Euroviisut 2022 OFFICIAL
Kommentit (12303)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun puhutaan sanoituksista, niin harmittaa tosi paljon, että Cyan Kicksin sanoitukset on niin huonot. Koko kisan huonoimmat, täynnä kliseitä. Kappale on muuten hyvä ja jää mieleen, mutta lyriikoista ei pääse yli - aivan kuin joku, joka ei osaa englantia kuin ihan basic-tasolla olisi kirjoittanut ne.
joo paitsi eurooviisuissa ihmisiä ei kyl kiinnosta lainkaan sanoitukset
Joo mutta UMK:ssa selkeesti kiinnostaa 😁 Ja se olis voitettava päästäkseen viisuihin.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku selittää miksi tämä Olivera laulaa koko laulun lässyttämällä ja sössöttämällä? Ihan aito kysymys. Miksi on hienoa shihishtää ässhhiä? Kappale on hieno mutta lausuminen (ja äänen lapsellistaminen) pilaa sen. Hän kirjaimellisesti aloittaa kappaleen lausumalla "itshhh shhhoooo shhweet" - kuin humalassa lauleskelisi...
Sellainen laulutapa on nyt ollut pari, kolme vuotta ollut muotia ulkomailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan vaikka Måneskinillä paljon kiinnostavampi kappale alistumisesta ja alistamisesta + video, joka leikittelee modernilla otteella klassikkomusavideoiden estetiikalla. Ja sanatkin leikittelee kuluneilla rock-ilmaisuilla:
Tässäpä kunnollista, eikä ollenkaan kliseistä naiskuvaa: I wanna be your slave! Juuri tällaista naista olen pitkään etsinyt.
TaisIt tehdä hieman vääriä johtopäätöksiä biisin nimen ja tuon videon pysäytyskuvan perusteella itse kappaletta tuntematta tai videota katsomatta.
Myönnettäköön, että "I wanna be your slave" ja videon pysäytyskuva tekivät niin suuren vaikutuksen, että piti siirtyä harrastamaan käsitöitä, enkä sitten enää jaksanut syventyä epäilemättä korkeatasoiseen säveltaideteokseen.
Se pysäytyskuvassa oleva nainen ei taatusti yhtään miestä palvele. Hänellä on vähän muut mielenkiinnon kohteet, jos ymmärrät, mitä tarkoitan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä hot dude -biisiä en voinut kuunnella 20 sek pidempään, sehän oli Anatude-kopio modernilla twistillä. Nolo ja liian läpinäkyvä yritys vedota euroviisujen värikkääseen yleisöön.
Ei kuulosta lainkaan Antti Tuiskulta. Mulla ärsyttää tämä Isaacin vertailu Anttiin vain koska bi. Ja toisaalta mm. Ruotsin viime vuoden edustajaan, koska ihonväri.
Itse toivotan Isaacin tervetulleeksi Suomen artistikentälle, tällaista on kaivattu.
Eihän esimerkiksi kaikkia viisuissa lemmentuskissaan laulaneita naisia niputeta ihon- tai hiustenvärin perusteella samaan kategoriaan. Aivan järjetöntä tuollainen lokerointi vuonna 2022.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ottavat nämä kisat hirveän vakavasti. Yliyrittämiseen ja laskelmointiin on Suomen tie monesti katkennut. Mitä enemmän tavoitellaan voittoa, sitä varmemmin jäädään semifinaaleihin. Darude ja Saara Aalto ovat tästä tuoreimpia esimerkkejä.
Nyt kun asiaa tarkemmin ajattelee niin Jezebelillä on suuri riski päätyä samaan viisujen romukoppaan kuin edellisillä. Eiköhän se pärjää The Rasmuksen uutena sinkkuna paremmin kuin Euroviisuissa.
No mutta kuitenkin, lähetetään jotain hauskaa tai tunteita herättävää tai kuumaa, mitä muuta tahansa kuin laskelmoitua ja kauhean vakavaa. Viisuyleisö haistaa epäonnistumisen pelon kauas ja äänestää sen mukaisesti.
Eli Isaac, Olivera tai BESS finaaliin 🥳
Saara Aalto pääsi finaaliin. Pikkuoravakuoro ja temppusirkus pilasivat shown.
Pahinta oli ne sotilasunivormut, jotka toi esityksestä täysin väärän mielikuvan.
Sama juttu Bessin sinänsä hyvin tuotetun videon kanssa, ettei se anna kappaleesta oikeaa kuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä tulkintaa siitä, että Jezebel olisi vahva, itsenäinen nainen, joka leikittelee dominoinnilla. Ehkä Laurin tai Desmondin oli tarkoitus sellaisesta kirjoittaa, mutta ei kyllä onnistunut. Jezebelin toiminta kuvataan uhkaavana, ja jos seksin jälkeen herää sidottuna ja ruhjeilla ja toinen on jo lähtenyt päästämättä sua pois, se kuulostaa musta enemmän viittä vaille seksuaaliväkivallalta kuin joltain bdsm-seksiltä.
Ehkä siksi se kappale ei kuulosta musta tunkkaiselta: te näätte vanhentuneen naiskuvan, mä nään kuvauksen pahansuovan naisen uhrista joka suhtautuu pahoinpitelijäänsä toisaalta peläten, toisaalta ihaillen ja romantisoiden.
Toki kuulijalla on aina oikeus tulkita kappaletta omalla tavallaan, mutta ei tästä minusta silti mitään modernia parisuhdeväkivallan kuvausta tule. Oikeastaan tekijöiden kannalta vain huono asia, että näinkin kappaleen sanoman voi ymmärtää, kun sitä eivät todellakaan tarkoittaneet.
En mä kyllä koe, että siitä PARISUHDEväkivallasta tai Tukholma-syndroomasta kerrottaisiin. Kyse ilmeisesti kuitenkin on yhden yön jutusta, ei mistään pidemmästä. Seksuaaliväkivaltaa voi tapahtua monessa eri kontekstissa.
Tosin mä en myöskään ole ollenkaan yhtä varma, mitä nuo sanoittajat (tai ainakaan Lauri) on halunneet sanoa. Joo itsenäisen naisen ylistykseksi kuvataan, mutta samalla sanotaan, että haluttiin tuoda kaaosta aiheuttavan, pahansuovan hahmon tarina nykymaailmaan. Nuo on aika ristiriitaisia lausuntoja ja ihan samasta artikkelista.
Kuulostaa siltä, että kaksi parhaat vuotensa ohittanutta setämiestä halusivat tehdä hyvän biisin, mutta heillä ei sitten ollutkaan mitään sanottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Viime vuonna Belgian "The Wrong Place" jäi finaalissa hännille, mikä minusta oli outoa. Älyttömän kaunis kappale ja eleetön esitys. Voi olla, että Oliveralle kävisi samoin. Aion äänestää silti sitä.
Wrong place on tyylikäs veto. Todella karismaattinen laulaja, joka teki asian kerralla selväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä tulkintaa siitä, että Jezebel olisi vahva, itsenäinen nainen, joka leikittelee dominoinnilla. Ehkä Laurin tai Desmondin oli tarkoitus sellaisesta kirjoittaa, mutta ei kyllä onnistunut. Jezebelin toiminta kuvataan uhkaavana, ja jos seksin jälkeen herää sidottuna ja ruhjeilla ja toinen on jo lähtenyt päästämättä sua pois, se kuulostaa musta enemmän viittä vaille seksuaaliväkivallalta kuin joltain bdsm-seksiltä.
Ehkä siksi se kappale ei kuulosta musta tunkkaiselta: te näätte vanhentuneen naiskuvan, mä nään kuvauksen pahansuovan naisen uhrista joka suhtautuu pahoinpitelijäänsä toisaalta peläten, toisaalta ihaillen ja romantisoiden.
Toki kuulijalla on aina oikeus tulkita kappaletta omalla tavallaan, mutta ei tästä minusta silti mitään modernia parisuhdeväkivallan kuvausta tule. Oikeastaan tekijöiden kannalta vain huono asia, että näinkin kappaleen sanoman voi ymmärtää, kun sitä eivät todellakaan tarkoittaneet.
En mä kyllä koe, että siitä PARISUHDEväkivallasta tai Tukholma-syndroomasta kerrottaisiin. Kyse ilmeisesti kuitenkin on yhden yön jutusta, ei mistään pidemmästä. Seksuaaliväkivaltaa voi tapahtua monessa eri kontekstissa.
Tosin mä en myöskään ole ollenkaan yhtä varma, mitä nuo sanoittajat (tai ainakaan Lauri) on halunneet sanoa. Joo itsenäisen naisen ylistykseksi kuvataan, mutta samalla sanotaan, että haluttiin tuoda kaaosta aiheuttavan, pahansuovan hahmon tarina nykymaailmaan. Nuo on aika ristiriitaisia lausuntoja ja ihan samasta artikkelista.
Kuulostaa siltä, että kaksi parhaat vuotensa ohittanutta setämiestä halusivat tehdä hyvän biisin, mutta heillä ei sitten ollutkaan mitään sanottavaa.
Anteeksi vaan mutta nelikymppinen ei vielä ole "setämies".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun puhutaan sanoituksista, niin harmittaa tosi paljon, että Cyan Kicksin sanoitukset on niin huonot. Koko kisan huonoimmat, täynnä kliseitä. Kappale on muuten hyvä ja jää mieleen, mutta lyriikoista ei pääse yli - aivan kuin joku, joka ei osaa englantia kuin ihan basic-tasolla olisi kirjoittanut ne.
Mistä ihmeestä olet keksinyt näin hölmön väitteen. Kyllä kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli mielenkiintoista. Ja osassa maissa ei ole tekstejä. Eli siinä katoaa ne sanojen merkitykset helposti. Lähtökohtaisesti jos olen itse seurannut viisuja niin sanoihin en ole kiinnittänyt mitään huomiota.
Katselin tuubista näitä toplistoja..
Ykkösenä oli joko Rasmus, Bess, Cyan Kicks tai Olivera.. Tommi oli aina vikana..
Mutta nekin ovat aina yhden ihmisen tekemiä🤷
Mielenkiinnolla seurasin muutaman homomiehen arvosteluja isaakista. Ei nyt ollut kovin moni innoissaan. Eli ei ole mikään ”sateenkaarikansan" ykkössuosikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne alkaa jo olla. 😘
N40
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekijät ovat kuitenkin itse kertoneet että kappale kertoo vahvoista naisista eikä Tukholman syndroomasta. Ilmeisesti Laurin ja Desmondin näkemyksen mukaan vahvat naiset pahoinpitelevät miehiä. Korkokengissä.
Raamatun Jezebel oli aika tuhoava hahmo, joten lienee melko itsestäänselvää, että hänestä kertova biisi ei kuvaa mitään lempeää naista. Tuo "biisi on ylistyslaulu vahvoille naisille" oli vähän huono mainoslause, olisi voinut paremmankin keksiä. Ei se silti itse kappaletta huonommaksi tee.
Luulisin ongelmana olevan lähinnä se, että monet ajattelevat vahvan naisen tarkoittavan jollakin lailla myös hyvää ja ehkä ihailtavaakin ja myös niin, että sadistinen ja ilkeä ei voi olla nykytermein vahva nainen. YLISTYSLAULU vahvoille naisille on kyllä hassu ilmaisu, kun kappaleessa joku sosiopaatti lähinnä.
Mutta mielestäni näitä lyriikoita ei tarvitsisi edes näin pohjaan asti perata. Kappaleen kokonaisfiilis hyvä ja välittää jonkin mielikuvan ja teeman, mikä varmaan tarkoituskin. Kirjat ja runot sitten erikseen, missä sanat ovat pääosassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä hot dude -biisiä en voinut kuunnella 20 sek pidempään, sehän oli Anatude-kopio modernilla twistillä. Nolo ja liian läpinäkyvä yritys vedota euroviisujen värikkääseen yleisöön.
Ei kuulosta lainkaan Antti Tuiskulta. Mulla ärsyttää tämä Isaacin vertailu Anttiin vain koska bi. Ja toisaalta mm. Ruotsin viime vuoden edustajaan, koska ihonväri.
Itse toivotan Isaacin tervetulleeksi Suomen artistikentälle, tällaista on kaivattu.
Eihän esimerkiksi kaikkia viisuissa lemmentuskissaan laulaneita naisia niputeta ihon- tai hiustenvärin perusteella samaan kategoriaan. Aivan järjetöntä tuollainen lokerointi vuonna 2022.
Etenkin kun Tussessa ja Isaacissa ei ole juuri muuta yhteistä kuin että laulavat nätisti. Kappaleet ja tyyli ovat ihan eri planeetoilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isaacin kappale oli anttituiskumainen (mistä en tykkää), mutta ihan ok ja hauska.
Mutta tuo naismainen itsensä hinkkaaminen ja kieriskely oli oksettavaa. 🤢
Hyi, ei ollut kyllä yhtään seksikästä, vaan ällöttävää ja naurettavan näköistä.
Ehkä et ole kohderyhmää? Tuollainen vetoaa (homo)miehiin ja yli 50-vuotiaisiin naisiin, jotka jo pennusta asti ovat himoinneet etelän hetelmiä ja joille kaikki suomalaisuuteen viittava on junttia ja tylsää. No nyt heidän hot baby on ihan aito juntti muaseuvvulta, tylsyydestä en osaa sanoa, on kai se vähän tylsä biisi. Sellainen geneerinen, matkittu.
