Sinä joka et ole vegaani, mitä vegaanista ruokaa söisit mielelläsi kutsuilla?
Olisiko mitään mistä pitäisit? Vieraista valtaosa vegaaneja eikä kutsujen järjestäjä halua tehdä kahta eri ruokaa.
Kommentit (1202)
Vierailija kirjoitti:
Sun kannattaa käydä lääkärillä. Ei ole normaalia, että ei voi syödä lihaa.
Samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lihansyöjä, mutta se ei tosiaan tarkoita ettenkö pitäisi myös kasvisruoasta!
Ymmärrän, että jos lihansyöjät pitävät kutsut, niin he huomioivat myös kasvissyöjät vege-aterioilla mutta sitä en aidosti ymmärrä miksi lihansyöjät pitäisi huomioida vege-kutsuilla koska me lihansyöjät syömme myös kasvisaterioita. Meillä ruokiin ei sisälly sellaisia ideologioita että aterialla pitää aina olla lihaa.Lihansyönti ei ole ideologia, joka pitäisi huomioida joka kutsuilla ja kekkereillä.
kasvisruoka ei ole lihansyöjille "mörkö" vaan herkkuruokaa siinä missä lihakin.Ideologioita ylipäänsä ei tarvitse huomioida kutsuilla. Allergiat tarvitsee. Ja omaan ideologiaani lihansyöjänä ei muun muassa saastuttava soija kuulu, eli voit puhua vain omasta puolestasi.
No mä en tiedä, mitä sun kutsuilla tarjotaan, kun lihakarjaa ja kanoja ruokitaan soijarehulla. Mutta tosiaan me ihmiset ollaan erilaisia, sillä itselle ei taas tulisi mieleenkään jättää jotain ystävän ideologista ruokavaliota noudattamatta, että en tekisi hänelle mitään syötävää, omalle ystävälle. Itselle on aina kunnia-asia, että tarjottavat maistuvat kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Muutama ystäväni on vegaani ja kyllä mä sekasyöjänä syön heidän kutsuillaan ihan kasvisruokaa. En mä koe että mulle pitäisi olla erikseen lihavaihtoehto.
Kerran kun itse järjestin illanvieton ja tajusin, että neljä oli sekasyöjiä ja neljä oli vegaaneja ja pari heistä gluteenitonta niin päästäkseni helpommalla tein pelkkää vegeruokaa ja kakut pasta ja leivät oli gluteenittomia.
Juuri näin toimii ihan kuka tahansa normaali ihminen, jolla ei ole tarvetta ihan periaatteesta v*ttuilla kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lihansyöjä, mutta se ei tosiaan tarkoita ettenkö pitäisi myös kasvisruoasta!
Ymmärrän, että jos lihansyöjät pitävät kutsut, niin he huomioivat myös kasvissyöjät vege-aterioilla mutta sitä en aidosti ymmärrä miksi lihansyöjät pitäisi huomioida vege-kutsuilla koska me lihansyöjät syömme myös kasvisaterioita. Meillä ruokiin ei sisälly sellaisia ideologioita että aterialla pitää aina olla lihaa.Lihansyönti ei ole ideologia, joka pitäisi huomioida joka kutsuilla ja kekkereillä.
kasvisruoka ei ole lihansyöjille "mörkö" vaan herkkuruokaa siinä missä lihakin.Ideologioita ylipäänsä ei tarvitse huomioida kutsuilla. Allergiat tarvitsee. Ja omaan ideologiaani lihansyöjänä ei muun muassa saastuttava soija kuulu, eli voit puhua vain omasta puolestasi.
No mä en tiedä, mitä sun kutsuilla tarjotaan, kun lihakarjaa ja kanoja ruokitaan soijarehulla. Mutta tosiaan me ihmiset ollaan erilaisia, sillä itselle ei taas tulisi mieleenkään jättää jotain ystävän ideologista ruokavaliota noudattamatta, että en tekisi hänelle mitään syötävää, omalle ystävälle. Itselle on aina kunnia-asia, että tarjottavat maistuvat kaikille.
