Ihmisten käytös Tori.fi:ssä, en tiedä itkeäkö vai nauraa!
Olen tässä kesälomalla ollessani tehnyt kämpän raivausta ja laittanut paljon tavaraa Toriin myyntiin. Edullisin hinnoin, kunhan saan pois nurkista ja jonkun pienen korvauksen hyväkuntoisesta tavarasta.
Ihmisten käytös tuolla Torissa on suorastaan ällistyttävää. Vai mitä te olette mieltä näistä:
- Saan paljon viestejä, joissa tingataan jo entuudestaan halpaa hintaa. 10e tuotetta tingataan 8 euroon, 5e tuotetta 3 euroon jne. Oikeasti, jos haluat sen tuotteen ja löydät sen Torista jo valmiiksi noin 1/5 hinnalla todellisesta arvostaan, niin mitä väliä on maksatko siitä 8e vai 10e? Tuollainen pikkurahan tinkaus kiristää vain hermoja ja postilaatikko täyttyy turhista viesteistä. Minusta tinkaaminen voi olla aiheellista kun puhutaan kalliimmista tuotteista, ja tällöinkin vähän järkeä siihen, millaista hintaa havittelee.
- Edelliseen viitaten, kalleimpana tavarana myimme vanhan ruokapöytämme hintaan 100 e. Tähän tuli useita tarjouksia, joista nuukimmissa tarjottiin pöydästä 20 e...? Lisäksi pari kyselijää tarjosi pöydästä alle 100 e ja kysyi voimmeko siihen hintaan sisältyen kuljettaa pöydän heidän kotiinsa. Öö, anteeksi mutta ei. Onneksi näihin ei tarvinnut paljoa kiinnittää huomiota, koska pöytä meni nopeasti kaupaksi pyytämällämme hinnalla ja ostaja tuli asiallisesti sen itse noutamaan.
- Säännöllisesti tulee viestejä, joissa toisella paikkakunnalla asuva henkilö haluaisi ostaa jonkun tavaran ja kyselee voinko postittaa ilmaiseksi. Minulta on haluttu ostaa 5 e tuote, jos postit sisältyvät hintaan. Tavaran postitus olisi maksanut 5,90 e + laatikon hinta. Että jep jep.
- Säännöllisesti kysellään myös kaikenlaisia palveluksia, voitko tuoda tuotteen sinne ja tänne jne. Viimeksi tänään sain viestin 10 e hintaiseen tuotteeseen: "Voitko tuoda tämän *kaupunginosaan X* tämän päivän aikana?". Mainittakoon, että kaupunginosa X on aivan toisella puolella tätä kaupungia ja ajaisin sinne puoli tuntia per suunta. Ja vieläpä tarkka vaatimus että tämän päivän aikana 😅
Oikeasti, mitä tämä porukka oikein on jotka näitä viestejä lähettävät? Mitä ihmettä he ajattelevat? Eikö heitä nolota yhtään oma käytöksensä? 😄 Tavaroista ollaan kiinnostuneita, mutta ne pitäisi saada suurin piirtein ilmaiseksi ja kotiovelle kuljetettuina. Mieluiten myyjä voisi vielä vaikka antaa vähän rahaa ostajalle siitä että tämä ottaa tavaran vastaan 🙄 En kehtaisi itse ikinä esittää yllä listattuja vaatimuksia, tahditonta ja huonoa käytöstä mielestäni. Jos itse löydän tarvitsemani tuotteen hyvällä diilillä Torista, niin maksan mitä siitä pyydetään ja haen tavaran sovitulla ajalla.
Enkä siis halua sanoa että torissa kaikki ostajat ovat älyttömiä. Myös sujuvia kauppoja tulee paljon tehtyä. Yllättävän paljon tulee kuitenkin myös näitä täysiä ajanhukkayhteydenottoja, sanoisin että aikalailla 50-50. Onko teillä samoja kokemuksia? Tai oletko kenties itse tinkaava ostaja ja voisit avata vähän ajattelumaailmaasi? 😄
Kommentit (539)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten nämä jotka lähettää vain viestin: "olen kiinnostunut tästä". Niin en vastaa heille mitään. Jos haluavat tehdä kaupat niin aika pian tulee kyllä jatkoviestiä kun huomaavat et olen lukenut viestin mut en vastaa.
No nämä juuri on niin outoja!
Yhdelle vastasinkin, että hyvä kun kiinnostaa, oletko ostamassa vai kerrotko vain että kiinnostaa ja mitä mä tällä tiedolla teen?
