Euroviisut 2022 OFFICIAL
Kommentit (12303)
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä tulkintaa siitä, että Jezebel olisi vahva, itsenäinen nainen, joka leikittelee dominoinnilla. Ehkä Laurin tai Desmondin oli tarkoitus sellaisesta kirjoittaa, mutta ei kyllä onnistunut. Jezebelin toiminta kuvataan uhkaavana, ja jos seksin jälkeen herää sidottuna ja ruhjeilla ja toinen on jo lähtenyt päästämättä sua pois, se kuulostaa musta enemmän viittä vaille seksuaaliväkivallalta kuin joltain bdsm-seksiltä.
Ehkä siksi se kappale ei kuulosta musta tunkkaiselta: te näätte vanhentuneen naiskuvan, mä nään kuvauksen pahansuovan naisen uhrista joka suhtautuu pahoinpitelijäänsä toisaalta peläten, toisaalta ihaillen ja romantisoiden.
Näin juuri, ja kun ottaa huomioon biisissä kuvatun naisen esikuvan - Raamatun Jezebel nimenomaan oli kuvattu pahana hahmona. Biisissä häntä vain katsotaan toisenlaisesta näkökulmasta kuin Raamatussa.
Nyt kun puhutaan sanoituksista, niin harmittaa tosi paljon, että Cyan Kicksin sanoitukset on niin huonot. Koko kisan huonoimmat, täynnä kliseitä. Kappale on muuten hyvä ja jää mieleen, mutta lyriikoista ei pääse yli - aivan kuin joku, joka ei osaa englantia kuin ihan basic-tasolla olisi kirjoittanut ne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen muuten huomannut myös muiden maiden biisejä kuunnellessa, että Oliveran merkityksellisen sanoituksen jälkeen moni kappale on alkanut kuulostaa paljon heikommalta pinnallisen sanoituksen vuoksi, vaikka musiikki olisikin ihan hyvä.
Teini-ikäinen, itsensä ateistiksi määrittelevä tyttäreni piti sanoitusta masentavana.
Valistaisitko tytärtäsi siitä, että hän saa kiittää kristinuskoa siitä, että on ateisti.
Jälleen kerran voi ihmetellä alapeukuttajien yleissivistyksen puutetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt, kun oon käynyt läpi kaikkia UMK-ehdokkaita niin on pakko mainita yksi seikka Jezebelistä: se kuulostaa liian tarkkaan hiotulta. Biisi on ihan tarttuva ja taattua The Rasmusta, mutta en tykkää jousista enkä tiikerinkarjaisusta yhtään. Koko video huutaa jotenkin päälleliimattua... jotain? En osaa kunnolla selittää, mutta video on ikään kuin liian täydellinen ja biisistä on hiottu kaikki rosoisuus pois. Olisin toivonut heiltä enemmän.
Just näin. Se on liian tekemällä tehty, liian sliipatuksi hiottu. Ja lyriikat on yksinkertaisesti huonot ja viimeistään tekevät kappaleesta vanhanaikaisen ja tunkkaisen. Kuuma jäbä sen sijaan on raikas tuulahdus modernista maailmasta ja vertailu siihen korostaa entisestään sitä, että The Rasmus edustaa mennyttä maailmaa. Kuumassa jäbässä muuten lyriikat toimivat erittäin hyvin. Voisi Rasmus ottaa oppia.
Tuli mieleen, että Isaac Senen kappaleen sanoituksessa on samaa tässä hetkessä elämistä kuin Youngheartedin kappaleessa Tässä ja nyt. Ei valitusta eikä haikailua vaan nimenomaan hetkessä elämistä ja tunnetta.
Itse en edes tiennyt koko Youngheartedin olemassaolosta ennen kuin alettiin puhua Elämäni biisi-ohjelmasta jne.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä tulkintaa siitä, että Jezebel olisi vahva, itsenäinen nainen, joka leikittelee dominoinnilla. Ehkä Laurin tai Desmondin oli tarkoitus sellaisesta kirjoittaa, mutta ei kyllä onnistunut. Jezebelin toiminta kuvataan uhkaavana, ja jos seksin jälkeen herää sidottuna ja ruhjeilla ja toinen on jo lähtenyt päästämättä sua pois, se kuulostaa musta enemmän viittä vaille seksuaaliväkivallalta kuin joltain bdsm-seksiltä.
Ehkä siksi se kappale ei kuulosta musta tunkkaiselta: te näätte vanhentuneen naiskuvan, mä nään kuvauksen pahansuovan naisen uhrista joka suhtautuu pahoinpitelijäänsä toisaalta peläten, toisaalta ihaillen ja romantisoiden.
