Ei enää lomarahoja, viikonloppulisiä ja palkallista sairauslomaa? SAK-pomon arvio on työntekijöille karua luettavaa
Nyt on kovaa settiä! Kokoomuslainen & EK:lainen unelma on toteutumassa. Heidän unelmansa, mutta painajainen tavalliselle työntekijälle.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/fa55e683-7cca-4c93-9085-7742f1942…
"Uhattuina ovat Elorannan mukaan niin lomarahat, ylityökorvaukset, vuoro- ja pyhälisät, palkalliset vanhempainvapaapäivät, palkallinen sairausloma, neljää viikkoa pidemmät alakohtaiset vuosilomat, 37,5-tuntiset työviikot ynnä muut tesseihin perustuvat työsuhteiden ehdot."
"Sairaan lapsen hoito, sairausajan palkka, työajan lyhennykset, lomarahat, ilta-, yö- ja lauantailisät ja ehkä myös ylityökorvaukset. Nämä kaikki ovat uhattuina, Eloranta kiteyttää viestiään."
Kommentit (314)
Vierailija kirjoitti:
Eikö palkallinen sairasloma ole ihan laissa määritelty?
Lisäksi on työaikalaki 40h/viikko jne..
Mitä nuo ay-aktiivit höpöttää, että ilman liittoa teet 100h viikossa ja sairastat kotona ilman palkkaa? Propagandaa?
Sai:n ARVIO = ARVAUS eli puhdasta epätoivoista vaalipropagandaa.
Yrittävät luoda sellaista harhakäsitystä, että jokainen yritys ja jokainen yrittäjä on joku verenimijä. Suurin osa kuitenkin haluaa löytää ne keinot, millä sekä yritys että kelvolliset työn tekijät voivat hyvin a se kun on omistajienkin etu.
Itse työskentelen alalla, jossa ei ole TESiä eli jokainen sopii itse työehdoista suoraan työnantajansa kanssa. Palkat ovat erinomaisella tasolla sekä asiantuntijoilla että avustavalla henkilöstöllä. Työnantaja tarjoaa runsaasti vapaaehtoisia työsuhde-etuja. Alan työnantajat käyvät kisaa parhaista työntekijöistä, mikä nostaa palkkatasoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa tapa erottautua globaalista kapitalismista on erota maiden rajoja ylittävistä kapitalistisista järjestelmistä, esim. Eu ja WTO. Jos halutaan kilpailla sillä mistä maailmassa löytyy halvin työvoima, niin sitten pitää suomlaisenkin työntekijän ruveta joko tekemään töitä paljon tehokkaammin kuin halvat kilpailijansa tai etuja joudutaan tiputtamaan.
Hyvinvointivaltion kaltaiset järjestelmät voivat toimia vain melko rajoitetuille populaatioille. Liian paljon hyväksikäyttäjiä ja ne kaatuvat.Niin kauan kun Ay liike tukee työvoiman vapaata liikkuvuutta, niin on ihan turha tulla itkemään saavutettujen etujen takia. Jos suomalaisilla on noi edut ja ukrainalaiset tekee 10 tuntia päivässä töitä asuen teltassa, niin arvaa vaan kuka tekee duunit ja saa liksan, tai jonkun kompensaation? Voi sitä miettiä, miksi Suomessa ei kannata työllistää. Miksi valtion firmat mieluummin investoi ulkomaille kuin Suomeen?
Tämän lisäksi vielä kiristetään kaiken työntekemisen mahdollisuuksia maailman tiukimmilla ympäristö yms. veroilla, niin saattaa mennä duunit sinne missä ne kannattaa tehdä ja valtiovalta tukee työllistämistä.Jos ei homma muutu, niin kohta on täälläkin halpaa teettää töitä, kun tukien puutteessa ihmiset nälkänsä estämiseksi tekevät mitä vaan ja millä hinnalla tahansa, varsinkin kun korkeakoulutetut ja kielitaitoiset on muuttaneet muualle.
Partureita, ravintoloita, remonttifirmoja ja vaatekauppoja loppuu pilvin pimein 10 vuoden sisällä, eläkeläiset on suurin asiakaskunta ja suuret ikäluokat ovat 75-vuotiaita jo. Ei me nuoremmat käydä parturissa, marketti myy hyviä Fiskarsin parturisaksia.
Ja tosi monet nuoret naiset osaa itse värjätä tukkansa. Ja jos menee vähän pieleen, on vain cool, kuten Billie Eilish.
Vierailija kirjoitti:
Itse työskentelen alalla, jossa ei ole TESiä eli jokainen sopii itse työehdoista suoraan työnantajansa kanssa. Palkat ovat erinomaisella tasolla sekä asiantuntijoilla että avustavalla henkilöstöllä. Työnantaja tarjoaa runsaasti vapaaehtoisia työsuhde-etuja. Alan työnantajat käyvät kisaa parhaista työntekijöistä, mikä nostaa palkkatasoa.
Heh heh. Kukaan ei usko sua Trolli!
Tämähän on SAK:n liioiteltu kauhuskenaario, jolla yritetään saada lisää jäseniä ja iskostettua jäsenille lakkohalukkuutta.
Eläkeläisten määrä vähenee, joten yritykset vähenevät. Poistamalla vuorolisät tehdään lisäksi vielä yritysten tehopoisto.
Juu, ja kyllä työmarkkinatuella voidaan tehdä töitä, mutta se tarkoittaa ettei käydä parturissa eikä vaatekaupoissa eikä ravintoloissa. Hiukset leikataan itse, ruoat tehdään itse, siivotaan itse, vaatteet kirpputorilta ja auto pois. Eläkeläisten määrä vähenee vuosi vuodelta ja halpatyöt lisääntyy, tarkoittaa yritysten loppumista ja asuntojen hintaromahdusta, ei perikuntien ja irtisanottujen asunnoista mitään makseta.
Vierailija kirjoitti:
Joillain aloilla varmasti toimiikin, mutta esim. siivousalalla kyykytetään jo nyt työntekijöitä ja paremmaksi tuskin muuttuu paikallisen sopimisen myötä.
Ja sitten tulee heinäsirkat ja syö sadon? Ihan höpöhöpöä, riittää, että laissa on määritelty minimit. Ei siihen liittoja tarvita...
On kyllä aikamoista liioittelua tuossa avauksessa. Itse työskentelen ilman TESsiä (koska meillä ei sellaista ole) ja kyllä, todellakin on edut minimissä ja mitään ylimääräistä ei makseta. Esimerkiksi sairaan lapsen hoitaminen on palkatonta. Mutta sairauslomalla maksetaan palkkaa kahdelta ensimmäiseltä viikolta, sen jälkeen Kelan päivärahaa. Tämä lienee lakisääteinen, koska lakia meillä kuitenkin noudatetaan. Sunnuntailisä on, koska se on lakisääteinen. Samaten ylityökorvaukset on lakisääteiset, ne on työaikalaissa. Lomarahaa ei ole eikä tarvitsekaan olla, lomalta saa kuitenkin lomapalkan. Ilta- ja lauantailisiä ei ole, yölisä maksetaan klo 23-06. Työaika on 7,5h päivässä niin kuin muuallakin ja siihen päälle 30min palkaton ruokatauko. Tuota voisi pitää jopa etuna, koska se palkaton ruokatauko voisi olla pidempikin. Miehelläni se on 45min ja olen ollut nuorena töissä, missä se oli kokonaisen tunnin. Tunti on jo pitkä aika ja se on kuitenkin vapaa-ajasta pois.
Kyllä lainsäädännöstä tulee aika paljon turvaa työntekijälle. Ja ainahan työntekijällä on mahdollisuus äänestää jaloillaan, jos työnantajan tarjoamat ehdot eivät nappaa. Tätä kautta osaava työntekijä pääsee hinnoittelemaan itsensä oikealle tasolle ja toisaalta taas ne, joilla ei ole niin paljon tarjottavaa, saavat mahdollisuuden työskentelyyn sellaisella palkalla, jolla löytyy ottajia. Se, että palkalla pitäisi tulla toimeen, ei vain ole realismia kaikkien kohdalla ja pitäisi pikku hiljaa hyväksyä. Moni ihminen tuomitaan työttömyyteen, kun ei anneta mahdollisuutta työskennellä pienemmällä palkalla, jolla itse olisi valmis työskentelemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjänä sanon, että ei nuo tule toteutumaan ainakaan seuraavan 30 vuoden aikana. Itse työllistän 40-60 henkilöä sesongin ja menekin mukaan. Töitä tehdään kahdessa vuorossa, tarvittaessa myös viikonloppuisin.
Jos minä poistaisin työntekijöiltä lisät, niin tuskinpa enää kukaan tulisi sen jälkeen töihin. En itsekään tulisi, jos olisin palkollisena toisen palveluksessa.
Sanoisin, että yrittäjä joka lähtee tätä kokeilemaan, on pian ilman työntekijöitä.
Itse asiassa yrittäjänkin näkökulmasta on hyviä asioita siinä, että esim meidän alalle on neuvoteltu TES. Pulmatilanteissa voi aina katsoa, että näinhän täällä sanotaankin tässä asiassa. Mielestäni se on reilua sekä työntekijää että yrittäjää kohtaan.
Paikallinen sopiminen tulee jossain muodossa kyllä, mutta ilman selkänojaa eivät työntekijät takuulla tule jäämään. Liitot on vahvoja Suomessa ja työntekijöiden oikeuksia puolustetaan. Niin pitää ollakin.
Palkkauksen harkintavara on viime kädessä aina yrittäjällä. Minä maksan reippaasti yli taulukkopalkkojen avainhenkilöille, sillä he tekevät hyvää tulosta. Kaikki muutkin saavat enemmän kuin mitä minimipalkka on. Ja kaksi kertaa vuodessa jokaiselle maksetaan bonukset aina kun siihen on mahdollisuus.
Varmaan vaikeinta on niillä, jotka tekevät pienellä katteella pientä tulosta. Heillä on varmasti halua säästää kaikessa missä voivat. Jokaisen yrittäjän pitäisi kuitenkin ymmärtää, että työntekijät on aina firman tärkein voimavara. Palkkatuloja ei voi eikä kannata heikentää.
Asiakkaat tulevat silti vähenemään yrityksillä. Eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa, suuret ikäluokat 75-vuotiaita. Ei meillä nuoremmilla ole yhtä hyviä tuloja. Ei teetetä remontteja eikä käydä parturissa eikä viedä autoa merkkihuoltoon, ei käydä ravintolassa syömässä niinkuin omat vanhempamme ovat tehneet.
TÄMÄ! Jos olisin yrittäjä, olisin jo oikeasti huolissani tulevaisuudesta.
Tuo on SAK:n propagandaa. Suomessa on monia aloja, joissa ei ole työehtosopimuksia, mutta työntekijöiden edut on hyvät.
Mietin vain miten käy esim niille tuhansille ja tuhansille esim. S tai K-mafian töissä oleville kaupan/ravintolan/hotellin työntekijöille. Tässä keskustelussa on lähes aina se ongelma, että sitä katselee asiantuntijat ja tänne tulee aina pätemään joku fullstack koodari "kyllä minä saan määrätä kaikki omat etuni, en tarvi liittoa, laiskat pitäisi ampua, mussun mussun"... No voivatko KAIKKI suomalaiset olla fullstack koodaajia? Voivatko KAIKKI olla lääkäreitä ? Ette kai te urpot nyt OIKEASTI usko, että koko suomi voisi pyöriä pelkillä erityisasiantuntijoilla? Ette itse käy kaupassa? Parturilla? Ravintoloissa? Ette tarvitse jätehuoltoa, tien ylläpitoa, ette edes sähköä?
Jos sille fullstack koodarille sanoo pomo "nyt tippu palkka 50%, ota tai jätä" se voi nauraa samalla kun valitsee jonku muun työpaikan ja kävelee ulos... Sitten on esim. se YH kaupan kassa (ja sovitaan että on YH koska puoliso kuoli niin ei tule siitä kitinää) jolle pomo sanoo "no niin nyt lähtee iltalisät ja sunnuntailisä, ota tai jätä, tähän saadaan kyllä joku tarpeeksi epätoivoinen tekemään nälkäpalkalla töitä" niin voiko tämä kaupan kassa YH nauraa ja valita yhden monista monista paikoista joissa tilanne on parempi? Vinkki: Ei Voi.
Tätä asiaa katsellaan aina vain työnantajan näkökulmasta, kukaan ei mieti yhteiskunnan kannalta... Halutaanko me suomesta banaanivaltio? Halutaanko me että kaikki ihmiset on vaan tavalla tai toisella suuryritysten omistusta ? Eikö näitä asioita voisi oikeasti käsitellä siitä näkökulmasta, että kun meillä on kerta globaalit markkinat ja globaali liikkuvuus... Niin olisi myös joitain globaaleja lakeja ja rajoituksia yhtiöille? On tähän mennessä selvää, että suuryrityksiin EI voi luottaa ilman että ne pakottaa toimimaan oikein.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten tulee heinäsirkat ja syö sadon? Ihan höpöhöpöä, riittää, että laissa on määritelty minimit. Ei siihen liittoja tarvita...
Laissa ei ole edes määritelty minimipalkkaa, ne neuvottelee liitot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa tapa erottautua globaalista kapitalismista on erota maiden rajoja ylittävistä kapitalistisista järjestelmistä, esim. Eu ja WTO. Jos halutaan kilpailla sillä mistä maailmassa löytyy halvin työvoima, niin sitten pitää suomlaisenkin työntekijän ruveta joko tekemään töitä paljon tehokkaammin kuin halvat kilpailijansa tai etuja joudutaan tiputtamaan.
Hyvinvointivaltion kaltaiset järjestelmät voivat toimia vain melko rajoitetuille populaatioille. Liian paljon hyväksikäyttäjiä ja ne kaatuvat.Niin kauan kun Ay liike tukee työvoiman vapaata liikkuvuutta, niin on ihan turha tulla itkemään saavutettujen etujen takia. Jos suomalaisilla on noi edut ja ukrainalaiset tekee 10 tuntia päivässä töitä asuen teltassa, niin arvaa vaan kuka tekee duunit ja saa liksan, tai jonkun kompensaation? Voi sitä miettiä, miksi Suomessa ei kannata työllistää. Miksi valtion firmat mieluummin investoi ulkomaille kuin Suomeen?
Tämän lisäksi vielä kiristetään kaiken työntekemisen mahdollisuuksia maailman tiukimmilla ympäristö yms. veroilla, niin saattaa mennä duunit sinne missä ne kannattaa tehdä ja valtiovalta tukee työllistämistä.Jos ei homma muutu, niin kohta on täälläkin halpaa teettää töitä, kun tukien puutteessa ihmiset nälkänsä estämiseksi tekevät mitä vaan ja millä hinnalla tahansa, varsinkin kun korkeakoulutetut ja kielitaitoiset on muuttaneet muualle.
Partureita, ravintoloita, remonttifirmoja ja vaatekauppoja loppuu pilvin pimein 10 vuoden sisällä, eläkeläiset on suurin asiakaskunta ja suuret ikäluokat ovat 75-vuotiaita jo. Ei me nuoremmat käydä parturissa, marketti myy hyviä Fiskarsin parturisaksia.
Ja tosi monet nuoret naiset osaa itse värjätä tukkansa. Ja jos menee vähän pieleen, on vain cool, kuten Billie Eilish.
Minulle parturikampaaja valitsi hiusvärin eli ostan väripurkin, maksaa 15 euroa ja puoliso laittaa sen päähäni sekä tasoittaa hiusten latvat. Ostan väripurkin 4 kertaa vuodessa, marketit myy myös parturivärejä.
Joskus mietin, kuinka tyhmiä yrittäjät on. Ei mietitä puolta vuotta pidemmälle tai edes sitä, mistä ne omat tulot tulee...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle parturikampaaja valitsi hiusvärin eli ostan väripurkin, maksaa 15 euroa ja puoliso laittaa sen päähäni sekä tasoittaa hiusten latvat. Ostan väripurkin 4 kertaa vuodessa, marketit myy myös parturivärejä.
Pakko vaihtoehto, kun olen lukenut 3 tutkintoa, mutta saan vain työmarkkinatukityötä ja aina joskus palkkatukityötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko vaihtoehto, kun olen lukenut 3 tutkintoa, mutta saan vain työmarkkinatukityötä ja aina joskus palkkatukityötä.
Olen menossa nyt näihin työkkärin järjestämiin toimistotöihin taas ja ostin kirpputorilta töihin vaatteita, kun omat vaatteet siellä käytössä. Taas saa työttömänä kuunnella tauoilla vakituisten ostoksista ja rahan käytöstä.
>Paikallinen sopiminen on vastavoima tulossa olevalle eu:n yhteiselle työttömyysjärjestelmälle. paikallisesti sovittuihin ei voi ulkopuoliset puuttua. mutta näihin keskitettyihin voivat. kerrytetyt varat menee italialaisten "työttömien" hoitamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtava kampaaja sulla! Lähisukulainen?
Mun kampaaja vaan aina haukkuu kotivärjäykseni, vaikka mielestäni se on ihan yhtä hyvä kuin kampaamoissakin. Ei kampaamoissakaan käytetä enää mitään huippuvärejä. Virheet korjataan leikkaamalla 10 senttiä latvoista pois. Huomasin kampaamovärien laadun heikentyneen, ja ryhdyin värjäämään himassa. Ainoastaan raidoittamalla tai kieltäytymällä vaalentamasta kunnolla, saavat ns. laadukkaan lopputuloksen. Sävyttämällä korjaavat värjäyksen.
Kauppojen kannattaisi palkata pariksi päiväksi joku hiuskonsultti sinne värihyllylle, ja jokainen hyvän väriopastuksen saanut asiakas jäisi taatusti vuosikausiksi vakiasiakkaaksi.
Aika moni perhe menee konkurssiin jos nämä toteutuu...