Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aloitin lasten tekemisen 40-vuotiaana naisena

Vierailija
07.05.2021 |

Koko ajan painostetaan 30-vuotiaita naisia lapsen tekoon. Itse olen kokenut painostusta ja pelottelua n. 25-vuotiaasta lähtien, että oishan se jo hyvä alkaa perhettä miettimään ja kohta on myöhäistä jne.

Haluan tuoda toisenlaisen näkökulman esiin etenkin kaikille painostajille.

Tiesin jo nuoresta iästä lähtien että jos hankin lapsia niin hankin ne kypsemmässä iässä. Loin uraa, kiersin maailmaa ja nautin elämästä. 

Kävin mielenkiinnosta mittauttamassa AMH-arvoni (kertoo munasolujen määrästä) 39-vuotiaana ja se oli lääkärin mukaan 25-vuotiaan tasolla. Sain esikoiseni 40-vuotiaana. Raskautuminen kesti pari kuukautta (joka tukee AMH-mittauksen tulosta). Tarkoituksena on hankkia vielä toinenkin lapsi ennen 45-vuoden ikää. 

Tähän tietysti joku saattaa ajatella että olenpa vanha äiti sitten kun lapsi on nuori aikuinen, tai että kuolen kun lapseni ovat vielä nuoria. Meidän suvussa naiset ovat eläneet terveinä n. 95-100-vuotiaiksi. Joten lapseni tulevat todennäköisesti olemaan n. 55-60-vuotiaita kun aikani jättää. Olen muutenkin keskiverto 40-vuotiasta huomattavasti paremmassa kunnossa.

Tarinan pointti?
Sopiva lapsentekoikä on YKSILÖLLISTÄ. Älkää ahdistelko 30-vuotiaita naisia lapsen tekoon ja pelotelko lapsettomuudella. Jokainen tietää itse milloin on sopiva aika perustaa perhe. Jollekin se on 25-vuotiaana ja toiselle 45-vuotiaana. Kiitos!

Kommentit (191)

Vierailija
41/191 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, että onko Ok kaikille että vanhemmat on vanhoja kun itse nuori.

Eli olet 60-vuotias kun lapsi pääsee ylioppilaaksi.

Ja toisesta 65-vuotias.

Osa 65-vuotiaista näyttää todella vanhoilta.

Kenelle kaikille pitäisi sitten olla Ok että vanhemmat näyttävät vanhoilta?

Ehkä lapsesta ei tarvitse kasvattaa niin pinnallista että hänelle on tärkeää että vanhemmat näyttävät nuorilta...

Vierailija
42/191 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt kaksi lasta yli nelikymppisenä (ja lisäksi myös kolmikymppisenä) ja vaikka kaikki meni hyvin ja lapset kaikki terveitä, niin kyllä se itse raskaus oli järkyn vaikea kun ikää oli yli 40. Ja olen siis loistokunnossa oleva himourheilija, en läski sohvapottu. Siitä huolimatta tuli kaikkea mahdollista, raskausdiabetesta ja muuta.

Yli 40v on siis mun mielestä ilman muuta ok ikä tehdä lapsia, sitä en tarkoita, mutta sanoisin että se on keholle/elimistölle rankempaa.

Jos sulle tuli raskausdiabetes yli 40-vuotiaana niin se oli myös jo parikymppisenä, jos kerran olet hoikka himourheilija. Sehän on geneettinen ominaisuus, joka ei hoikalta katoa, kun paino, liikunta ja ravinto on jo kohdallaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/191 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt kaksi lasta yli nelikymppisenä (ja lisäksi myös kolmikymppisenä) ja vaikka kaikki meni hyvin ja lapset kaikki terveitä, niin kyllä se itse raskaus oli järkyn vaikea kun ikää oli yli 40. Ja olen siis loistokunnossa oleva himourheilija, en läski sohvapottu. Siitä huolimatta tuli kaikkea mahdollista, raskausdiabetesta ja muuta.

Yli 40v on siis mun mielestä ilman muuta ok ikä tehdä lapsia, sitä en tarkoita, mutta sanoisin että se on keholle/elimistölle rankempaa.

Jos sulle tuli raskausdiabetes yli 40-vuotiaana niin se oli myös jo parikymppisenä, jos kerran olet hoikka himourheilija. Sehän on geneettinen ominaisuus, joka ei hoikalta katoa, kun paino, liikunta ja ravinto on jo kohdallaan.

Ei pidä paikkaansa. Raskausdiabeteksen riski kasvaa äidin iän myötä.

Vierailija
44/191 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, että onko Ok kaikille että vanhemmat on vanhoja kun itse nuori.

Eli olet 60-vuotias kun lapsi pääsee ylioppilaaksi.

Ja toisesta 65-vuotias.

Osa 65-vuotiaista näyttää todella vanhoilta.

Kenelle kaikille pitäisi sitten olla Ok että vanhemmat näyttävät vanhoilta?

Ehkä lapsesta ei tarvitse kasvattaa niin pinnallista että hänelle on tärkeää että vanhemmat näyttävät nuorilta...

Tässä tapauksessa ongelma ei varmaan ole kenenkään ulkonäkö, mutta kun sitä toista lasta ei edes vielä ole. Ensin kannattaisi katsoa, tuleeko sitä lasta.

Vierailija
45/191 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monilla ei ole yhtä hyvä tilanne kuin AP:lla. Ja faktahan on, että valtaosalla mahdollisuus lapseen heikkenee iän myötä. 

Tuohan ei ole fakta, vaan se, että KAIKILLA mahdollisuus lapseen heikkenee iän myötä. Myos niillä, jotka vaivatta saavat lapsen nelikymppisenä.

Vierailija
46/191 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Down riski suurimpia syitä jankkia ennen 40v ikää

Vierailija
47/191 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on varmaan myös geeneistä kiinni. Oma isoisoäitini synnytti kaikki 3 tervettä lastansa 43-48-vuotiaana. Isoäitini synnytti 2 tervettä lastansa 39-42-vuotiaana.

En siksi usko että minulla olisi vain 10% mahdollisuus saada lisää terveitä lapsia yli 40-vuotiaana. Ehkä jonkun tilaston mukaan kyllä. Mutta kuten sanottua, YKSILÖLLISTÄ.

-AP

Nimenomaan, tämä on yksilöllistä. Etkä ikinä voi tietää miten itsellesi käy - se että isoäitisi tai äitisi on tullut helposti raskaaksi yli 40-vuotiaana ja synnyttänyt terveitä lapsia ei tarkoita että sinulle kävisi samoin.

Itse sain kaksi lasta noin 30-vuotiaana ja kuopuksen 40-vuotiaana. Vauva-aika oli ihanampaa kuopuksen kanssa, olihan minulla tuolloin jo enemmän elämänkokemusta ja isommat lapset siinä mukana auttamassa lastenhoidossa. En ikinä ajatellut, että olisin ollut liian vanha äidiksi, sillä olihan isomummuni elänyt 94-vuotiaaksi ja isoäitini 93-vuotiaaksi. Ja oma äitini oli aivan erinomaisessa kunnossa 60-vuotiaana. Mutta niin vain siinä kävi, että sain syöpädiagnoosin 47-vuotiaana. En vielä tiedä miten tässä lopulta käy, sytostaattihoidot ovat juuri nyt menossa ja ovat tosi rankkoja. Vaikka on olemassa paljon hoitoja, niin on hyvin mahdollista että tämä tauti vie minut kahden vuoden kuluessa. Eniten minua surettaa tässä juurikin meidän pieni ekaluokkalainen. Isommat lapset pärjäävät kyllä, onhan toinen heistä jo omillaan ja toinen muuttaa kotoa parin vuoden kuluttua. Onneksi heillä on aivan paras isä, mutta silti särkee sydäntä ajatella miten tämä pieni pärjäisi.

Vierailija
48/191 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riski on noin 1%. 

Vierailija
49/191 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin aion alkaa yrittää lasta vasta joskus 33-36v. Jos ei onnistu niin ei voi mitään. Itselle 40v on se taka-raja. Sitten saa olla. Olen just täyttänyt 30. Harkitsen käymistä tuolla amh-mittauksessa.

Kannattaa käydä niin saa hiukan osviittaa, onko asian kanssa kuinka kiire.

Itse kävin hedelmällisyysneuvolassa täytettyäni 36. Olin siinä vaiheessa ollut mieheni kanssa yhdessä 3,5 vuotta eikä hän vielä tiennyt, haluaako lapsia. Minua rauhoitti tietää, että luonnollinen raskautuminen olisi kohdallani mahdollista.

Vierailija
50/191 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakas ap, älä jooko lupaile tuollaisia asioita nuorille naisille, kun et selvästi ymmärrä mistä puhut.

Minä olen 39 vuotias ja yhden lapsen synnyttänyt nainen, amh-mittauksen perusteella tavara on tosiaan 25-vuotiaan tasolla, munasoluja on paljon ja kaikki muutkin hormoniarvot ovat huipussa.

MUTTA.

Munasolujen LAATU heikkenee radikaalisti 35 ikävuoden jälkeen, pudotus voi olla jopa vuodessa jyrkkä. Se, että olet tullut raskaaksi onnekkaasti niillä jäljellä olevilla hyvälaatuisilla soluillasi, ei tarkoita, että edelleen voit saada terveen lapsen. Olen nuorempana tullut tosi helposti raskaaksi ja takana on jopa lääkkeellisesti keskeytetty vahinkoraskaus, joka sai alkunsa yhdestä kerrasta ja pillereitten läpi. Olen pitänyt itseäni superhedelmällisenä.

Olen itse isosta suvusta ja äitini synnytti pikkusisarukseni 40-vuotiaana, molemmilla oli kuitenkin kromosomipoikkeamia, toinen down.

Olen onnellinen terveestä lapsestasi mutta nyt järki päähän, sinulla on enää 10 % mahdollisuus saada terve lapsi 40 ikävuoden jälkeen, prosentti pieneen vuosi vuodelta. Eli sinulla on 90 prosentin todennäköisyys synnyttää ei-terve lapsi, tai olla saamatta lasta ollenkaan.

Olen itse nyt lapsettomuushoidoissa, yhdistelmä yksityistä ja julkista puolta. Tutkimuksen tehdään yksityisellä ja ivf-hoidot julkisella.

Munasoluja oli lähes 20kpl, mutta niistä vain neljä oli hyvälaatuista, alkiodiagnostiikka poistaisi vielä varmasti pois niitä enemmänkin.  

Emme ole hoidoista huolimatta saaneet lasta vuoden aikana, ja nyt minua on varoiteltu, että aikaa on enää vuosi.

40 ikävuotta kun täyttyy, omilla munasoluilla on tosi vaikeaa saada lasta. Tietysti sinä voit kuulua siihen 10 prosenttiin ja onnistua, mutta älä neuvo ja rohkaise nuoria naisia säästelemään ja lottoamaan sillä ajatuksella, että he EHKÄ voivat kuulua siihen vähemmistöön myös.

Kummasti se 10% kuuluu mun tuttavapiiriin.

Vierailija
51/191 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on varmaan myös geeneistä kiinni. Oma isoisoäitini synnytti kaikki 3 tervettä lastansa 43-48-vuotiaana. Isoäitini synnytti 2 tervettä lastansa 39-42-vuotiaana.

En siksi usko että minulla olisi vain 10% mahdollisuus saada lisää terveitä lapsia yli 40-vuotiaana. Ehkä jonkun tilaston mukaan kyllä. Mutta kuten sanottua, YKSILÖLLISTÄ.

-AP

Nimenomaan, tämä on yksilöllistä. Etkä ikinä voi tietää miten itsellesi käy - se että isoäitisi tai äitisi on tullut helposti raskaaksi yli 40-vuotiaana ja synnyttänyt terveitä lapsia ei tarkoita että sinulle kävisi samoin.

Itse sain kaksi lasta noin 30-vuotiaana ja kuopuksen 40-vuotiaana. Vauva-aika oli ihanampaa kuopuksen kanssa, olihan minulla tuolloin jo enemmän elämänkokemusta ja isommat lapset siinä mukana auttamassa lastenhoidossa. En ikinä ajatellut, että olisin ollut liian vanha äidiksi, sillä olihan isomummuni elänyt 94-vuotiaaksi ja isoäitini 93-vuotiaaksi. Ja oma äitini oli aivan erinomaisessa kunnossa 60-vuotiaana. Mutta niin vain siinä kävi, että sain syöpädiagnoosin 47-vuotiaana. En vielä tiedä miten tässä lopulta käy, sytostaattihoidot ovat juuri nyt menossa ja ovat tosi rankkoja. Vaikka on olemassa paljon hoitoja, niin on hyvin mahdollista että tämä tauti vie minut kahden vuoden kuluessa. Eniten minua surettaa tässä juurikin meidän pieni ekaluokkalainen. Isommat lapset pärjäävät kyllä, onhan toinen heistä jo omillaan ja toinen muuttaa kotoa parin vuoden kuluttua. Onneksi heillä on aivan paras isä, mutta silti särkee sydäntä ajatella miten tämä pieni pärjäisi.

Voimia! En muuta osaa sanoa.

Vierailija
52/191 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan patistele 20v tytärtäni yhtään mihinkään, päinvastoin. Olen aivan liian nuori ja seikkailunhaluinen isoäidiksi. Mun puolesta vois odottaa vielä ainakin sen 20v kun minäkin olen ehkä sitten rauhoittunut...tuskin olen. Nautin elämästä niin paljon.

Joo, sinusta ja sinun seikkailuistahan tässä tietenkin on kysymys...

Ehkäpä sillä ei ole mitään väliä milloin sinä haluat isoäidiksi, vaan sillä mitä ja milloin tyttäresi haluaa elämällään tehdä.

Vierailija
53/191 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin aion alkaa yrittää lasta vasta joskus 33-36v. Jos ei onnistu niin ei voi mitään. Itselle 40v on se taka-raja. Sitten saa olla. Olen just täyttänyt 30. Harkitsen käymistä tuolla amh-mittauksessa.

Kannattaa käydä niin saa hiukan osviittaa, onko asian kanssa kuinka kiire.

Itse kävin hedelmällisyysneuvolassa täytettyäni 36. Olin siinä vaiheessa ollut mieheni kanssa yhdessä 3,5 vuotta eikä hän vielä tiennyt, haluaako lapsia. Minua rauhoitti tietää, että luonnollinen raskautuminen olisi kohdallani mahdollista.

Kuka nainen katselee tuossa iässä miestä, joka ei muka tiedä, haluaako lapsia? Hälytyskellojen pitäisi soida lujaa.

Vierailija
54/191 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riski on noin 1%. 

Ei ole. Down riski on 0,4% yli 40-vuotiaalla synnyttäjällä.

Vierailija
55/191 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

0,4%. Tämä seulotaan tehokkaasti alkuraskauden aikana jolloin vanhemmat voivat vielä päättää mitä haluavat tehdä.

Vierailija
56/191 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla hyvä dreija ja laadukasta savea jotta saat muovailtua itsellesi somia lapsia?

Vierailija
57/191 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painostetaanko ihmisiä oikeasti lisääntymään? Olen 25v vakaassa parisuhteessa oleva nainen eikä todellakaan ole kukaan koskaan painostanut lisääntymään. Jos painostaisi, sanoisin niin kovasti ja suoraan takaisin ettei varmasti toisten sitä enää tee.

Vierailija
58/191 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurustelimme pitkään ex-mieheni kanssa, sitten naimisiin. Esikoinen 35-vuotiaana, toinen 40-vuotiaana. Uraa luotiin sitä ennen, rahaa piti tahkota taloon jne.

Mutta kyllä se riipaisi, kun juuri laskemaan oppinut juniorini aivan oikein totesi, että "sitten kun mä oon kakskyt, niin sä oot jo kuuskyt".

Vierailija
59/191 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riski on noin 1%. 

Ei ole. Down riski on 0,4% yli 40-vuotiaalla synnyttäjällä.

Tämä on pötyä. Riski 40-vuotiaalla on 1:84 ja 45-vuotiaalla 1:32. Riski siis kasvaa koko ajan, mikäli nyt raskaaksi enää tulee eikä saa keskenmenoa.

Vierailija
60/191 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tällainen julistaminen, että ”tehkää vaan lapset yli nelikymppisenä!” on vaarallista. Kyllä, jotkut naiset saavat vielä siinä vaiheessa lapsia, mutta suurin osa ei enää siinä onnistu. Munasolujen laatu heikkenee jyrkästi, kromosomivikojen mahdollisuus lisääntyy, keskenmenojen todennäköisyys kasvaa, raskaus ja synnytys ovat riskialttiimpia vanhempana yms.

Itse odotin liian pitkään, aloitin lapsen yrittämisen 35-vuotiaana. Yksi lapsi on hoidoilla onnistuttu saamaan, toista ei millään, terveitä munasoluja ei vain yksinkertaisesti enää tule. Ikää on 40.

Sinänsä ketään ei pitäisi painostaa lasten hankintaan, olipa ikä mikä tahansa. Lapset ovat hyvin henkilökohtainen asia, mikä ei ulkopuolisille kuulu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi viisi