Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täytän 31 vuotta ja olisi tarkoitus alkaa yrittää lasta, mutta haluaisin vielä tehdä pari reissua koronan jälkeen

Vierailija
23.05.2021 |

Tämä varmasti kuulostaa monen korvissa siltä, että miten ihmeessä kaksi noin erilaista asiaa voi painaa vaakakupissa. Minulla painaa. Koen myös, että on tärkeää olla näissä jutuissa rehellinen, koska lapsen hankkiminen on tosi iso asia.

Alun perin minun ja puolisoni oli tarkoitus alkaa yrittää jälkikasvun hankkimista tänä syksynä, kun täytän 31 vuotta elokuussa.

Minulla on ystäviä eri puolilla maailmaa ja myös yksi sellainen paikka, johon lähteminen on ollut lapsesta saakka yksi isoimpia haaveitani. Matkustaminen ja uusiin kulttuureihin tutustuminen on ollut minulle aina hyvin tärkeää. Nyt kuitenkin en ole joko taloudellisista tai perheensisäisistä sairaustapauksista johtuen päässyt käymään Suomen ulkopuolella moneen vuoteen. Kun tuli sopiva hetki, iski korona, ja kaikki meni jälleen puihin.

Nyt näyttäisi siltä, että pystyisin vihdoin toteuttamaan nämä kaksi tärkeää: toinen olisi siis sellainen, jossa tapaisimme , ja toinen olisi tämä elinikäinen unelmakohde. Tuntuu muutenkin siltä, että haluaisin päästä tämän ihmeellisen vuoden jälkeen päästä vähän tuulettamaan päätä ja elämään ns. normaalia elämää. Sen jälkeen asettuisin mielihyvin; olen pohjimmiltani vahvasti perhekeskeinen koti-ihminen.

Lapsen hankkiminen ei ole minun ja mieheni ehdoton ykköshaave, vaan enemmän sellainen mukava ajatus: lapsi olisi hieno juttu ja sopisi tähän elämänvaiheeseen. Haluamme yhden lapsen, emme enempää.

Mutta siinä vaiheessa kun nämä kaavailemani pari reissua olisivat plakkarissa, elettäisiin kesää 2022, ja silloin lähestyn 32 ikävuotta. Mietin, onko se jo liian myöhä raskauden yrittämiselle.

Mietin, kadunko jälkikäteen sitä, etten käyttänyt kaikkea liikenevää aikaa raskauden yrittämiseen. Tiedostan sen, että raskaaksi ei tulla vain heittämällä. Siihen voi mennä kuukausia, vuosia tai se ei välttämättä onnistu ollenkaan.

Samalla tiedän sen, että jos en nyt toteuta näitä reissuhaaveita, en välttämättä enää myöhemminkään pysty toteuttamaan niitä. En ole sellainen tyyppi, joka ottaa vauvan rintareppuun ja lähtee maailmalle; haluan olla äitinä lapsen kanssa tiiviisti kotona ja reissujen vuoro olisi sitten aivan selvästi myöhemmin.

Onko joku muu pohdiskellut samanlaisia asioita?

Kommentit (81)

Vierailija
1/81 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä 32 ole ikä eikä mikään.

Vierailija
2/81 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä sen, että olen tutkituttanut hormonitasot ja kaikki on ok, olen perusterve, kierto on päivälleen säännöllinen ja meillä on perheessä myös isoja lapsilukuja ja äidit tulleet perinteisesti hyvin helposti raskaaksi. Eipä senkään varaan tietenkään voi laskea ja aina voi tulla ylläreitä, mutta ehkä se jotain suuntaa antaa. 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/81 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis aiotko pysytellä pelkästään kotona mahdollisten lasten saamisen jälkeen loppuelämäsi ajan? Aikamoista.

Vierailija
4/81 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde sen miehen kanssa ja yrittäkää lisääntyä jo siellä matkalla. 

Vierailija
5/81 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tajua miksi lasten kanssa ei voisi matkustaa. Kyllä ne jo parin vuoden iässä mukana roikkuu, ja tottuneemmilla vanhemmilla vauvasta asti.

Vierailija
6/81 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en tajua miksi lasten kanssa ei voisi matkustaa. Kyllä ne jo parin vuoden iässä mukana roikkuu, ja tottuneemmilla vanhemmilla vauvasta asti.

Ehkä kaikki eivät vaan halua matkustaa lasten kanssa. Onhan se nyt huomattavasti helpompaa kun ei tarvitse mennä tarkkojen ruokailu- tai päikkäriaikojen mukaan.

Vierailija
7/81 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman rokotetta ei pääse ulkomaille.

Vierailija
8/81 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se nyt yhdestä vuodesta ole kiinni. Tee matkat ja sitten lapsi. Ei mitään ongelmaa.

Vierailija
9/81 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tätini sai kaksi lasta ollessaan 43 ja 45. Sinulla ei ole vielä mitään kiirettä.

Vierailija
10/81 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sit kannattaa mennä jos menojalka vipattaa. Ei taida olla vielä lapsen aika.

Ei ole toisaalta kiva ikäihmisenäkään vauvoja tehdä.

Vierailija
11/81 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ainakaan ota rokotetta jos meinaat raskautua! Mitään takeita ei ole tuon myrkkypiikin vaikutuksista raskautumiseen, sikiöön jne.

Ei ole todellista. Joku valopää kehottaa tietoisesti altistamaan äidin ja syntymättömän lapsen koronalle.

Vierailija
12/81 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan reissattu aina lastenkin kanssa. Ei ole koskaan ollut mitään ongelmia (ei parkua lentokoneessa, kiukkua kohteessa, käydään samat paikat läpi kuin ilmankin lapsia) lähtisin yrittämään, sillä ei se lapsi välttämättä tule vuodessakaan

Vierailija
13/81 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasan sama terveystilanne oli itsellänikin kun 27-vuotiaana aloin yrittää. Seitsemän vuotta kesti että onnistui. Suosittelen välttämään tämän asian aikataulutusyritystä. Joka vuosi 25 ikävuoden jälkeen hedelmällisyys laskee ja riskit kasvavat, vaikka kuinka olisi kierto kunnossa ym. mainitsemasi asiat.

Vierailija
14/81 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kaikki eivät vaan halua matkustaa lasten kanssa. Onhan se nyt huomattavasti helpompaa kun ei tarvitse mennä tarkkojen ruokailu- tai päikkäriaikojen mukaan.

Lapset kasvavat...

Vierailija
15/81 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka alapeukutatte; mua kiinnostaisi kuulla, millaisia aatoksia teillä tästä on, miksi tämä aihe tai pohdintani ärsyttää. Olisi kiinnostavampaa kuulla näkemyksiä aukikirjoitettuna. 

Ap

Vierailija
16/81 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli tuollaisia mietteitä. Purjehdin sitten 37v unelmieni maailmanympärimatkan, ja tehtiin lapsi kun olin 38v.

Nyt tulee varmasti alapeukkuja, koska AV:n kollektiivinen hedelmättömyys heti kun 30 mittarissa :)

Vierailija
17/81 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset kasvavat...

Huomasitko, että kommentissa oli ihan mainittu noiden lasten iät?

Vierailija
18/81 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jotka alapeukutatte; mua kiinnostaisi kuulla, millaisia aatoksia teillä tästä on, miksi tämä aihe tai pohdintani ärsyttää. Olisi kiinnostavampaa kuulla näkemyksiä aukikirjoitettuna. 

Ap

Se on se kun 30v on jo liian myöhäistä lisääntyä eikä vaan jaksa enää lasta hoitaa. Näin siis av:lla, ei reaalimaailmassa.

Vierailija
19/81 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tee ne matkat ja sit vasta muksut, oot nuori vielä. Lasten kanssa se on sit sitä muumimaata ja lintsiä. Joo jotkut raahaa niitä vauvoja kyllä ympäri maailmaa, mut eihän siinä mitään kivaa oo kellekkään.

Vierailija
20/81 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis aiotko pysytellä pelkästään kotona mahdollisten lasten saamisen jälkeen loppuelämäsi ajan? Aikamoista.

En loppuelämääni, vaan ensimmäiset vuodet, vähintään vauva- ja taaperoajan. 

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi