Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka monen lapset ovat lomalla hoidossa tänä kesänä?

Vierailija
10.06.2021 |

Itse olen kyllä työtön, enkä ole töissä ollut koko vuonna. Lapsi jää lomalle sitten kun isällä loppuu työt, eli heinäkuussa. Mietin että olisiko pitänyt ottaa jo aiemmin pois hoidosta, toisaalta on siellä vaan kolme päivää viikossa, joten jää vapaa-aikaakin.

Kommentit (133)

Vierailija
61/133 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien kesälomalla lapsien pitäminen päivähoidossa on kieltämättä hieman kyseenalaista, mutta tuota en ymmärrä minäkään, miksi vauvan syntymän takia pitäisi ottaa isommat pois päiväkodista? Mitä ihmeen hyötyä siitä on sille lapselle, että hänen rutiininsa ja ystävyyssuhteensa katkaistaan äidin työhön paluusta riippuen ehkä vain 9kk ajaksi ja päiväkotiin totuttelu on sitten aloitettava taas alusta? Ihan eri asia viettää lomaa päiväkodista muutama viikko yhdessä vanhempien kanssa kuin jatkuvasti muuttaa kaikki rutiinit sen mukaan, miten pikkusisaruksia syntyy.

Ajatteletteko te ollenkaan näiden lasten etua vai onko se vanhempien "pakko pärjätä yksin" omien lastensa kanssa teille tärkeämpää?

Vierailija
62/133 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun lapset olivat päiväkoti-iässä, otettiin heidät joka kesä kesäkuun alussa kotiin, päiväkotiin palasivat vasta elokuun puolivälissä.

Miehen kanssa pidettiin lomat peräkkäin, yhteistä lomaa viikko.  Molemman puolen isovanhemmat, tätini ja miehen lapseton täti hoitivat muun ajan vuorotellen.

Saivat lapsetkin kesälomaa raskaan talven jälkeen.

Ymmärrän tietysti, ettei tuo kaikilta onnistu - oltiin poikkeuksellisen onnekkaassa asemassa, mutta sitä en kyllä ymmärrä, että ollaan itse lomalla ja viedään lapset kuitenkin hoitoon.

Moni nykyvanhempi ei kyllä todella pidä lomia vuorotellen, lasten kanssa olla tasan vaan yhdessä. En tiedä miten he järjestävät lomat sitten pienten koululaisten kanssa. Varmaan lapset ovat leireillä ja kerhoissa koko kesän.

Miksi ihmeessä päiväkoti-ikäisen kanssa pitäisi lomia vuorotella? Lapsi on lomalla sen heinäkuun, minkä molemmat vanhemmatkin on lomalla. Saadaan kerrankin viettää aikaa perheenä. Muun ajan kesästä lapsi on päiväkodissa ja vanhemmat töissä. Syksyllä alkaa koulu, joten varmaan pari seuraavaa vuotta täytyy vuorotella. (Toki myös hyödynnetään kaikki leirit mitä löytyy. Isovanhempia ei ole.)

No kyllä lapsi varmasti viettäisi sen viikonkin enemmän mielummin oman vanhempansa kanssa rennosti uimarannalla kuin heräisi aamulla aikaisin päiväkotiin kuunnellen siellä kymmenen lapsen itkua samaan aikaa, samalla kun lelut viedään käsistä ja joku huitoo päähän.. Miksi kouluista on kahden ja puolen kuukauden kesäloma, mutta pienille lapsille se ei ole tärkeää? Edes niille 1-2-vuotiaille taaperoille kenen äiti on vauvan kanssa kotona? No, kukin tyylillään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/133 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien kesälomalla lapsien pitäminen päivähoidossa on kieltämättä hieman kyseenalaista, mutta tuota en ymmärrä minäkään, miksi vauvan syntymän takia pitäisi ottaa isommat pois päiväkodista? Mitä ihmeen hyötyä siitä on sille lapselle, että hänen rutiininsa ja ystävyyssuhteensa katkaistaan äidin työhön paluusta riippuen ehkä vain 9kk ajaksi ja päiväkotiin totuttelu on sitten aloitettava taas alusta? Ihan eri asia viettää lomaa päiväkodista muutama viikko yhdessä vanhempien kanssa kuin jatkuvasti muuttaa kaikki rutiinit sen mukaan, miten pikkusisaruksia syntyy.

Ajatteletteko te ollenkaan näiden lasten etua vai onko se vanhempien "pakko pärjätä yksin" omien lastensa kanssa teille tärkeämpää?

