Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmisten käytös Tori.fi:ssä, en tiedä itkeäkö vai nauraa!

Vierailija
11.06.2021 |

Olen tässä kesälomalla ollessani tehnyt kämpän raivausta ja laittanut paljon tavaraa Toriin myyntiin. Edullisin hinnoin, kunhan saan pois nurkista ja jonkun pienen korvauksen hyväkuntoisesta tavarasta.

Ihmisten käytös tuolla Torissa on suorastaan ällistyttävää. Vai mitä te olette mieltä näistä:

- Saan paljon viestejä, joissa tingataan jo entuudestaan halpaa hintaa. 10e tuotetta tingataan 8 euroon, 5e tuotetta 3 euroon jne. Oikeasti, jos haluat sen tuotteen ja löydät sen Torista jo valmiiksi noin 1/5 hinnalla todellisesta arvostaan, niin mitä väliä on maksatko siitä 8e vai 10e? Tuollainen pikkurahan tinkaus kiristää vain hermoja ja postilaatikko täyttyy turhista viesteistä. Minusta tinkaaminen voi olla aiheellista kun puhutaan kalliimmista tuotteista, ja tällöinkin vähän järkeä siihen, millaista hintaa havittelee.

- Edelliseen viitaten, kalleimpana tavarana myimme vanhan ruokapöytämme hintaan 100 e. Tähän tuli useita tarjouksia, joista nuukimmissa tarjottiin pöydästä 20 e...? Lisäksi pari kyselijää tarjosi pöydästä alle 100 e ja kysyi voimmeko siihen hintaan sisältyen kuljettaa pöydän heidän kotiinsa. Öö, anteeksi mutta ei. Onneksi näihin ei tarvinnut paljoa kiinnittää huomiota, koska pöytä meni nopeasti kaupaksi pyytämällämme hinnalla ja ostaja tuli asiallisesti sen itse noutamaan.

- Säännöllisesti tulee viestejä, joissa toisella paikkakunnalla asuva henkilö haluaisi ostaa jonkun tavaran ja kyselee voinko postittaa ilmaiseksi. Minulta on haluttu ostaa 5 e tuote, jos postit sisältyvät hintaan. Tavaran postitus olisi maksanut 5,90 e + laatikon hinta. Että jep jep.

- Säännöllisesti kysellään myös kaikenlaisia palveluksia, voitko tuoda tuotteen sinne ja tänne jne. Viimeksi tänään sain viestin 10 e hintaiseen tuotteeseen: "Voitko tuoda tämän *kaupunginosaan X* tämän päivän aikana?". Mainittakoon, että kaupunginosa X on aivan toisella puolella tätä kaupungia ja ajaisin sinne puoli tuntia per suunta. Ja vieläpä tarkka vaatimus että tämän päivän aikana 😅

Oikeasti, mitä tämä porukka oikein on jotka näitä viestejä lähettävät? Mitä ihmettä he ajattelevat? Eikö heitä nolota yhtään oma käytöksensä? 😄 Tavaroista ollaan kiinnostuneita, mutta ne pitäisi saada suurin piirtein ilmaiseksi ja kotiovelle kuljetettuina. Mieluiten myyjä voisi vielä vaikka antaa vähän rahaa ostajalle siitä että tämä ottaa tavaran vastaan 🙄 En kehtaisi itse ikinä esittää yllä listattuja vaatimuksia, tahditonta ja huonoa käytöstä mielestäni. Jos itse löydän tarvitsemani tuotteen hyvällä diilillä Torista, niin maksan mitä siitä pyydetään ja haen tavaran sovitulla ajalla.

Enkä siis halua sanoa että torissa kaikki ostajat ovat älyttömiä. Myös sujuvia kauppoja tulee paljon tehtyä. Yllättävän paljon tulee kuitenkin myös näitä täysiä ajanhukkayhteydenottoja, sanoisin että aikalailla 50-50. Onko teillä samoja kokemuksia? Tai oletko kenties itse tinkaava ostaja ja voisit avata vähän ajattelumaailmaasi? 😄

Kommentit (539)

Vierailija
401/539 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi hassu juttu on ihmiset jotka kysyvät onko ehjä ja puhdas, toimiiko varmasti? Itse en risaa ja likaista myisi, kuvista näkee aika hyvin että on siisti, joskus sanon sen ilmoituksessa, varsinkin jos tuote on kuin uusi. Nuo mitkä myyvät ihan romua niin kertovatko ne oikeasti että on paskaiset vaatteet ja telkkari ei todellakaan toimi, kun kerran kysyit niin kerron, muuten olisin vain myynyt nämä romut. Ja ihmisten käsitys mikä on hyväkuntoinen ja millainen on siisti vaate vaihtelee paljon.

