Ihmisten käytös Tori.fi:ssä, en tiedä itkeäkö vai nauraa!
Olen tässä kesälomalla ollessani tehnyt kämpän raivausta ja laittanut paljon tavaraa Toriin myyntiin. Edullisin hinnoin, kunhan saan pois nurkista ja jonkun pienen korvauksen hyväkuntoisesta tavarasta.
Ihmisten käytös tuolla Torissa on suorastaan ällistyttävää. Vai mitä te olette mieltä näistä:
- Saan paljon viestejä, joissa tingataan jo entuudestaan halpaa hintaa. 10e tuotetta tingataan 8 euroon, 5e tuotetta 3 euroon jne. Oikeasti, jos haluat sen tuotteen ja löydät sen Torista jo valmiiksi noin 1/5 hinnalla todellisesta arvostaan, niin mitä väliä on maksatko siitä 8e vai 10e? Tuollainen pikkurahan tinkaus kiristää vain hermoja ja postilaatikko täyttyy turhista viesteistä. Minusta tinkaaminen voi olla aiheellista kun puhutaan kalliimmista tuotteista, ja tällöinkin vähän järkeä siihen, millaista hintaa havittelee.
- Edelliseen viitaten, kalleimpana tavarana myimme vanhan ruokapöytämme hintaan 100 e. Tähän tuli useita tarjouksia, joista nuukimmissa tarjottiin pöydästä 20 e...? Lisäksi pari kyselijää tarjosi pöydästä alle 100 e ja kysyi voimmeko siihen hintaan sisältyen kuljettaa pöydän heidän kotiinsa. Öö, anteeksi mutta ei. Onneksi näihin ei tarvinnut paljoa kiinnittää huomiota, koska pöytä meni nopeasti kaupaksi pyytämällämme hinnalla ja ostaja tuli asiallisesti sen itse noutamaan.
- Säännöllisesti tulee viestejä, joissa toisella paikkakunnalla asuva henkilö haluaisi ostaa jonkun tavaran ja kyselee voinko postittaa ilmaiseksi. Minulta on haluttu ostaa 5 e tuote, jos postit sisältyvät hintaan. Tavaran postitus olisi maksanut 5,90 e + laatikon hinta. Että jep jep.
- Säännöllisesti kysellään myös kaikenlaisia palveluksia, voitko tuoda tuotteen sinne ja tänne jne. Viimeksi tänään sain viestin 10 e hintaiseen tuotteeseen: "Voitko tuoda tämän *kaupunginosaan X* tämän päivän aikana?". Mainittakoon, että kaupunginosa X on aivan toisella puolella tätä kaupungia ja ajaisin sinne puoli tuntia per suunta. Ja vieläpä tarkka vaatimus että tämän päivän aikana 😅
Oikeasti, mitä tämä porukka oikein on jotka näitä viestejä lähettävät? Mitä ihmettä he ajattelevat? Eikö heitä nolota yhtään oma käytöksensä? 😄 Tavaroista ollaan kiinnostuneita, mutta ne pitäisi saada suurin piirtein ilmaiseksi ja kotiovelle kuljetettuina. Mieluiten myyjä voisi vielä vaikka antaa vähän rahaa ostajalle siitä että tämä ottaa tavaran vastaan 🙄 En kehtaisi itse ikinä esittää yllä listattuja vaatimuksia, tahditonta ja huonoa käytöstä mielestäni. Jos itse löydän tarvitsemani tuotteen hyvällä diilillä Torista, niin maksan mitä siitä pyydetään ja haen tavaran sovitulla ajalla.
