Sinä joka et ole vegaani, mitä vegaanista ruokaa söisit mielelläsi kutsuilla?
Olisiko mitään mistä pitäisit? Vieraista valtaosa vegaaneja eikä kutsujen järjestäjä halua tehdä kahta eri ruokaa.
Kommentit (1202)
Vierailija kirjoitti:
Ihan samaa mulle mitä kaikki muutkin syövät!
Jep. En halua olla uniikki lumihiutale, jonka lautasella on ainoana lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan tiedoksesi, vegaanit eivät syö lihan lisäksi myöskään kalaa, kananmunia, juustoja, jugurtteja, rahkaa, ranskankermaa, voita, kermaa, jäätelöä ym. maitotuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaaniruokavaliossa on paljon mitä en pysty syömään ollenkaan.
Kuten esim
Sienet
Herneet ja pavut
Soija
Härkis yms
Kaikki öljyt
Vegejuusto
Monet mausteet esim se natriumglutamaatti mitä käytetään porkkalaanKun olen katsonut niitä tuoteselosteita niin aina niissä on rypsiöljyä ja soijaa. Ei käy ne juustokkeet eikä kauramaidot ja useimmat maustekastikkeetkin on sillä rypsiöljyllä pilattu.
Jos saisikin vaan pelkkää kasvisruokaa. Ehkä suolalla ja kermalla maustettuna, niin olisi helpompaa.
Sulla on kyllä tosi rajoittunut ruokavalio, aiheuttaa harmaita hiuksia monelle kutsujen järjestäjille. Oli vegaani tai ei.
Ei todellakaan ole. Kaikki lihatuotteet käy, munat, kalat, osa vihanneksista ja hedelmistä. Maitotuotteet laktoosittomina. Gluteenittomat viljat.
Hyvin olen saanut syötyä.
Kyllä täysi öljyttömyys ainakin on sellainen, joka olisi monelle hankala ruokavaliosta riippumatta. "osa vihanneksista" kuulostaa juuri siltä, että on muutama vihannes joita pystyy syömään. Kyllä se on rajoittavaa kenelle tahansa, joka syö kasvispainotteisesti.
En ole muuten koskaan nähnyt reseptiä, jossa porkkalaan tulisi natriumglutamaattia - savuaromi on eri asia. Gluteenittomuus ei tuottaisi ongelmia, härkikset ja vegejuustot taas on aika marginaalinen osa useimpien vegaanien ruokavaliota, joten sekään tuskin olisi ongelma, mutta jos mitään palkokasvia ei pysty syömään yhtään ja vihanneksiakin hyvin rajoitetusti, niin kyllähän se jo vähän aiheuttaisi harmaita hiuksia. Mutta kyllä mä kutsuilleni sullekin jotain syötävää pyrkisin keksimään, aiemminkin on ollut esim. ärtyvän suolen oireyhtymästä kärsineitä kaveripiireissä, ja aina ollaan keksitty jotain mitä molemmat voi syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten esim
Sienet
Herneet ja pavut
Soija
Härkis yms
Kaikki öljyt
Vegejuusto
Monet mausteet esim se natriumglutamaatti mitä käytetään porkkalaanKun olen katsonut niitä tuoteselosteita niin aina niissä on rypsiöljyä ja soijaa. Ei käy ne juustokkeet eikä kauramaidot ja useimmat maustekastikkeetkin on sillä rypsiöljyllä pilattu.
Jos saisikin vaan pelkkää kasvisruokaa. Ehkä suolalla ja kermalla maustettuna, niin olisi helpompaa.
Sulla on kyllä tosi rajoittunut ruokavalio, aiheuttaa harmaita hiuksia monelle kutsujen järjestäjille. Oli vegaani tai ei.
Ei todellakaan ole. Kaikki lihatuotteet käy, munat, kalat, osa vihanneksista ja hedelmistä. Maitotuotteet laktoosittomina. Gluteenittomat viljat.
Hyvin olen saanut syötyä.Kyllä täysi öljyttömyys ainakin on sellainen, joka olisi monelle hankala ruokavaliosta riippumatta. "osa vihanneksista" kuulostaa juuri siltä, että on muutama vihannes joita pystyy syömään. Kyllä se on rajoittavaa kenelle tahansa, joka syö kasvispainotteisesti.