Tekijät ovat kuitenkin itse kertoneet että kappale kertoo vahvoista naisista eikä Tukholman syndroomasta. Ilmeisesti Laurin ja Desmondin näkemyksen mukaan vahvat naiset pahoinpitelevät miehiä. Korkokengissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiinnolla odotan nuorien mielipiteitä. Norjan viime vuoden edustaja sai valtavan äänivyöryn juuri nuorilta, kun vanhempi yleisö arvosti enemmän Keinoon musiikkia.
Luulen, että Isaac ja Olivera on sellaisia, joita tulevat äänestämään enemmän nuoret. Mitä sanotte, mikä iskee nuoriin?
Hyvin suppean empiirisen kokeen perusteella näin: katsoin 13-vuotiaan tyttäreni kanssa UMK-kappaleet läpi ja pisteytimme ne kumpikin. Muuten eivät tyttären mielestä olleet kummoisia ja etenkin Tommi Läntistä inhosi (oli traumoja jo ennestään Blinding lightsin versioimisesta Tähdet tähdet -ohjelmassa), mutta Oliveran äänestä piti, vaikka biisi oli hänestä tylsä. Ylivoimaisesti paras näistä oli hänen mielestään Isaac Sene.
Kahden alakoululaisen (12 ja 10) otannalla kärjessä Rasmus, Bess ja Cyan Kicks. Kaikki muut kuulemma tylsiä, erityisesti Olivera, Tommi Läntinen ja Younghearted. Isaac ei napannut myöskään yhtään, vaikka ei niin tylsä ollutkaan. Ovat kovia euroviisufaneja! Aika pitkälti samaa mieltä olen itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt, kun oon käynyt läpi kaikkia UMK-ehdokkaita niin on pakko mainita yksi seikka Jezebelistä: se kuulostaa liian tarkkaan hiotulta. Biisi on ihan tarttuva ja taattua The Rasmusta, mutta en tykkää jousista enkä tiikerinkarjaisusta yhtään. Koko video huutaa jotenkin päälleliimattua... jotain? En osaa kunnolla selittää, mutta video on ikään kuin liian täydellinen ja biisistä on hiottu kaikki rosoisuus pois. Olisin toivonut heiltä enemmän.
Just näin. Se on liian tekemällä tehty, liian sliipatuksi hiottu. Ja lyriikat on yksinkertaisesti huonot ja viimeistään tekevät kappaleesta vanhanaikaisen ja tunkkaisen. Kuuma jäbä sen sijaan on raikas tuulahdus modernista maailmasta ja vertailu siihen korostaa entisestään sitä, että The Rasmus edustaa mennyttä maailmaa. Kuumassa jäbässä muuten lyriikat toimivat erittäin hyvin. Voisi Rasmus ottaa oppia.
Mikä niissä Rasmuksen lyriikoissa on mennyttä maailmaa? Onko lyriikoissa pakko mainita esim. sateenkaarivähemmistöt tai ilmastonmuutos, että se ei olisi vanhanaikainen ja tunkkainen? Ei kai rock-musiikissakin tarvitse olla "woke"?!
No varmaan se naiskuva, jossa nainen nähdään vain hurjana seksipetona. Aika tunkkaista on.
Eli jos nainen on seksipeto, se on tunkkaista, mutta jos mies on seksipeto (kuten biisissä Kuuma jäbä), se on raikasta ja modernia. Ok, hyvä tietää.
Ei kun kuumassa jäbässä mies hämmentyy omista tunteistaan/halustaan toista miestä kohtaan
Ei se nyt mitään hämmenny.. kaataa eri naisia joka ilta ja sitten ”ottaa jotain,jota joku tarjoaa,ottaa sen kaiken" ja tämä mies tunkee seuraan.. ja sitten on jotain miesten välistä..
Entäs jos nainen laulaisi,että meni baaarin ja joku tarjosi jotain ja sitten tapahtuu vastaavaa... ?? Ööh, tosi tuoretta ja freshiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olivera on aiheuttanut suurimmat reaktiot, joten sillä on paras mahdollisuus pärjätä.
Millä lailla suurimmat reaktiot ja missä? Vaikuttaa siltä, että Rasmus on herättänyt eniten huomiota kuitenkin.
Rasmuksen osallistuminen, ei kappale, on herättänyt eniten huomiota. Kappale on kuitenkin se millä kilpaillaan, joten siinä on suuri ero.