Tästä voidaan tehdä vitivalkoisen naisen laulama cover-versio ”Kuuma typy” vaikka ihan naapurissasi. Pelottaako sinua noin paljon, että sinäkin voit kokea yhtäkkiä vetovoimaa yhtä tiettyä oman sukupuolesi edustajaa kohtaan? Siis vaikka olet ollut aiemmin vain vastakkaisen sukupuolen edustajien kanssa? Kyse on kemiasta. Aivan sama, että minkä sukupuolen edustaja toinen on. Ilman kemiaa ei tapahdu mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt, kun oon käynyt läpi kaikkia UMK-ehdokkaita niin on pakko mainita yksi seikka Jezebelistä: se kuulostaa liian tarkkaan hiotulta. Biisi on ihan tarttuva ja taattua The Rasmusta, mutta en tykkää jousista enkä tiikerinkarjaisusta yhtään. Koko video huutaa jotenkin päälleliimattua... jotain? En osaa kunnolla selittää, mutta video on ikään kuin liian täydellinen ja biisistä on hiottu kaikki rosoisuus pois. Olisin toivonut heiltä enemmän.
Just näin. Se on liian tekemällä tehty, liian sliipatuksi hiottu. Ja lyriikat on yksinkertaisesti huonot ja viimeistään tekevät kappaleesta vanhanaikaisen ja tunkkaisen. Kuuma jäbä sen sijaan on raikas tuulahdus modernista maailmasta ja vertailu siihen korostaa entisestään sitä, että The Rasmus edustaa mennyttä maailmaa. Kuumassa jäbässä muuten lyriikat toimivat erittäin hyvin. Voisi Rasmus ottaa oppia.
Mikä niissä Rasmuksen lyriikoissa on mennyttä maailmaa? Onko lyriikoissa pakko mainita esim. sateenkaarivähemmistöt tai ilmastonmuutos, että se ei olisi vanhanaikainen ja tunkkainen? Ei kai rock-musiikissakin tarvitse olla "woke"?!
Kyllä nuo voi tulkita naisvihaksikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikäinen eli setämies. Desmond ei ehkä enää ole setämies, vaan vanhus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeestä olet keksinyt näin hölmön väitteen. Kyllä kiinnostaa.
Suomi ja Viro ainoat, jotka tekstittävät omalle kielelle. Harvoista sanoituksista saa yhdellä kuuntelulla niin selvää, että ehtisi omankaan kielisistä saada selkoa. Hyvä biisi vie mukanaan sanoista huolimatta.
Euroviisuissa simppelit tekstit ja tutut ilmaisut ovat hyviä, koska ne ehtii napata kertakuuntelulla. Tunnelma ja ajatus pitää välittyä ensisijaisesti musiikista, ei sanoista. Sanoituksiin voi perehtyä tarkemmin, jos biisi muuten hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olihan ne Isaacin murresanat ihan ehtaa Antti Tuiskua. Sinnuu, minnuu ja Anatuddee.
Sekä Rovaniemellä että Savossa sanotaan nuo sanat noin. Ei Tuisku omista niitä sanoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli mielenkiintoista. Ja osassa maissa ei ole tekstejä. Eli siinä katoaa ne sanojen merkitykset helposti. Lähtökohtaisesti jos olen itse seurannut viisuja niin sanoihin en ole kiinnittänyt mitään huomiota.
Katselin tuubista näitä toplistoja..
Ykkösenä oli joko Rasmus, Bess, Cyan Kicks tai Olivera.. Tommi oli aina vikana..
Mutta nekin ovat aina yhden ihmisen tekemiä🤷Mielenkiinnolla seurasin muutaman homomiehen arvosteluja isaakista. Ei nyt ollut kovin moni innoissaan. Eli ei ole mikään ”sateenkaarikansan" ykkössuosikki.
Yllättävää tosiaan, ettei Isaac ole saanut innostuneempaa vastaanottoa, vaikka useiden arviointivideoita tekevien miesten luulisi olevan biisin ns. kohderyhmää.
Jostain syystä tuntuu myös, että Isaacin videosta ei ole tehty yhtä paljon reaktiovideoita kuin muista, ainakaan yhtä nopeasti, joten mistäköhän se kertoo?
Toisaalta videota on kuitenkin katsottu enemmän kuin suurta osaa muista UMK videoista suhteutettuna siihen, että se julkaistiin viimeisenä. The Rasmus taitaa olla ainut, joka on kerännyt samassa ajassa enemmän katselukertoja.
Äääh, siinä on kyllä sellainen mieskarkki🤩
Voittaa kaikenmaailman damiaanot mennen tullen!