Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aloitin lasten tekemisen 40-vuotiaana naisena

Vierailija
07.05.2021 |

Koko ajan painostetaan 30-vuotiaita naisia lapsen tekoon. Itse olen kokenut painostusta ja pelottelua n. 25-vuotiaasta lähtien, että oishan se jo hyvä alkaa perhettä miettimään ja kohta on myöhäistä jne.

Haluan tuoda toisenlaisen näkökulman esiin etenkin kaikille painostajille.

Tiesin jo nuoresta iästä lähtien että jos hankin lapsia niin hankin ne kypsemmässä iässä. Loin uraa, kiersin maailmaa ja nautin elämästä. 

Kävin mielenkiinnosta mittauttamassa AMH-arvoni (kertoo munasolujen määrästä) 39-vuotiaana ja se oli lääkärin mukaan 25-vuotiaan tasolla. Sain esikoiseni 40-vuotiaana. Raskautuminen kesti pari kuukautta (joka tukee AMH-mittauksen tulosta). Tarkoituksena on hankkia vielä toinenkin lapsi ennen 45-vuoden ikää. 

Tähän tietysti joku saattaa ajatella että olenpa vanha äiti sitten kun lapsi on nuori aikuinen, tai että kuolen kun lapseni ovat vielä nuoria. Meidän suvussa naiset ovat eläneet terveinä n. 95-100-vuotiaiksi. Joten lapseni tulevat todennäköisesti olemaan n. 55-60-vuotiaita kun aikani jättää. Olen muutenkin keskiverto 40-vuotiasta huomattavasti paremmassa kunnossa.

Tarinan pointti?
Sopiva lapsentekoikä on YKSILÖLLISTÄ. Älkää ahdistelko 30-vuotiaita naisia lapsen tekoon ja pelotelko lapsettomuudella. Jokainen tietää itse milloin on sopiva aika perustaa perhe. Jollekin se on 25-vuotiaana ja toiselle 45-vuotiaana. Kiitos!

Kommentit (191)

Vierailija
181/191 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on lapsettomien lauantai

Vierailija
182/191 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei halua adoptoida

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/191 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erja Rynkytin kirjoitti:

Älkää tehkö lapsia. Maapallon ongelma on juuri siinä, että ihmisiä on ihan liikaa. Jos ihan pakko on pentuja lykätä, niin tyytykää edes yhteen. Pientä vastuuta kehiin itse kullekin.

Tämä!

Vierailija
184/191 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herätys nyt.

Mielipiteitä täällä on, mutta onko kukaan teistä asianosasista itse saanut 40-kymppisenä erityistä lasta tai lasta ylipäätään 40-kymppisenä ensisynnyttäjänä? Rohkeasti nyt esiin.

Vaikka riskit ovat pieniä niin lapsen hoitaminen 40-kymppisenä on tosi raskasta. Siinä menee hermot äidiltä, mieheltä ja isovanhemmilta. Hoitoapua on turha odottaa ja noloa seistä oven takana kun sukulaiset ovat saaneet tarpeekseen "40-kymppisen äidin onnea". 

Äidiksi 20-kymppisenä, jaksaa valvoa ja käydä töissäkin.

Sinun ainakin olisi "kakskytkymppisenä" kannattanut käydä kouluja, eikä lisääntyä.

Vierailija
185/191 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitettiin yrittäminen kun olin 30v, oli jo liian myöhäistä ja lapsi jäi saamatta.

Olisitkohan saanut lasta 10 vuotta aiemminkaan? 

Vierailija
186/191 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä aloitin 35-vuoden iässä toivomiaan lapsia.

Nopea 25 kierto, kaikki normaalia. AMH 1,7. Miehellä myös tutkittiin kaikki.

Ovulaatiotestit käytössä. Yritystä ovulaation molemmin puolin aivan tuloksettomasti yli vuoden, 17 kierron ajan.

Sitten hoitoihin. Kevyemmillä inseminaatioilla ei mitään vastetta. Niitä tehtiin 3-4 kertaa. Sitten toisen IVF tuoresiirrosta terve lapsi. Olin jo 38! Menin aivan älyttömän huonoon kuntoon kuten täällä sanottu. Vuoden kesti palautua.

Prosessi henkisesti aivan helvettiä. Olimme panostaneet uraan ja olimme aivan varmoja että emme mistään hoidoista huolimatta enää tässä iässä saa lasta😱🥺

Ikävuodet 35-38 vain lensivät kun yritettiin yksityisellä tätä yhtä lasta.

Sitten meidän onni kääntyi. Oli enää 10-20% mahdollisuus tulla raskaaksi, olinhan jo 39. AMH arvo oli jo tuolloin 35v alhainen. Kun lapsi oli vuoden, tulin luomusti raskaaksi! Nyt odotamme seulontoja, olemme viikolla 12 ja kaikki mennyt tähän asti hyvin.

Jos kaikki menee hyvin, olen kahden lapsen äiti alle 40-vuotiaana.

En ketään kehota lykkäämään. Ehdottomasti aikaisemmin lapsia jos niitä haluaa.

Minäkään en kehoita lykkäämään. Aivan terveelläkin ihmisellä saattaa kestää luonnollisesti raskaaksi tulo parikin vuotta, vaikka mitään varsinaista vikaa olisikaan. Ei se ole niin yksinkertaista mitä tietämätön kuvittelee. Joillakin tulee helposti jo heti ensimmäisellä yrittämällä, mutta yleensä sellaiset on sitten todella nuoria (20-25 v.).

Minä tein ensimmäisen 32 v, toista yritettiin vuosia ja sain hänet 39-vuotiaana. Siihen ne sitten loppuikin, vaikka kolmatta kovasti toivoin ja yritettiin hoidoillakin. Kalliiksi tuli ja suru oli suuri.

Toivon, ettei kukaan kokisi samaa surua mitä itse koin. Jos olisin tiennyt, niin olisin aloittanut lapsien teon jo alle 30-vuotiaana. Mutta kukin tietää itse milloin on valmis. kannattaa silti muistaa, että vanhana se ei todellakaan ole mikään automaattinen onnistuminen, joten lykkäyskehotusten antaminen on vastuutonta ja ajattelematonta.

Hienoa, että te onnistuitte. Tsemppiä ja onnea raskauteesi!

❤️❤️❤️ Kiitos kovasti!

Ja tosiaan olet onnekas, kun kaksi lasta! Monet eivät saa yhtään.

Unohdin sanoa, että tätä luomusti alkanuttakin yritettiin 5 kiertoa putkeen. Luulen, ja tilastojen perusteella aika selvää, että meillä on käynyt hirmuinen onni🥺

Minä myös mietin sitä kolmatta. Jos raskaus alkaisi taas luomusti niin olisin n. 41-43. Kroppa aivan lopussa (palautuminen kestää), unenpuute ja kaksi ihan pientä taaperoa jaloissa. Kolmas ja toive hänestä on siis iso kysymysmerkki.

Fakta vaan taitaa olla, että jos ei ole kauheasti tukiverkkoja, ja/ tai tosi varakas, niin kahden lapsen kanssa on paljon helpompaa.

Mietittekö te adoptiota?

Ihmettelen tätä "palautuminen kestää". Itse 41-vuotiaana synnyttäneenä, koin palautuneeni muutamassa viikossa. Toki imetys pitää hormonitasot matalalla mutta muuten olo oli hyvin nopeasti sellainen etten edes muistanut synnyttäneeni.

Mikä siinä palautumisessa siis kestää?

Ellei sitten ole saanut pahoja repeämiä tms. joka on asia erikseen.

Vierailija
187/191 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen tilanne on yksilöllinen, mutta kannattaa tutkituttaa itsensä hyvissä ajoin ettei tule yllätyksiä.

Itse olen ollut tyhmä näissä hedelmällisyyteen liittyvissä asioissa. Olen myös suvusta, jossa eletään lähemmäs 100 vuotta ja saadaan lapsia 45 vuotiaana. Minulla tilanne on toinen. On hyvin todennäköistä etten saa lasta omilla munasoluillani enää. Koitan olla ajattelematta asiaa ja käydä hoidoissa havittelemassa ihmettä. Lahjamunasolut eivät tunnu sopivalta vaihtoehdolta, koska lahjoittajista ei saa juurikaan tietoa.

Vierailija
188/191 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
189/191 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up 

Vierailija