Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä olette huumeriippuvaisista?

Vierailija
11.05.2021 |

Usein ihmisiltä saa paljon kommenttia suuntaan ja toiseen, kun tämä tulee puheeksi. Mitä palstalaiset ovat mieltä? Suhtaudutteko ymmärtäväisesti vai jyrkästi? Huumeongelma kasvaa Suomessa etenkin nuorten keskuudessa, joten mielestäni asenteista olisi tärkeää puhua ja samalla miettiä keinoja asian ehkäisemiseen.

Kommentit (113)

Vierailija
81/113 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullinen asia, josta toivottavasti voi päästä eroon ja elää normaalia elämää

Vierailija
82/113 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyl Suomi on hyvä maa olla huume riippuvainen aika rauhas saa olla nykyään, jos ei ihan överisti sekoile ni enemmän se on sitä et stevarit häätää paikalta ostoskeskuksista ja metrosta ku et poliisit tulis. Meitä on kuitenki keskeisemmil spoteil stadis sen verran et jos ne alkais puuttuu ni loppus partiot, autot ja putkat kesken. Miesylivoima, ne joutuu vähän valkkaa et mihin kannattaa käyttää voimavaroi.

Kylhän sitä joskus putkaan joutuu yheks yöks nukkuu ja vähän kuulusteltavaks ja setit lähtee takavarikkoon mut ei se oo ennenkään menoon haitannu.

Yhteiskunta kyl panostaa ja siitä kuuluu kiitos veronmaksajalle et mun elämäntyyli on mahdollinen. Kela maksaa toimeentulotuen mikä on ihan puhdasta käyttö rahaa, maksaa vuokrat, sähkölaskun, lääkkeet, terveydenhuollon. Neulat ja muut saa ilmaseks ja niissä samoissa paikoissa saa monesti ilmaisen safkan ainaki stadis. Korvaushoitolääkkeet ei tietenkään maksa mitään ja niistä 75% voi myydä niille ketä ei oo hoidos (ku se annos on laskettu suun kautta otettavaks, mut ku vedän ne hihaan ni riittää neljäsosa siit määrästä) ja siinä on sit rahaa ostella muita aineita ja mitä nyt muuta tarvii.

Paitsi ettet saa niitä lääkkeitä itelles vaqn joudut nappaamaan ne kerran päivässä valvotusti ellei sulla oo jotain oikeeta substanssia kuten päivätyö... Taas kokkarenuori pätemässä.

Joo jotkut palsta äitylithän sen tietää mua paremmin :D puoli vuotta mä siellä ravasin päivittäin mut sit alkaa saamaan kotiannoksii. Kahdesti viikossa käyn hakee klinikalta suboxonet, eli viiden päivän annokset viikossa saan himaan. Päiväannos on 16mg mut räpylään vedettyä itse asiassa 2mg riittää mainiosti. Monesti kyl vedän 4mg päiväs ihan vaan siitä vetämisen ilosta et voi kahdesti tökkää mut ei se kauheesti sen enempää toimi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/113 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sitä mieltä, että kannabis pitäisi laillistaa

Onneksi mielipiteelläsi ei ole mitään merkitystä  :D

Eiköhän se kannabis tulla ennen pitkää laillistettua Suomessakin, koska moni maa on jo maailmalla laillistanut.

Vierailija
84/113 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki on aina "oma vika röh, röh", paitti se mitä tapahtuu mulle...

Kerropa, miten huumeiden käytön aloitus EI ole oma vika? Laittoiko joku aseen ohimollesi ja sanoi, että nyt kokeilet aineita tai muuten käy huonosti?

Vierailija
85/113 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerropa, miten huumeiden käytön aloitus EI ole oma vika? Laittoiko joku aseen ohimollesi ja sanoi, että nyt kokeilet aineita tai muuten käy huonosti?

Kyllähän se aloitus on oma vika mut suurin osa ei kuitenkaan jää koukkuun. Suurin osa ihmisistä kokeilee ainakin alkoholia. Osasta tulee alkoholisteja. Mut ei sitä kukaan voi tietää ku ottaa sen ekan hiukan, ja kaikki on ottanut sen riskin kun alkoholia kokeilevat. On ihan perusteltu syy ajatella, että todennäköisesti en jää koukkuun. Koska valtaosa ei jää

Tyhmää jeesustelua ajatella että on itse parempi ja että jos huomaisi sen olevan ongelma, niin osaisi kyllä lopettaa.