Onko tullut mieleen sellaista, että osa vanhemmista vaan haluavat viettää enemmän aikaa lastensa kanssa? Näin ainakin itselläni. Otin 3-vuotiaan pois päiväkodista kun vauva syntyi, jonne palasi sitten 5-vuotiaana. Tiedän että suurelle osalle vanhemmista ei varmaan tulisi edes mieleen tehdä näin, kun jopa alle 2-vuotiaita pidetään päiväkodissa kun sisarus syntyy niiden ”kaverisuhteisen” takia. Vaikka tietenkin tärkein suhde lapselle silloin on suhde omaan vanhempaansa ja on vielä pitkään sen jälkeenkin. 3-vuotiaskin on vielä niin pieni..

Kerhossa kävi siinä välissä, ja pari kerhokaveria on pysynyt kaverina siitå saakka. Nyt menee yläasteelle.

Vierailija
64/133 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä mä en käsitä että 1v ikäinen laitetaan hoitoon siis juuri 1v täyttänyt ja toinen sisarus oli jo täysipäiväisesti hoidossa koko sen ajan kun tämä 1v oli vauva. Toinen vanhempi käy osa-aikaisesti töissä mutta toisella ei aikomustakaan mennö kun tuet niin hyvät. Sitten suuttuvat siitä kun sanoin että eikö noin pieni kannattaisi vielä pitää kotona. Ja ovat koko kesän täysillä hoitotunneilla hoidossa.

Vierailija
65/133 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset ovat olleet koko vuoden kotona, kun olen itse opiskellut etänä. Mies käy töissä. Ja lapset ovat kesänkin kotihoidossa. Mutta mulla onkin fiksut ja mukavat lapset, joiden kanssa on kiva viettää aikaa.

Vierailija
66/133 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset joutui olemaan aina kesät hoidossa (maatila) ja se oli ihan hirveää. Ei ne rannalle menot yms enää iltaisin ollut kivaa väsyneenä ja ilmakin jo viilennyt. Meillä kun tosin oli ne viikonloputkin töitä. Yritettiin töiden lomassa varastaa kivoja hetkiä että lapsetkin sai nauttia kesästä ja kiireettömistä aamuista. Loma kuuluu myös lapsille!

En todellakaan laittaisi lapsia mihinkään hoitoon jos itse makaisin kotona 🙄

Vierailija
67/133 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapset joutui olemaan aina kesät hoidossa (maatila) ja se oli ihan hirveää. Ei ne rannalle menot yms enää iltaisin ollut kivaa väsyneenä ja ilmakin jo viilennyt. Meillä kun tosin oli ne viikonloputkin töitä. Yritettiin töiden lomassa varastaa kivoja hetkiä että lapsetkin sai nauttia kesästä ja kiireettömistä aamuista. Loma kuuluu myös lapsille!

En todellakaan laittaisi lapsia mihinkään hoitoon jos itse makaisin kotona 🙄

Joo niinpä. Teillä varmaan kuitenkin oli lomaa sitten talviaikaan. Kun paljon on näitä lapsia jotka on tasan lomalla silloin kun päiväkoti on kiinni, vaikka vanhemmat miten olisivat perhevapailla, lomilla tms.. Ja järkyttävintä on se että kun oma päiväkoti päivystää kesän, niin monilla onkin yhtäkkiä koko kesän kestävä hoidon tarve!

Jotenkin hullua, mutta iso osa vanhemmista ajattelee että päiväkoti on pakollinen ja siellä lapsi jotnekin oppii ja voi paremmin kuin kotona omien vanhempiensa ja sisaruksen kanssa. Oikessti uskon, että asia on juuri päinvastoin. Lapset ja nuoret voivat pahoin kun vanhemmilla ei ole aikaa eikä halua tutustua heihin tai viettää heidän kanssaan aikaa.

Vierailija
68/133 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun lapset olivat päiväkoti-iässä, otettiin heidät joka kesä kesäkuun alussa kotiin, päiväkotiin palasivat vasta elokuun puolivälissä.

Miehen kanssa pidettiin lomat peräkkäin, yhteistä lomaa viikko.  Molemman puolen isovanhemmat, tätini ja miehen lapseton täti hoitivat muun ajan vuorotellen.

Ymmärrän tietysti, ettei tuo kaikilta onnistu - oltiin poikkeuksellisen onnekkaassa asemassa, mutta sitä en kyllä ymmärrä, että ollaan itse lomalla ja viedään lapset kuitenkin hoitoon.

Moni nykyvanhempi ei kyllä todella pidä lomia vuorotellen, lasten kanssa olla tasan vaan yhdessä. En tiedä miten he järjestävät lomat sitten pienten koululaisten kanssa. Varmaan lapset ovat leireillä ja kerhoissa koko kesän.

