Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmisten käytös Tori.fi:ssä, en tiedä itkeäkö vai nauraa!

Vierailija
11.06.2021 |

Olen tässä kesälomalla ollessani tehnyt kämpän raivausta ja laittanut paljon tavaraa Toriin myyntiin. Edullisin hinnoin, kunhan saan pois nurkista ja jonkun pienen korvauksen hyväkuntoisesta tavarasta.

Ihmisten käytös tuolla Torissa on suorastaan ällistyttävää. Vai mitä te olette mieltä näistä:

- Saan paljon viestejä, joissa tingataan jo entuudestaan halpaa hintaa. 10e tuotetta tingataan 8 euroon, 5e tuotetta 3 euroon jne. Oikeasti, jos haluat sen tuotteen ja löydät sen Torista jo valmiiksi noin 1/5 hinnalla todellisesta arvostaan, niin mitä väliä on maksatko siitä 8e vai 10e? Tuollainen pikkurahan tinkaus kiristää vain hermoja ja postilaatikko täyttyy turhista viesteistä. Minusta tinkaaminen voi olla aiheellista kun puhutaan kalliimmista tuotteista, ja tällöinkin vähän järkeä siihen, millaista hintaa havittelee.

- Edelliseen viitaten, kalleimpana tavarana myimme vanhan ruokapöytämme hintaan 100 e. Tähän tuli useita tarjouksia, joista nuukimmissa tarjottiin pöydästä 20 e...? Lisäksi pari kyselijää tarjosi pöydästä alle 100 e ja kysyi voimmeko siihen hintaan sisältyen kuljettaa pöydän heidän kotiinsa. Öö, anteeksi mutta ei. Onneksi näihin ei tarvinnut paljoa kiinnittää huomiota, koska pöytä meni nopeasti kaupaksi pyytämällämme hinnalla ja ostaja tuli asiallisesti sen itse noutamaan.

- Säännöllisesti tulee viestejä, joissa toisella paikkakunnalla asuva henkilö haluaisi ostaa jonkun tavaran ja kyselee voinko postittaa ilmaiseksi. Minulta on haluttu ostaa 5 e tuote, jos postit sisältyvät hintaan. Tavaran postitus olisi maksanut 5,90 e + laatikon hinta. Että jep jep.

- Säännöllisesti kysellään myös kaikenlaisia palveluksia, voitko tuoda tuotteen sinne ja tänne jne. Viimeksi tänään sain viestin 10 e hintaiseen tuotteeseen: "Voitko tuoda tämän *kaupunginosaan X* tämän päivän aikana?". Mainittakoon, että kaupunginosa X on aivan toisella puolella tätä kaupungia ja ajaisin sinne puoli tuntia per suunta. Ja vieläpä tarkka vaatimus että tämän päivän aikana 😅

Oikeasti, mitä tämä porukka oikein on jotka näitä viestejä lähettävät? Mitä ihmettä he ajattelevat? Eikö heitä nolota yhtään oma käytöksensä? 😄 Tavaroista ollaan kiinnostuneita, mutta ne pitäisi saada suurin piirtein ilmaiseksi ja kotiovelle kuljetettuina. Mieluiten myyjä voisi vielä vaikka antaa vähän rahaa ostajalle siitä että tämä ottaa tavaran vastaan 🙄 En kehtaisi itse ikinä esittää yllä listattuja vaatimuksia, tahditonta ja huonoa käytöstä mielestäni. Jos itse löydän tarvitsemani tuotteen hyvällä diilillä Torista, niin maksan mitä siitä pyydetään ja haen tavaran sovitulla ajalla.

Enkä siis halua sanoa että torissa kaikki ostajat ovat älyttömiä. Myös sujuvia kauppoja tulee paljon tehtyä. Yllättävän paljon tulee kuitenkin myös näitä täysiä ajanhukkayhteydenottoja, sanoisin että aikalailla 50-50. Onko teillä samoja kokemuksia? Tai oletko kenties itse tinkaava ostaja ja voisit avata vähän ajattelumaailmaasi? 😄

Kommentit (539)

Vierailija
361/539 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilen meni kaupat ohi kun en vienyt ostajalle tavaraa.

Tänään keksin että jatkossa voin viedä jos maksaa etukäteen tuotteen ja bussimatkat.

