Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka monen lapset ovat lomalla hoidossa tänä kesänä?

Vierailija
10.06.2021 |

Itse olen kyllä työtön, enkä ole töissä ollut koko vuonna. Lapsi jää lomalle sitten kun isällä loppuu työt, eli heinäkuussa. Mietin että olisiko pitänyt ottaa jo aiemmin pois hoidosta, toisaalta on siellä vaan kolme päivää viikossa, joten jää vapaa-aikaakin.

Kommentit (133)

Vierailija
41/133 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsi jää kesälomalle heti kun isäkin jää. Minulla pieni vauva hoidettavana.

Minä hoidin lapset luonnollisesti kotona, kun olin vauvan kanssa kerran kotona. Olimme perhe, emme mitään erillisiä versioita. Mieskin teki töitä kotona ja meillä oli oikein mukavaa.

Miten jotkut ihmiset ovat niin käsiä, että eivät pärjää edes lastensa kanssa?

Meillä myös mies tekee töitä kotona, mutta 2v sen verran haastavassa iässä, että voimme koko perhe paremmin kun saan hoitaa vauvaa rauhassa päivät. Aika haastavaa keksiä vilkkaalle 2-vuotiaalle tekemistä huonosti nukutun yön jälkeen.

Voi huokaus. Ei se 2v tarvitse sen kummempaa tekemistä. Ei sille tarvitse keksiä mitään. Menkää vaikka metsään kävelemään. Jos olet nyt pulassa 2v kanssa niin tsemppiä vaan tulevaan.

Ja toisaaltahan tuo haastavuus voi johtua siitä, että vauva vie paljon aikaa, ja sitten vielä päivät päiväkodissa, niin hakee kaiken mahdolisen huomion kotona ollessaan.

Minun on vaikea ymmärtää näitä, jotka tekee lapset pienellä ikäerolla ja laittaa sitten 1-2-vuotiaan hoitoon kun on liian rankkaa. Miksi pitää tehdä niin pieni ikäero jos ei jaksa hoitaa lapsiaan? Paljon helpompaa on hoitaa vauvaa ja leikki-ikäistä tai kouluikäistä ja toisaalta se leikki-ikäinen voi oikeasti ihan mielellään mennä parina päivänä viikossa sinne päiväkotiin. 2v on vielä kovin pieni ja tarvitsisi paljon vanhempien huomiota.

Minun on vaikea ymmärtää, että miksi sinun pitäisi ymmärtää muiden valintoja. Anna muiden elää tavallaan ja keskity omiin valintoihisi äläkä arvostelemaan muita.

Vierailija
42/133 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, kaikki lapset on läpi kesän päiväkodissa. Sitä varten meidänkin kaupungissa heinäkuussa kuudesta päiväkodista on auki tasan yksi. Tätä samaa mutua täällä aina hoetaan, mutta oikeaa dataa ei ole koskaan antaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/133 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen näin: ne lapset,jotka ovat lomalla hoidossa, ehkä heillä on siellä parempi kuin kotona, jos vanhemmat ei jaksa/ viitsi hoitaa. Itsellä ei ole vielä tähän päivään mennessä ollut lapsi vapaata lomaa, enkä ole halunnut. Nuorin nyt 14. Lomaa on kuitenkin niin vähän ja sitä yhdessä oloa.

Vierailija
44/133 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä ihmettelen:, lapsuus on niin lyhyt. Mammat ottavat aikaa "itselleen". Narsistinen yhteiskunta. Miksi teette lapsia, kun ette halua hoitaa ja viettää aikaa eli elää perheenä heidän kanssaan? Lapset paahtuvat hiekkaisella päikyn pihalla massahoidossa ja te käytte jumpassa, rannalla ja tarvitsette "laatuaikaa" "omaa aikaa" Eikö perhe elämä ole enää omaa aikaa.

Taaperovaiheen jälkeen lapset alkavat kaivata ja tarvita toisten lasten seuraa. Päiväkoti on loistava paikka tätä varten.

Oma lapseni on lomalla Juhannuksesta heinäkuun loppuun.

Vierailija
45/133 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näyttää olevan melko yleistä se, että jos äiti tai isä on kotona vauvan kanssa, tulee isompi lapsi hoitoon. Ongelmana tässä on se, että tällaista ei ole kielletty vaan vanhemmilla on oikeus tuoda lapsi hoitoon vaikka todellista tarvetta ei olisikaan. Sama loma-ajoissa, ei ole kiellettyä tuoda lasta hoitoon. Niin kauan kuin tämä on sallittua, aina löytyy niitä jotka ovat sitä mieltä, että lapsen on parempi olla hoidossa sillä aikaa, kun muu perhe on kotona.

