Raivostuttaa kun suomen kieltä puhutaan väärin!
Tuntuu että nykysukupolvi sotkee meidän ikioman virallisen kielemme joko englantiin tai sitten muuttamalla täysin suomen kielioppia ja taivutusmuotoja.
Sanotaan ketä kun pitäisi sanoa kuka
Sanotaan mitä kävi kun pitäisi sanoa joko miten kävi tai mitä tapahtui
Sana vain näyttää unohtuneen kokonaan koska käytetään sen tilalla sanaa vaan - ei vaan, vaan vain
Sanotaan keli kun tarkoitetaan säätä - keli-sanallahan kuvataan oikeasti tien pinnan ajo-olosuhteita
Tässä muutama esimerkki. Ärsyttääkö ketään muuta? Kertokaa esimerkkejä!
Terv. Sanapoliisi
Kommentit (63)
Tuota keli ilmaisua olen aina ihmetellyt. Miksi säästä puhuttaessa sanotaan keli?
Hups, kirjoitusvirhekin eksyi mukaan.
Sinun täytyy harjoitella vielä asioita, sana vain ei voi aina korvata sanaa vaan. Esimerkiksi.
Niinkö tekkööö....raivoon ihan rauhassa koko kaunis sunnuntai.
Vierailija kirjoitti:
Tuota keli ilmaisua olen aina ihmetellyt. Miksi säästä puhuttaessa sanotaan keli?
Puhekieli ja joskus sään voi korvata käyttämällä sanaa keli.
Vierailija kirjoitti:
Krli, kun keli....🤣🤣🤣
Mun mielestä kieltä taas ei voi puhua väärin, koska puhekieli on omanlaisensa ja elää ja muuttuu. Murteisiin kuulunut tuo ketä jo vaikka kuinka kauan.
Ei ärsytä yhtään.
Pahimpia ovat nämä viivan hokijat. Kolmesta kuuteen EI ole kolme viiva kuusi.
Kiitos, kyllä ärsyttää. Miksi nykyään käytetään sanaa näyttäytyä, näyttää sanan tilalla ja sotketaan vielä sijamuodotkin.. Kuulostaahan se nyt umpityperältä sanoa jonkun näyttäytyvän kauniilta eikä näyttävän kauniilta. Koko näyttäytyä sanan tarkoitus on sotkettu. Joku diiva näyttäytyy pikaisesti juhlissa ja näytti upealta, näin esimerkiksi. Mikä kamalinta, ihan koulutetut ja fiksut ihmisetkin ovat ruvenneet käyttämään tätä väärin, kun ilmeisesti kuvittelevat sen kuulostavan jotenkin tärkeämmältä.
Ei ärsytä
Paitsi toi ketä on oikeasti kuka🤣
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kieltä taas ei voi puhua väärin, koska puhekieli on omanlaisensa ja elää ja muuttuu. Murteisiin kuulunut tuo ketä jo vaikka kuinka kauan.
Ei ärsytä yhtään.
Minua ärsyttää jos ei osata puhua oikein silloin kun täytyy osata, se on raivostuttavampaa kuin kansalaisten puhekieli joka ei kyllä minuakaan henkilökohtaisesti ärsytä. Jos en ymmärrä joskus ihan oikein tai olen epävarma niin kysyn tarpeen vaatiessa tarkennuksia. Muutoin jokainen puhuu kuten omaan suuhun sopii.
Mä en ymmärrä sitä että puhekieli pitää kieltää. Töissä tietty on väliä.
Suomessa puhutaan murteilla. Kirjakieli on täysin eri asia ja aniharva käyttää puhekielenä kirjakieltä.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, kyllä ärsyttää. Miksi nykyään käytetään sanaa näyttäytyä, näyttää sanan tilalla ja sotketaan vielä sijamuodotkin.. Kuulostaahan se nyt umpityperältä sanoa jonkun näyttäytyvän kauniilta eikä näyttävän kauniilta. Koko näyttäytyä sanan tarkoitus on sotkettu. Joku diiva näyttäytyy pikaisesti juhlissa ja näytti upealta, näin esimerkiksi. Mikä kamalinta, ihan koulutetut ja fiksut ihmisetkin ovat ruvenneet käyttämään tätä väärin, kun ilmeisesti kuvittelevat sen kuulostavan jotenkin tärkeämmältä.
Mainitsemassasi yhteydessä ei tarkoiteta kehua varsinaisesti tämän henkilön ulkonäköä vaan sitä miten hän näyttäytyi. Ehkä kannattaa lopettaa turhanpäiväiset arvostelemiset ja opiskella ymmärtämään enemmän.
Matkustelkaa Suomessa joskus ja puhukaa eri kylissä ja kaupungeissa asuvien ihmisten kanssa, kaikilla on omat murteensa ja tapansa puhua, ei ne sitä tahallaan tee vaa niihin on kasvettu aikojen saatossa. Ei oo uus juttu
Ketä aamusta ärsyttää mitättömät asiat ...minua ei ärsytä .Istun pihakeinussa kahvilla ja katselen ruskaa auringon paisteessa ....
Vierailija kirjoitti:
Suomessa puhutaan murteilla. Kirjakieli on täysin eri asia ja aniharva käyttää puhekielenä kirjakieltä.
Puhekieli on muutakin kuin vain murteita ja oikeammin murre ei ole synonyymi puhekielelle.
Language is the only thing worth knowing even poorly.
Pakaste-sanan väärinkäyttö leviää kuin kulovalkea: "Ostin marjoja pakasteesta."
Argh! Pakaste on se pakastettu tuote.
Ymmärrän että on tärkeää osata puhua oikein ja varsinkin tietyissä tilanteissa tai töissä mutta onhan kielemme ollut aina rikas sekä vivahteikas eikä me pystytä lopettamaan puhekieltäkään. Kielellinen luovuus kasvaa rikkomalla sitä kirjakieltä, me tarvitsemme erilaisia asioita. Kannattaa nyt yymmärtää sekin asia.