Näin siksi että voi tehdä oharit niin varmistamalla maksun etukäteen niin en tee turhaa matkaa ja maksa omasta kukkarosta matkoja.

Mä pyydän suoraan tuontirahan etukäteen, jos mua pyydetään tuomaan jotain ja voin tuoda sen. Tuolla tavalla karsiutuu turhat pelleilijät ja feidaajat. Monta hyvää kauppaa on tullut tehtyä jo, hyvien fiksujen ostajien kanssa. 

Vierailija
362/539 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ei ole autoa 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/539 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut taas viime aikoina niin monta näitä kulissiin feidaavia ja tökeröitä ostajia, etten minäkään tiedä itkeäkö vai nauraa. Mietin vaihtaisinko huuto.nettiin, jotta karsiutuisi näitä hupihuutajia, mutta onko siellä sitten niin paljon hiljaisempaa, ettei kannata?

Kyllä sielläkin törppöjä on. Mulla paljon myytävää , kaikissa lukee isolla "vain nouto". Huudetaan ja kysytään paljonko postit on ja pitäis saada huomiseksi. Kun vastaan "nouto" suututaan ja pannaan palautetta "myyjä epäkohtelias ym ym". Mulla ei ole kuvia mutta voin phoneen laittaa. Huudettiin kirjoja kymmenen kipaletta. Pyynnöstä laitoin kuvat puhelimeen , kirjat tuli kuulemma lahjaksi pitäisi saada kuvat joka sivusta ettei vaan yhtään sivua puutu. Sain sumplittua asian niin ettei joka sivua tarvinnut kuvata. No , kerroin että kirjat saa noutaa , odottavat pöydällä. Ostaja ilmoitti ettei ole kaupungissa vaa

Hyi, torilaisia urpoja on tosiaan mennyt jo huutonettiinkin. Vielä muutama vuosi takaperin huutonetissä tuli noin kerran vuodessa vastaan joku urpo, nykyään niitä piisaa useammin, valitettavasti. 

Vierailija
364/539 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myyjä sanoi, ettei ole, mutta hänen isänsä on käymässä Tampereelta ja ottaa takin mukaansa. Tein sitten tämän isän kanssa takista kaupat Tampereen rautatieasemalla, voi vitsit kun tuli hyvä mieli.

Kyllä minulla on myyjänäkin sen verran järki päässä että ymmärrän ettei vaatteiden kaltaista tuotetta voi oikein ostaa sovittamatta ja isomman summan maksaminen muuten kuin käteisellä tuotteen vaihtaessa omistajaa on aina iso riski.

On kummankin etu että mietitään joku ratkaisu jolla myytävä tuote kulkee ilmaiseksi ostajakandidaatin luo ja mahdollisesti takaisin jos osoittautuu ettei se ollutkaan sopiva.

Riskeillä on aina hinta ja mitä enemmän niitä on, sitä vähemmän ostajat ovat valmiita maksamaan joten myyjä hyötyy ihan selvää rahaa jos voi tarjota parempaa palvelua.

Sä vissiin sovitat sukkia ja kortsujakin kaupassa? Vaatteita voi ostaa sovittamatta, jos tietää kokonsa ja vaatteesta on edes parit perusmitat tiedossa. 

Vierailija
365/539 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö myyjillä tue edes mieleen, tai että vähän katsoisi karttaa kun niitä pakettejaan lähettelee??

Nimittäin joku ärtä-paketti on yhteensä tommonen 3 tunnin matkan päässä!

Ja melkein yhtä kaukana on matkahuolto.

Että jos vähän olis asiakaslähtöisempää.

Melkein joka kylässä on kuitenkin joku lähikauppa ja sillä postin palvelu.

Jooniin ja vielä: joku pakettiautomaatti on lähimmässä taajamassa, tunnin per suunta on matkaa.

Vinkkinä vaan sanon.

Nyt en ymmärrä. Ettekö sopineet mihin paketti toimitetaan?

Kyllä myyjä sanoi että ärrä-pakettina, vastasin ettei täällä ole sellaista. Laittoi silti. Kuntaliitosten myötä meillä on sama kunnan nimi kuin sillä isolla taajamalla. Matkaa on kuitenkin useamman tunnin reissu kun lähtee sinne. Mutta kun e

Turhaan kaikkia kaupunkilaisia haukut, ei sinullakaan voi olla eikä olekaan tietoa kaikista muiden asioista. Annat vaan selkeän osoitteen heti alusta ja asia hoituu. 

Vierailija
366/539 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Torin käyttäjät yleensä ovat köyhää ja yksinkertaista väkeä. Sen takia heitän mieluummin tavaraa metsään kuin siellä yritän myydä.

Vierailija
367/539 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kokemukseni mukaan noin puolet tekee oharit. Ja oon kuitenkin jo pitänyt tori tiliä ainakin 5 vuotta aktiivisesti.

Jonkun verran tullut nuita kyselijöitä, että haluavat postit puoliksi (vaikka mun pitäisi pakata ja viedä se postiin ei mikään ihan pikku juttu, aikaa kuluu kuitenkin tunti kun pitäisi pyöräillä monta km) tai että tingataan hintaa niin, että postimaksut jää pois. 😅 en ole koskaan suostunut, enkä koskaan tule suostumaan. Mieluummin heitän tavaran roskiin, kuin näkisin siitä sellaisen hullun vaivan ilman järkevää korvausta.

Ja sitten niitä, jotka alkavat valittamaan hinnasta ja haluavat ostaa sen murto-osan hinnasta, koska Prismassa myydään halvemmalla, vaikka ei myydä. Ihme sekoa porukkaa, joita en halua oven taakse...

Yhdelle tällaiselle "prismassa on halvempaa" sanoin että hakekoon prismasta. Yllättäen tähän sillä tyypillä ei ollutkaan sujuvaa vastausta, jäi vaan änkyttämään. 

Vierailija
368/539 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myyn kenkiä ja vaatteita torissa, edullisesti. Usein tulee viestejä, että voisin tulla illalla sovittamaan. Ei, et voi tulla, en päästä vieraita ihmisiä kotiini.

Päästääkö muut sovittamaan vaikka kenkiä?

Oon sanonut suoraan näille sovittamishaluisille, että minulla ei ole aikaa tällaiseen toimintaan. Ilmoituksissa on koko, mitat, merkki ja monta kuvaa. Jos ei uskalla ostaa niiden perusteella niin heihei, ostakoot kaupasta missä voi sovittaa. Vaatteiden sovittajille sanoin, että voi sovittaa vaikka pihalla sitten, tai rappukäytävässä. 

Sitä ennen useampana vuonna jaksoin säätää ajan kanssa ja toin sovitettaviksi kenkiä ja vaatteita ja järkkäsin pesutuvasta paikan sovittamista varten mutta 9/10 olikin sitten sellaisia jotka ei ostaneet. Päätin että käytän aikani jatkossa paremmin ja se päätös on kannattanut :) 

Vierailija
369/539 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika hiljaista on ollut torissa viime viikot. Tulisipa edes jotain yhteydenottoja! Ostakaa myymäni tuotteet, kiitos :o)

On muuten kumma tilanne, nyt lähempänä joulua tori hiukan hiljenee. 

Vierailija
370/539 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietityttää sekin, että miksi kohteita katsotaan toistuvasti kymmeniä kertoja, mutta ei mitään viestejä eikä tarjouksia eikä yhteydenottoja. Tosi outoa. Jos on kiinnostusta, niin luulisi, että kiinnostunut laittaisi myös viestiä. Sama huutonetissä. Kysykää ihmiset ja ostakaa!

Klikkaamatta ei kay ilmi esim kengistä koko. Jos se on väärä, tuote ei kiinnosta.

Arvostan myyjiä, jotka laittavat kenkien koon jo ilm.otsikkoon. Torissa on kyllä kokokategoria mutta ei se näy yleislistalla vaan pitää klikata ilmoitus auki. Helpottais tosi paljon jos kaikkialla se koko (myös vaatteden) llukisi jo otsikossa. Onhan se olennainen tieto. Eikä sitten ihmeteltäis niitä monia katsomiskertoja. 