Ainakin omassa lähipiirissä vanhemmat juuri pienten koululaisten kanssa vuorottelevat lomissaan, pitävät kuitenkin ehkä yhden pätkän yhdessä. Ja tosiaan, esim. kesäjälkkäri ( en tiedä onko tuo käytössä yleisesti vai vain täällä) toimii kesäkuun 

Vierailija
69/133 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva syyllistää taas äitejä. Mitä iloa saatte siitä?

Vierailija
70/133 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman ohi aiheen, mutta eivätkö nämä ”virikelapset” usein ole juuri sellaisia haasteellisia?

Vierailija
71/133 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 4-vuotias on 6 viikkoa lomalla, muuten käy 3 päivänä viikossa yksityisellä pph:lla.

Meillä lapsi ympäri vuoden siis 3 päivää / vko hoidossa, ei koskaan koko viikkoa.

Mutta siis, lapsi tykkää mennä leikkimään kavereitten kanssa. Koskaan ei ole näkynyt sellaista väsymistä hoitoon. Ja toisaalta pph:lla se hoito ei ole niin järjestelmällistä ja rasittavaa, kuin päiväkodissa. Hellepäivänä saattavat syödä esim jätskiä pihalla ja pistää kahluualtaan lapsille.

Päiväkodissa jos olisi en varmaan laittaisi. En muutenkaan, koska päiväkoti on vain lastenhoitolaitos.

Vierailija
72/133 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tullut mieleen sellaista, että osa vanhemmista vaan haluavat viettää enemmän aikaa lastensa kanssa? Näin ainakin itselläni. Otin 3-vuotiaan pois päiväkodista kun vauva syntyi, jonne palasi sitten 5-vuotiaana. Tiedän että suurelle osalle vanhemmista ei varmaan tulisi edes mieleen tehdä näin, kun jopa alle 2-vuotiaita pidetään päiväkodissa kun sisarus syntyy niiden ”kaverisuhteisen” takia. Vaikka tietenkin tärkein suhde lapselle silloin on suhde omaan vanhempaansa ja on vielä pitkään sen jälkeenkin. 3-vuotiaskin on vielä niin pieni..

Kerhossa kävi siinä välissä, ja pari kerhokaveria on pysynyt kaverina siitå saakka. Nyt menee yläasteelle.

Enhän minä mitenkään kritisoinut lapsia kotona pitäviä äitejä! Vaan niitä, jotka haukkuvat lyttyyn ne, jotka eivät ota isompia lapsia päiväkodista kotihoitoon vauvan synnyttyä.

Tuohan on hienoa, että sinä olet pystynyt pitämään lapset kotosalla! Kaikille se ei kuitenkaan ole paras vaihtoehto, jos on jo etukäteen tiedossa, että äidin on palattava töihin heti vanhempainvapaan päätyttyä ja asutaan vaikkapa leikkipaikattomassa kerrostalosta, jolloin isommilla lapsilla ei välttämättä ole mahdollisuutta edes ulkoilla päivittäin. Yhdelle perheelle sopiva ratkaisu kun ei välttämättä sitä ole toiselle.

Vierailija
73/133 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te joiden lapset ovat lomalla hoidossa, muistakaa että myös lapset tarvitsevat lomaa. Itseäni harmittaa edelleen kun esikoinen joutui olemaan hoidossa lähes koko kesän 3-vuotiaana. Olin 22, mies 23 ja olin juuri saanut vuokratuolipaikan kampaajana ja kynsiteknikkona. Omaa asiakaskuntaa piti aloittelevana yrittäjänä haalia, ja miehelläkään ei ollut lomaa kuin kaksi viikkoa, joka olikin lapselle ainoa loma koko kesänä.

Pienille on raskasta vaihtaa kesäpäivystykseen vieraaseen yksikköön, vieraiden aikuisten ja lasten sekaan.

Vierailija
74/133 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittämätöntä miten täällä ei ymmärretä sitä, että kyllä vanhemmatkin tarvitsee vapaata ja hei haloo ei perhe-arki ole mitään omaa elämää! Vanhemmilla on työt, opiskelut ym. ja siihen päälle vielä lapsen kasvatus, kodinhoito, ruuanlaitto ym. Kyllä siinä on jo ihan tarpeeksi työtä tehty, että ansaitsee vähän lomaakin, vaikka vaan hoitopäivän ajan! Kamalaa vanhempien syyllistämistä siitä, että haluavat hetken hengähtää. 