Enkä siis halua sanoa että torissa kaikki ostajat ovat älyttömiä. Myös sujuvia kauppoja tulee paljon tehtyä. Yllättävän paljon tulee kuitenkin myös näitä täysiä ajanhukkayhteydenottoja, sanoisin että aikalailla 50-50. Onko teillä samoja kokemuksia? Tai oletko kenties itse tinkaava ostaja ja voisit avata vähän ajattelumaailmaasi? 😄
Kommentit (539)
Vierailija kirjoitti:
Yksi hassu juttu on ihmiset jotka kysyvät onko ehjä ja puhdas, toimiiko varmasti? Itse en risaa ja likaista myisi, kuvista näkee aika hyvin että on siisti, joskus sanon sen ilmoituksessa, varsinkin jos tuote on kuin uusi. Nuo mitkä myyvät ihan romua niin kertovatko ne oikeasti että on paskaiset vaatteet ja telkkari ei todellakaan toimi, kun kerran kysyit niin kerron, muuten olisin vain myynyt nämä romut. Ja ihmisten käsitys mikä on hyväkuntoinen ja millainen on siisti vaate vaihtelee paljon.
Olen huomannut että kyllä kannattaa sanoa ostohetkellä että ostan MIKÄLI tuote on ehjä ja toimiva kuten ilmoituksessa sanoit. Ostan siis vain paikanpäällä, kun olen nähnyt tuotteen, mutta en ala ajelemaan siksi että myyjä yrittää kusetta a ja miettii että kyllä se rikkinäisenkin ostaa kun noin kaukaa tulee hakemaan. Moni ei kehtaa siinä vaiheessa enää valehdella kun ostaja asettaa myyntilupauksen oston ehdoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä niitä lisäkuvia pyydetä huvin vuoksi vaan siksi että olet laittanut luokattoman huonot kuvat ilmoitukseen.
Mä en edes vaivaudu pyytämään lisäkuvia. Jos ilmoituksessa on huonot tai puutteelliset kuvat, jatkan selailua paremmille apajille.
Ja sitten on niitä, jotka haluavat kuvan vaatteesta ihmisen päällä. En hyväksy tällaista, koska kyllä ne mitat ja kuvat kertoo paljon + vaate istuu kuitenkin vähän ei tavalla eri ihmisten päällä + haustan tässä kohtaa pervoja, jotk vaan haluaa kuvia ihmisistä eivätkä oikeasti ole ostamassa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Tori.fi on vähän epäonnistunut. Sääntönä pitäisi olla esim. että minimihinta 20 euroa niin poistuisi nämä turhat myyjät. Mitä järkee paketoida, viedä postiin, lähettää 5 euron esinettä? Helpommalla menisi kun antaa ilman annetaan ketjuissa vaik Facessa.
Troll troll olet
Ei mitään minimihintaa vaan palautteet näkyviin ja joku yhtä fiksu systeemi kuin huuto.netissä, että olisi sellainen osta heti -nappi niin menisi se ilmoituskin kiinni kun joku siyoutuisi maksamaan pyyntihinnan. Tehokasta, fiksua, helppoa. Nykytori on ihan villiä länttä vaikka järkeviä sääntöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä niitä lisäkuvia pyydetä huvin vuoksi vaan siksi että olet laittanut luokattoman huonot kuvat ilmoitukseen.
Mä en edes vaivaudu pyytämään lisäkuvia. Jos ilmoituksessa on huonot tai puutteelliset kuvat, jatkan selailua paremmille apajille.
Ja sitten on niitä, jotka haluavat kuvan vaatteesta ihmisen päällä. En hyväksy tällaista, koska kyllä ne mitat ja kuvat kertoo paljon + vaate istuu kuitenkin vähän ei tavalla eri ihmisten päällä + haustan tässä kohtaa pervoja, jotk vaan haluaa kuvia ihmisistä eivätkä oikeasti ole ostamassa mitään.
Vaatteen mittojen lisäksi on useimmiten hyödyksi nähdä vaate jonkun päällä.
Esim. Zadaassa toimii hyvin kun myyjät kuvaa vaatteen päällänsä ja siellä myös ilmoitetaan myyjän vartalon mitat. Eikä ketään pidetä pervona. Toki uskon, että ihan yksittäisiä kyylääjiä sielläkin voi olla.
Mä en edes vaivaudu vastaamaan tyhmien kyselijöille, jotka ei ole lukenut ilmoitusta. Jos siellä lukee "maksu mobilepay tai käteinen, vain nouto kaupunginosasta X" niin en tuhlaa aikaani lukutaidottomien tollojen kanssa asiointiin, jotka kyselee toimitusta tai tilisiirtoa.
Jos saan samasta tuotteesta useamman kyselyn lyhyessä ajassa, vastaan aina kaikkein järkevimmän ja potentiaalisimman oloiselle tyypille ensin. Jos tehdään nopeasti kaupat, niin sitten pääsen vastaamaan kerralla kaikille muille kyselijöille "kiitos viestistäsi, mutta tämä meni jo".
Yleensä vaatteiden sovittelijat ovat joko jahkailijoita tai eivät mahdu standardi mitoitukseen. Molemmissa kauppojen todennäköisyys on minimissä. Jää kaupat tekemättä, säästyypä aikaa.
Senttien tinkailijoiden kanssa en tee kauppoja. Tavara tutkitaan suurennuslasilla ja pienestäkin pölyhiukkasesta nostetaan suuri haloo, jotta saa tinkattua lisää. Ei riitä aika tämmöiseen.
Rajaan kaupat kolmeen viestiin, jos on jokin yksinkertainen tavara myynnissä kuten verhot. Jos siihen mennessä ei päästä maksuvaiheeseen, tyyppi menee estoon. En toimi maksuttomana jutteluautomaattina.
Kerran sain kuvakaappauksen erään ostajan näkymästä, kun halusi ostaa tämän toisenkin tavaran. Järkytyin oikein, kun hänellä oli 500+ lukematonta viestiä. En uskonut, että oli oikeasti ostamassa, mutta kyllä vaan kaupat saatiin parissa päivässä päätökseen. Todellakin jos toinen on aidosti ostoaikeissa, hän ostaa nyös. Jahkailijoiden perään ei kannata haikailla.
Monta vuotta olen jo myynyt tavaroita fb:n kirppiksellä ilman ohareita ja muuta typerää ajanhukkaa. Nyt lopetin siellä ja siirryin Toriin. Lisäksi päätin, etten tarjoa enää vaihtoehtona tavaran noutamista kotoani. Syynä se, että viimeisimmät ovat olleet ihme kyselijöitä, joiden kysymykset tavaroista ovat olleet vähän kummallisia, ovat halunneet noutaa tavaran meiltä ja sitten, kun sovittu ajankohta on lähestynyt, tyyppi on estänyt minut, eikä todellakaan ole ilmaantunut paikalle.
Viimeisin oli tilanne, kun Viljami oli halukas ostamaan naisten mallia olevat vähän käytetyt juoksukengät. Oli pirun kiinnostunut niiden ulkonäöstä, kehui niitä hienoiksi ja tarjoutui maksamaan niistä pyydettyä enemmän. Ko. kenkä on mallia, jota käytetään kisakenkänä maratonilla ja muilla pitemmillä matkoilla, eikä niiden käyttäjiä yleensä kiinnosta, miltä kenkä näyttää, vaan kengän ominasuudet sekä jäljellä olevat kilometrit ovat oleellisia. Olisi jo viesteistä pitänyt tajuta, että Viljami ei edes aio ostaa kenkiä. Saipa kuitenkin kotiosoitteeni.
Keräävätköhän jotkut "ostajat" oikeasti vain ihmisten osoitteita?