Vierailija
46/133 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä näyttää olevan melko yleistä se, että jos äiti tai isä on kotona vauvan kanssa, tulee isompi lapsi hoitoon. Ongelmana tässä on se, että tällaista ei ole kielletty vaan vanhemmilla on oikeus tuoda lapsi hoitoon vaikka todellista tarvetta ei olisikaan. Sama loma-ajoissa, ei ole kiellettyä tuoda lasta hoitoon. Niin kauan kuin tämä on sallittua, aina löytyy niitä jotka ovat sitä mieltä, että lapsen on parempi olla hoidossa sillä aikaa, kun muu perhe on kotona.

Mielestäsi siis on ongelma kun perheet järjestävät elämänsä omien tarpeidensa eivätkä sinun käsityskyvyn ja tahdon mukaan.

Vierailija
47/133 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsi jää kesälomalle heti kun isäkin jää. Minulla pieni vauva hoidettavana.

Minä hoidin lapset luonnollisesti kotona, kun olin vauvan kanssa kerran kotona. Olimme perhe, emme mitään erillisiä versioita. Mieskin teki töitä kotona ja meillä oli oikein mukavaa.

Meillä myös mies tekee töitä kotona, mutta 2v sen verran haastavassa iässä, että voimme koko perhe paremmin kun saan hoitaa vauvaa rauhassa päivät. Aika haastavaa keksiä vilkkaalle 2-vuotiaalle tekemistä huonosti nukutun yön jälkeen.

Voi huokaus. Ei se 2v tarvitse sen kummempaa tekemistä. Ei sille tarvitse keksiä mitään. Menkää vaikka metsään kävelemään. Jos olet nyt pulassa 2v kanssa niin tsemppiä vaan tulevaan.

Ja toisaaltahan tuo haastavuus voi johtua siitä, että vauva vie paljon aikaa, ja sitten vielä päivät päiväkodissa, niin hakee kaiken mahdolisen huomion kotona ollessaan.

Juuri näin. Helpointa lapsen kanssa on silloin kun häneen on läheinen suhde.

Vierailija
48/133 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun ainokainen muksu muuttui helpommaksi aloitettuaan päiväkodin. Suosittelen.

Vierailija
49/133 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse työskentelen päiväkodissa yksityisessä ketjussa. Meillä suurin osa näistä ns.virikelapsista jää kesäksi pois.

Koko kesäksi? Työskentelin aiemmin perhepäivähoitajana ja juhannuksen jälkeen minulla oli usein vain nämä virikelapset enää hoidossa.

Joo, suurin osa on pois siitä, kun koulut loppuvat, ja palaavat elokuun alussa , kun omat päiväkodit aukevat. Jäävät keskityksen ajaksi pois. 

Ok, maksavatko silti koko kesästä? Usein lapset haluavat tuoda lapset hoitoon jos maksavat siitä. Vaikka olisi ihan hyvin toimeentuleva perhekin...

Vierailija
50/133 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kotona ei ole rajoja tai osata kasvattaa, niin näin on varmasti keissi.

Vierailija
51/133 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelen näin: ne lapset,jotka ovat lomalla hoidossa, ehkä heillä on siellä parempi kuin kotona, jos vanhemmat ei jaksa/ viitsi hoitaa. Itsellä ei ole vielä tähän päivään mennessä ollut lapsi vapaata lomaa, enkä ole halunnut. Nuorin nyt 14. Lomaa on kuitenkin niin vähän ja sitä yhdessä oloa.

Mites nämä jotka kehuskelevat miten helppoa heillä on pelkän vauvan kanssa?

Vierailija
52/133 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun olen töissä. Mistä muuten siellä hoitopaikassa kukaan tietää mitä vanhemmat päivisin tekee?

Hakemuksessa kysytään työpaikka.

Johon ei tarvitse vastata mitään. Myöskään päiväkodin työntekijät ei käsittele niitä hakemuksia.

En ole koskaan laittanut noihin hakemuksiin kuin vanhempien yhteystiedot.

hoitosopimus on kyllä myös hoitajien näkyvillä. Tosin pitää olla lukitussa kaapissa. Siihen on mm.merkattu myös heidät ja yhteystiedot, jotka lasta voivat hakea jos ei vanhempia saada kiinni.

Vierailija
53/133 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin avuttomia aikuiset naiset tänä päivänä on. Tekevät lapsia mutta eivät pärjää kuin yhden kanssa kerrallaan. Surullista ja naurettavaa.Samalla aikaa.

Vierailija
54/133 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun olen töissä. Mistä muuten siellä hoitopaikassa kukaan tietää mitä vanhemmat päivisin tekee?

Hakemuksessa kysytään työpaikka.

Johon ei tarvitse vastata mitään. Myöskään päiväkodin työntekijät ei käsittele niitä hakemuksia.

En ole koskaan laittanut noihin hakemuksiin kuin vanhempien yhteystiedot.

hoitosopimus on kyllä myös hoitajien näkyvillä. Tosin pitää olla lukitussa kaapissa. Siihen on mm.merkattu myös heidät ja yhteystiedot, jotka lasta voivat hakea jos ei vanhempia saada kiinni.

Kyllä noi kaikki lapsen paperit on heitä hoitavien hoitajien saatavilla.

Vierailija
55/133 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johtu varmaan siitä ettet osannut kasvattaa, pitää rajoja ja rutiineja.

Vierailija
56/133 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapset olivat päiväkoti-iässä, otettiin heidät joka kesä kesäkuun alussa kotiin, päiväkotiin palasivat vasta elokuun puolivälissä.

Miehen kanssa pidettiin lomat peräkkäin, yhteistä lomaa viikko.  Molemman puolen isovanhemmat, tätini ja miehen lapseton täti hoitivat muun ajan vuorotellen.

Saivat lapsetkin kesälomaa raskaan talven jälkeen.

Ymmärrän tietysti, ettei tuo kaikilta onnistu - oltiin poikkeuksellisen onnekkaassa asemassa, mutta sitä en kyllä ymmärrä, että ollaan itse lomalla ja viedään lapset kuitenkin hoitoon.

Vierailija
57/133 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun lapset olivat päiväkoti-iässä, otettiin heidät joka kesä kesäkuun alussa kotiin, päiväkotiin palasivat vasta elokuun puolivälissä.

Miehen kanssa pidettiin lomat peräkkäin, yhteistä lomaa viikko.  Molemman puolen isovanhemmat, tätini ja miehen lapseton täti hoitivat muun ajan vuorotellen.

Ymmärrän tietysti, ettei tuo kaikilta onnistu - oltiin poikkeuksellisen onnekkaassa asemassa, mutta sitä en kyllä ymmärrä, että ollaan itse lomalla ja viedään lapset kuitenkin hoitoon.

Moni nykyvanhempi ei kyllä todella pidä lomia vuorotellen, lasten kanssa olla tasan vaan yhdessä. En tiedä miten he järjestävät lomat sitten pienten koululaisten kanssa. Varmaan lapset ovat leireillä ja kerhoissa koko kesän.

Vierailija
58/133 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin avuttomia aikuiset naiset tänä päivänä on. Tekevät lapsia mutta eivät pärjää kuin yhden kanssa kerrallaan. Surullista ja naurettavaa.Samalla aikaa.

Tämä.

Vierailija
59/133 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset on niin kapeakatseisia, ei kyse välttämättä ole PÄRJÄÄMISESTÄ, vaan kaikkien, ennen muuta sen päiväkoti-ikäisen, edusta. Esimerkiksi pienessä kerrostaloasunnossa asuessa vaikka sellaisen vauvan kanssa, jolla ei ole vielä minkään näköistä rytmiä arjessa se ei todellakaan ole päiväkoti-ikäiselle mitenkään kivaa kökkiä siellä pienessä asunnossa ja hyppiä vauvan pillin mukaan, versus sitten siellä päiväkodissa missä on selkeä rytmi, ohjattua tekemistä ja kavereita, eikä kiljuvaa vauvaa jonka tarpeisiin sen ainoan aikuisen on ensisijaisesti vastattava.

Toista se toki oli ennen kun isommat lapset juoksivat kotipihalla ja vauva istui saavissa joko tyytyväisenä tai huutamassa äidin lypsiessä lehmiä. Tänä päivänä päivittäin ohi ajava naapuri tekisi lastensuojeluilmoituksen, kun pikkulapset jatkuvasti valvomatta pihalla!

Isän loma-aikoina toki asia erikseen. Tällöin toinen vanhempi voi hoitaa isompien rutiinit kun toinen on kiinni vauvassa.

Vierailija
60/133 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni nykyvanhempi ei kyllä todella pidä lomia vuorotellen, lasten kanssa olla tasan vaan yhdessä. En tiedä miten he järjestävät lomat sitten pienten koululaisten kanssa. Varmaan lapset ovat leireillä ja kerhoissa koko kesän.

Miksi ihmeessä päiväkoti-ikäisen kanssa pitäisi lomia vuorotella? Lapsi on lomalla sen heinäkuun, minkä molemmat vanhemmatkin on lomalla. Saadaan kerrankin viettää aikaa perheenä. Muun ajan kesästä lapsi on päiväkodissa ja vanhemmat töissä. Syksyllä alkaa koulu, joten varmaan pari seuraavaa vuotta täytyy vuorotella. (Toki myös hyödynnetään kaikki leirit mitä löytyy. Isovanhempia ei ole.)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän