Aloitin lasten tekemisen 40-vuotiaana naisena
Koko ajan painostetaan 30-vuotiaita naisia lapsen tekoon. Itse olen kokenut painostusta ja pelottelua n. 25-vuotiaasta lähtien, että oishan se jo hyvä alkaa perhettä miettimään ja kohta on myöhäistä jne.
Haluan tuoda toisenlaisen näkökulman esiin etenkin kaikille painostajille.
Tiesin jo nuoresta iästä lähtien että jos hankin lapsia niin hankin ne kypsemmässä iässä. Loin uraa, kiersin maailmaa ja nautin elämästä.
Kävin mielenkiinnosta mittauttamassa AMH-arvoni (kertoo munasolujen määrästä) 39-vuotiaana ja se oli lääkärin mukaan 25-vuotiaan tasolla. Sain esikoiseni 40-vuotiaana. Raskautuminen kesti pari kuukautta (joka tukee AMH-mittauksen tulosta). Tarkoituksena on hankkia vielä toinenkin lapsi ennen 45-vuoden ikää.
Tähän tietysti joku saattaa ajatella että olenpa vanha äiti sitten kun lapsi on nuori aikuinen, tai että kuolen kun lapseni ovat vielä nuoria. Meidän suvussa naiset ovat eläneet terveinä n. 95-100-vuotiaiksi. Joten lapseni tulevat todennäköisesti olemaan n. 55-60-vuotiaita kun aikani jättää. Olen muutenkin keskiverto 40-vuotiasta huomattavasti paremmassa kunnossa.
Tarinan pointti?
Sopiva lapsentekoikä on YKSILÖLLISTÄ. Älkää ahdistelko 30-vuotiaita naisia lapsen tekoon ja pelotelko lapsettomuudella. Jokainen tietää itse milloin on sopiva aika perustaa perhe. Jollekin se on 25-vuotiaana ja toiselle 45-vuotiaana. Kiitos!
Kommentit (191)
Vierailija kirjoitti:
Aloituksesi on vastuuton. Se, että sinä sait hyviä uutisia mittauksesta 39-vuotiaana, ei tilastollisesti eikä biologian kannaltakaan ole todellakaan yleistä eikä tavallista. Mielestäni on todella vastuutonta ja lapsellista kertoa täällä faktana, että lapsesta haaveilevisen on syytä odottaa 40-vuotiaaksi asti. Tiedän itse aivan liian monia, jotka havahtuivat asiaan vasta tuossa iässä ja lukuisten hoitojenkaan jälkeen ei tullut lasta.
Hyvä kuitenkin, että olet tyytyväinen valintaasi! Näin lapsellinen ja vastuuton aloitus tukeekin sitä teoriaa, että olit tosiaan aiemmin epäkypsä äidiksi - jos nytkin olet noin epäkypsä.
Vastuutonta valehdella AP:n väittäneen, että olisi syytä odottaa 40-vuotiaaksi. Eihän se niin sanonut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Down riski suurimpia syitä jankkia ennen 40v ikää
Riski on noin 1%.
Ei ole. Down riski on 0,4% yli 40-vuotiaalla synnyttäjällä.
Näkyyhän se seulassa.
Ensinnäkin, riski on suurempi ja kasvaa koko ajan niin, että 45-vuotiaan riski on moninkertainen verrattuna 40-vuotiaaseen. Myös keskenmenoriski kasvaa huimasti.
Lisäksi nykyään ei tarjota automaattisesti kromosomitutkimusta vaan pitää maksaa omasta pussista, jos julkisen puolen seulat ei hälytä.
Silti selkeästi suurin osa yli 40-vuotiaan naisen lapsista syntyy terveenä, vaikka riski saada vammainen lapsi on suurempi.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni 35v yrittänyt lasta viimeiset 4-5v, ei ole tärpännyt. Toinen ystäväni sai esikoisensa 20v ikäisenä ja lapsella Down-syndrooma jonka todennäköisyys kasvaa odottajan iän mukana aika vauhdilla ja sen kuten muidenkin vammojen ja oireyhtymän+keskenmenojen riski kasvaa paljon 30v ja varsinkin 35v iän jälkeen.
20-vuotiaalla ei ole vielä aikuisen aivoja, vaan omakin kehitys on fyysisestikin kesken vielä puoli vuosikymmentä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Njaaah.