En ole muuten koskaan nähnyt reseptiä, jossa porkkalaan tulisi natriumglutamaattia - savuaromi on eri asia. Gluteenittomuus ei tuottaisi ongelmia, härkikset ja vegejuustot taas on aika marginaalinen osa useimpien vegaanien ruokavaliota, joten sekään tuskin olisi ongelma, mutta jos mitään palkokasvia ei pysty syömään yhtään ja vihanneksiakin hyvin rajoitetusti, niin kyllähän se jo vähän aiheuttaisi harmaita hiuksia. Mutta kyllä mä kutsuilleni sullekin jotain syötävää pyrkisin keksimään, aiemminkin on ollut esim. ärtyvän suolen oireyhtymästä kärsineitä kaveripiireissä, ja aina ollaan keksitty jotain mitä molemmat voi syödä.
Mihin sä oikeasti tarviit öljyjä niin paljon? Mä käytän voita sen vähän mitä on joskus pakko niin psistamiseen. Monet leivonnaisetkin voi tehdä ilman mitään rasvaa. Voi sitä paitsi on ainoa oikea leivonnaisrasva. Muut maistuu järkyttävälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan tiedoksesi, vegaanit eivät syö lihan lisäksi myöskään kalaa, kananmunia, juustoja, jugurtteja, rahkaa, ranskankermaa, voita, kermaa, jäätelöä ym. maitotuotteita.
No mitä näistä haluat omalle lautasellesi ainoana osallistujana, jos vegaanisesti et voi syödä?
Kertokaa ihmeessä mitä yhdelle uniikille sekasyöjälle laitetaan erikseen, ettei kenellekään tule paha mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten esim
Sienet
Herneet ja pavut
Soija
Härkis yms
Kaikki öljyt
Vegejuusto
Hyvin olen saanut syötyä.Kyllä täysi öljyttömyys ainakin on sellainen, joka olisi monelle hankala ruokavaliosta riippumatta. "osa vihanneksista" kuulostaa juuri siltä, että on muutama vihannes joita pystyy syömään. Kyllä se on rajoittavaa kenelle tahansa, joka syö kasvispainotteisesti.
Mihin sä oikeasti tarviit öljyjä niin paljon? Mä käytän voita sen vähän mitä on joskus pakko niin psistamiseen. Monet leivonnaisetkin voi tehdä ilman mitään rasvaa. Voi sitä paitsi on ainoa oikea leivonnaisrasva. Muut maistuu järkyttävälle.
No kun vegaanit ei käytä voita. Eli siis itsekin tarvitset rasvaa ruoanlaittoon, ja minä käytän sitä ihan samaan tarkoitukseen, eli asioiden paistamiseen. Ei kai tuota pitäisi olla niin vaikea ymmärtää... Esim. wokkia on aika hankala tehdä ilman mitään paistorasvaa. Jos tekee vaikka aasialaisen wokin kanssa jonkin maustekastikkeen, niin siihenkin yleensä tulee vähän öljyä. Uunijuurekset on perusruokaa, johon myös menee öljyä, voin kanssa olisi vähän hankalaakin, kun pitäisi ensin sulatella se. Ylipäänsä useimmissa ruokalajeissa nyt jossain kohtaa paistetaan pannulla jotain, ja tähän tarvitaan rasvaa, ainakin oma kokemukseni on, että ihan sekasyöjätkin kyllä käyttävät rasvaa ruoanlaitossa ihan samalla tavalla kuin minäkin.
Mulle voi ei muuten ole ainoa oikea leivonnaisrasva, ja siihen leivotut leivonnaiset eivät minusta maistu mitenkään erityisen hyvältä. Makuaisti kehittyy siihen suuntaan, mihin se tottuu. Useimmilla tosin ei ole noin vahvoja mielipiteitä suuntaan tai toiseen, iso osa sekasyöjistäkin käyttää nykyään leivonnaisissa jotain muuta rasvaa kuin voita.
Sienirisottoa. Kasvissosekeittoa. Sienipiirakkaa. Kesäkurpitsasta saa ihania vuokaruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"ei halua tehdä kahta eri ruokaa"
Siinäpä se ongelman ydin.
Vegaanien mielestähän on ihan OK vaatia sekasyöjiltä että tekevät erikseen vegaanitarjoilut kun heidän ylhäisyytensä suvaitsee saapua paikalle.
