Miten sinä suhtaudut työpaikallasi siivoojaan?
Tervehditkö vai oletko kuin häntä ei olisikaan?
Teetkö herkästi valituksia?
Aiheutatko tahallasi ylimääräistä sotkua ja pidät työpöytäsi täynnä tavaraa jotta se olisi mahd. vaikea pyyhkiä?
Vai kenties yritätkö olla mahd. siisti helpottaaksesi hänen työtään?
Kommentit (104)
Morjestan ja olen sotkematta. Itse siivoojana toimiessa näkyi kyllä ihan naurettavaa käytöstä, parikymppiset toimistokottaraiset nyrpisteli ja aukoi päätä, korkeissa viroissa olevat setämiehet eivät tervehtineet ja kusivat pitkin lattiaa niin että heidän kollegansakin hermostuivat, taloyhtiön hallituksen kurpat juoksivat perässä ruikuttamassa ja jättivät ns. ansoja varmistaakseen että varmasti käydään joka päivä. Valitettavasti nämä jäivät mieleen paremmin kuin normaalisti käyttäytyvät, tervehtivät ihmiset jotka eivät kärsi mistään komplekseista tai persoonallisuushäiriöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikallani käy siivooja aamuisin. Siivooja tuli huoneeseeni, ja lähdin keittiöön hakemaan kahvia antaakseni hänelle työrauhan. Kun tulin takaisin, siivooja oli keskeyttänyt työnsä ja luki intensiivisesti näyttöruutuani.
Katsoin hämmästyneenä häntä ja hän selkeästi nolostui. Sen jälkeen hän on ollut huomattavan yliystävällinen minulle, selkeästi tietää toimineensa typerästi ja yrittää nyt hyvitellä tekoaan. Itse en enää haluaisi keskustella hänen kanssaan lainkaan. Tervehtiminen riittää. Aiemmin juttelimme kyllä kaikenlaista.
En vaan ikävä kyllä voi mitään sille että tämän yhden kokemuksen perusteella ajattelen siivoojien olevan uteliasta ja kyyläävää porukkaa.
Kertoo paljon sinusta, että yhden tapauksen perusteella olet niputtanut kaikki siivoojat samaan nippuun
Itse asiassa tämä ei ole ainoa tapaus. Toinen kerta oli kun satuin kuulemaan kuinka minulle aina yliystävällinen siivoojien esimies opasti nuorta miestä työhönsä. Oma esimieheni ei ole koskaan puhunut minulle niin alentuvaan ja ikävään sävyyn. Poika oli viikon, sen jälkeen häntä ei enää näkynyt. Itse olisin moisen kohtelun jälkeen lopettanut ensimmäisen päivän jälkeen.
Vielä yksi kerta on, työpaikallani alkoi hävitä kahvihuoneesta tavaraa ja eräs siivooja jäi siitä kiinni itse teossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervehdin, jos sattuu kohdalle. Olen sanonut, että kahvia saa ottaa (en tälle nykyiselle) mutta muuten aina kaikille, koska tiedän, että siivoojilla ei ole juuri mitään työsuhde-etuja. Joku on viestinyt asian tällekin siivoojalle, koska hän ottaa sitä kahvia. Meillä ei ole oikein yhteistä kieltä, koska hän ei osaa suomea, ei tunnu osaavan englantiakaan ja yhden työntekijämme kanssa puhuu arabiaa.
Suomessa puhutaan suomea ei arabiaa. Eikö ole kummallista, että täällä voi töitä tehdä ihminen joka ei puhu kuin arabiaa. Ranskassa puhutaan ranskaa, Espanjassa espanjaa ja Suomessa suomea. Mikä tätä maata vaivaa.
Se homma ei kelpaa suomalaisille. Kieli on sivuseikka.
Olen ollut siivoojana Norjassa ilman että puhun kieltä. Ystävällisesti suhtautuivat. Luulen että tällekin kommentoijalle kelpaisi pohjoismainen siivoojaa, taitaa kielen sijaan mietityttää ihon väri.
Arabit ovat valkoisia. Ihan vaan tiedoksi.
Tervehdin, ja saatan tilanteen sattuessa eteen pitää hänelle ovea auki.
Muuten en juurikaan noteeraa, hän tekee omaa työtänsä ja minä omaani.
Vierailija kirjoitti:
En tervehdi. Omituinen pälyilijä, henkensä haisee käytävällä ja käyttäytyy oudosti. Siivoaa tosi huonosti! Joka kerta pitää sanoa että siivoa tämä, ei tajua. Puhuu englantia huonosti.
Tähän vielä lisään, että tervehdin aluksi mutta ei sitten vastannut koskaan mitään joten lopetin sen.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikallani käy siivooja aamuisin. Siivooja tuli huoneeseeni, ja lähdin keittiöön hakemaan kahvia antaakseni hänelle työrauhan. Kun tulin takaisin, siivooja oli keskeyttänyt työnsä ja luki intensiivisesti näyttöruutuani.
Katsoin hämmästyneenä häntä ja hän selkeästi nolostui. Sen jälkeen hän on ollut huomattavan yliystävällinen minulle, selkeästi tietää toimineensa typerästi ja yrittää nyt hyvitellä tekoaan. Itse en enää haluaisi keskustella hänen kanssaan lainkaan. Tervehtiminen riittää. Aiemmin juttelimme kyllä kaikenlaista.
En vaan ikävä kyllä voi mitään sille että tämän yhden kokemuksen perusteella ajattelen siivoojien olevan uteliasta ja kyyläävää porukkaa.
Ei hän ole siivooja vaan salainen agentti peitetehtävissä.
Oletko jo tsekannut pöydän alta, laatikoiden pohjista ym. piilotetut mikrofonit sekä sen kameran kattovalaisimessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervehdin, jos sattuu kohdalle. Olen sanonut, että kahvia saa ottaa (en tälle nykyiselle) mutta muuten aina kaikille, koska tiedän, että siivoojilla ei ole juuri mitään työsuhde-etuja. Joku on viestinyt asian tällekin siivoojalle, koska hän ottaa sitä kahvia. Meillä ei ole oikein yhteistä kieltä, koska hän ei osaa suomea, ei tunnu osaavan englantiakaan ja yhden työntekijämme kanssa puhuu arabiaa.
Suomessa puhutaan suomea ei arabiaa. Eikö ole kummallista, että täällä voi töitä tehdä ihminen joka ei puhu kuin arabiaa. Ranskassa puhutaan ranskaa, Espanjassa espanjaa ja Suomessa suomea. Mikä tätä maata vaivaa.
Olen ollut siivoojana Norjassa ilman että puhun kieltä. Ystävällisesti suhtautuivat. Luulen että tällekin kommentoijalle kelpaisi pohjoismainen siivoojaa, taitaa kielen sijaan mietityttää ihon väri.
Arabit ovat valkoisia. Ihan vaan tiedoksi.
Sori, niin on. Etninen tausta siis taitaa häiritä, ei ihon väri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on siis varaa elättää heidät itse?
Siskon tyttöni oli Itävallassa vuoden töissä. Oppi saksankielen siinä sivussa, koska muita vaihtoehtoja ei ollut.
Voi sekä elättää itsensä ja oppia samalla maan kielen, ei mitenkään ylivoimaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailij<br />
a kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on siis varaa elättää heidät itse?
Siskon tyttöni oli Itävallassa vuoden töissä. Oppi saksankielen siinä sivussa, koska muita vaihtoehtoja ei ollut.
Voi sekä elättää itsensä ja oppia samalla maan kielen, ei mitenkään ylivoimaista.
Huomaatko miten puhut ristiin. Saksa on nopeampi oppia kuin suomi. Lisäksi siskontyttösi alotti työt ilmeisesti kun ei vielä kieltä osannut.
Oliko siis ok tehdä työtä kielitaidottomana vai ei?
Voisitteko te kaksi apinaa mennä kinastelemaan jonnekin muualle?
Vierailija kirjoitti:
Voisitteko te kaksi apinaa mennä kinastelemaan jonnekin muualle?
5-vuotiaat sen jo tietää: joka toisia haukkuu on ite ;)
En tervehdi, mutta en ole ottanut asiaksi tehdä valitusta. Tekee työnsä, mutta ei kuulu meihin muihin.
Tervehdin ja yleensä poistun työhuoneesta jotta saa siivota rauhassa.
Tervehdin käytävällä ja pidän ovea auki jos on tavaroineen pyrkimässä oviaukosta. Kerään tyhjät mukit yms omalta pöydältä ja vien ne pois sillä aikaa kun siivoaa työpisteen. Sanon kiitos siivoamisen jälkeen.
Peruskohteliaisuutta, joka ei maksa mitään ja josta tulee toivottavasti molemmilla hyvä mieli.
Tervehdin ja lähentelen usein aamuisin kun muita ei ole vielä paikalla. Kehun myös tytön kauneutta ja vartaloa. Viimeksi menin iholle ja hyväilin peppua. Arvostan!
Koitan olla niin etten huomaisikaan sen vanhan ruman huolimattoman läskin laiskuutta. Ei voi siivouksesta puhua kun kerran viikossa roskiksen tyhjentää jos aina sitäkään.
-etätöissä
Meidän siivooja on ilkeä muunmaalainen, jolla on suhde pomon kanssa. Puhuu pahaa pomolle muista, pomo uskoo, kun on akan vallassa - pettää vaimoaan. Sitten pomo haukkuu niitä, kenestä siivooja on valehdellut. Muille työntekijöille siivooja on koppava eikä tee työtään kunnolla. Rasittava tyyppi, mutta minkäs teet....tai ehkä kerron pomon vaimolle.....
Meillä tosi ihana siivooja. Pyydän usein kahville kanssani. Minä teen omaa juttuani, hän siivoaa. Ei siinä sen ihmeempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'
Saatat yllättyä, mutta meillä täällä Helsingin ulkopuolella on kaikki siivoojat edelleen suomalaisia.
Olin joskus siivoojana ja mielestäni on tosi alentavaa kehua siivoojan tekemää työtä. Muutkin kollegat ovat sanoneet näin! Se on jotenkin vaivaannuttavaa, kun muissa työtehtävissä olevat kehuvat kuin legonsa laatikkoon siivonneita lapsia :D "Onpa kivaa, että on siistiä" "Teetpäs hyvää jälkeä" ja vielä pahempaa on sanoa "Pidä paikat siistinä", kuten tuo nimimerkki mummo 68v tuossa ylhäällä. Anteeksi nyt mutta mitä hittoa.
Eihän kukaan sano niille muillekaan kesken työpäivän, että kiitos kun lasket palkkoja ja teet tilityksiä noin reippaasti! Kylläpä tulee nättiä tilinauhaa! Saitpas taseen hienosti laitettua, kiitos. :D
Minusta oli mukavaa, jos minuun suhtauduttiin kuin työkaveriin kuulumisia kerroten ja kysellen, ja oli kivaa, että roskat oli laitettu roskiin eikä heitelty esimerkiksi roskakorin viereen.