Jos sinulle käy kuten äidilleni niin lapsesi jäävät äidittömiksi alle kouluikäisinä, hän siis kuoli 47v iässä. Sairastumiset ymv kun ei katso ikää paitsi, että mm eri syöpien todennäköisyys kasvaa iän myötä.
T. 45v ja lapset 18v ja pian 20v ja olen äärettömän onnellinen, että ovat tuossa vaiheessa kasvuaan (opiskelijoita yliopistossa ja toisaalla) niin, että olen heitäkin varten (vielä) elossa.
PS, olen heidän syntymänsä jälkeen opiskellut lisääkin alaani+matkusteltu paljonkin. Asuntolainakin kymppitonnia vaille maksettu (vaikka olin kotiäitikin liki 6v).Valtaosa tuossa iässä porsineista kertoo olevansa tyytyväisiä kuten myös valtaosa yli nelikymppisenä.
Ihmismielellä on tapana selitellä ne omat valinnat oikeiksi. Siksi ei oikeastaan ole väliä mihin ratkaisuun päädyt, sillä pidät sitä kuitenkin hyvänä.
Olisi tosi outoa, jos en asiaa pitäisi oikeana, olen aina halunnut äidiksi ja mieluiten suht nuorena. Onneksi niin kävikin. Ja äitini tapaus vain painotti asian oikeellisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietäisi edes haluaako lapsia vai ei. Minä en tiedä vielä 26- vuotiaana ollenkaan sitä haluanko lapsia vai ei. Kivempi se on jos on selkeä kanta siitä että ehdottomasti haluaa tai ehdottomasti ei halua. Inhottavinta on tällainen totaali tietämättömyys siitä haluaako vai ei. En ainakaan tällaisella en tiedä- asenteella lähde lasta yrittämään.
Olen 27vuotias yhden lapsen äiti. Minulla ei koskaan ollut vauvakuumetta enkä koskaan oikeastaan välittänyt lapsista. Teimme kuitenkin lapsen, koska se oli miehelle tärkeää ja en ollut mitenkään asiaa vastaankaan. Nyt kyllä kaduttaisi, jos ei olisi lasta tehty. Aivan mahtava vesseli ja toinen työn alla. Käyn yliopistotutkintoa tässä samalla, joten äitiysloma ja hoitovapaa on tehokkaassa käytössä ja sitten voikin jo siirtyä työelämään. Edelleenkään muiden lapset ei oikein herätä tunteita.
Toivottavasti ei ole humanistinen ala että saat lapsen itse elätettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietäisi edes haluaako lapsia vai ei. Minä en tiedä vielä 26- vuotiaana ollenkaan sitä haluanko lapsia vai ei. Kivempi se on jos on selkeä kanta siitä että ehdottomasti haluaa tai ehdottomasti ei halua. Inhottavinta on tällainen totaali tietämättömyys siitä haluaako vai ei. En ainakaan tällaisella en tiedä- asenteella lähde lasta yrittämään.
Olen 27vuotias yhden lapsen äiti. Minulla ei koskaan ollut vauvakuumetta enkä koskaan oikeastaan välittänyt lapsista. Teimme kuitenkin lapsen, koska se oli miehelle tärkeää ja en ollut mitenkään asiaa vastaankaan. Nyt kyllä kaduttaisi, jos ei olisi lasta tehty. Aivan mahtava vesseli ja toinen työn alla. Käyn yliopistotutkintoa tässä samalla, joten äitiysloma ja hoitovapaa on tehokkaassa käytössä ja sitten voikin jo siirtyä työelämään. Edelleenkään muiden lapset ei oikein herätä tunteita.
Minulla ei ole sellaista tunnetta, että ryhtyisin tietoisesti lapsen yrittämiseen näillä fiiliksillä. Melkein enemmän sillä kannalla, että jos ei sitä vauvakuumetta missään vaiheessa tule niin ei tule..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Down riski suurimpia syitä jankkia ennen 40v ikää
Riski on noin 1%.
Ei ole. Down riski on 0,4% yli 40-vuotiaalla synnyttäjällä.
Näkyyhän se seulassa.
Ensinnäkin, riski on suurempi ja kasvaa koko ajan niin, että 45-vuotiaan riski on moninkertainen verrattuna 40-vuotiaaseen. Myös keskenmenoriski kasvaa huimasti.
Lisäksi nykyään ei tarjota automaattisesti kromosomitutkimusta vaan pitää maksaa omasta pussista, jos julkisen puolen seulat ei hälytä.
Silti selkeästi suurin osa yli 40-vuotiaan naisen lapsista syntyy terveenä, vaikka riski saada vammainen lapsi on suurempi.
Tämä on helppo ymmärtää kaikkien, jollei sitten ole täysin surkea matematiikassa. Toki raskautuminen yli 40-vuotiaana voi olla paljon vaikeampaa.
Vierailija kirjoitti:
Hedelmällisyyden lasku iän myötä ei koske *valtaosaa" naisia, vaan kaikkia naisia.
Laskee jo 25v tultua mittariin hieman ja 35v kohdalla radikaalisti.
Ellei sitten synnytysopin/raskausajan proffa luennoinut väärin.
Tuo 35v rajapyykki perustuu keskiaikaisiin ranskalaisiin kirkonkirjoihin. Hedelmällisyys vähenee kyllä iän myötä, mutta ei romahda just 35-vuotiaana, vaan yksilöllisesti.
Av-palstan mammat tosin tuntuvat olevan toinen jalka haudassa jo kolmekymppisinä, ja tuttavapiiri kärsii kollektiivisesta lapsettomuudesta jo 25-vuotiaana. Onneksi asiat eivät keskimäärin aivan näin synkästi ole, ja reaalimaailmassa suurin osa naisista tiedostaa hedelmällisyyden laskevan iän myötä, eikä tieto tule shokkiyllärinä 36-vuotissyntymäpäivänä, jolloin on jo tiedon mukaisesti aivan liian myöhäistä pl luonnonoikut.
T: Lääkäri, omat lapsensa synnyttänyt 26v, 36v ja 43v
Vierailija kirjoitti:
Rakas ap, älä jooko lupaile tuollaisia asioita nuorille naisille, kun et selvästi ymmärrä mistä puhut.
Minä olen 39 vuotias ja yhden lapsen synnyttänyt nainen, amh-mittauksen perusteella tavara on tosiaan 25-vuotiaan tasolla, munasoluja on paljon ja kaikki muutkin hormoniarvot ovat huipussa.
MUTTA.
Munasolujen LAATU heikkenee radikaalisti 35 ikävuoden jälkeen, pudotus voi olla jopa vuodessa jyrkkä. Se, että olet tullut raskaaksi onnekkaasti niillä jäljellä olevilla hyvälaatuisilla soluillasi, ei tarkoita, että edelleen voit saada terveen lapsen. Olen nuorempana tullut tosi helposti raskaaksi ja takana on jopa lääkkeellisesti keskeytetty vahinkoraskaus, joka sai alkunsa yhdestä kerrasta ja pillereitten läpi. Olen pitänyt itseäni superhedelmällisenä.
Olen itse isosta suvusta ja äitini synnytti pikkusisarukseni 40-vuotiaana, molemmilla oli kuitenkin kromosomipoikkeamia, toinen down.
Olen onnellinen terveestä lapsestasi mutta nyt järki päähän, sinulla on enää 10 % mahdollisuus saada terve lapsi 40 ikävuoden jälkeen, prosentti pieneen vuosi vuodelta. Eli sinulla on 90 prosentin todennäköisyys synnyttää ei-terve lapsi, tai olla saamatta lasta ollenkaan.
Olen itse nyt lapsettomuushoidoissa, yhdistelmä yksityistä ja julkista puolta. Tutkimuksen tehdään yksityisellä ja ivf-hoidot julkisella.
Munasoluja oli lähes 20kpl, mutta niistä vain neljä oli hyvälaatuista, alkiodiagnostiikka poistaisi vielä varmasti pois niitä enemmänkin.
Emme ole hoidoista huolimatta saaneet lasta vuoden aikana, ja nyt minua on varoiteltu, että aikaa on enää vuosi.
40 ikävuotta kun täyttyy, omilla munasoluilla on tosi vaikeaa saada lasta. Tietysti sinä voit kuulua siihen 10 prosenttiin ja onnistua, mutta älä neuvo ja rohkaise nuoria naisia säästelemään ja lottoamaan sillä ajatuksella, että he EHKÄ voivat kuulua siihen vähemmistöön myös.
Nyt on ihan potaskaa tai sitten pillkuvirhe sun luvuissasi. 40-vuotiaan äidin riski saada ei-terve lapsi on 4 % luokkaa, kun nuoremmilla se on noin 3 %. Lähde https://verneri.net/yleis/aidin-ika-ja-erilaiset-vammat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksesi on vastuuton. Se, että sinä sait hyviä uutisia mittauksesta 39-vuotiaana, ei tilastollisesti eikä biologian kannaltakaan ole todellakaan yleistä eikä tavallista. Mielestäni on todella vastuutonta ja lapsellista kertoa täällä faktana, että lapsesta haaveilevisen on syytä odottaa 40-vuotiaaksi asti. Tiedän itse aivan liian monia, jotka havahtuivat asiaan vasta tuossa iässä ja lukuisten hoitojenkaan jälkeen ei tullut lasta.
Hyvä kuitenkin, että olet tyytyväinen valintaasi! Näin lapsellinen ja vastuuton aloitus tukeekin sitä teoriaa, että olit tosiaan aiemmin epäkypsä äidiksi - jos nytkin olet noin epäkypsä.
Vastuutonta valehdella AP:n väittäneen, että olisi syytä odottaa 40-vuotiaaksi. Eihän se niin sanonut.
”Sopiva lapsentekoikä on YKSILÖLLISTÄ. Älkää ahdistelko 30-vuotiaita naisia lapsen tekoon ja pelotelko lapsettomuudella. Jokainen tietää itse milloin on sopiva aika perustaa perhe. Jollekin se on 25-vuotiaana ja toiselle 45-vuotiaana. Kiitos!”
”Älkää pelotelko lapsettomuudella.” Nämä ei ole mitään mielipideasioita vaan faktaa biologiasta. Koko aloitus on AP:n oma ylistyskirje itselleen, jossa kehuu oman kehonsa kykeneväisyyttä ja sukunsa pitkäikäisyyttä perustumatta kuitenkaan mihinkään faktaan. Lisäksi hän puhuu vain suvunsa naisten pitkäikäisyydestä - eikö tyttärelle siis periydy esimerkiksi isältään mitään?
Ainut asia missä AP on edes jokseenkin kartalla on se, ettei muiden lisääntyminen tai lisääntymättömyys ole muiden asia. Mutta jos joku koskaan, ikinä, milloinkaan, sanoo haluavansa lapsia, ei häntä tule kannustaa odottamaan 40-vuotiaaksi asti. Ei ainakaan perustuen tietoon naapurista, joka sai lapsen siinä iässä. Se on vastuutonta ja järjetöntä. Täällä moni kehuu tuntevansa paljon vanhoja äitejä. Niin tunnen minäkin. Vuosien jälkeen selvinnyt, että ankarat ja kalliit hoidot taustalla - silloin kun olivat ajankohtaisia, eivät halunneet asiasta puhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos huolenpidosta, mutta tuskin minusta ensimmäistä Suomen työtöntä lääkäriä tulee. :D Ja monia ystäviä kyllä työllistynyt myös humanistiselta alalta, joten eipäs tuomita siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Sopiva lapsentekoikä on YKSILÖLLISTÄ. Älkää ahdistelko 30-vuotiaita naisia lapsen tekoon ja pelotelko lapsettomuudella. Jokainen tietää itse milloin on sopiva aika perustaa perhe. Jollekin se on 25-vuotiaana ja toiselle 45-vuotiaana. Kiitos!”
”Älkää pelotelko lapsettomuudella.” Nämä ei ole mitään mielipideasioita vaan faktaa biologiasta. Koko aloitus on AP:n oma ylistyskirje itselleen, jossa kehuu oman kehonsa kykeneväisyyttä ja sukunsa pitkäikäisyyttä perustumatta kuitenkaan mihinkään faktaan. Lisäksi hän puhuu vain suvunsa naisten pitkäikäisyydestä - eikö tyttärelle siis periydy esimerkiksi isältään mitään?
Ainut asia missä AP on edes jokseenkin kartalla on se, ettei muiden lisääntyminen tai lisääntymättömyys ole muiden asia. Mutta jos joku koskaan, ikinä, milloinkaan, sanoo haluavansa lapsia, ei häntä tule kannustaa odottamaan 40-vuotiaaksi asti. Ei ainakaan perustuen tietoon naapurista, joka sai lapsen siinä iässä. Se on vastuutonta ja järjetöntä. Täällä moni kehuu tuntevansa paljon vanhoja äitejä. Niin tunnen minäkin. Vuosien jälkeen selvinnyt, että ankarat ja kalliit hoidot taustalla - silloin kun olivat ajankohtaisia, eivät halunneet asiasta puhua.
Lisään vielä, että usein näillä 40-vuotiailla naisilla on suunnilleen saman ikäinen kumppani. Kaikki ei ole vain naisesta kiinni, myös se miehen tavara alkaa olemaan aika kuraa siinä vanhemmalla iällä. Eli sekin olisi hyvä tiedostaa, ettei se vieressä nukkuva 40-vuotias mies ammu pelkkää priimaa enää vaan jo hänen tavarastaan johtuen keskenmenoriski on suurempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos huolenpidosta, mutta tuskin minusta ensimmäistä Suomen työtöntä lääkäriä tulee. :D Ja monia ystäviä kyllä työllistynyt myös humanistiselta alalta, joten eipäs tuomita siellä.
Kaverisi kokemus ei kumoa sitä faktaa, ettei humanistinen ala työllistä.
Kun lapsi on 20 v, olet jo yli kuudenkymmenen. Jos lapsi tekee lapset 40 v, olet n. 80 v kun tulet mummoksi. Minä olen 66 v ja tulin mummoksi vasta 64 v, olisin minä paremmin jaksanut noitten pienten kanssa touhuta 10-15 vuotta sitten. Kaikki ikätoverini joillain nyt pieniä lasenlapsia sanovat samaa, lasten kanssa väsyy tässä iässä nopeammin.
Minä tein lapset nuorena, oli ihanaa kun jaksoi valvomiset, vartalo palautui eikä valvominen näkynyt naamassa kuten tuttavalla joka on 43 v ja elää koliikkivauvan kanssa. Sanoo, että katuu koko lasta. Minulla oli koliikkivauva myös mutta hyvin jaksoin. Nuorena jaksaa valvoa.
Miten teidän urat kestää älomat tuossa vaiheessa.
Minun ei olisi, olin huipulla juuri 40 vuotiaana, eteneminen oli hurjaa ja aina tarjottiin uutta isopalkkaisempaa ja mielenkiintoisempaa hommaa kun oli ehtinyt luoda pohjaa 15 v, ei siinä olisi kannattanut lomille jäädä. Nuorena olin ”vain” töissä, silloin pystyi olemaan vuoden pois.
Vierailija kirjoitti:
Kun lapsi on 20 v, olet jo yli kuudenkymmenen. Jos lapsi tekee lapset 40 v, olet n. 80 v kun tulet mummoksi. Minä olen 66 v ja tulin mummoksi vasta 64 v, olisin minä paremmin jaksanut noitten pienten kanssa touhuta 10-15 vuotta sitten. Kaikki ikätoverini joillain nyt pieniä lasenlapsia sanovat samaa, lasten kanssa väsyy tässä iässä nopeammin.
Minä tein lapset nuorena, oli ihanaa kun jaksoi valvomiset, vartalo palautui eikä valvominen näkynyt naamassa kuten tuttavalla joka on 43 v ja elää koliikkivauvan kanssa. Sanoo, että katuu koko lasta. Minulla oli koliikkivauva myös mutta hyvin jaksoin. Nuorena jaksaa valvoa.
Miten teidän urat kestää älomat tuossa vaiheessa.
Minun ei olisi, olin huipulla juuri 40 vuotiaana, eteneminen oli hurjaa ja aina tarjottiin uutta isopalkkaisempaa ja mielenkiintoisempaa hommaa kun oli ehtinyt luoda pohjaa 15 v, ei siinä olisi kannattanut lomille jäädä. Nuorena olin ”vain” töissä, silloin pystyi olemaan vuoden pois.
Kai tajuat että se "nuorena jaksaa paremmin" ei rajoitu pelkästään lisääntymiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minäpä ilmoitan kaikille aineenopettajiksi ja opettajiksi valmistuneille ystävilleni, että luopuvat viroistaan nyt heti, kun vauva.fi:ssä sanottiin, että kuulutte kortistoon. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minäpä ilmoitan kaikille aineenopettajiksi ja opettajiksi valmistuneille ystävilleni, että luopuvat viroistaan nyt heti, kun vauva.fi:ssä sanottiin, että kuulutte kortistoon. :D
Täytyykö sinulle siis etsiä valmiiksi tilastoja humanistien työllistymisestä, jos et niitä ole ikinä nähnyt etkä osaa itse etsiä?
Mä olen 40v ja mun lääkäri sanoi että olen vielä nuori tekemään lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos AP, Suomi tarvitsee kipeästi uusia veronmaksajia.
Tämä! Työttömiä on reilusti alle 400 000 nyt ennen automatisointia.
Kiitos AP, Suomi tarvitsee kipeästi uusia veronmaksajia.