Joo 😅 joskus jos oon oikein hyvällä tuulella niin saatan vastata vain "kiva juttu!" ja katsella et aikooko "ostaja" todella edistää tilannetta jonneki suuntaan, jotta kaupat syntyis
Mullakin on välillä näitä "kiinnostunut" tai "onko vapaa" -tyyppejä. Kirjaimellisesti. Viesti kuuluu näin:
kiinnostunut
Tai sitten:
onko vapaa
Ei mitään muuta, ei tervehdystä, ei tietenkään edes etunimeä, ei mitään. En tiedä miksi edes vaivaudun vastaamaan näille kun nämä tapaukset eivät koskaan johda mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jälleen tuli yksi ostaja joka halusi tingata 1 euron hintaa alemmaksi ja tarjosi 50 senttiä. Ihmisillä todella täytyy olla rahat vähissä tai sitten tuo on silkkaa vi***ilua.
En kyllä viitsisi nähdä vaivaa myydäkseni yhden euron tavaroita🤣
Mieluummin euro kuin että annetaan. Silloin se rumba vasta alkaakin! Hakijoita on jonoksi asti eikä kuitenkaan ole autoa/aikaa sitä hakea. Pitäisi viedä se ilmainen tavara vaikka mihin maailman ääriin.
Kyllä niitä euronkin tavaroita myydään. Varsinkin jos jotain on postittamassa ostajalle niin hän katsoo muutkin myytävät myyjältä ja menee sitten samoilla posteilla.
Mieluummin myyntiin niitä halvempiakin tavaroita kuin roskiin!
Vierailija kirjoitti:
Mullakin on välillä näitä "kiinnostunut" tai "onko vapaa" -tyyppejä. Kirjaimellisesti. Viesti kuuluu näin:
kiinnostunut
Tai sitten:
onko vapaa
Ei mitään muuta, ei tervehdystä, ei tietenkään edes etunimeä, ei mitään. En tiedä miksi edes vaivaudun vastaamaan näille kun nämä tapaukset eivät koskaan johda mihinkään.
Minä vastaan että on vapaa, joskus tyyppi vastaa takaisin ja saadaan kaupat tehtyä mutta useimmiten hänestä ei enää kuulu mitään. Ymmärrän tavallaan sen että halutaan varmistaa että tavara on vapaana, mutta itse laittaisin viestiin jotain enemmän, tyyliin ''Ostan tämän jos se on vielä vapaana, sopiiko nouto esimerkiksi torstaina tai perjantaina klo xx.'' Silloin myyjäkin ymmärtää heti että kyse ei ole vain hupikyselijästä.
Selitän pari (ja ihmettelen sitten!):
- Itse saatan kysyä tarkempaa sijaintia siksi, että kannan tuotteen kotiini jos ostan sen. Esim. oma asuinalueeni on useamman km suuntaansa, ja jos kannan vaikkapa sohvapöytää, alkaa se jossain vaiheessa tuntua. Toki kysyn "missä päin Perslähiötä tämä sijaitsee" enkä kinua tarkkaa osoitetta. Opin tästä ketjusta vasta, että tämä on jonkun mielestä huolestuttavaa.
- Hyvin moni ilmoittaja ei osaa käyttää "lähetys"-toimintoa oikein. Moni valitsee sen, vaikka lähetys ei onnistu, tai ei valitse sitä, vaikka lähetys onnistuu. Tämän takia kysyn aina onnistuuko lähetys, jos lähetyksen tarvitsen, eikä henkilö ole sitä ilmoitukseen ITSE kirjoittanut.
Sitten ne ihmetykset:
- Miksi niin moni lukee viestin, mutta ei vastaa siihen? Viestini ovat aina muotoa: "jos tämä on vielä jäljellä, ostan tämän, pääsen noutamaan esimerkiksi x tai y" taikka "onko tämä vielä jäljellä, ostan tämän, jos lähetys onnistuu, paljonko tulee kuluja". Silti ilmoittajat tuijottavat viestiä kuin möllösilmäsammakot, eivätkä pysty näppäilemään edes "on myyty", "en lähetä" tms.
- Tinkaaminen: on täysin ok tingata kohtuudella, mutta esim. itse myyn 200 euron design-tuotetta ja siitä on tarjottu 100 euroa. Miten edes jaksat lähteä yrittämään kepillä jäätä noin pahasti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jälleen tuli yksi ostaja joka halusi tingata 1 euron hintaa alemmaksi ja tarjosi 50 senttiä. Ihmisillä todella täytyy olla rahat vähissä tai sitten tuo on silkkaa vi***ilua.
Mieluummin euro kuin että annetaan. Silloin se rumba vasta alkaakin! Hakijoita on jonoksi asti eikä kuitenkaan ole autoa/aikaa sitä hakea. Pitäisi viedä se ilmainen tavara vaikka mihin maailman ääriin.
Kyllä niitä euronkin tavaroita myydään. Varsinkin jos jotain on postittamassa ostajalle niin hän katsoo muutkin myytävät myyjältä ja menee sitten samoilla posteilla.
Joo sama havainto kun tehtiin kuolinpesän siivousta. Paljon vähemmän vaivaa laittaa joku nimellinen hinta, kun se karsii noin 95% turhista yhteydenotoista pois. Jää niitä toki silti, ei siinä, mutta paljon vähemmän. Joku vanha pesukone vaikka ja ilmoituksessa isolla VAIN NOUTO niin aletaan tinkaamaan että jos kuitenkin toisit, no voinko edes lainata autoa ja/tai peräkärryä ja ok ymmärrän ettet tuo ite, mutta tuutko kantoavuksi toiseenkin päähän kun en yksin saaa 14 kerrosta rappuja kannettua....
Kohtasin eilen sellaisen unelmien ostajan: sovittiin, että tavataan kauppakeskuksessa. OK, hän oli paikalla ajoissa. Sitten alkoi myynnissä olleen tuotteen tarkistaminen, sitä käänneltiin ja väänneltiin ja ostaja (ynnä vaimonsa) totesivat, että eivät maksa pyydettyä 14 euroa, maksavat 10. Seteli otettiin esille ja tuote oli jo menossa ostajan vaimon laukkuun, kun ilmoitin, että ei käy, annapa se takaisin. Vaimo toljotti minua ihmeissään, että miksi, mieshän on maksamassa. Vastasin, että en myy 10 eurolla, nappasin tuotteen takaisin. Mies hermostui, että hän on nyt maksamassa, tässä on raha, ei kauppoja voi perua.
Vartija lähestyi ja kysyi, että mikäs on menossa. Mies selitti, että tämä nainen on viemässä heidän ostaman tavaran. Ilmoitin, että mitään ei ole maksettu. Mies hermostui ja selitti, että tämä on varkaus, vartija totesi, että miehen tulee osoittaa, että omistaa tuon tuotteen. Mies hermostui lisää. Minä poistuin.
Unohtui se, että miksi ihmiset kauppaavat huonekaluja kertomatta mittoja?! Kuka haluaa ostaa vaikkapa pöydän ilman, että tietää onko se 100 x 200 x 75 vai 60 x 80 x 50??
Jos mitat ilmoitetaan, niin ei koskaan kaikkia, ainoastaan pituus ja leveys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kiinnostunut
Tai sitten:
onko vapaa
Minä vastaan että on vapaa, joskus tyyppi vastaa takaisin ja saadaan kaupat tehtyä mutta useimmiten hänestä ei enää kuulu mitään. Ymmärrän tavallaan sen että halutaan varmistaa että tavara on vapaana, mutta itse laittaisin viestiin jotain enemmän, tyyliin ''Ostan tämän jos se on vielä vapaana, sopiiko nouto esimerkiksi torstaina tai perjantaina klo xx.'' Silloin myyjäkin ymmärtää heti että kyse ei ole vain hupikyselijästä.
Mulla n. 50% näistä ei ikinä edes lue vastausviestiäni vaan se jää ikuisesti statukseen toimitettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahjoitan fidaan tai seurakunnan kirppikselle lähes kaiken, koska en jaksa niitä natsijoita.
Eli ei mene multa ne euron rojut roskiin.
Uusin suosikkini on ostajat, jotka luennoivat miten paketti pakataan sitten hyvin. Nyt on ollut kaksi tällaista enkä ole aikaisemmin moiseen törmännyt.
Onko vapaa-kyselijöille olen vastannut ettei ole kalastusvälineitä myynnissä.
Vierailija kirjoitti:
Näin juuri teinkin. Tyyppi siis selitti, että puoliso lähetti hänet hakemaan pöydän, ja tarkisti vielä puolisolta että ostaako. Siinä rappukäytävässä seisoskeluun meni noin 3 min, kun totesin että ei tule kauppoja ja lähdin viemään pöytää takaisin ullakolle. Ketutti aika paljon koko homma, kun käytin kuitenkin aikaa pöydän hakuun ullakolta ja sit se 20 min odottelua, kun tyyppi eksyi pienellä alueella lahjakkaasti kaksi kertaa ja opastin sitä perille.
t. edellisen postauksen kirjoittaja
Teit aivan oikein. Jotkut luulevat Tori-myyjän kodin olevan kuin oikea kauppa, jonne voi mennä sovittamaan vaatteita ja jahkailemaan.
Itse laitan nykyään kaiken pikkukrääsän roskiin kun en enää ala tuohon myyntipelleilyyn. Vähän kalliimmissa tuotteista laitan myyntihinnan ja ilmoitukseen että vain ja ainoastaan nouto, ja maksu tilisiirtona tai käteinen. Tavara vaihtaa siinä vaiheessa omistajaa kun raha on joko kädessä tai näkyy tilillä. Varattuna saatan pitää max 1 päivän, ja ilmoitan ostajalle heti että jos et ole tullut hakemaan tavaraa sovittuna ajankohtana, tai et ilmoita hyvissä ajoin nouto aikataulun muutoksesta, kauppa on peruttu lopullisesti sen ostajan kohdalta. En ala enää mihinkään pelleilyihin. Ne on jo niin nähty ja koettu.
Vierailija kirjoitti:
Uusin suosikkini on ostajat, jotka luennoivat miten paketti pakataan sitten hyvin. Nyt on ollut kaksi tällaista enkä ole aikaisemmin moiseen törmännyt.
Ihan ymmärrettävää. Kaikki myyjät ei osaa paketoida hyvin. Esim. särkyviä tuotteita pakataan ilman pehmusteita.
Tai paketoidaan pelkkään paperiin eikä ymmärretä, että paketti voi kastua matkalla.
Ja sitten oma kokemus esim. meikkipaletti kääritty löyhästi muovipussiin. Seuraus: kansi aukesi ja värit levisi pitkin palettia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten nämä jotka lähettää vain viestin: "olen kiinnostunut tästä". Niin en vastaa heille mitään. Jos haluavat tehdä kaupat niin aika pian tulee kyllä jatkoviestiä kun huomaavat et olen lukenut viestin mut en vastaa.
No nämä juuri on niin outoja!
Yhdelle vastasinkin, että hyvä kun kiinnostaa, oletko ostamassa vai kerrotko vain että kiinnostaa ja mitä mä tällä tiedolla teen?
Siis eikö teille kelpaa mikään normaali keskustelunavaus? Ei "hei, onko tämä vielä myynnissä", ei "olisin kiinnostunut tästä", ei mikään muu kuin "moikka tulen kello se ja se hakemaan"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ymmärrettävää. Kaikki myyjät ei osaa paketoida hyvin. Esim. särkyviä tuotteita pakataan ilman pehmusteita.
Tai paketoidaan pelkkään paperiin eikä ymmärretä, että paketti voi kastua matkalla.
Ja sitten oma kokemus esim. meikkipaletti kääritty löyhästi muovipussiin. Seuraus: kansi aukesi ja värit levisi pitkin palettia.
Ymmärrän kyllä, että mätiä omenoita voi olla joukossa, mutta en itse ainakaan ala myyjää "kouluttamaan" kun ostan jotain. Mielestäni vähän töykeää kuvitella joka myyjän olevan tampio, joka ei osaa pakata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä, että mätiä omenoita voi olla joukossa, mutta en itse ainakaan ala myyjää "kouluttamaan" kun ostan jotain. Mielestäni vähän töykeää kuvitella joka myyjän olevan tampio, joka ei osaa pakata.
En minäkään nyt kouluttamaan ala, mutta voisin ihan hyvin pyytää myyjältä, että " laitathan pehmusteita". Tämä nimittäin ei ole itsestäänselvyys kaikille.
Minultakin on jotku ostajat varmistaneet, että pakkaathan huolella. En loukkaannu tuosta, koska itsekin olen saanut niin surkeasti pakattuja tavaroita.
Myin parisänkyä torissa, hinta oli ehkä 35e, joka tapauksessa alhainen. Pariskunta tuli ostamaan sänkyä, purki sen, olivat lähdössä ovesta ulos ja sitten rouva alkoi kaivaa seteleitä taskustaan. Oho, siellä olikin vain 25e. Ei kai haittaa? Myin sitten sillä hinnalla, kun en nuorena kehdannut sanoa mitään. Kyllä ärsytti jälkeenpäin oma saamattomuus. Mutta on pokkaa purkaa tavara ja sitten vasta alkaa tingata.
Just hyvä, oikein tehty! Nää ei koskaan lopeta jos suostuu tanssii niiden pillin mukaan.