Vierailija kirjoitti:
Monta vuotta olen jo myynyt tavaroita fb:n kirppiksellä ilman ohareita ja muuta typerää ajanhukkaa. Nyt lopetin siellä ja siirryin Toriin. Lisäksi päätin, etten tarjoa enää vaihtoehtona tavaran noutamista kotoani. Syynä se, että viimeisimmät ovat olleet ihme kyselijöitä, joiden kysymykset tavaroista ovat olleet vähän kummallisia, ovat halunneet noutaa tavaran meiltä ja sitten, kun sovittu ajankohta on lähestynyt, tyyppi on estänyt minut, eikä todellakaan ole ilmaantunut paikalle.
Viimeisin oli tilanne, kun Viljami oli halukas ostamaan naisten mallia olevat vähän käytetyt juoksukengät. Oli pirun kiinnostunut niiden ulkonäöstä, kehui niitä hienoiksi ja tarjoutui maksamaan niistä pyydettyä enemmän. Ko. kenkä on mallia, jota käytetään kisakenkänä maratonilla ja muilla pitemmillä matkoilla, eikä niiden käyttäjiä yleensä kiinnosta, miltä kenkä näyttää, vaan kengän ominasuudet sekä jäljellä olevat kilometrit ovat oleellisia. Olisi jo viesteistä pitänyt tajuta, että Viljami ei edes aio ostaa kenkiä. Saipa kuitenkin kotiosoitteeni.
Keräävätköhän jotkut "ostajat" oikeasti vain ihmisten osoitteita?
Luulen joidenkin vain ajankuluksi tai huvikseen leikkivän kaupantekoa. Eräs trollauksen muoto kai sekin.
Jälleen tuli yksi ostaja joka halusi tingata 1 euron hintaa alemmaksi ja tarjosi 50 senttiä. Ihmisillä todella täytyy olla rahat vähissä tai sitten tuo on silkkaa vi***ilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ovat pervoja ja tyhmiäkin vielä. Kuvasin joskus vaatteita ystäväni liikkeessä mallinuken päällä niin siitä huolimatta pyydettiin kuvia vaatteista ihmisen päällä. Ihan turhaa ajan tuhlausta.
Vaatteen mittojen lisäksi on useimmiten hyödyksi nähdä vaate jonkun pääl
Vierailija kirjoitti:
Jälleen tuli yksi ostaja joka halusi tingata 1 euron hintaa alemmaksi ja tarjosi 50 senttiä. Ihmisillä todella täytyy olla rahat vähissä tai sitten tuo on silkkaa vi***ilua.
En kyllä viitsisi nähdä vaivaa myydäkseni yhden euron tavaroita🤣
Tämä on se tyypillinen suomalainen mentaliteetti: kaikki pitää saada ilmaiseksi ja oma hyvinvointi perustuu aina muiden riistoon. Näin hyvinvointiyhteiskunta kasvattaa kansalaisensa.
Vierailija kirjoitti:
Viimeisin oli tilanne, kun Viljami oli halukas ostamaan naisten mallia olevat vähän käytetyt juoksukengät. Oli pirun kiinnostunut niiden ulkonäöstä, kehui niitä hienoiksi ja tarjoutui maksamaan niistä pyydettyä enemmän. Ko. kenkä on mallia, jota käytetään kisakenkänä maratonilla ja muilla pitemmillä matkoilla, eikä niiden käyttäjiä yleensä kiinnosta, miltä kenkä näyttää, vaan kengän ominasuudet sekä jäljellä olevat kilometrit ovat oleellisia. Oli
Katsovat jos on arvokasta tavaraa myynnissä ja jos vielä kotiosoite on arvoalueella niin saattavat miettiä varkaissa käymistä. Tarkkaa osoitetta ei kannata antaa koskaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä viitsisi nähdä vaivaa myydäkseni yhden euron tavaroita🤣
Mulla on kirjoja myynnissä euron kappale. Helppoja postittaakin. Mutta tuo senteistä tinkaaminen voi olla sellaistakin, että ellei saada postikuluista pois sen 50 senttiä niin kaupat kaatuvat siihen.