Vierailija
371/539 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on ihmisillä pieni sielu ja sietokyky, kun vauva-palstalla pitää päivitellä tori-ostajien käytöstä. Ihmiset nyt vaan on sellaisia, eikä niistä pidä provosoitua eikä mitään muutakaan. Pitäkää myyjinä omat ehtonne, hintanne, ja vastatkaa vain asiallisiin kysymyksiin. Sopikaa järkevät noutoaikataulut. Jos ei noutajaa näy, niin ei kun tavara uudelleen myyntiin. Älä jää mitään turhia odottelemaan. Siksi ajaksi kannattaa laittaa laittaa ilmoitukseen teksti "varattu".

Sulla ei liene sielua laisinkaan kun tulet tänne provosoitumaan asioista, jotka ei sulle kuulu pätkääkään. Opettele ohittamaan asiat, joihin sulla ei ole osaa eikä arpaa. Kukaan ei ole mielipiteitäsi saatikka neuvojasi pyytänyt. Ihme toriurpo. 

Vierailija
372/539 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit sanoa jo ilmoituksessa, että ei tinkijöille ja postituskulut lisätään hintaan.

Siellä on sellaisiakin ilmoituksia.

Ei ne lue tai ymmärrä mitä sinne kirjoittaa, kysyy samat asiat ainakin 3 kertaan, vaikka ne lukee täysin selvästi myös ilmoituksessa.

Vierailija
373/539 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan turhaa marinaa ap; lta. Laitan tekstin, ei postitusta vai nouto . tingitty hinta. Se on siinä. Eivät turhia kysele vaan ostaa ken tahtoo.

Ihan turhaa marinaa tämä sun viesti. mene vaikka kirjastoon lukemaan hesaria - jos siis osaat lukea asiatekstiä. 

Vierailija
374/539 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitoin kalliin työkalun toriin hyvillä kuvilla ja todella tarkoilla kuvauksilla.

Tuotetta ei juurikaan käytetty ja ovh lähellä tonnia. Hinnaksi laitoin 200 euroa. Melko pian tuli viesti että maksan satasen.

Vastasin kohteliaasti että ei lähde satasella ja muistutin tuotteen alkuperäisestä hinnasta.

Tästä alkoi ihan järkyttävä pommitus tuotteen haukkumista, minun ahneudesta jne.

Vastasin lopulta että en myy rahattomille.

Tämän jälkeen kaveri lopulta soitti ja vuodatus alkoi uudelleen.

Kysyin miksi hän pommittaa minua jos ei ole edes ostamassa tuotetta. Niin sanoi suoraan että kun jaksaa aikansa häiritä ja tingata. Niin kohta myyn hänen ehdottamalla hinnalla..

No kai estit hullun ja ilmiannoit torin ylläpidolle? Itse en olisi jaksanut ollenkaan moista sairasta huutamista kuunnella yhtään saati viestejä sallia puhelimeeni, kun sielläkin on estotoiminto. 

Vierailija
375/539 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myynti-ilmoitukseeni vastasi joku markku, joka arvosteli myymäni tuotteen hintaa ja kehotti tsekkaamaan ebaysta vastaavan hintaa. Mitä ihmettä se kenellekään kuuluu, jos ei ole edes aikeissa ostaa? Eikö ole muuta tekemistä kuin kytätä ja esittää jotain asiantuntijaa? Harmittaa, etten vastannut suoraan että v****akos se sulle kuuluu.

Hei mulle kans laittoi joku markku viestiä ja halusikin vaan kertoa, että samaa tuotetta saa uutena kaupasta edullisemmin. No sehän oli suora vale, kyseessä oli heikkolaatuinen versio ja kaiken lisäksi 1/5 tehosta - markku oli siis ihan pihalla ja ilman pipoakin kaiken lisäksi. :D voi markkua, ei mee sillä hyvin. 

Vierailija
376/539 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Torin käyttäjät yleensä ovat köyhää ja yksinkertaista väkeä. Sen takia heitän mieluummin tavaraa metsään kuin siellä yritän myydä.

Ei saa roskata metsiä! 

Vierailija
377/539 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen joskus kun olen myyjänä ilmoittanut tulevan esim. s-koon paketissa, niin ostaja vastaa "onpa kallis postitus". Öö, se on ihan normaali hinta sen kokoisen tuotteen postituksesta, kun ei mistään oikeen saa yhtään edullisemmin. Toinen on kans tämä "miten sais postitettua mahdollisimman halvalla". Kun en ole velho ja osaa puristaa tuotetta yhtään pienempään volyymiin...