Nii-i. Rasmus on myöhässä. UMK on tällä vuosikymmenellä ollut niin korkeatasoinen, että eivät enää erotu sieltä joukosta oikealla tavalla. Studiossa ja videolla muut ovat yhtä hyviä, eikä kukaan ole aloitteleva artisti, joten livekin mennee kohtuullisesti kaikilta. Tyylinkin puolesta heillä on kilpailijoita.
Mutta kenelläkään muulla kuin Rasmuksella ei ole ollut isoja hittejä Euroopassa ja kokemusta esiintymisestä miljoonille. Euroviisuihin ei pitäisi lähettää ketään opintomatkalle.
Kyllähän siellä valtaosa on silti nobodyja tai kansallisen tason staroja. Olen samaa mieltä siitä, että sen ei pidä olla opintomatka, kuten UMK:n alkuaikoina yritettiin. Ei sen myöskään pidä olla vanhojen partojen kokoontumisajot, uuttakin vertaa pitää tulla.
UMK on onnistunut tässä täydellisesti. Se on nostanut Suomessa tuntemattomaksi jääneitä jo kokeneita artisteja kaikkien huulille täällä.
Josko ensi vuonna saataisiin vaikka Erika Sirola. Häntä harva tietää/muistaa nimeltä tai tunnistaa naamalta, vaikka on puoliksi suomalainen ja fiitannut satoja miljoonia soittokertoja saaneessa kappaleessa (Speechless).
Pääosa artisteista osallistuu edelleen UMK:hon pönkittääkseen (usein mitätöntä) uraansa kotimaassa.
Sitä kutsutaan myös sinnikkyydeksi, yritteliäisyydeksi ja pyrkimykseksi mennä uralla eteenpäin. Mitä sitten pitäisi tehdä? Lamaantua ja tyytyä siihen, ettei ole ainakaan vielä saanut huomiota. Minusta UMK on nimenomaan hyvä areena saada näkyvyyttä ja sitä kautta nostetta uralle. Ja arvostan sitä, että ihmiset eivät lannistu, vaan pyrkivät eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekijät ovat kuitenkin itse kertoneet että kappale kertoo vahvoista naisista eikä Tukholman syndroomasta. Ilmeisesti Laurin ja Desmondin näkemyksen mukaan vahvat naiset pahoinpitelevät miehiä. Korkokengissä.
Pitäisköhän Laurista ja Desmondista vähän huolestua jos he ajattelevat tämän olevan normaalia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan vaikka Måneskinillä paljon kiinnostavampi kappale alistumisesta ja alistamisesta + video, joka leikittelee modernilla otteella klassikkomusavideoiden estetiikalla. Ja sanatkin leikittelee kuluneilla rock-ilmaisuilla:
Tässäpä kunnollista, eikä ollenkaan kliseistä naiskuvaa: I wanna be your slave! Juuri tällaista naista olen pitkään etsinyt.
TaisIt tehdä hieman vääriä johtopäätöksiä biisin nimen ja tuon videon pysäytyskuvan perusteella itse kappaletta tuntematta tai videota katsomatta.
Myönnettäköön, että "I wanna be your slave" ja videon pysäytyskuva tekivät niin suuren vaikutuksen, että piti siirtyä harrastamaan käsitöitä, enkä sitten enää jaksanut syventyä epäilemättä korkeatasoiseen säveltaideteokseen.
Miksi sitten kommentoit, jos et edes katsonut mistä on kyse?
Piti kommentoida, että muutkin huomaisivat, kuinka raikasta (ja syvästi kannatettavaa) naiskuvaa kappaleen nimi "I wanna be your slave" edustaa.
Edelleen, mistä ihmeestä sinä sen naiskuvan tähän repäisit? Ai siitä, että videon pysäytyskuvassa sattui olemaan nainen? Etpä muuten taida tuosta kyseisestä naisesta paljoakaan tietää...
Biisin nimessä nainen esittää haluavansa palvella miestä orjana. En ota kantaa siihen, mistä kappale kertoo, vain sen nimeen. Mutta onhan Hassisen Koneenkin Rappiolla mukamas ymmärretty väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raamatun Jezebel oli aika tuhoava hahmo, joten lienee melko itsestäänselvää, että hänestä kertova biisi ei kuvaa mitään lempeää naista. Tuo "biisi on ylistyslaulu vahvoille naisille" oli vähän huono mainoslause, olisi voinut paremmankin keksiä. Ei se silti itse kappaletta huonommaksi tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisköhän Laurista ja Desmondista vähän huolestua jos he ajattelevat tämän olevan normaalia?
No varmaan sinä voit huolestua.