Vierailija
75/133 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tämä on niin mustavalkoista? Eli vanhemmat on koko vuoden läsnä viikonloppuina ja iltoina, tekee paljon lasten kanssa ja sitten kun haluaisivat hetken hengähtää ja olla itse vaikka viikon tai kaksi lomalla niin se on itsekästä? Ei minusta. Tasapaino kaikkeen ja myös vanhempien pitää elää omaa elämäänsä ja tehdä mieluisia asioita, ei koko elämä pyöri lapsissa. Ei kukaan sellaista jaksa eikä pidäkkään. Suomessa on käsittämätön häpäisemisen ja syyllistämisen kulttuuri. 

Vierailija
76/133 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikseivät vanhemmat saisi hetkeäkään olla ilman lapsia? Ovatko koiran omistajatkin 24/7 kokoajan koiriensa kanssa koska ”itse olet koiran ottanut”. Tuskinpa ovat. Onhan se ihan erilaista olla lapsen kanssa rannalla kuin yksin.

Vierailija
77/133 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapset ovat olleet koko vuoden kotona, kun olen itse opiskellut etänä. Mies käy töissä. Ja lapset ovat kesänkin kotihoidossa. Mutta mulla onkin fiksut ja mukavat lapset, joiden kanssa on kiva viettää aikaa.

Miten tämän etäopiskelun käytännössä toteutat lasten kanssa? Teetkö poikkeuksellisen vähän kursseja vai onko sinulle opiskelu harvinaisen helppoa? Mitä lapset tekevät sillä aikaa, kun sinä opiskelet?

Vierailija
78/133 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämän etäopiskelun käytännössä toteutat lasten kanssa? Teetkö poikkeuksellisen vähän kursseja vai onko sinulle opiskelu harvinaisen helppoa? Mitä lapset tekevät sillä aikaa, kun sinä opiskelet?

Olen lukenut tentteihin ja tehnyt koulutöitä päikkäriaikaan ja sitten illat olen opiskellut kun lapsi on mennyt nukkumaan. Viikonloppuisin olen tenttinyt tai tehnyt koulutöitä kun lapsi on ollut isänsä kanssa. Rankkaa on ollut, mutta olen saanut opiskeltua täysipäiväisesti. Kyseessä yliopisto-opinnot. Lapsen kanssa päivisin ei voi tehdä mitään koulujuttuja, paitsi luentoja olen kuunnellut ja samalla leikkinyt lapsen kanssa. Lapsi 1,5v.

-eri

Vierailija
79/133 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä päiväkoti-ikäisen kanssa pitäisi lomia vuorotella? Lapsi on lomalla sen heinäkuun, minkä molemmat vanhemmatkin on lomalla. Saadaan kerrankin viettää aikaa perheenä. Muun ajan kesästä lapsi on päiväkodissa ja vanhemmat töissä. Syksyllä alkaa koulu, joten varmaan pari seuraavaa vuotta täytyy vuorotella. (Toki myös hyödynnetään kaikki leirit mitä löytyy. Isovanhempia ei ole.)

No kyllä lapsi varmasti viettäisi sen viikonkin enemmän mielummin oman vanhempansa kanssa rennosti uimarannalla kuin heräisi aamulla aikaisin päiväkotiin kuunnellen siellä kymmenen lapsen itkua samaan aikaa, samalla kun lelut viedään käsistä ja joku huitoo päähän.. Miksi kouluista on kahden ja puolen kuukauden kesäloma, mutta pienille lapsille se ei ole tärkeää? Edes niille 1-2-vuotiaille taaperoille kenen äiti on vauvan kanssa kotona? No, kukin tyylillään.

Kouluissa on 2,5 kk loma, koska aikanaan lapset tarvittiin peltotöihin. Tätähän on joskus ajateltu myös muuttaa, mutta opettajat vastustaa pitkän loman menetystä. Meidän lapsi on 6-vuotias ja ainoa lapsi. Menee todellakin mielellään päiväkotiin leikkimään kavereidensa kanssa. (Ja siis on tänäkin kesänä kuusi viikkoa kotona, joten kyllä sitä lomaakin on, mutta mitään tarvetta lomien vuorotteluun ei ole.)

Vierailija
80/133 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis apua, ajatteleeko ihmiset oikeasti nykyään näin? Ajatellaan mukamas lapsen parasta sillä ettei sotketa sen rutiineja eikä sen takia oteta pois päiväkodista? Anna kun arvaan, et itse ole ollut päivääkään töissä päiväkodissa. Tiedätkö yhtään minkälaisia säilömispaikkoja ne on? Etenkin jotkut pienten ryhmät. Katsotaan lähinnä että lapsi pysyy hengissä. Suurinta osaa hoitajista ei voisi vähempää kiinnostaa vaikka lapsi ei koskaan edes söisi mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän