Totaalisen kyllästynyt itsestä kaikki mehut imevään keskiluokkaiseen työhön :(
Olen ollut vuosien ajan keskiluokkaisessa ansiotyössä. Työtä on niin paljon kuin vain jaksaisi tehdä.
Ongelmana on, että työ on kapeuttanut muun elämän olemattomaksi tavallisella 8-16 työajalla. Päivän jälkeen kaikki energia on tipotiessään.
Loman jälkeen sen tajuaa. Olo tuntuu palautuvan jo muutamassa päivässä. On ihana jatkaa yöunia kuudelta ja nukkua yhdeksään, jos yöt aamuyöstä karkaavat. On energiaa nähdä ihmisiä, harrastaa, jopa kiinnostua seksuaalisesti.
Vaikka koenkin tyytyväisyyttä siitä, että saan tehdä työtä, olen katkera siitä, että työ tekee minut onnettomaksi, eikä voi saada ilon tunteita toteuttamalla sellaisia asioita, jotka itselle tuovat tyydytystä.
Muilla samoja kokemuksia? Onko kukaan harkinnut heittäytymistä oravanpyörästä?
Kommentit (107)
En ole edes "päässyt" työelämään lyhyitä pätkiä lukuunottamatta mutta sama fiilis. Olen kokeillut ehkä noin 10 eri alaa. Hei, kuka nyt oikeasti tekisi mielellään 8 h päivässä jotain mikä on melko tylsää, jos ajan voisi käyttää johonkin mikä on kivaa. Joillain tutuillani on ainakin ulospäin kyllä energiaa tehdä vapaa-ajalla sitten sitä kaikkea kivaa (plus varaa) mutta minulta se 8 h pskan tekeminen vie kaiken energian myös vapaa-ajalta.
Mulla on sama. Palkka on sen verran hyvä, etten millään viitsisi hypätä pois oravanpyörästä ja romahduttaa tulotasoani. Silti varsinkin viimeiset vuodet olen ollut melkoinen raunio välillä. Yöunet vaihtelevat hyvistä surkeisiin. Masennun, jos joudun väsyneenä tekemään töitä, enkä jaksa muuta tehdä. Toivoen, että seuraava yö menisi paremmin ja jaksaisi edes vähän enemmän. Viikonloppuina yleensä palautuu juuri seuraavaa työviikkoa varten ja joskus ahdistus pilaa viikonlopunkin.
Tähän pitäisi oikeasti tehdä loppu, tähän orjuutuukseen. Työajat pitäisi lyhentyä reilusti ja työtavat muuttua. Koko systeemi pitäisi purkaa maan tasalle ja rakentaa täysin erilaisena uudelleen. Ei ole mitään järkeä että ihmisen elämä on pelkkää orjana raatamista rikkaiden taskuun.
Vierailija kirjoitti:
Tähän pitäisi oikeasti tehdä loppu, tähän orjuutuukseen. Työajat pitäisi lyhentyä reilusti ja työtavat muuttua. Koko systeemi pitäisi purkaa maan tasalle ja rakentaa täysin erilaisena uudelleen. Ei ole mitään järkeä että ihmisen elämä on pelkkää orjana raatamista rikkaiden taskuun.
Entäs keskituloinen tai vähän parempi kuin keskituloinen? Onko se raatamista rikkaiden taskuun? Osittain ehkä, mutta toisaalta paljon enemmän varaa tehdä asioita kuin työttömänä. Itselläni tilanne on 50-50, että onko tämä liian uuvuttavaa ja pitäisi hypävä pois kyydistä, vai jatkaako vain samaa ja ottaa ilo irti vapaa-ajasta sen verran kuin pystyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs keskituloinen tai vähän parempi kuin keskituloinen? Onko se raatamista rikkaiden taskuun? Osittain ehkä, mutta toisaalta paljon enemmän varaa tehdä asioita kuin työttömänä. Itselläni tilanne on 50-50, että onko tämä liian uuvuttavaa ja pitäisi hypävä pois kyydistä, vai jatkaako vain samaa ja ottaa ilo irti vapaa-ajasta sen verran kuin pystyy.
Minulla aivan samat ajatukset. Tienaan mielestäni hyvin mutta työ on niin stressaavaa ja uuvuttavaa että en tiedä mikä on enää sen arvoista... Olen 33v asiantuntijatöissä, edennyt uralla viimeisten vuosien aikana nopeasti ja nyt henkinen seinä vastassa. En kykene enää mihinkään ja se tarmo, oma-aloitteisuus ja luovuus on kadonnut, jäänyt uupumuksen jalkoihin. Kova palkka enää pitää pinnalla ja se on lähtökohtaisesti väärin.
Ap sama fiilis täällä.
Nyt olen tehnyt vähemmän töitä eli lopettanut jatkuvat ylityöt mikä auttoi vähän.
Mutta nyt on jäljellä viha ja katkeruus siitä, että työ ajaa piippuun. Työtä ei tehdä tyhjiössä - vaikka minä tekisin vain tarvittavan ansaitakseen sen rahan mitä tarvitsen - tiimissä se ei ole riittävästi ja nykyään tunnen että minua kadehditaan kun en suostu tekemään liikaa töitä. Jatkuva paine, vaatimukset, eri arvoisuus v*ituttaa. Minä kuulun vielä joukkoon joka töissä ns pärjää hyvin - ja se v*tuttaa vielä enemmän, että saan hyötyä eriarvoisesta järjestelmästä joka mielestäni kuuluisi kaikille.
No mä heittäydyin vakityön oravanpyörästä siten, että irtisanouduin. Teen vaan määräaikasia soppareita elokuusta kun koulut alkaa toukokuun loppuun. Opetusalalla tää on mahollista. Parin vkon päästä alkaa 10 vkon kesäloma ai että... saan olla ihan rauhassa omien lasten kaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap sama fiilis täällä.
Nyt olen tehnyt vähemmän töitä eli lopettanut jatkuvat ylityöt mikä auttoi vähän.
Mutta nyt on jäljellä viha ja katkeruus siitä, että työ ajaa piippuun. Työtä ei tehdä tyhjiössä - vaikka minä tekisin vain tarvittavan ansaitakseen sen rahan mitä tarvitsen - tiimissä se ei ole riittävästi ja nykyään tunnen että minua kadehditaan kun en suostu tekemään liikaa töitä. Jatkuva paine, vaatimukset, eri arvoisuus v*ituttaa. Minä kuulun vielä joukkoon joka töissä ns pärjää hyvin - ja se v*tuttaa vielä enemmän, että saan hyötyä eriarvoisesta järjestelmästä joka mielestäni kuuluisi kaikille.
Hyvin kiteytetty. Ongelmana on juurikin ne ylitöitä väkisin tekevät ihmiset, jotka katkeroituvat ja jurnuttavat niille, jotka eivät ylitöitä suostu tekemään koko ajan. Nämä marttyyrit lähettävät virheellisen kuvan johdolle, että nykyisillä resursseilla pärjätään.
Vierailija kirjoitti:
Olisitko valmis siihen, että myös palkka putoaisi reilusti?
Sen kun, ap, irtisanoudut työstä, kärsit karenssin ja jatkat työttömyystuella. Saapa joku toinen sitten sinun työsi. Kunhan muistat, että et ole hetken päästä täällä valittamassa, kuinka työttömyys vetää sinut piippuun kun pitää pärjätä työttömyyskorvauksella eikä ikinä ole rahaa tehdä mitään kivaa.
Savuton kirjoitti:
On mahtavaa olla TK eläkkeellä tätä seuraavat 30 vuotta ennen vanhuuseläkettä. Pää ei kestänyt oravanpyörässä
Moni suomalainen ryyppää itsensä ulos työelämästä.
Vierailija kirjoitti:
Sen kun, ap, irtisanoudut työstä, kärsit karenssin ja jatkat työttömyystuella. Saapa joku toinen sitten sinun työsi. Kunhan muistat, että et ole hetken päästä täällä valittamassa, kuinka työttömyys vetää sinut piippuun kun pitää pärjätä työttömyyskorvauksella eikä ikinä ole rahaa tehdä mitään kivaa.
No mä ainakin kaipaisin jotain balanssia, mulla ei edes ole hyvä palkka mutta olisin valmis vähentämään töitä ja palkkaa 80%:iin nykyisestä koska elämän laatu kokonaisuutena paranisi. Valitettavasti olen kuullut että töiden määrä ei yleensä vähene vaikka työntekijä tekisi lyhyempää viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisitko valmis siihen, että myös palkka putoaisi reilusti?
Ranskassa kokeiltiin työajanlyhennystä 80-luvulla. Yritysten kilpailukyky kärsi niin paljon, että firmoja kaatui ja työttömyys lisääntyi. Eli on joko ylityöllistettyjä tai työttömiä, ei sitä tavoiteltua välimuotoa. Valitettavasti.
Jättäydy työttömäksi. Tein niin 15-vuotta sitten ja se oli elämäni paras päätös. Saa tehdä ihan sitä mitä huvittaa.
Olen ansiosidonnaisella ja kun päivät on käytetty, käyn tekemässä sen verran töitä, että saan taas 400 päivää lisää. Joskus olen tehnyt satunnaisia työvuoroja työttömyyden aikana, mutta just nyt en halua tehdä niitäkään. Rahaa on vähemmän, mutta eipä sitä oikein mihinkään edes kulu.
Vierailija kirjoitti:
Jättäydy työttömäksi. Tein niin 15-vuotta sitten ja se oli elämäni paras päätös. Saa tehdä ihan sitä mitä huvittaa.
Olen myös työtön ja tuo ei toki pidä paikkaansa muuten kuin jos on muista lähteistä rahaa kuin perustuista, tai sitten jos ei halua tehdä mitään kovin kallista tai omistaa mitään kummempaa.
Vierailija kirjoitti:
Ryhdy yrittäjäksi ja raada omaan taskuun. Eiku ei se ookkaan kivaa, ku joutuu ihan itse etsimään työt ja myymään osaamistaan mikäli sitä edes on.
On mahtavaa olla TK eläkkeellä tätä seuraavat 30 vuotta ennen vanhuuseläkettä. Pää ei kestänyt oravanpyörässä
Elämää kannattaa elää eikä valittaa joka asiasta