Vierailija
402/539 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä useat Torilta ostamiset sujuneet hyvin ja tuote vastannut kuvausta/kuvia. Sekä myyjissä, että ostajissa on näitä epämääräisiä tyyppejä, jotka pilaavat homman muilta.

Ketjussa on paljon puhetta onko tuote vapaa.

No ei todellakaan ole itsestään selvyys useankaan tuotteen kohdalla,  vaikka ilmoitus juuri jätetty. Jotkut tuotteet ovat kysytympiä, kuin toiset. (Voi olla vaikea ymmärtää niiden, jotka myyvät vähemmän haluttuja tuotteita.)

Siksin lähestyn myyjää aina: haluan ostaa, jos tuote vielä vapaana. 

Tuotteen kunto, toisinaan hyvin kyseenalainen käsite. Myyjä:tuote erinomainen uutta vastaava. Ostaja Tuotteen nähdessään: not. Onneksi ei kovin usein itselle käynyt.

Jos ilmoitus ei sisällä tuotteen kokoa/ mittoja tai muuta oleellista tietoa. Kyllä ostajana kysyn.

Miksi myyjänä kuvittelet, ettei ko tiedot ole oleellisia?

Yksi asia ihmetyttää myyjissä, jos olet juuri lähdössä matkalle, miksi laitat myynti ilmoituksen?  Voisiko tällaisen laittaa jo ilmoitukseen saatavilla lähtien xxx ei tarvitse laittaa, että olet matkoilla vaan, koska kaupat voi tehdä? Tai laittaa se ilmoitus reissun jälkeen?

Ei yksi tai kaksi kertaa, kun olen ostamassa tuotetta (ilmoitus jätetty samana päivänä tai parin edeltävän päivän aikana), saanut vastauksen olen lähdössä/ jo matkalla palaan kuukauden tai 3 päästä,  jos vielä silloin tarvitset voidaan sopia kaupat. Kausituotteiden kohdalla.

Itse suosin nopeita kauppoja tuote ja raha vaihtuvat.

Toinen asia on kuinka vaikea voi olla sopia aikaa. Kannattaisi myyjänä pohtia alustavasti edes aikoja, jotka sopivat.

Itsellä käytetyn ostaminen on useammin ekologinen valinta tai kyseistä tuotetta ei myynnissä ns. kivijalka kaupoissa /netissä, koska vanha malli, eli ei enää saatavilla muutoin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/539 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myin tuotetta x. Mies halusi noutaa sen kotoani ensin tosi myöhään, en suostunut. Tuli eri päivänä hakemaan, jutteli pitkään ja tinkasi. Kaupat tehtiin. Myöhemmin alkoi laittaa vielä Torin kautta vonkausviestejä. ei hemmetti, oikeasti...

Vierailija
404/539 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onks kuvii? Tuotko samaan hintaan kotiin? Onko sulla myynnissä autoa 20 eurolla.....

Vierailija
405/539 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni kasvaa kotonaan hemmotelluksi kakaraksi, joka on aina saanut mitä haluaa vähällä vaivalla. Se sitten jatkuu aikuisena kun kukaan ei koskaan ole puuttunut siihen menoon eikä omat ole riittäneet itsereflektioon.

Vierailija
406/539 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mä haluan ostaa jotain, laitan vain suoraan viestin "hei, haluaisin ostaa tämän, saisinko maksutiedot" jne. jne. En ala erikseen kysymään onko vapaa. Oletettavasti myyjä sitten kertoo jos ei kauppoja tule. 🤷

Vierailija
407/539 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myin tuotetta x. Mies halusi noutaa sen kotoani ensin tosi myöhään, en suostunut. Tuli eri päivänä hakemaan, jutteli pitkään ja tinkasi. Kaupat tehtiin. Myöhemmin alkoi laittaa vielä Torin kautta vonkausviestejä. ei hemmetti, oikeasti...

Joo, itse erehdyin antamaan puhelinnumeron ja sehän oli pahin virhe. Siitä se stalkkaus sitten lähti.

Vierailija
408/539 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi hassu juttu on ihmiset jotka kysyvät onko ehjä ja puhdas, toimiiko varmasti? Itse en risaa ja likaista myisi, kuvista näkee aika hyvin että on siisti, joskus sanon sen ilmoituksessa, varsinkin jos tuote on kuin uusi. Nuo mitkä myyvät ihan romua niin kertovatko ne oikeasti että on paskaiset vaatteet ja telkkari ei todellakaan toimi, kun kerran kysyit niin kerron, muuten olisin vain myynyt nämä romut. Ja ihmisten käsitys mikä on hyväkuntoinen ja millainen on siisti vaate vaihtelee paljon.

Multakin kysytään silloin tällöin esim. että onko hyväkuntoinen vaikka aina merkitsen kuntoluokituksen. Jos ilmoituksessa lukee "erinomainen", on vähän erikoista kysyä erikseen onko hyvässä kunnossa. 

Vierailija
409/539 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekevät oharit ja sitten joskus myöhemmin kehtaavat tulla kyselemään jostain muusta tuotteesta. Käsittämätöntä porukkaa, todella.

Minulla ei käy noin, koska oharintekijä päätyy välittömästi estolistalle. 

Kyllä, ehdottomasti estoon heti paikalla kaikki oharien tekijät ja muut kulisseihin feidaajat. 

Vierailija
410/539 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, itse erehdyin antamaan puhelinnumeron ja sehän oli pahin virhe. Siitä se stalkkaus sitten lähti.

Puhelinnumero estoon, Tori-tili estoon ja ilmoitus Torin ylläpitoon.

Vierailija
411/539 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaatteko selittää miksi pyydetään sekä alennusta hinnasta että postikuluja ilmaiseksi? Minä järjellä ajattelisin että jos tuotteen myyntihinta on vaikka 150€ niin joku voisi kysyä että postitatko tuohon hintaan. Mutta tulee kysymystä että myytkö hintaan 130€ ja postit sisältyen. Siinähän jää jo vähintään sen 26€ miinukselle. 

Vierailija
412/539 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei ole autoa 

Ei ookasn. Siksi "vain nouto" - vai onko autottomuus vain ostajan etuoikeus? Jos ei pääse hakemaan, Sitten valitsee ilmoituksen missä ei lue "vain nouto"!!!

Vierailija
413/539 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni näissä tori-ostajissa ärsyttää se että kun ovat tulossa jotain tuotetta hakemaan, niin eivät millään tiedä mihin aikaan pääsevät tulemaan tai edes päivää, mutta silti kysytään osoitetta.. Aivan käsittämätöntä. Kuvittelevat ilmeisesti että minä odotan heitä kotona että milloin suvaitsevat saapua. Olen vastannut näille empijöille että ilmoittavat sitten hyvissä ajoin ajankohdan milloin tulevat ja tiedän olla kotona sekä saavat sitten osoitteen.

No minä liikun julkisilla ja joskus arvon myyjä laittaa sijainniksi Luoteis-Tampere. En tiedä ilmoitusta lukiessa missä hevon kuusessa tuote on että voisin selvittää mihin aikaan sitä pääsisin hakemaan. Siksi kysyn joskus että onko osoitetta niin voin sitten ehdottaa aikaa. Ei sitä huvikseen kysytä ja varmaan olisi eri asia jos olisi ihan sama minne autolla ajelee. Voisihan myyjä laittaa vähän tarkemmankin sijainnin sinne. Aika usein muuten nuo sijainnit ovat tosi huonosti, joku Keskusta-alue onkin kolmen kilsan päässä. Mutta tosiaan ei normaali ihminen tuosta osoitteen kysymisestä loukkaannu ja hyvin on homma toiminut sen jälkeen. Voin sitten suoraan katsoa että mihin kellonaikaan olisin ovella.

Vierailija
414/539 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaatteko selittää miksi pyydetään sekä alennusta hinnasta että postikuluja ilmaiseksi? Minä järjellä ajattelisin että jos tuotteen myyntihinta on vaikka 150€ niin joku voisi kysyä että postitatko tuohon hintaan. Mutta tulee kysymystä että myytkö hintaan 130€ ja postit sisältyen. Siinähän jää jo vähintään sen 26€ miinukselle. 

Torissa on valitettavan paljon näitä supertinkaajia. Minä ihmettelen sitä, että joillain on pokkaa tingata ihan kaikesta, jopa joistain 1-2 euron jutuista. Vähän aikaa sitten eräs olisi halunnut ostaa 2 euron vaatteita 50 sentillä kappale JA saada 2 euroa alennusta postikuluista. 