Pääasiassa riistaa ja kotimaisia kasviksia.
Vierailija kirjoitti:
kasvisruoka ei ole lihansyöjille "mörkö" vaan herkkuruokaa siinä missä lihakin.
Älä jaksa. Sinä et ole mikään lihansyöjä. Ihminen on sekasyöjä. Tämä ketju koskee vegaanisia tarjottavia. Yritä ymmärtää, että vegaanit jättävät lautaseltaan pois sen lihan lisäksi myös kaikki kalat, kananmunat ja maitotuotteet. Tuollainen typerä hokema, että joku mukaa vaatii joka aterialle lihaa, osoittaa vain sinun tyhmyyttäsi.
Jos kutsuilla tarjotaan herkullisia kasvispihvejä, joiden valmistukseen on käytetty myös kananmunaa ja lisukkeena herkullista kermaviilikastiketta, se ei todellakaan ole mörkö muille kuin vegaaneille.
Kukin hankkii tietysti juhliinsa ruoat jotka haluaa hankkia. Itselleni (sekasyöjä olen) maistuvat hyvin tehdyt falafelit, hummus, salsatyyppiset jutut chilimausteiset pavut, kaikki paahdetut kasvikset mutta erityisesti paprikat ja punauuret, pikkelöidyt ja marinoidut lisäkkeet.
Olen opiinut vieroksumaan monia kasvisravintoloita suolan ja mausteiden puutteen vuoksi. Haluaisin syödä vegesti! Mutta onko sen vegaaniruoan oltava oikeasti myös mauton? Itse osaan kokata vegaaniruokaa niin että se maistuu kaikille. On se kumma, että vegaanit suostuvat maksamaan kenellekään mauttomasta ruoasta. Vegaanisuus lisääntyisi, jos vegaaninen ruoka voisi olla myös maistuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kasvisruoka ei ole lihansyöjille "mörkö" vaan herkkuruokaa siinä missä lihakin.Varmaan samalla tavalla kuin vegaani tutkii, onko asuntonsa rakentamisen johdosta tapettu eläimiä raivaamalla luontoa tieltä.
Ideologioita ylipäänsä ei tarvitse huomioida kutsuilla. Allergiat tarvitsee. Ja omaan ideologiaani lihansyöjänä ei muun muassa saastuttava soija kuulu, eli voit puhua vain omasta puolestasi.Miten pystyy selvittämään, että kaupasta ostamaansa lihaa ei karjana ole ruokittu soijarehulla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ostaa kotimaista nautaa, koska sitä ei ruokita soijarehulla vaan lehmien luontaisella ravinnolla, ruoholla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tosiaan yksi keino välttää esim. yksinäisyyttä. Tosin jos se jo on vaivana, voi olla kiusaus kannustaa muitakin olemaan toisilleen m*lkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kasvisruoka ei ole lihansyöjille "mörkö" vaan herkkuruokaa siinä missä lihakin.Älä jaksa. Sinä et ole mikään lihansyöjä. Ihminen on sekasyöjä. Tämä ketju koskee vegaanisia tarjottavia. Yritä ymmärtää, että vegaanit jättävät lautaseltaan pois sen lihan lisäksi myös kaikki kalat, kananmunat ja maitotuotteet. Tuollainen typerä hokema, että joku mukaa vaatii joka aterialle lihaa, osoittaa vain sinun tyhmyyttäsi.
Jos kutsuilla tarjotaan herkullisia kasvispihvejä, joiden valmistukseen on käytetty myös kananmunaa ja lisukkeena herkullista kermaviilikastiketta, se ei todellakaan ole mörkö muille kuin vegaaneille.
Eli kananmunat ja maitotuotteet on se, millä sinut tulisi erikseen huomioida muiden syödessä vegaanisesti. Hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kasvisruoka ei ole lihansyöjille "mörkö" vaan herkkuruokaa siinä missä lihakin.Älä jaksa. Sinä et ole mikään lihansyöjä. Ihminen on sekasyöjä. Tämä ketju koskee vegaanisia tarjottavia. Yritä ymmärtää, että vegaanit jättävät lautaseltaan pois sen lihan lisäksi myös kaikki kalat, kananmunat ja maitotuotteet. Tuollainen typerä hokema, että joku mukaa vaatii joka aterialle lihaa, osoittaa vain sinun tyhmyyttäsi.