Vierailija kirjoitti:
Toki kuulijalla on aina oikeus tulkita kappaletta omalla tavallaan, mutta ei tästä minusta silti mitään modernia parisuhdeväkivallan kuvausta tule. Oikeastaan tekijöiden kannalta vain huono asia, että näinkin kappaleen sanoman voi ymmärtää, kun sitä eivät todellakaan tarkoittaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan vaikka Måneskinillä paljon kiinnostavampi kappale alistumisesta ja alistamisesta + video, joka leikittelee modernilla otteella klassikkomusavideoiden estetiikalla. Ja sanatkin leikittelee kuluneilla rock-ilmaisuilla:
Tässäpä kunnollista, eikä ollenkaan kliseistä naiskuvaa: I wanna be your slave! Juuri tällaista naista olen pitkään etsinyt.
TaisIt tehdä hieman vääriä johtopäätöksiä biisin nimen ja tuon videon pysäytyskuvan perusteella itse kappaletta tuntematta tai videota katsomatta.
Myönnettäköön, että "I wanna be your slave" ja videon pysäytyskuva tekivät niin suuren vaikutuksen, että piti siirtyä harrastamaan käsitöitä, enkä sitten enää jaksanut syventyä epäilemättä korkeatasoiseen säveltaideteokseen.
Piti kommentoida, että muutkin huomaisivat, kuinka raikasta (ja syvästi kannatettavaa) naiskuvaa kappaleen nimi "I wanna be your slave" edustaa.
Edelleen, mistä ihmeestä sinä sen naiskuvan tähän repäisit? Ai siitä, että videon pysäytyskuvassa sattui olemaan nainen? Etpä muuten taida tuosta kyseisestä naisesta paljoakaan tietää...
Biisin nimessä nainen esittää haluavansa palvella miestä orjana. En ota kantaa siihen, mistä kappale kertoo, vain sen nimeen. Mutta onhan Hassisen Koneenkin Rappiolla mukamas ymmärretty väärin.
Tuon laulaa mies ja noin lähtökohtaisesti miesnäkökulmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö jo viimein ymmärtäisi, että kyseessä ei ole nainen?
Vierailija kirjoitti:
Nyt UMK on vihdoin tyylillisesti ja tasollisesti mintissä!
Seuraavat haasteet ovat lavaylöspano ja livemiksaus. Saataisiinko nekin kuntoon, jo tänä vuonna?
Viime vuosihan oli siltäkin osin erittäin onnistunut, ainakin parhaan eli Blind Channelin osalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ah, tästä tuli mieleen eka kerta kun ymmärsin, mitä sanat "I wanna paint your face like you're my Mona Lisa" tarkoittavat 🍆💦😉
Joo ne on aika rohkeita välillä:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki kuulijalla on aina oikeus tulkita kappaletta omalla tavallaan, mutta ei tästä minusta silti mitään modernia parisuhdeväkivallan kuvausta tule. Oikeastaan tekijöiden kannalta vain huono asia, että näinkin kappaleen sanoman voi ymmärtää, kun sitä eivät todellakaan tarkoittaneet.
En mä kyllä koe, että siitä PARISUHDEväkivallasta tai Tukholma-syndroomasta kerrottaisiin. Kyse ilmeisesti kuitenkin on yhden yön jutusta, ei mistään pidemmästä. Seksuaaliväkivaltaa voi tapahtua monessa eri kontekstissa.
Tosin mä en myöskään ole ollenkaan yhtä varma, mitä nuo sanoittajat (tai ainakaan Lauri) on halunneet sanoa. Joo itsenäisen naisen ylistykseksi kuvataan, mutta samalla sanotaan, että haluttiin tuoda kaaosta aiheuttavan, pahansuovan hahmon tarina nykymaailmaan. Nuo on aika ristiriitaisia lausuntoja ja ihan samasta artikkelista.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun puhutaan sanoituksista, niin harmittaa tosi paljon, että Cyan Kicksin sanoitukset on niin huonot. Koko kisan huonoimmat, täynnä kliseitä. Kappale on muuten hyvä ja jää mieleen, mutta lyriikoista ei pääse yli - aivan kuin joku, joka ei osaa englantia kuin ihan basic-tasolla olisi kirjoittanut ne.
joo paitsi eurooviisuissa ihmisiä ei kyl kiinnosta lainkaan sanoitukset
Nyt UMK on vihdoin tyylillisesti ja tasollisesti mintissä!
Seuraavat haasteet ovat lavaylöspano ja livemiksaus. Saataisiinko nekin kuntoon, jo tänä vuonna?