Vierailija
415/539 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavoistani poiketen olen tehnyt pari ostosta Torista. Toiset kaupat jäivät tekemättä, kun pyysin kotiinkuljetusta, olin valmis maksamaan siitä. Tämä oli vielä ok. Kun pyysin tilinumeroa (mulla ei ole Mobilepayta, täytyy kai ladata kännyyn), niin myyjä katosi kokonaan.

Mikä tässä oli takana?

Vierailija
416/539 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavoistani poiketen olen tehnyt pari ostosta Torista. Toiset kaupat jäivät tekemättä, kun pyysin kotiinkuljetusta, olin valmis maksamaan siitä. Tämä oli vielä ok. Kun pyysin tilinumeroa (mulla ei ole Mobilepayta, täytyy kai ladata kännyyn), niin myyjä katosi kokonaan.

Mikä tässä oli takana?

Sai varmaan siinä välissä myytyä jollekin toiselle eikä ilmoittanut sinulle mitään. 

Vierailija
417/539 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi verhojen ostaja kyseli että onko puhtaat ja rypyttömät ja hajuttomat ja "onko olleet suorallaan" - kuvassa yksiväriset valkeat verhot oli viikattuna pinoksi. Vastasin vaan että itse en kirpparilta mitään ostaisi pesemättä ja taatusti on ryppyjä kun ovat olleet varastossa 4 vuotta hyllyllä.

Kuka olettaa että joku säilyttäisi verhoja suorallaan ettei ne rypisty? Edes kaupasta et saa verhoja paketoimatta.

Tässä oli siis taas esimerkki että jos ostaja kyselee, hän ei ole oikeasti ostamassa mitään, vaan keksimässä itselleen syitä miksi ei osta just tätä tuotetta.

Vierailija
418/539 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä liikun julkisilla ja joskus arvon myyjä laittaa sijainniksi Luoteis-Tampere. En tiedä ilmoitusta lukiessa missä hevon kuusessa tuote on että voisin selvittää mihin aikaan sitä pääsisin hakemaan. Siksi kysyn joskus että onko osoitetta niin voin sitten ehdottaa aikaa. Ei sitä huvikseen kysytä ja varmaan olisi eri asia jos olisi ihan sama minne autolla ajelee. Voisihan myyjä laittaa vähän tarkemmankin sijainnin sinne. Aika usein muuten nuo sijainnit ovat tosi huonosti, joku Keskusta-alue onkin kolmen kilsan päässä. Mutta tosiaan ei normaali ihminen tuosta osoitteen kysymisestä loukkaannu ja hyvin on homma toiminut sen jälkeen. Voin sitten suoraan katsoa että mihin kellonaikaan olisin ovella.

Tarkoitatko sijainnilla jotain minkä myyjä on itse kirjoittanut ilmoitustekstiin vai sitä kohtaa, joka tulee Torin tiedoista joka ilmoitukseen? Jos jälkimmäistä, niin nehän ovat ihan päin hemmettiä. Minutkin Tori laittaa kaupunkini "keskustaan" vaikken asu keskustassa. Siksi kirjoitan itse oikean kaupunginosan ilmoitukseen.

Vierailija
419/539 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tässä oli takana?

Vastaan omasta puolestani: laitan ilmoitukseen että vain mobile pay, koska se siirtyy suoraan ja näkee rahat heti. Tilinumerokaupoista on ok ja huonoja kokemuksia - esim. perjantai-iltana tehty tilisiirto näkyy ehkä vasta maanantaina, jos tulee toisesta pankista. En tee postin lähetystä enkä lähetä tuotetta ennen kuin näen rahat tilillä. Ja siinä ajassa se ostaja on jo ehtinyt repiä pelihousunsa ja syytellä petoksesta ja varkaudesta ja ties mistä. Lisäksi jos tilinumeron näpyttelee väärin, ei sitä näe heti ja kuluu viikkoja kun pankki palauttaa rahat, kun taas mobile pay ehdottaa sitä saajan nimeä eli ostajakin näkee että se on samalle ihmiselle tulossa se raha.

Eli tilinumerokaupoissa on liikaa vaivaa.

Vierailija
420/539 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset vänkäävät vastaan sitä, mitä ilmoituksessa lukee? Jos olet ostamassa pöytää ja toisessa ilmoituksessa lukee että vain nouto, ja toisessa että kuljetus järjestyy kunnan x alueella hintaan y, niin miksi siltä "vain nouto" myyjältäkin tingataan kuljetusta?

Tai jos maksutapana on mobile pay, niin miksi tarjota v. 1996 toyotan pölykapseleita vaihdossa?