Mies ei halua käyttää rahaa mihinkään, oikeasti ärsyttää!
Mies ei halua harrastaa tai tehdä mitään (maksullista). Me ei käydä ravintoloissa, konserteissa (koronaa ennen siis jo), ei matkoilla. Ja kyse ei ole siitä, että olisin loinen loinen, voisin itse oman osuuteni matkasta maksaa. Mua vähän ihmetyttää sekin, että asun miehen omistamassa kämpässä ja maksan hänelle 500€/kk vuokraa siitä. Okei, jos asuisin itsekseni täällä Helsingissä, niin saisin maksaa lähes tuplat tuohon nähden. Mutta kuka oikeasti kumppaniltaan vaatii vuokraa? Varsinkin kun asunto on lähes velaton. Kun kysyn mieheltä, että mihin sinä rahaa sitten haluat käyttää, niin selitys on aina: sijoitukset ja pahan päivän varalle. Ymmärrän osittain, mutta kun elämä menee ihan ohi. Ei tämä ole mitään elämää, että töissä käydään ja muuten istutaan kotona kaikki lomat ja viikonloput! Pitääkö tässä eroa harkita?
Kommentit (430)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai pitää maksaa vuokraa. Miksi pitäisi lokkeilla toisen asunnossa?
Vuokra kumppanilta on hieman eri asia kuin maksaa puolet asumiskuluista. Eli sähkö- ja vesilasku sekä vastike. Vuokraa pyydetään kämppikseltä tai alivuokralaiselta.
On se aikamoista lokkeilua jos maksaa pelkästään puolet sähkö- ja vesilaskusta sekä vastikeesta. Sehän on käytännössä lähes ilmaiseksi asumista.
Niin, koska kumppani OMISTAA asunnon. Toki jos olisi reilua jos mies olisi vuokralla, että nainen maksaa puolet. Mies laittaa vuokrasta tulevat rahat pelkästään omiin sijoituksiin eikä esim. yhteiseen hyvään kuten matkoihin, sehän tässä nyt mättää aika lailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai pitää maksaa vuokraa. Miksi pitäisi lokkeilla toisen asunnossa?
Vuokra kumppanilta on hieman eri asia kuin maksaa puolet asumiskuluista. Eli sähkö- ja vesilasku sekä vastike. Vuokraa pyydetään kämppikseltä tai alivuokralaiselta.
On se aikamoista lokkeilua jos maksaa pelkästään puolet sähkö- ja vesilaskusta sekä vastikeesta. Sehän on käytännössä lähes ilmaiseksi asumista.
Niin, koska kumppani OMISTAA asunnon. Toki jos olisi reilua jos mies olisi vuokralla, että nainen maksaa puolet. Mies laittaa vuokrasta tulevat rahat pelkästään omiin sijoituksiin eikä esim. yhteiseen hyvään kuten matkoihin, sehän tässä nyt mättää aika lailla.
Juuri näin. Mies siis hyötyy naisesta.
Mies ei voi pyytää vuokraa sinulta jos olette parisuhteessa ja hän omistaa asunnon. Lain mukaan sinun kuuluisi maksaa puolet kuluvista kustannuksista, mutta ei yhtään ylimääräistä koska se laskettaisiin avopuolison omaisuuden kerryttämiseksi.
https://omaaikalehti.fi/10-faktaa-tunne-oikeutesi-avoliitossa/
Tuntuu toki hölmöltä asua "puoliilmaiseksi" toisen omistusasunnossa, mutta näin se laki menee. Itseäkin vähän ärsytti kun poikaystävä muutti minun omistamaani omistusasuntooni josta maksoin kovia lainamaksuja, joihin hän ei voinut osallistua mitenkään, mutta toki sen hyväksyin koska halusin säilyttää asunnon omissa nimissäni.
Iso sika kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et todellakaan maksa miehelle vuokraa! Lopeta heti. Puolet vastikkeesta, vesi-, sähkö -ja vakuutusmaksusta, muuta ei tarvitse maksaa.
Eipä tietenkään tarvii maksaa! Ota ihan suosiolla oma kämppä, huomaat että ei sekään ihan ilmaista ole....
mielummin maksaa vaikka kolminkertaisesti jollekkin suuryritykselle, kuin mitään miehelle. Pääasia että mies ei hyödy mitään, vaikka itse kärsisikin.
Mitä te teette yhdessä, kökötätte kotona vaan?
Siinähän se elämä meni.
Ai elämää on se että tili on nollilla.
Jos kaikki asumiskustannukset tulevat tuohon 500 euroon, niin mulle sopisi paremmin kuin hyvin.
Eipä olisi huolen päivää enää mistään asumisjutuista.
Jätä se leijona ja hanki tasoistasi seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Iso sika kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et todellakaan maksa miehelle vuokraa! Lopeta heti. Puolet vastikkeesta, vesi-, sähkö -ja vakuutusmaksusta, muuta ei tarvitse maksaa.
Eipä tietenkään tarvii maksaa! Ota ihan suosiolla oma kämppä, huomaat että ei sekään ihan ilmaista ole....
mielummin maksaa vaikka kolminkertaisesti jollekkin suuryritykselle, kuin mitään miehelle. Pääasia että mies ei hyödy mitään, vaikka itse kärsisikin.
Miten nainen voi kärsiä ilman miestä? Jää enemmän aikaa sekä rahaa kun asuu yksinään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksat 500 €/kk.Miehen pitää ilmoittaa se tuloksi ja maksaa siitä vero.
Tuskin siitä verotettavaa tuloa syntyy. Tuo on niin edullinen vuokra, ettei varmasti vastaa läheskään todellista vastaavan asunnon vuokraa. Veroja maksetaan vain voitosta. Tuosta kun vähentää kaikki asunnon kulut niin ei jää verotettavaa voittoa.
No, olen se yrittäjä, jonka yritys maksaa vuokraa 300 e/kk ja kylläpä vaan syntyy verotettavaa tuloa.
Jos ap maksaa vuokraa 500 e/kk niin vastaavasti mies saa tehdä vähennyksen puolikkaasta vastikkeesta tms. vastaavasta kulusta ja erotus on sitten pääomatulona verotettavaa. Esim. 500 - (350/2)= 325 -> vero vähintään 97,50 e/kk tai enemmän, jos on suurten sijoitusten vuoksi korkeampi pääomatulovero.
Ei tarvitse maksaa veroa noin vähäisestä summasta.
"Verovapaan eli alle 5 000 euron arvoisen lahjoituksen voi tehdä samalle henkilölle 3 vuoden välein."
Jos kyse on lahjasta tai elinkustannusten jakamisesta, ei pidä puhua VUOKRASTA!
Millä nimellä sinä haluaisit sitä kutsuttavan? Eihän se nyt ole reilua jos toinen antaa omistamansa asunnon toisen käyttöön täysin ilman mitään korvausta. Silloin mies on panostanut yhteiseen asumiseen asunnon hinnan verran rahaa, nainen ei mitään. On ihan kohtuullista, että molemmat osallistuu yhteiseen elämään.
Aika hassua, mun (nykyään jo avio)mies on aina asunut mun omistamassa asunnossa. Maksanut mitä on yrittäjänä pystynyt, joskus enemmän joskus vähemmän, muista menoista siis.
Mulle ei olio tullut mieleenkään vaatia jotain 1/2 alueen vuokratasosta kulukorvausta siitä että viettää elämäänsä mun kämpässä (jota minä ajattelen meidän yhteisenä kotina) - tokikaan en maksa lainaa pois eli minullekin elo on suht edullista.
Mutta siis, että ihan vakaassa parisuhteessa tai jopa perheenä asuvat jotenkin veloittavat siltä vähemmän asunnosta omistavasta jonkun laskennallisen vuokraosuuden - jotenkin niin omituinen ajatus minulle.
Ehkä sellaisessa suhteessa ei sitten kaikki muutenkaan ole ihan tasapainossa? Siis että toinen antaa enemmän kuin mitä kokee saavansa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso sika kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten nainen voi kärsiä ilman miestä? Jää enemmän aikaa sekä rahaa kun asuu yksinään.
"Mua vähän ihmetyttää sekin, että asun miehen omistamassa kämpässä ja maksan hänelle 500€/kk vuokraa siitä. Okei, jos asuisin itsekseni täällä Helsingissä, niin saisin maksaa lähes tuplat tuohon nähden."
Vierailija kirjoitti:
Tottakai pitää osallistua asumiskuluihin mutta 500 eurolla ap maksaa kyllä jo suurimman osan jos ei kaikki kulut asunnosta ja ukko asuu ilmaiseksi.. tottakai jokaisen palstan ”miehen” unelmatilanne mutta ap:ta vedätetään tässä järjestelyssä ihan 100/0 ja siitä on kyllä ihan ok kertoa hänelle.
Kyllä, juoksevien kulujen lisäksi AP on käytännössä maksanut miehen asuntolainaa ja kerryttänyt hänelle omaisuutta.
Olisi ok maksaa puolet vedestä, sähköstä ja vastikkeesta. Jos maksaa osaa lainanlyhennyksestä, pitäisi se osuus kirjata toisen omistukseksi.
