Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täytän 31 vuotta ja olisi tarkoitus alkaa yrittää lasta, mutta haluaisin vielä tehdä pari reissua koronan jälkeen

Vierailija
23.05.2021 |

Tämä varmasti kuulostaa monen korvissa siltä, että miten ihmeessä kaksi noin erilaista asiaa voi painaa vaakakupissa. Minulla painaa. Koen myös, että on tärkeää olla näissä jutuissa rehellinen, koska lapsen hankkiminen on tosi iso asia.

Alun perin minun ja puolisoni oli tarkoitus alkaa yrittää jälkikasvun hankkimista tänä syksynä, kun täytän 31 vuotta elokuussa.

Minulla on ystäviä eri puolilla maailmaa ja myös yksi sellainen paikka, johon lähteminen on ollut lapsesta saakka yksi isoimpia haaveitani. Matkustaminen ja uusiin kulttuureihin tutustuminen on ollut minulle aina hyvin tärkeää. Nyt kuitenkin en ole joko taloudellisista tai perheensisäisistä sairaustapauksista johtuen päässyt käymään Suomen ulkopuolella moneen vuoteen. Kun tuli sopiva hetki, iski korona, ja kaikki meni jälleen puihin.

Nyt näyttäisi siltä, että pystyisin vihdoin toteuttamaan nämä kaksi tärkeää: toinen olisi siis sellainen, jossa tapaisimme , ja toinen olisi tämä elinikäinen unelmakohde. Tuntuu muutenkin siltä, että haluaisin päästä tämän ihmeellisen vuoden jälkeen päästä vähän tuulettamaan päätä ja elämään ns. normaalia elämää. Sen jälkeen asettuisin mielihyvin; olen pohjimmiltani vahvasti perhekeskeinen koti-ihminen.

Lapsen hankkiminen ei ole minun ja mieheni ehdoton ykköshaave, vaan enemmän sellainen mukava ajatus: lapsi olisi hieno juttu ja sopisi tähän elämänvaiheeseen. Haluamme yhden lapsen, emme enempää.

Mutta siinä vaiheessa kun nämä kaavailemani pari reissua olisivat plakkarissa, elettäisiin kesää 2022, ja silloin lähestyn 32 ikävuotta. Mietin, onko se jo liian myöhä raskauden yrittämiselle.

Mietin, kadunko jälkikäteen sitä, etten käyttänyt kaikkea liikenevää aikaa raskauden yrittämiseen. Tiedostan sen, että raskaaksi ei tulla vain heittämällä. Siihen voi mennä kuukausia, vuosia tai se ei välttämättä onnistu ollenkaan.

Samalla tiedän sen, että jos en nyt toteuta näitä reissuhaaveita, en välttämättä enää myöhemminkään pysty toteuttamaan niitä. En ole sellainen tyyppi, joka ottaa vauvan rintareppuun ja lähtee maailmalle; haluan olla äitinä lapsen kanssa tiiviisti kotona ja reissujen vuoro olisi sitten aivan selvästi myöhemmin.

Onko joku muu pohdiskellut samanlaisia asioita?

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ehdottomasti kannattaa matkustella jos mieli tekee ennen perheen perustamista! Lapsen kanssa kaikki on hankalampaa ja saattaa olla, että reissaaminen jäisi kokonaan ja sitten harmittaisi. Lastentekoon sulla on hyvin aikaa, elä ja nauti ensin.

Vierailija
22/81 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee ne pari reissua ja sitten alatte yrittämään lasta. Me reissataan maailmalla lasten kanssa mutta onhan se erilaista ilman lapsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en tajua miksi lasten kanssa ei voisi matkustaa. Kyllä ne jo parin vuoden iässä mukana roikkuu, ja tottuneemmilla vanhemmilla vauvasta asti.

Lasten ehdoilla matkustaminen on aika kaukana sellaisesta matkustamisesta josta suurin osa lapsivapaista ihmisistä nauttivat. Pelkkää bamseklubia ja hotellin uima-allasta. Tai helvetillistä stressiä. Itse jos lapsia tekisin niin juuri noin kuin ap ajattelee, ensin ihanat reissut ja sitten voi jäädä elämään tylsää kotielämää ainakin kymmeneksi vuodeksi. Ehkä joskus kerran voi käydä Kanarialla lastenaltaalla istumassa talvilomalla ja maksaa itsensä siitä kipeäksi.

Saatan siis itsekin vielä yrittää lasten hankkimista, vielä on ehkä pari hyvää vuotta jäljellä siihen, mutta kyllä mä ainakin ajattelisin asian niin että oma elämä todennäköisesti loppuu siihen piiiiitkäksi aikaa. Eli sitä ennen pitää ehtiä tehdä kaikki kivat asiat mitä haluaa kokea. Harmi kyllä tämä korona. Jos olisin tiennyt, olisin tehnyt lapsen jo tänä aikana kun on ollut muutenkin yhtä kotoilua vaanyli vuoden.

Vierailija
24/81 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko, että mies ajattelisi noin? Ei. Hän jättäisi lapsen äidille ja lähtisi reissuun. Tee säkin niin! En tarkoita sylivauvaa, mutta taaperon voi jo jättää isänkin hoitoon.

Vierailija
25/81 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ensin odotat, että korona menee kaikkinensa ohi. Sitten lähdet tekemään matkasi. Sitten, kun kotiudut, alatte tehdä lasta. Ja aikaa kyllä vielä on, vaikka olisitkin yli 31 vuotias. Tätähän olet näin suunnitellut. Eikö niin? Tässä sitten koko Suomen voimin saatetaan sinut äidiksi.

Vierailija
26/81 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iän puolesta sulla on vielä aikaa vitkutella muutamakin vuosi, mutta muista, että ei ne matkakohteet sieltä paikaltaan minnekään häviä, mutta hedelmälliset vuotesi on rajalliset.

Jos arveluttaa liikaa, niin matkusta sitten, kun lapsi on teini

Vierailija
27/81 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun tätini sai kaksi lasta ollessaan 43 ja 45. Sinulla ei ole vielä mitään kiirettä.

💝😂

Päättelyketju...

Kun on täti, saa lapsen?

Kun on sinun tätisi, niin saa lapsen?

🕺🏻

Vierailija
28/81 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo on ainakin fiksu ajatus ettei lähde vauvan tai taaperon kanssa ulkomaille. Nykyään on ties mitä tauteja ja kidnappaajia eikä sitä väsyneenä jaksa edes nauttia mistään nähtävyyksistä. Kouluikäisen kanssa voi sitten jo matkustaa.

Vierailija
29/81 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei voitteko rokoteskeptikot lähteä tästä ketjusta muualle vouhottamaan? 

ap

Vierailija
30/81 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun tätini sai kaksi lasta ollessaan 43 ja 45. Sinulla ei ole vielä mitään kiirettä.

💝😂

Päättelyketju...

Kun on täti, saa lapsen?

Kun on sinun tätisi, niin saa lapsen?

🕺🏻

Meinaatko ettei lapseton voi olla täti 🤦‍♀️

Sivusta

Vierailija
31/81 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en tajua miksi lasten kanssa ei voisi matkustaa. Kyllä ne jo parin vuoden iässä mukana roikkuu, ja tottuneemmilla vanhemmilla vauvasta asti.

Me aloitettiin vauvan yritys, kun olin 29-vuotias, lapsi syntyi lopulta noin parin vuoden hoitojen jälkeen ollessani 38-vuotias.

Mutta matkustelusta, ollaan miehen kanssa paljon matkusteltu ulkomailla ennen lasta ja myös lapsen kanssa. Ensimmäisen kerran oltiin reissussa, kun vauva oli 8 kk, seuraavan kerran 1-vuotiaana.

Vierailija
32/81 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä lapsia niin vain tehdä. Meita on kolme sisarusta. Vain minä olen saanut lapsia. Eikä suvussa muuten lapsettomuutta...

Vierailija
33/81 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin teini-ikäisten lasten äitinä sanoisin, että tee nyt lapsi ja ole kotona pari vuotta nauttimassa vauva-arjesta ja matkusta sen jälkeen.

Pikkulapsiaika menee niin nopeasti, että lapsi on jo muuttamassa pois kotoa ennen kuin huomaatkaan, ja sitten on sinulla on koko loppuelämä aikaa(tai ainakin siihen asti kunnes tulee lapsenlapsia) elää omaa elämää ja kiertää maailmaa.

Eikä tarvitse siis odottaa lapsen itsenäistymistä, vaan matkustelu on jo paljon helpompaa sitten kun lapsi on koulu-ikäinenkin ja jopa mukavaa matkaseuraa.

Vierailija
34/81 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain lapsen 40+ ikäisenä ja käytiin vauvavuonna Lontoossa, New Yorkissa ja Välimeren lomalla Kroatiassa. Tuntuu ihmeelliselle, että joku oikein miettii voiko elämäänsä elää siten kuten itselle tuntuu hyvälle.

Vierailija
35/81 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä lapsia niin vain tehdä. Meita on kolme sisarusta. Vain minä olen saanut lapsia. Eikä suvussa muuten lapsettomuutta...

Se nykyisten äidiksi haluavien omien äitien raskauden aikainen tupakointi näkyy nykyisten naisten lapsettomuutena.

Vierailija
36/81 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan hyvältä suunnitelmalta, ei se hedelmällisyys todennäköisesti romahda noin nopeasti. Jos et pääse sun unelmareissuille niin se voi harmittaa.

Mäkin täytän syyskuussa 31 ja suunnittelen hankkivani lapsen vasta kun on vakkarityöpaikka. Ehdin täyttää ainakin 32 mutta otan tietoisen riskin et munasarjat rappeutuu päivä päivältä. 😅

Vierailija
37/81 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, pienen vauvan kanssa reissaaminen on helppoa, 1-2-vuotiaan kanssa vaatii vain vähän enemmän organisointia ja siitä eteenpäin taas helppoa. Ap voi kyllä odottaakin, ei siinä mitään, mutta en näe kyllä todellakaan nyt yhteyttä näiden asioiden välillä vaikka miten yrittäisin.

Vierailija
38/81 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joidenkin arvioiden mukaan korona on tullut jäädäkseen, samoin kuin influenssavirus - ota tämä ap huomioon suunnitelmissasi.

Vierailija
39/81 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat vain yhden lapsen, ei sulla ole vielä mitään kiirettä. Nauti reissuista nyt ja sitten muut hommat.

Vierailija
40/81 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja ajatuksia minulla kuin aloittajalla. Mittariin tullut jo 30 vuotta ja matkustushaaveet lykkääntyivät koronan takia. Haaveilen kaukokohteista ja olen jo varautunut että tuskin tänäkään vuonna pääsee kun tuo koronatilanne on edelleen mitä on :( Toivottavasti ensi vuonna sitten reissaamaan. Mulla on hyvä luotto siihen että tulen raskaaksi myöhemminkin ja jos en tule niin ehkä en olisi tullut parikymppisenäkään. Mediassa vain pelotellaan hedelmällisyyden laskulla liikaa. Suurin osa tulee ihan hyvin raskaaksi kun ei ihan nelikymppiseksi mielellään odota.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi