Kuuluuko Suomessa häät morsiamen vai sulhasen vanhempien vastuulle?
Eri kulttuureissa on eri tavat. Esimerkiksi Turkissa ne ovat sulhasen perheen vastuulla.
Kommentit (83)
Olen alkanut jo säästää lasteni häitä varten.
N48
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuuluu hääparin vastuulle.
Eihän nuorilla missään ole sellaisia summia!
Suomessa pari maksaa itse häät. Joskus aikoinaan se on ilmeisesti ollut morsiamen perheen vastuulla. Esim kihlajaiskahvit on perinteisesti juotu morsiamen kotona. Morsiamen perhe on järjestänyt häät ja morsian on muuttanut sulhasen luo.
Perinteisesti on Suomessa häiden kustantaminen kuulunut morsiamen vanhemmille. Mutta tänä päivänä ihan tapauskohtaista. Jos hääpari itse maksaa, niin silloin ei kellään ole sanomista myöskään siihen, millaiset häät järjestetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maistraattivihkiminen on ilmaista 9-16 välisenä aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu mutta kun hääparit eivät enää ole nuoria. Siskontyttö meni naimisiin 33-vuotiaana, sulhanen oli 36, ja he maksoivat häänsä itse. He myös järjestivät ne itse. Siskoani harmitti kun häneltä ei pyydetty apua.
Meidän häät maksoi minun vanhempani vuonna 2002.
N
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole rahaa pitää häitä, sitten ei pidetä häitä. Niin yksinkertaista se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä nyt kysyttykään vihkimisestä vaan häistä. Juhliin uppoaa helposti viisinumeroinen summa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä nyt kysyttykään vihkimisestä vaan häistä. Juhliin uppoaa helposti viisinumeroinen summa.
Häät voi pitää myös pienimuotoisesti. Esim. maistraatin jälkeen ravintolaan syömään todistajien kanssa. Ei mene edes tonnia.
Naimisiin pääsee ihan ilmaiseksi. Hääjuhlan pari järjestää sen mukaan, miten omat rahat riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu mutta kun hääparit eivät enää ole nuoria. Siskontyttö meni naimisiin 33-vuotiaana, sulhanen oli 36, ja he maksoivat häänsä itse. He myös järjestivät ne itse. Siskoani harmitti kun häneltä ei pyydetty apua.
Vai harmittiko se enemmin että ei päässyt päällepäsmäröimään kun ei huolittu rahoja. Fiksu veto hääparilta.
Miksi olisi niin kiire naimisiin, liian nuorena. Vaikka toisesta pitää. Ehkei ole tarvetta isoille häille ja viralliselle hääasulle. Eikä liialle ihmismäärälle. Miksi vanhempien pitäisi tukea väärää kumppanivalintaa, jos vielä erotaan. Ehtii sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva pitää nykyisin enää mitään massiivisia rahantuhlausjuhlia. Pienimuoinen juhla vihkimisen jälkeen tai ei juhlaa ollenkaan on paljon yleisempää. Typerää se onkin juhlia pankkilainalla niin kuin osa tekee, koska "on pakko saada isot juhlat".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole rahaa pitää häitä, sitten ei pidetä häitä. Niin yksinkertaista se on.
Toiset ottavat velkaa sitäkin varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiset ottavat velkaa sitäkin varten.
Joillain ei järki päätä pakota. Sen kyllä huomaa esim. ulosottotilastoja katsellessa.
Tarkoitan siis kustannuksia.
ap