Sehän olisi hienoa jos puoliso hankkisi omakotitalon, kesämökin, purjeveneen ja kaikki muut pelit ja rensselit. Itse voisin käyttää rahani matkusteluun ja shoppailuun. Maksaisin sitten jotain osuuksia sähkölaskuista ja vakuutuslaskuista.
Eikö se ole ihan reilu diili?
Vierailija kirjoitti:
Mitä te teette yhdessä, kökötätte kotona vaan?
Siinähän se elämä meni.
Miten tommonen pari on alunperinkään päätynyt yhteen? Toiset viihtyy kotosalla toisten viilettäessä maailmalla.
Ennen koronaa minä kävin miehen kanssa pari kertaa kuukaudessa ulkona syömässä. Kumpikin tykättiin paljon. Sen lisäksi ollaan välillä käyty elokuvissa ja yövytty kotimaassa hotelleissa. Ulkomailla olen matkustellut lasten kanssa, kun miestä ei kaupunkilomat kiinnosta. Konserteissa ja teatterissa olen käynyt kaverin kanssa, niistä saa sielu ravintoa pitkäksi aikaa, toki moneen ollaan yhdistetty ravintolassa ruokailu. Vaikka minun tulot ovat pienet, olen silti saanut säästettyäkin. Enemmän olisi saanut säästöön, jos olisin istunut kotona, mutta aivan varmasti minulla on nyt ollut hauskempaa. Hyviä muistoja ei saa rahalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso sika kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mua vähän ihmetyttää sekin, että asun miehen omistamassa kämpässä ja maksan hänelle 500€/kk vuokraa siitä. Okei, jos asuisin itsekseni täällä Helsingissä, niin saisin maksaa lähes tuplat tuohon nähden."
Sitten ei muuta Hesaan. 500e/kk pärjää Lahdessa, ehkä vielä Keravalla ja Järvenpäässä.
Vierailija kirjoitti:
Sehän olisi hienoa jos puoliso hankkisi omakotitalon, kesämökin, purjeveneen ja kaikki muut pelit ja rensselit. Itse voisin käyttää rahani matkusteluun ja shoppailuun. Maksaisin sitten jotain osuuksia sähkölaskuista ja vakuutuslaskuista.
Eikö se ole ihan reilu diili?
Suurin osa noista säästäväisistä (piheistä) miehistä säästää omaan sijoitussalkkuunsa, josta ei ole mitään iloa muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai pitää osallistua asumiskuluihin mutta 500 eurolla ap maksaa kyllä jo suurimman osan jos ei kaikki kulut asunnosta ja ukko asuu ilmaiseksi.. tottakai jokaisen palstan ”miehen” unelmatilanne mutta ap:ta vedätetään tässä järjestelyssä ihan 100/0 ja siitä on kyllä ihan ok kertoa hänelle.
Kyllä, juoksevien kulujen lisäksi AP on käytännössä maksanut miehen asuntolainaa ja kerryttänyt hänelle omaisuutta.
Olisi ok maksaa puolet vedestä, sähköstä ja vastikkeesta. Jos maksaa osaa lainanlyhennyksestä, pitäisi se osuus kirjata toisen omistukseksi.
Otetaan kaksi henkilöä A ja B. Molemmilla on lähtötilanteessa 200 000 € rahaa.
A ostaa asunnon jossa molemmat asuu. Muut asumisen kulut maksetaan puoliksi.
B ostaa pörssiosakkeita ja saa niistä 10 000 € vuodessa tuottoa.
Onko reilua, että A antaa omistamansa asunnon puolisonsa käyttöön?
Pitäisikö B:n jakaa saamansa pörssiosakkeiden tuotot puoliksi A:n kanssa?
Mulla oli tollanen mies, jota kyllä kiinnosti hänen omat jutut, mutta yhteiset asiat oli yhtä tervanjuontia. Olisin halunnut vaan istua kahvilassa ilman puhelinta ja tehdä asioita ilman aikataulua ja hampaiden kiristelyä, ei ollut paljon vaaditti. Tuntui, että meillä oli aina tylsää. Rahaa kyllä käytti juttuihin, kun sitä riitti.
Nyt mulla on mies, joka on kuin lapsi kiinnostunut kaikesta ja valmiina kaikkeen uuteen. Puuhailee aina kailenlaista ja laittelee kotona mulle kukkaistutuksia. Meillä on aina kivaa ja hauskaa yhdessä.
Sanoisin, että kannattaa hankkia puoliso, jonka kanssa kiinnostukset ja luonteet sopii yhteen.