Vierailija
86/113 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se aloitus on oma vika mut suurin osa ei kuitenkaan jää koukkuun. Suurin osa ihmisistä kokeilee ainakin alkoholia. Osasta tulee alkoholisteja. Mut ei sitä kukaan voi tietää ku ottaa sen ekan hiukan, ja kaikki on ottanut sen riskin kun alkoholia kokeilevat. On ihan perusteltu syy ajatella, että todennäköisesti en jää koukkuun. Koska valtaosa ei jää

Tyhmää jeesustelua ajatella että on itse parempi ja että jos huomaisi sen olevan ongelma, niin osaisi kyllä lopettaa.

Ihmisiä valistetaan ja varoitetaan päihteiden vaaroista lapsuudesta asti niin paljon, että siinä ei ihan oikeasti voi syyttää ketään muita kuin itseään, jos päihteitä silti ryhtyy käyttämään ja niihin jää koukkuun. Käsittämätöntä vikinää, ettei voinut tietää että juuri itse jäisi koukkuun. Joka ikinen tietää riskit. Jos niistä ei välitä, silloin ei auta kuin katsoa peiliin ja kantaa vastuu omista valinnoista.

Vierailija
87/113 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisiä valistetaan ja varoitetaan päihteiden vaaroista lapsuudesta asti niin paljon, että siinä ei ihan oikeasti voi syyttää ketään muita kuin itseään, jos päihteitä silti ryhtyy käyttämään ja niihin jää koukkuun. Käsittämätöntä vikinää, ettei voinut tietää että juuri itse jäisi koukkuun. Joka ikinen tietää riskit. Jos niistä ei välitä, silloin ei auta kuin katsoa peiliin ja kantaa vastuu omista valinnoista.

Mutta kun se on aika pitkälti tuuripeliä sairastuuko vai ei. Valtaosa ihmisistä ottaa tietoisen riskin kokeilla alkoholia. Ne joista tulee alkoholisteja eivät ole tehneet sen enempää virhettä kuin kukaan joskus viiniä juonutkaan.

Sama kuin ajaisi itse koko ajan ylinopeutta, ja sitten kun toinen ajaa kolarin niin moralisoi, että kikkelis kokkelis mitäs läksit.

Vierailija
88/113 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun se on aika pitkälti tuuripeliä sairastuuko vai ei. Valtaosa ihmisistä ottaa tietoisen riskin kokeilla alkoholia. Ne joista tulee alkoholisteja eivät ole tehneet sen enempää virhettä kuin kukaan joskus viiniä juonutkaan.

Sama kuin ajaisi itse koko ajan ylinopeutta, ja sitten kun toinen ajaa kolarin niin moralisoi, että kikkelis kokkelis mitäs läksit.

Käytin sanaa päihteet, jos huomasit. Puhuin siis myös alkoholista, en vain huumeista. Alkoholiakin käyttävät ottavat tietoisen riskin, josta joutuvat kantamaan itse vastuun. Kritisoin siis nyt tuota ”otin tietoisen riskin mutta riskin realisoituminen ei ole minun syy koska huono tuuri” asennetta, jonka taakse tupataan piiloutua heti kun asiasta pitäisi kantaa vastuuta ja tehdä sille jotain. Miksi on niin vaikea todeta että hitto, tulipa mentyä metsään ja nyt mennään näillä?

Vierailija
89/113 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei noit pyörii sen takia varastella et ne heti myytäis et saatas kamaa. Se on vähän enemmän sellane harrastus ja vähän niinku kuuluu asiaan et niitä tsygii on joka jätkällä eikä ne oikeesti kovin hyvin mee ees kaupaks. Niitä vaan pöllitään ja sit ne lojuu kämpillä, osa purkaa ja laittaa niitä ja osa vaan kerääntyy. Itellä nyt tälläkin hetkellä himas yks fatbike, yks Jopo, kaks maastopyörää, ja sit jotain yksittäistä etuhaarukkaa jne. Viimeksi 4kk sit oon saanu myytyä tsygän.

Kyl mä tos kolmisen vuotta sit koitin vähän niinku mutsin mieliksi lopettaa ja päihdepolin maksarilla kävin jonku 6000€ hoidonki mut ei se ollu oikeen mun juttu. ahdistavaa ja suoraan sanottuna tylsää streittailla loppuelämä ja musta tekopyhää ku jengi käy jossain nolois NA ryhmis puhuu kilpaa siit et kenellä on eniten kivaa selvin päin ja elämä on niin paljon parempaa. Jos se oikeesti ois niin siistii mitä ne väittää ni ei sitä tarviis koko aikaa vakuutella muille et onhan eläminen raittiina hyvää, onhan? Tää on vaan mun mielipide eikä se oo multa pois jos joku tost tykkää mut en mä kauaa jaksanu.

Ja sekin et menis töihin ni eka pitäs kouluttautuu ja sit muutaman vuoden päästä pitäs olla valmis et vois alkaa makselee ulosottoo pois, miten kauan siin menis et saisin duunist tasan sen saman määrän fygyy mitä saan täl hetkel tukii ja pitäs olla selvin päin ja raataa täyttä viikkoo et joku muu käärii massit. Ei kiitos piä tunkkis, ei oo mua varten. Mut arvostan kyl tätä systeemii ja sama oikeus mul on olla olemassa ku muillakin.

Enkä mä päättänyt et musta tulee nisti mut nyt mennään näillä

Pakko olla rölli eihän kukaan näin urpo ole

Vierailija
90/113 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytin sanaa päihteet, jos huomasit. Puhuin siis myös alkoholista, en vain huumeista. Alkoholiakin käyttävät ottavat tietoisen riskin, josta joutuvat kantamaan itse vastuun. Kritisoin siis nyt tuota ”otin tietoisen riskin mutta riskin realisoituminen ei ole minun syy koska huono tuuri” asennetta, jonka taakse tupataan piiloutua heti kun asiasta pitäisi kantaa vastuuta ja tehdä sille jotain. Miksi on niin vaikea todeta että hitto, tulipa mentyä metsään ja nyt mennään näillä?

Eiköhän kaikki päihdeongelmaiset myönnä heti että virheitä on tehty ja paljon. Toi "oma moka, ansaitsevat kuolla, ei niillä oo mitään ihmisoikeuksia" -ajattelu sen sijaan on sairasta.

Vierailija
91/113 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä jotka haluaa piiloutua sen sairauden taakse ja jatkaa käyttöä on ihan turha yrittää raitistaa joten se miten heihin suhtautuu on pitkälti henkilökohtainen arvokysymys. Ei se heitäkään kiinnosta mitä yhteiskunta ajattelee.

Sen sijaan ne jotka ovat halukkaita ottamaan apua vastaan ja ottamaan vastuuta kohtaavat usein tuota asennettä eikä se auta ketään.

Vierailija
92/113 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli tänään telkkarista. Tossa oli outo tapaus: aloitti narkkaamisen vasta 37-vuotiaana.

https://areena.yle.fi/1-50771490

Tämä pitäisi esittää kaikille teineille.

Kukaan dokumentin henkilöistä tuskin ajatteli huumeiden käyttöä aloittaessaan päätyvänsä vaeltamaan katuja ahdistuneena siitä mistä saa rahat seuraavaan annokseen. Varastamaan kaikkea mihin pääsee käsiksi ja piikittämään yleiseen vessaan. Elokuvien ja tv-sarjojen luoma glamour-illuusio on kaukana oikeasta elämästä. 

Jos joku onnistuu pitämään huumeiden käyttönsä kurissa niin, että voi elää suhteellisen normaalia arkea niin ok. Hyvä hänelle. Mutta kukaan ei voi tietää sitä varmuudella siinä vaiheessa, kun alkaa kokeilla huumeita.

Minä en näe narkomaanien elämäntavassa mitään ihailtavaa, mutta en myöskään halveksittavaa. Toivon vaan, että varsinkin nuoret oppisivat hakemaan elämäänsä elämyksiä muista asioista kuin huumeiden käytöstä.

Tuossa on se raaka todellisuus: subu maksaa 40 € kipale ja subunarkki tarvii 8-10 päivässä. 400 euroa käteistä joka päivä, 12000 € kuukaudessa.

"Huumeet vain sattuvat kuulumaan portfoliooni."

Diilerit pitäisi ihan oikeasti ampua.

Miksi et ole samalla verenhimolla ampumassa alkon myyjiä tai ruokakauppiaita, jotka myyvät myös alkoholia? Huvittavaa, että kun kyseessä on jokin muu huume kuin alkoholi niin myyjät ollaan aina hirttämässä munistaan ja viattomien pikku käyttäjien päätä silitellään ja tuodaan oikein puhtaat neulatkin veronmaksajien rahoilla. Alkoholin kanssa taas päinvastoin, kukaan ei syytä alkon myyjää jos joku käyttäjä hakkaa vaimonsa ja ajaa perheensä ulos pakkaseen.

Vierailija
93/113 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narkit ällöttää mua.

Vierailija
94/113 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa on ihan hyviä tyyppejä, osa tyhmiä, ja osa täysiä mulkkuja. Yks on ihan loistava kaveri, hauska ja fiksu. Yrittäisin houkutella kanssani parisuhteeseen jos ei käyttäisi, mutta käyttävän addiktin kanssa en halua seurustella. Jos joskus lopettaa niin katsotaan sitten.

Eli ihan samat fiilikset ku suomalaisista yleensä

Vierailija
95/113 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen se Feissarimokat mimmi:

"Tunteeko muut naiset täällä vetoa narkkareihin?

Muhun vetoaa se laihuus, itsevarmuus, herkkyys, temperamenttisuus, rikosten tekeminen, yleinen coolius.

Narkkarit uskaltaa puhua naiselle kauniisti ja pehmosti koska eivät pelkää leimautuvansa nössöiksi kun eivät sitä oikeasti olekaan.

Onko muita joilta narkkarit vie jalat alta?"

https://www.feissarimokat.com/2019/11/naistenhuoneen-ovi-osa-80/

Vierailija
96/113 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen että ihminen on ihan itse pilannut elämänsä. Kukaan ei pakota ottamaan niitä huumeita ja se on ihan omaa syytä jos joutuu velkakierteeseen yms

Vierailija
97/113 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas porukalla yleistävä ja tuomitseva kuva huumeidenkäytöstä. Onko kaikki alkoholinkäyttäjät alkoholisteja? Ei. Ovatko kaikki huumeidenkäyttäjät narkkareita? Ei.

Itse olen satunnainen viihdekäyttäjä, nyt korona aikaan vähän vähemmän mutta ennen koronaa käytin huumeita useita kertoja kuukaudessa. Silti, pelkästään lukion käyneenä, olen kokopäivätyössä ja säästöjä löytyy 10 000+ € mitkä on tarkoitettu matkustamiseen ja kyllä, myös siihen huumeidenkäyttöön. Eikä kela ole antanut senttiäkään tästä rahasta, koska tukia maksetaan vain Suomessa asuville enkä opiskele tällä hetkellä. Kuitenkin tämä raha on ulkomailla asuessani vain kasvanut, vaikka täällä ihmiset näköjään luulevat että kaikki huumeidenkäyttäjät käyttävät kaikki rahansa ja enemmänkin huumeisiin, eikä heitä kiinnosta mikään muu elämässä.

Oikeastaan maissa joissa olen asunut huumeidenkäyttö (viihdekäyttö) on aikalailla normi, tosin ei sinua tuomitakaan jos ei huumeet (tai alko) kiinnosta. Mutta monet käyttää ja niistä osalla on ongelmia, ei kuitenkaan suurimmalla osalla. Toisaalta osalla on myös yhtä suuria ongelmia alkoholin kanssa, siihen menee kaikki rahat eikä päivääkään voi olla ilman.

Vierailija
98/113 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuuteni alkoholistiperheessä ja nuoruuteni/varhaisaikuisuuteni sekäkäyttäjien,huumeongelmaisten ja pikkurikollisten, ns. "juoksukalja" ihmisten seassa eläneenä sanoisin, että minulta ei heru tippakaan sympatiaa yhdellekkään juopolle/nistille,joka ei halua ongelmaansa apua ja ole valmis antamaan aivan kaikkea sen eteen, että pääsisi irti. Hoitakoon elämänsä kuten parhaaksi katsovat, kunhan lapset noista piireistä viedään pois. On #eriasia kuinka "mukava" tai "herkkä" joka päihdeongelmainen on ja se, kuinka monen toisen ihmisen elämän hän ongelmillaan pilaa tai tuhoaa. Eli ei mitään hyssyttelyä täältä suunnalta. Auttamistoimet on kohdistettava nuoriin, jotka vielä voivat elämänsä suunnan muuttaa raittiiksi ja ehkä kykenevät jonain päivänä muitakin auttamaan-vanhemmat elämäntapainkkarit yleensä ovat jo vuosia sitten omat valintansa tehneet ja mikäpäs siinä, verovaroilla elellessä vai mitä?

Vierailija
99/113 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa huumeiden käyttäjistä ei ole ongelmakäyttäjiä, kuten ei myöskään alkoholin käyttäjät

Vierailija
100/113 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista. Sitä mieltä minä olen. Monella rankkaa traumataustaa ja tuossa elämässä traumatsoituvat lisää. Moni sanoo, että aluksi on hauskaa, mutta pidemmälle mennessä aineista ei saa enää kunnolla hyvää olo edes enää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi seitsemän