Just eilen oli sellainen toripaskiainen, jollaiset pitäisi viedä saunan taakse.
Veivasi ja veivasi ostoksensa hakuaikaa. Tuli silti paikalle n. 20 min myöhässä. Oli matkalla eksynyt kahdesti pienellä alueella, siitä huolimatta että annoin tarkan osoitteen ja lähetin vielä ihan valokuvia alueelta, että mistä pääsee perille. Alue on kylläkin ollut samanlainen 50 vuotta, ei siellä navigaattoritkaan mene sekaisin.
Perillä alkoi vängätä hinnasta ja väitti myytävää pöytää huonokuntoiseksi. Tarjosi puolta hintaa. Varmisti vielä puolisoltaan, että ostaako vai ei. Puoliso taisi olla yhtä idiootti.
Hermostuin sen verran, että en myynyt sille pöytää ja vähän ärähdinkin, kun jaksoi vängätä puolesta hinnasta. Sanoin että ei paikalla enää tingitä kun pöytä oli kuvattu joka puolelta ja joka suunnasta. Että jos on niin tyhmä ettei osaa kuvia katsoa niin ei tartte tehdä kauppoja.
Aikaa tähän koko pelleilyyn meni reilut puoli tuntia ihan hukkaan.
Jos ostaja alkaa paikan päällä tinkaamaan niin sanon suoraa että hinta luki ilmoituksessa, ota tai jätä, tai sitten myyn seuraavalle. En ala veivaamaan tuntemattomien kans kenellä noin huonot käytöstavat.
Ja sitten nämä jotka lähettää vain viestin: "olen kiinnostunut tästä". Niin en vastaa heille mitään. Jos haluavat tehdä kaupat niin aika pian tulee kyllä jatkoviestiä kun huomaavat et olen lukenut viestin mut en vastaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos ostaja alkaa paikan päällä tinkaamaan niin sanon suoraa että hinta luki ilmoituksessa, ota tai jätä, tai sitten myyn seuraavalle. En ala veivaamaan tuntemattomien kans kenellä noin huonot käytöstavat.
Näin juuri teinkin. Tyyppi siis selitti, että puoliso lähetti hänet hakemaan pöydän, ja tarkisti vielä puolisolta että ostaako. Siinä rappukäytävässä seisoskeluun meni noin 3 min, kun totesin että ei tule kauppoja ja lähdin viemään pöytää takaisin ullakolle. Ketutti aika paljon koko homma, kun käytin kuitenkin aikaa pöydän hakuun ullakolta ja sit se 20 min odottelua, kun tyyppi eksyi pienellä alueella lahjakkaasti kaksi kertaa ja opastin sitä perille.
t. edellisen postauksen kirjoittaja
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten nämä jotka lähettää vain viestin: "olen kiinnostunut tästä". Niin en vastaa heille mitään. Jos haluavat tehdä kaupat niin aika pian tulee kyllä jatkoviestiä kun huomaavat et olen lukenut viestin mut en vastaa.
No nämä juuri on niin outoja!
Yhdelle vastasinkin, että hyvä kun kiinnostaa, oletko ostamassa vai kerrotko vain että kiinnostaa ja mitä mä tällä tiedolla teen?
Itsekin kirjoitan ilmoituksiin, että lähetän ostoksen, kun maksu näkyy tilillä ja tarkennan vielä, että 2-3 arkipäivässä (koska oma työ ja harrastukset ym. menee pakettilähetysten edelle). Valtaosa toriostajista suhtautuu tähän fiksusti mutta on pari kertaa joku tilisiirrolla maksanut lähettänyt heti ihan haukkumaviestejä, kun ei ole heti tullut lähetystunnusta tai kuittausta kirjeen lähettämisestä, ja tietysti viikonloppuna, kun tilisiirrot eivät näy kaikissa pankeissa (S-Pankissa ainakaan ei näy heti). Ihan älyttömän huonoa käytöstä!