Totta kai, kun teen kotona kasvisruokaa, käytän myös munia ja kermaa tai juustoa MUTTA jos menen vegaanin kutsuille, niin en tosiaan ala mussuttaa että mutku mä olen SEKASYÖJÄ ja mä en koskekkaan tohon vegeideologiseen kermaviilikastikeimitaatioon ja olen siitä syvästi loukattu. Minun kulinaarista sekaravinnonsyöjän näkemystäni olisi pitänyt kunnioittaa, kaikki vegaaniset kerma-imitaatiot on minulle "mörkö".
Jotkut esim. tofut eivät oikein hivele makunystyröitä joten jätän ne kutsuilla muille.
En suoraan sanoen ymmärrä, miten ruoastakin on tullut tällainen tappelunaihe että kutsuilla ei enää tiedä mitä tarjota kun aina jonkun mieli pahastuu. Joku "repee" soijasta, kun se saastuttaa ympäristöö, joku pahoittaa mielensä espanjalaisista tomaateista kun niitä poimii alistetut ja sorretut siirtotyöläiset käytännössä orjina.
Kaipaan niitä aikoja kun muotia oli vielä kotimaisuus, avainlippu ja "työtä suomalaisille".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ostaa kotimaista nautaa, koska sitä ei ruokita soijarehulla vaan lehmien luontaisella ravinnolla, ruoholla.
WHO:n suositukset suomalaisille on että eettistä lihaa ovat hirviriista ja luomu naudanliha jota ei ruokita soijalla.
Eli nautakarjasta luomu on soijavapaata.
Ulkolainen nauta on aina kasvatettu soijalla.
possut, broilerit, lampaa ja osittain lihanaudat kyllä ruokitaan soijarehulla. Nautakarjan ruokinnassa lypsykarjalla on kotimainen rypsi valtaamassa alaa maidontuotannossa. Esim. Valio on markkinoinut tuotteitaan soijavapaina.
Itseasiassa soijaa tuotetaan juurikin eläimenrehuksi.
Esim. Hankkijan valmistamista siipikarjalle ja sioille tarkoitetusta soijapohjaisesta rehusta suurin osa on yhdysvaltalaista geenimanipuloitua soijaa ja kolmannes brasilialaista ei-geenimanipuloitua soijaa.
Vierailija kirjoitti:
Khichdi - mungpapuja/linssejä ja riisiä sisältävä ruokalaji, johon lisätään sopivasti eri kasviksia ja mausteita. Helppo, halpa ja maukas pöperö.
Ja lihaa syöville juhlavieraille sitten jauheliha-riisi-kasvismössö! Kylläpä on ihanan juhlavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"ei halua tehdä kahta eri ruokaa"
Siinäpä se ongelman ydin.
Vegaanien mielestähän on ihan OK vaatia sekasyöjiltä että tekevät erikseen vegaanitarjoilut kun heidän ylhäisyytensä suvaitsee saapua paikalle.
Onko monikin sitä sinulta ihan vaatinut? Kerro ihmeessä ihan tosielämän esimerkkejä, joita olet kokenut.
Väittäisin aika isolla otannalla, että useimmat:
a) etukäteen ruokavaliosta kysyttäessä ilmoittavat olevansa vegaaneja
b) jos sitä ei kysytä etukäteen, kysyvät paikan päällä onko joku tarjottava vegaanista
Jos on, syövät sitä, jos ei, eivät syö. Jos kyse on pidemmästä viipymisestä, jolloin ehtii tulla nälkä, kysyvät etukäteen onko jotain vai tuovatko mukanaan.
Aika lailla siis käsittääkseni ihan kuten muutkin mitä tahansa ruokavaliota noudattavat yleensä toimivat.
Miksi se on ok, että vegaani kysyy onko paikalla vegaanista, mutta se, etä sekasyöjä varmistaa onko hänelle sopivaa evästä, niin se onkin miltei Venäjän sotatoimiin verrattavissa oleva rikos. Ei, kaikki vegaaniruoka ei ole sekasyöjälle sopivaa ruokaa.
Kaikki vegaaniruoka on lähtökohtaisesti kaikkiruokaiselle ihmiselle sopivaa syötävää. Jos jokin ainesosa, vaikka ne pavut, ei sovi elimistölle niin ei kukaan vedä herneitä nokkaan jos kysyy onko omaan ruokavalioon sopivaa ruokaa tarjolla. "Sekasyöjä" ei ole varsinaisesti mikään ruokavalio, sehän tarkoittaa että voi syödä kaikkea. Jos on jotain mitä ei voi syödä, se on erityisruokavalio. Jos ei ole ilmoittanut erityisruokavaliostaan juhliin mennessä niin se on sit oma moka jos ei sopivaa syötävää ole.
Ei ole lähtökohtaisesti. Itse olen soijalle ja kauralle allerginen, joten on kuulemma vaikeaa keksiä minulle vegaanista ruokaa juhliin. Olen kyllä sekasyöjä, mutta allergeenejä en todiaan voi syödä, vaikka kauraa rakastaisinkin.
Kylläpäs on. Sinulla on allergioita eli erityisruokavalio, eli et ole kaikkiruokainen. Soijaa löytyy niin monesta paikasta että liharuokaa valmistaessakin saa olla tarkkana noilla allergioilla.
Lähtökohta on kylläkin se, että ihmiset syövät asioita joille eivät ole allergisia. Lähtökohta on nykyään myös se että jolllain on jokin elämänkatsomuksellisesti kehitetty ruokavalio johon ei saa kuulua sitä tai tätä. Lähtökohtaisesti aikuiselta ihmiseltä voidaan edellyttää että hän osaa käyttäytyä, ei nirsoile itseään hengiltä, ja osaa ilmoittaa rajoitteistaan. Se on lähtökohta, ei se että kaikki syövät kaikkea.
Ruokavalio on se millä ihminen elää syödessään, eli kaikilla on jokin ruokavalio.
Vierailija kirjoitti:
Jouduin järjestämään viime kesänä yhdet isohkot sukukekkerit. Oma perheemme on sekasyöjiä eikä ole mitään allergioita. Kyllä meinasi pää revetä, kun suvusta löytyy allergiaa jos johonkin aineeseen. Etenkin kun ei ole itse joutunut yleensä huomioimaan yhtään mitään. Mutta pahin oli kyllä vegaani, joita tietysti yksi kappale meidänkin suvusta löytyy. Värkkäsin häntä varten ties mitä, mitä ei mieleeni muuten ikinä olisi tullut väkertää. Ja sitten, hups. Tämä henkilö peruukin sanana aamuna ettei tulekaan kun oli samana päivänä toiset kekkerit ja niissä menikin liian pitkään. Tarjottiin siis koko seurueelle päivällinen, kahvit makean ja suolaisen kanssa ja muuta naposteltavaa.
Tässä se syy miksi ostan vain valmisa jos jollain on jotain vammaa. En ala näkemään kahden eri ruuan vääntämisen vaivaa, enkä syö omissa juhlissani jotain misät en pidä, ja pakota siihen muitakin jonkun vammailijan vuoksi.
Onko niin onneton vässykkä ettei itse osaa tehdä ruokaa itselleen...
Mä tilaisi kunnon lihaa sisältävän pitsan. Olen ihan oikeasti kerran tehnyt näin vegaanien mökki viikonloppuna. Kummasti oli palan ruinaajia, kun oli kuulemma kova nälkä, eikä se salaatilla lähde...
Tacoja ja burritoja jossa lihan sijasta papuja!
Miten pystyy selvittämään, että kaupasta ostamaansa lihaa ei karjana ole ruokittu soijarehulla?