjä ja mainittukuntoinen. 

muutamaankin kertaan olen laittanut viestiä että jos ei tavara mene kaupaksi pyydettyä hinnalla, niin olen valmis hakemaan sen hintaan x, eli todellakin tinkaan, mutta vain silloin kun tuote on ylihintainen.

Vierailija
399/539 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä en ymmärrä, miksi mittoja ei saisi kysyä, jos ilmoitus on suppea. Tai vaikka vaatteen materiaalia. Jos on ilmoitus, että neule 40 €, eikä muuta, niin kyllähän sitä haluaa tietää onko se akryyliä vai villaa.

Itse en ala tinkimään, ellei ilmoituksessa mainita, että tarjoa, ehdota hintaa tms. 

Kyllähän myyjätkin osaa "käyttäytyä huonosti", on kerrottu kysyttäessä, että takissa on huppu, mutta ei sitten ollutkaan, kun takki tuli perille tupakalta haisten. Myyjä kuittasi tämän sillä, että muisti väärin. Ei siinä postittaessakaan huomannut, että eipä tässä huppua ollutkaan.

Viimeksi miehelle ostettiin takki, joka ilmoituksen mukaan kuin uusi, pari kertaa käytetty. Vuori oli ihan nukassa ja taskussa oli reikä, tämän myyjä kertoi vasta, kun mies oli lähtenyt toiselle puolelle kaupunkia takkia hakemaan ja työntäessä käden taskuun 😄Takki oli toki edullinen, mutta voisihan silti olla rehellinen. 

Saa kysyä lisätietoja tai kuvia, mutta jos se onkin vääränkokoinen, eri värinen kuin luulin tai muuten väärä niin kohteliasta olisi edes sanoa että ei kiitos, se ei ole mitä etsin. Ärsyttää kun on mitannut ja kuvannut ja verranut onko se isompi kuin tulitikkuaski ja sitten vain kadotaan jonnekin sanomatta mitään.

Laitan mittoja ja materiaaleja ilmoitiksiin, mutta jotkut haluavat sitten eri mittoja ja kuvia mitä kummemista kulmista.

Vierailija
400/539 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekevät oharit ja sitten joskus myöhemmin kehtaavat tulla kyselemään jostain muusta tuotteesta. Käsittämätöntä porukkaa, todella.

Minulla ei käy noin, koska oharintekijä päätyy välittömästi estolistalle. Muutenkin muutaman euron tuotteesta tinkaajat menee estoon. Samoin tonnin tuotteesta satasen tarjoajat. P-aukisten kanssa en tee minkäänlaista kauppaa. Tuovat vain hiekkaa lattialle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän