Mitä mieltä olette huumeriippuvaisista?
Usein ihmisiltä saa paljon kommenttia suuntaan ja toiseen, kun tämä tulee puheeksi. Mitä palstalaiset ovat mieltä? Suhtaudutteko ymmärtäväisesti vai jyrkästi? Huumeongelma kasvaa Suomessa etenkin nuorten keskuudessa, joten mielestäni asenteista olisi tärkeää puhua ja samalla miettiä keinoja asian ehkäisemiseen.
Kommentit (113)
Ihmisten ilmoille ei mitään asiaa. Pysykää siellä kellarissa vaan.
Riippuvuus on sairaus siinä missä muutkin. Usein mielenterveysongelmia ja huonot lähtökohdat takana muutenkin. Tosin sitä mieltä, että suurin osa huumeiden käyttäjistä ei ole riippuvaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykittäkööt itseensä ihan mitä pjaskaa haluavat, mutta sit ei pitäis olla oikeuksia käyttää terveyspalveluja.
Miksi ylipainoiset sitten saa? Tai alkoholia juovat? Tai tupakkaa polttavat? Tai jääkiekkoa harrastavat?
Nistit on potilasryhmänä ylivoimaisesti ärsyttävimpiä. Uhriutuvia Euroopan omistajia, kaikki on aina muiden syytä, itse ei oteta mitään vastuuta omasta tilanteesta, joka käänteessä yritetään vedättää hoitajia ja lääkäreitä niin paljon kuin mahdollista. Nuo muut mainitsemasi ihmisryhmät ei ole tollasia.
Kyl Suomi on hyvä maa olla huume riippuvainen aika rauhas saa olla nykyään, jos ei ihan överisti sekoile ni enemmän se on sitä et stevarit häätää paikalta ostoskeskuksista ja metrosta ku et poliisit tulis. Meitä on kuitenki keskeisemmil spoteil stadis sen verran et jos ne alkais puuttuu ni loppus partiot, autot ja putkat kesken. Miesylivoima, ne joutuu vähän valkkaa et mihin kannattaa käyttää voimavaroi.
Kylhän sitä joskus putkaan joutuu yheks yöks nukkuu ja vähän kuulusteltavaks ja setit lähtee takavarikkoon mut ei se oo ennenkään menoon haitannu.
Yhteiskunta kyl panostaa ja siitä kuuluu kiitos veronmaksajalle et mun elämäntyyli on mahdollinen. Kela maksaa toimeentulotuen mikä on ihan puhdasta käyttö rahaa, maksaa vuokrat, sähkölaskun, lääkkeet, terveydenhuollon. Neulat ja muut saa ilmaseks ja niissä samoissa paikoissa saa monesti ilmaisen safkan ainaki stadis. Korvaushoitolääkkeet ei tietenkään maksa mitään ja niistä 75% voi myydä niille ketä ei oo hoidos (ku se annos on laskettu suun kautta otettavaks, mut ku vedän ne hihaan ni riittää neljäsosa siit määrästä) ja siinä on sit rahaa ostella muita aineita ja mitä nyt muuta tarvii.
Ei noit pyörii sen takia varastella et ne heti myytäis et saatas kamaa. Se on vähän enemmän sellane harrastus ja vähän niinku kuuluu asiaan et niitä tsygii on joka jätkällä eikä ne oikeesti kovin hyvin mee ees kaupaks. Niitä vaan pöllitään ja sit ne lojuu kämpillä, osa purkaa ja laittaa niitä ja osa vaan kerääntyy. Itellä nyt tälläkin hetkellä himas yks fatbike, yks Jopo, kaks maastopyörää, ja sit jotain yksittäistä etuhaarukkaa jne. Viimeksi 4kk sit oon saanu myytyä tsygän.
Kyl mä tos kolmisen vuotta sit koitin vähän niinku mutsin mieliksi lopettaa ja päihdepolin maksarilla kävin jonku 6000€ hoidonki mut ei se ollu oikeen mun juttu. ahdistavaa ja suoraan sanottuna tylsää streittailla loppuelämä ja musta tekopyhää ku jengi käy jossain nolois NA ryhmis puhuu kilpaa siit et kenellä on eniten kivaa selvin päin ja elämä on niin paljon parempaa. Jos se oikeesti ois niin siistii mitä ne väittää ni ei sitä tarviis koko aikaa vakuutella muille et onhan eläminen raittiina hyvää, onhan? Tää on vaan mun mielipide eikä se oo multa pois jos joku tost tykkää mut en mä kauaa jaksanu.
Ja sekin et menis töihin ni eka pitäs kouluttautuu ja sit muutaman vuoden päästä pitäs olla valmis et vois alkaa makselee ulosottoo pois, miten kauan siin menis et saisin duunist tasan sen saman määrän fygyy mitä saan täl hetkel tukii ja pitäs olla selvin päin ja raataa täyttä viikkoo et joku muu käärii massit. Ei kiitos piä tunkkis, ei oo mua varten. Mut arvostan kyl tätä systeemii ja sama oikeus mul on olla olemassa ku muillakin.
Enkä mä päättänyt et musta tulee nisti mut nyt mennään näillä
Itse tiedän niin monta opiskelijanuorta joilla on elämässä asiat hyvin, kotoisin hyvistä perheistä jne mutta käyttävät huumeita puhtaasti viihteen takia. Mennään keikoille niin viihteen takia otetaan vähän amfetamiinia jne. Oikeastaan kaikki tieteämäni huumeidenkäyttäjät ovat tällaisia.
Eli minulta ei heru yhtään sääliä tai ymmärrystä näille. Iso osa puhtaasti viihdekäyttäjiä joilla asiat elämässä hyvin ainakin kun aloittavat käytön.
Ärsyttää sellaiset kommentit missä nistejä jotenkin säälitään koska "ovat huonoista oloista jne", tuo on täyttä pötyä oman kokemuksen perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Itse tiedän niin monta opiskelijanuorta joilla on elämässä asiat hyvin, kotoisin hyvistä perheistä jne mutta käyttävät huumeita puhtaasti viihteen takia. Mennään keikoille niin viihteen takia otetaan vähän amfetamiinia jne. Oikeastaan kaikki tieteämäni huumeidenkäyttäjät ovat tällaisia.
Eli minulta ei heru yhtään sääliä tai ymmärrystä näille. Iso osa puhtaasti viihdekäyttäjiä joilla asiat elämässä hyvin ainakin kun aloittavat käytön.
Ärsyttää sellaiset kommentit missä nistejä jotenkin säälitään koska "ovat huonoista oloista jne", tuo on täyttä pötyä oman kokemuksen perusteella.
Miksi tällaiselle ihmiselle pitäisi antaa sääliä? En minäkään sääli ihmisiä, jotka käyvät töissä tai opiskelevat, ja viikonloppuna juovat saunaoluen tai käyvät konsertissa ja juovat pari tuoppia.
Ymmärrystä sen sijaan minulta ainakin löytyy, kohtuullinen päihteiden käyttö viihteeseen tai rentoutumiseen on hyvinkin yleistä.
Jos joku on, kuten itsekin sanoit, puhdas viihdekäyttäjä, keikoille mennessä ottaa vähän amfetamiinia, ja asiat elämässä hyvin niin kenen sääliä nämä ihmiset tarvitsevat? Nyt puhuttiin huumeriippuvaisista. Ei viihdekäyttäjistä tai kohtuukäyttäjistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tällaiselle ihmiselle pitäisi antaa sääliä? En minäkään sääli ihmisiä, jotka käyvät töissä tai opiskelevat, ja viikonloppuna juovat saunaoluen tai käyvät konsertissa ja juovat pari tuoppia.
Ymmärrystä sen sijaan minulta ainakin löytyy, kohtuullinen päihteiden käyttö viihteeseen tai rentoutumiseen on hyvinkin yleistä.
Jos joku on, kuten itsekin sanoit, puhdas viihdekäyttäjä, keikoille mennessä ottaa vähän amfetamiinia, ja asiat elämässä hyvin niin kenen sääliä nämä ihmiset tarvitsevat? Nyt puhuttiin huumeriippuvaisista. Ei viihdekäyttäjistä tai kohtuukäyttäjistä.
Tuossa puhuin vain siitä millä tavalla käyttö aloitetaan. Juuri nämä ovat niitä henkilöjä jotka myöhemmin elämässä ovat pahoissa ongelmissa. Ei kaikki mutta moni näistä on myöhemmin elämässä pahasti koukussa, syyllistyvät varkauksiin, asuvat kadulla jne.
Eräs hyvä kaverini menetti kaikki ystävänsä. Oli yliopistolla sosiaalinen ja mukava, lopulta välit katkesi kaikkiin amfetamiinin takia ja pakeni tilannettaan toiselle paikkakunnalle. Mutta tämäkin henkilö hyvistä oloista ja aloitti käytön ihan viihteen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa puhuin vain siitä millä tavalla käyttö aloitetaan. Juuri nämä ovat niitä henkilöjä jotka myöhemmin elämässä ovat pahoissa ongelmissa. Ei kaikki mutta moni näistä on myöhemmin elämässä pahasti koukussa, syyllistyvät varkauksiin, asuvat kadulla jne.
Eräs hyvä kaverini menetti kaikki ystävänsä. Oli yliopistolla sosiaalinen ja mukava, lopulta välit katkesi kaikkiin amfetamiinin takia ja pakeni tilannettaan toiselle paikkakunnalle. Mutta tämäkin henkilö hyvistä oloista ja aloitti käytön ihan viihteen takia.
Näin se meni minullakin. Hyvästä kodista, kävin yliopiston, ja aluksi harmitonta viihdekäyttöä. Lopussa piikitin itseäni paskaisessa kämpässä ja yritin epätoivoisesti saada rahaa. Teholtakin on herätty ja vankilaan lähtö ollut lähellä.
Nyt olen entinen päihderiippuvainen, mutta melkein kymmenen vuotta elämästäni valui täysin hukkaan.
Olen sitä mieltä, että kannabis pitäisi laillistaa
Vierailija kirjoitti:
Usein niillä, jotka ovat huonoista oloista se huumeidenkäyttö karkaa kokonaan käsistä, koska elämässä ei ole mitään muuta sisältöä. Viihdekäyttäjillä puolestaan elämä on yleensä suht hallinassa muutoinkin, joten osataan pitää se huumeiden käyttökin kohtuudessa ja otetaan lähinnä jossain festareilla kun halutaan vähän lisäkickiä elämään.
Se on tyypeille, joiden ainoa ansio on olle ei-riippuvainen, mainio juttu kun on riippuvaisia. Voi sentään jostain tuntea moraalista ylemmyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Kyl Suomi on hyvä maa olla huume riippuvainen aika rauhas saa olla nykyään, jos ei ihan överisti sekoile ni enemmän se on sitä et stevarit häätää paikalta ostoskeskuksista ja metrosta ku et poliisit tulis. Meitä on kuitenki keskeisemmil spoteil stadis sen verran et jos ne alkais puuttuu ni loppus partiot, autot ja putkat kesken. Miesylivoima, ne joutuu vähän valkkaa et mihin kannattaa käyttää voimavaroi.
Kylhän sitä joskus putkaan joutuu yheks yöks nukkuu ja vähän kuulusteltavaks ja setit lähtee takavarikkoon mut ei se oo ennenkään menoon haitannu.
Yhteiskunta kyl panostaa ja siitä kuuluu kiitos veronmaksajalle et mun elämäntyyli on mahdollinen. Kela maksaa toimeentulotuen mikä on ihan puhdasta käyttö rahaa, maksaa vuokrat, sähkölaskun, lääkkeet, terveydenhuollon. Neulat ja muut saa ilmaseks ja niissä samoissa paikoissa saa monesti ilmaisen safkan ainaki stadis. Korvaushoitolääkkeet ei tietenkään maksa mitään ja niistä 75% voi myydä niille ketä ei oo hoidos (ku se annos on laskettu suun kautta otettavaks, mut ku vedän ne hihaan ni riittää neljäsosa siit määrästä) ja siinä on sit rahaa ostella muita aineita ja mitä nyt muuta tarvii.
Voi raukkaa
Kaikki on aina "oma vika röh, röh", paitti se mitä tapahtuu mulle...
Vierailija kirjoitti:
Paitsi ettet saa niitä lääkkeitä itelles vaqn joudut nappaamaan ne kerran päivässä valvotusti ellei sulla oo jotain oikeeta substanssia kuten päivätyö... Taas kokkarenuori pätemässä.
Jos on valmis rikkomaan lakia saadakseen päänsä sekaisin... Ne tuskin käyttäis huumeita jos ne olis laillisia vaan sitten ne sikailis jollain toisella tavalla. Pointti niillä on tehdä jotain laitonta ja kiellettyä, kapinoida ja näyttää valtaapitäville ettei ne alistu yhteiskunnan muotteihin.
Parempi siis että ne vetää huumeita ja tappaa toisiaan. Kukaan ei menetä mitään nistin vetäessä viimeisen henkäyksensä :D
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä mieltä, että kannabis pitäisi laillistaa
Onneksi mielipiteelläsi ei ole mitään merkitystä :D
Miksi ylipainoiset sitten saa? Tai alkoholia juovat? Tai tupakkaa polttavat? Tai jääkiekkoa harrastavat?