Onko monikin sitä sinulta ihan vaatinut? Kerro ihmeessä ihan tosielämän esimerkkejä, joita olet kokenut.
Väittäisin aika isolla otannalla, että useimmat:
a) etukäteen ruokavaliosta kysyttäessä ilmoittavat olevansa vegaaneja
b) jos sitä ei kysytä etukäteen, kysyvät paikan päällä onko joku tarjottava vegaanista
Jos on, syövät sitä, jos ei, eivät syö. Jos kyse on pidemmästä viipymisestä, jolloin ehtii tulla nälkä, kysyvät etukäteen onko jotain vai tuovatko mukanaan.
Aika lailla siis käsittääkseni ihan kuten muutkin mitä tahansa ruokavaliota noudattavat yleensä toimivat.
Miksi se on ok, että vegaani kysyy onko paikalla vegaanista, mutta se, etä sekasyöjä varmistaa onko hänelle sopivaa evästä, niin se onkin miltei Venäjän sotatoimiin verrattavissa oleva rikos. Ei, kaikki vegaaniruoka ei ole sekasyöjälle sopivaa ruokaa.
Kaikki vegaaniruoka on lähtökohtaisesti kaikkiruokaiselle ihmiselle sopivaa syötävää. Jos jokin ainesosa, vaikka ne pavut, ei sovi elimistölle niin ei kukaan vedä herneitä nokkaan jos kysyy onko omaan ruokavalioon sopivaa ruokaa tarjolla. "Sekasyöjä" ei ole varsinaisesti mikään ruokavalio, sehän tarkoittaa että voi syödä kaikkea. Jos on jotain mitä ei voi syödä, se on erityisruokavalio. Jos ei ole ilmoittanut erityisruokavaliostaan juhliin mennessä niin se on sit oma moka jos ei sopivaa syötävää ole.
Ei ole lähtökohtaisesti. Itse olen soijalle ja kauralle allerginen, joten on kuulemma vaikeaa keksiä minulle vegaanista ruokaa juhliin. Olen kyllä sekasyöjä, mutta allergeenejä en todiaan voi syödä, vaikka kauraa rakastaisinkin.
Niin, allergiathan mainittiin tuossa kommentissakin. Tässä tapauksessa eivät onneksi rajoita kovin paljoa. Kaura ja soija ovat onneksi vielä sellaisia allergioita, jotka on aika helppo ottaa huomioon vegaanisessakin ruokavaliossa, vaikka sattuvatkin olemaan myös hyvin yleisiä ruoka-aineita siinä. Ainakaan itselleni ei tuottaisi mitään vaikeuksia keksiä vegaanista menua, jossa noita ei olisi. Kaikki eivät tietysti harrasta ruoanlaittoa ja leipomista samalla tavalla, joten toki se voi olla hankalaa, jos omassa ruokavaliossa käyttää paljon noita sisältäviä tuotteita. Paljon helpommat allergiat nuo ovat, kuin jos mikään palkokasvi ei käy tai vihanneksiin liittyen olisi suuria rajoitteita.
En koske mihinkään vegaaniruokaan. Taida jättää nuo kutsut väliin.
Minusta olisi mahtavaa osallistua kutsuille jossa tarjottaisiin vegaaniruokaa, erityisesti silloin kun se olisi nimenomaan "alkuperäistä" vegaaniruokaa eikä mitään liharuuan vegaaniversiota.
En esimerkiksi innostuisi jos tarjolla olisi lihamakaronilaatikko, jossa jauheliha on korvattu soijarouheella tai burgeri jossa naudalihapihvin tilalla onkin joku vegaaninen pihvinkorvike, pastoja joissa jotain vegejuustoa joka aina häviää alkuperäiselle kokemukselle, vaan ihan alunperinkin vegaaniseksi mietitty ruoka. Kukatietää, jos makukokemus olisi hyvä, saattaisin itsekin innostua kokeilemaan enemmän, valitettavasti tähänastiset on enempi tuotalinjaa josta mainitsin, ja ne on saaneet minut pysymään edelleen sekasyöjänä. Toki joitain hyviä kasvisruokia olen syönyt ja tehnyt itsekin, mutta niissä on ollut sitten kuitenkin esim. juustoa ja jotain muuta minkä vuoksi eivät tietenkään ole vegaanisia.
Olisi ihanaa, jos laittaisit tähän listan niistä ruuista, joita ajattelisit tarjota. Juuri sellaisia vinkkejä nyt kaivataan, kun en itse osaa vielä tehdä mitään vegaaniruokaa
Ottaisin grillin mukaan ja grillaisin kunnon pihvit itselleni ja kyytipojaksi kunnon kananmunalla selvitetty makea punaviini
Vierailija kirjoitti:
Olisi ihanaa, jos laittaisit tähän listan niistä ruuista, joita ajattelisit tarjota. Juuri sellaisia vinkkejä nyt kaivataan, kun en itse osaa vielä tehdä mitään vegaaniruokaa
Olikohan tämän tarkoitus vastata johonkin tiettyyn kommenttiin? Olitko siis joku noista, joilla allergioita tai muita rajoitteita, vai kaipaatko vain yleisesti vegaaniruokaehdotuksia?
Vegaani on sellainen 21.vuosituhannen munkki, jonka tavoitteena on elää mahdollisimman kurjaa elämää. Koska kokee olevansa jotenkin parempi ihminen, kuin muut. En lähtisi mihinkään vege-kekkereihin, rasittavia nillittäviä ihmisiä, jotka saarnaavat omia juttujaan 24/7 muille.
Kyllä vegaaniruoka passaa, kun ei vaan ole siinä kikkailtu ja teeskennelty, tyyliin joku "lihake", "juustoke" ja "kalake".
Proteiiniksi papuja, niin että näkyy!
Kasviksista saa monenlaista, jälkiruoaksi marjoja ja hedelmiä. Helppoa!
Vaikeaa on se, että muille ruokailijoille tehtävät ruoat ovat pääasia, ja se onneton vegaani jää viimeiseksi, jos saa mitään.
Normaalia ruokaa.
Kukin voi tykönään syödä mitä lystää mutta jos kutsuu vieraita, on syytä tarjota ihan tavalliselle sekasyöjälle sopivaa ruokaa allergiat tietysti huomion ottaen.
Ei siitä mitään tule jos aletaan mennä jokaisen ideologian mukaan.
Kerro selkeästi että on pelkästään vegaani tarjonta niin tietää normaalit ihmiset pysyä poissa juhlista. Itse en ole tähän mennessä löytänyt mistään oikeasti hyvää ideologista vegaania ruokaa niin itse jätän vegaani juhlat väliin tai käyn syömässä jossain mistä saa hyvää ja ravitsevaa ruokaa
Mulle kelpaa kaikki ruoka. Olen kaikki ruokainen ja pidän jopa kaikesta. Helppo tapaus siis
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi mahtavaa osallistua kutsuille jossa tarjottaisiin vegaaniruokaa, erityisesti silloin kun se olisi nimenomaan "alkuperäistä" vegaaniruokaa eikä mitään liharuuan vegaaniversiota.
En esimerkiksi innostuisi jos tarjolla olisi lihamakaronilaatikko, jossa jauheliha on korvattu soijarouheella tai burgeri jossa naudalihapihvin tilalla onkin joku vegaaninen pihvinkorvike, pastoja joissa jotain vegejuustoa joka aina häviää alkuperäiselle kokemukselle, vaan ihan alunperinkin vegaaniseksi mietitty ruoka. Kukatietää, jos makukokemus olisi hyvä, saattaisin itsekin innostua kokeilemaan enemmän, valitettavasti tähänastiset on enempi tuotalinjaa josta mainitsin, ja ne on saaneet minut pysymään edelleen sekasyöjänä. Toki joitain hyviä kasvisruokia olen syönyt ja tehnyt itsekin, mutta niissä on ollut sitten kuitenkin esim. juustoa ja jotain muuta minkä vuoksi eivät tietenkään ole vegaanisia.
Se on mukava olla juhlissa varsinkin kun erikseen kysyy mitä ruokaa on tarjolla niin sanotaan lihamakaronilaatikkoa jossa jauheliha on korvattu soijalla eikä sitä viitsitä sanoa niin saa soitella itselleen ambulanssia kun soija allergian takia alkaa kurkku turpoamaan umpeen
Hyvin olen saanut syötyä.