Samanlainen typerys sattui kohdalle tännekin: myin arvokasta (ja yli 6 cm paksua) kirjaa, siitä piti tietysti tinkiä ja jäi kuulemma miettimään kesälomansa ajaksi (haloo hei). Sillä aikaa myin toiselle, joka tunnisti kirjan arvon ja osti fiksusti ja nopeasti kysymättä turhia.

Tämä mietiskelijä palasi asiaan syksyllä ja kyseli vielä, saisiko kirjan edullisemmin lähetettyä. Vastasin että saisi jos se olisi vielä myynnissä: voin lähettää sen kirjeenä, vastaanottajan vastuulla. Laitan yhden postimerkin kuoreen ja jätän kirjan postilaatikon päälle. Joko posteljooni tai joku muu hakee sen kyllä mukaansa sieltä. 

Eipä tullut enää takaisin viestiä. Kumma juttu mutta ei harmittanut. :D 

Vierailija
378/539 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätähän se on. Itse olen tingannut joistain lastenvaatepaketeista jotka ovat olleet jo pidempään myynnissä hieman. Yks tyyppi ei jättänyt rauhaan ollenkaan kun en myynyt 50€ tavaraa 10 €:lla. 

Vierailija
379/539 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä myin vitosella arviolta 40 euron arvoista tavaraa. Ostaja kysyi, voinko viedä sen hänelle naapurikaupunkiin (matkaa n.30km/suunta). Ei jumalauta 😂

Tuo ei vielä mitään.

Parhaat:

Myin 20 euron tuolia. Ostaja kyseli voinko heittää autolla hänelle 65km päähän (ja sis. hintaan tietysti) kun "motaria pitkin pääsee helposti".

Myin 6 euron tuotetta + 5,90 euron postit. Ostaja yritti tingata hinnaksi 5 euroa sis. postit.

Ostaja sopi kaupat, ja sitten alkoi parkumaan että millä hän pääsee kulkemaan kun asuu hevonkuusessa ja auto on miehellä joka on työreissussa kaksi viikkoa, ja oöytä piti saada juhliin seuraavaksi viikonlopuksi.

Useampi joiden piti kysyä lupa "isännältä".

Useampi jotka tekivät oharit koska lapsi sairastui (15 minuuttia sitten???), ruoka oli uunissa, tulikin yllättäviä menoja, yms.

YV

"Tuo ei vielä mitään" on täysin turha lause, jolla dissataan ensimmäisen kirjoittajan juttua. Aloita vaan ne omat tarinasi jotenkin paremmalla itsetunnolla niin ne tulee luettuakin, eikä tuu heti sellainen kuva susta että oot dille. 

Vierailija
380/539 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen tätä, että ei saa kyseĺlä onko vapaana. Kun yleensä ei ole. Esimerkiksi viime viikolla löysin ilmoituksen mieluisasta käsityökirjasta, toimitustapana lähetys.

Viestini kuului:

Hei, ostaisin kirjan. Onhan hinta lähetyskuluineen siis 6,90? Voinko maksaa Mobilepaylla heti, laittaisitko puhelinnumerosi? Lähettämisellä ei ole kiire.

Terveisin

Maija Meikäläinen, Kotitie 33, 00768 Järvelä

044 8761354

Vastaus kuului: En löydä kirjaa, olen varmaankin hukannut sen muutossa. Ilmoittelen jos löydän.

Kirja näkyy edelleen Torissa myytävissä. Kertoisiko joku, mitä minä typerä ostaja taas tein väärin??

Älä saivartele! Tiedät itsekin, että te "onko vielä vapaana" kyselijät olette yksinäisiä ja juttuseuraa vailla. Ette ole ostamassa sitä tuotetta, vaan ikkunashoppailemassa ja tuhlaamassa myyjän aikaa.

Olen myyjä torissa ja ignooraan täysin teidät hupikyselijät.

KYLLÄ ON VAPAANA JOS ILMOITUS ON TORISSA. Näin lukee nykyisin omissa ilmoituksissani. Silti joku puupää aina kyselee, vaikka ilmoitus olisi ollut torissa 10min. Hei haloo!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi