Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sinä joka et ole vegaani, mitä vegaanista ruokaa söisit mielelläsi kutsuilla?

Vierailija
05.05.2021 |

Olisiko mitään mistä pitäisit? Vieraista valtaosa vegaaneja eikä kutsujen järjestäjä halua tehdä kahta eri ruokaa.

Kommentit (1202)

Vierailija
921/1202 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka jotain aasialaistyyppistä ruokaa. Sattumalta kävin vegaanikahvilassa ja 'voisilmä'pulla olisi mennyt ihan täydestä, raparperipiirakkakin oli hyvää. Kaupan vegaanirunebergin tortuista ei oltaisi huomattu miehen kanssa mitään, ellei paketissa olisi lukenut 'vegaaninen'. Ihan tavallisia sekasyöjiä ollaan.

Vierailija
922/1202 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös Truben appelsiinisuklaakakku on vegaaninen, ja vie kielen mennessään. En olisi edes huomannut, ellei joku olisi sattunut mainitsemaan. Aion ostaa toistekin.

En ole vegaani, mutta syön mielelläni monia kasvisruokia. Suosisin kasvispainotteisia ruokia, ei välttämättä mitään lihankorviketta. Mainittu tomaattikastike-pasta kuulostaisi ihanalta. Samoin kiinalainen ruoka on makuuni, wokattuja kasviksia ja riisiä, tosi hyvää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
923/1202 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"ei halua tehdä kahta eri ruokaa"

Siinäpä se ongelman ydin.

Vegaanien mielestähän on ihan OK vaatia sekasyöjiltä että tekevät erikseen vegaanitarjoilut kun heidän ylhäisyytensä suvaitsee saapua paikalle.

Onko monikin sitä sinulta ihan vaatinut? Kerro ihmeessä ihan tosielämän esimerkkejä, joita olet kokenut.

Väittäisin aika isolla otannalla, että useimmat:

a) etukäteen ruokavaliosta kysyttäessä ilmoittavat olevansa vegaaneja

b) jos sitä ei kysytä etukäteen, kysyvät paikan päällä onko joku tarjottava vegaanista

Jos on, syövät sitä, jos ei, eivät syö. Jos kyse on pidemmästä viipymisestä, jolloin ehtii tulla nälkä, kysyvät etukäteen onko jotain vai tuovatko mukanaan.

Aika lailla siis käsittääkseni ihan kuten muutkin mitä tahansa ruokavaliota noudattavat yleensä toimivat.

Miksi se on ok, että vegaani kysyy onko paikalla vegaanista, mutta se, etä sekasyöjä varmistaa onko hänelle sopivaa evästä, niin se onkin miltei Venäjän sotatoimiin verrattavissa oleva rikos. Ei, kaikki vegaaniruoka ei ole sekasyöjälle sopivaa ruokaa.

Eikö se todella ole ok, vai mahdatko kuitenkin vain kuvitella? Kuvitellaan tilanne:

Järjestäjä: Hei, onko ruokavaliorajoituksia, kun aion tarjota syötävää.

Osallistuja: Moikka, syön oikeastaan pelkkää punaista lihaa, en mitään muuta.

Järjestäjä: a) Selvä, hankitaan sinua varten sitten sellainen.

b) Lihaa ei valitettavasti ole näillä kutsuilla tarjolla, joten se kannattaa tuoda mukanaan.

Kumpikin täysin asiallisia vastauksia tilanteessa, jossa muuten lihaa ei listalla ole.

Oikeasti seksayöjää kiinnostaa vain onko jotain tekoruokaa, vai kunnon kasvisruokaa. Tuo on lapsellista väittää että lihaa syövä söisi ainoastaan punaista lihaa päivät pitkät eikä mitään muuta. Riittää kun ei laiteta kaurasoijawhatever"kermaa" tai "maitoa"tai"juustoa", eikä mitään kasvisproteiinivalmisteita. Silloin voi jokainen syödä, ellei ole sitten jotain allergiaa.

924/1202 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurehkolle vadille paloiteltuna kasviksia ja hedelmiä kuten avokadoa, rapeaa salaattia, kurkkua, tomaattia, omenaa, appelsiinia, ananasta... Onhan näitä. Jokaiselle jotakin🙂

Vierailija
925/1202 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kakut ja leivonnaiset ainakin käyvät yhtä lailla vegaanisena. Nykyään reseptejä löytää varmasti helposti, vaikken itse ole kokeillut vielä tehdä.

Vierailija
926/1202 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaaniruokavaliossa on paljon mitä en pysty syömään ollenkaan.

Kuten esim

Sienet

Herneet ja pavut

Soija

Härkis yms

Kaikki öljyt

Vegejuusto

Monet mausteet esim se natriumglutamaatti mitä käytetään porkkalaan

Kun olen katsonut niitä tuoteselosteita niin aina niissä on rypsiöljyä ja soijaa. Ei käy ne juustokkeet eikä kauramaidot ja useimmat maustekastikkeetkin on sillä rypsiöljyllä pilattu.

Jos saisikin vaan pelkkää kasvisruokaa. Ehkä suolalla ja kermalla maustettuna, niin olisi helpompaa.

Mä olen tehnyt porkkalaa varmaan kymmenen kertaa, kun perhe toivoo sitä jouluksi (en ole vegaani).

En ole tietääkseni kertaakaan sinne mitään natriumglutamaattia tunkenut. Missä porkkala-aineksessa sitä on?

Se on jossakin mausteessa aromivahvenne? mitä siihen laitetaan. Kuulemma.

Ei tosiaan laiteta mitään aromivahvennetta porkkalaan.

Vierailija
927/1202 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maissintähkiä.

Vierailija
928/1202 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Khichdi - mungpapuja/linssejä ja riisiä sisältävä ruokalaji, johon lisätään sopivasti eri kasviksia ja mausteita. Helppo, halpa ja maukas pöperö.

Vierailija
929/1202 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaanien mielestähän on ihan OK vaatia sekasyöjiltä että tekevät erikseen vegaanitarjoilut kun heidän ylhäisyytensä suvaitsee saapua paikalle.

Onko monikin sitä sinulta ihan vaatinut? Kerro ihmeessä ihan tosielämän esimerkkejä, joita olet kokenut.

b) jos sitä ei kysytä etukäteen, kysyvät paikan päällä onko joku tarjottava vegaanista

Jos on, syövät sitä, jos ei, eivät syö. Jos kyse on pidemmästä viipymisestä, jolloin ehtii tulla nälkä, kysyvät etukäteen onko jotain vai tuovatko mukanaan.

Aika lailla siis käsittääkseni ihan kuten muutkin mitä tahansa ruokavaliota noudattavat yleensä toimivat.

Miksi se on ok, että vegaani kysyy onko paikalla vegaanista, mutta se, etä sekasyöjä varmistaa onko hänelle sopivaa evästä, niin se onkin miltei Venäjän sotatoimiin verrattavissa oleva rikos. Ei, kaikki vegaaniruoka ei ole sekasyöjälle sopivaa ruokaa.

Kaikki vegaaniruoka on lähtökohtaisesti kaikkiruokaiselle ihmiselle sopivaa syötävää. Jos jokin ainesosa, vaikka ne pavut, ei sovi elimistölle niin ei kukaan vedä herneitä nokkaan jos kysyy onko omaan ruokavalioon sopivaa ruokaa tarjolla. "Sekasyöjä" ei ole varsinaisesti mikään ruokavalio, sehän tarkoittaa että voi syödä kaikkea. Jos on jotain mitä ei voi syödä, se on erityisruokavalio. Jos ei ole ilmoittanut erityisruokavaliostaan juhliin mennessä niin se on sit oma moka jos ei sopivaa syötävää ole.

Ei ole lähtökohtaisesti. Itse olen soijalle ja kauralle allerginen, joten on kuulemma vaikeaa keksiä minulle vegaanista ruokaa juhliin. Olen kyllä sekasyöjä, mutta allergeenejä en todiaan voi  syödä, vaikka kauraa rakastaisinkin.

Vierailija
930/1202 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka sitä ei ehkä syödessä huomaa, niin hetken päästä kyllä kun vatsa on sekaisin ja ripulilla.

En ikinä koske mihinkään vegeruokiin!

Vierailija
931/1202 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki kakut ja leivonnaiset ainakin käyvät yhtä lailla vegaanisena. Nykyään reseptejä löytää varmasti helposti, vaikken itse ole kokeillut vielä tehdä.

No ei käy.

Vierailija
932/1202 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sikaa tai nautaa

Vierailija
933/1202 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vege ruoissa on salmonellaa melko lailla pääsääntöisesti

Vierailija
934/1202 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaaniruokavaliossa on paljon mitä en pysty syömään ollenkaan.

Kuten esim

Sienet

Herneet ja pavut

Soija

Härkis yms

Kaikki öljyt

Vegejuusto

Monet mausteet esim se natriumglutamaatti mitä käytetään porkkalaan

Kun olen katsonut niitä tuoteselosteita niin aina niissä on rypsiöljyä ja soijaa. Ei käy ne juustokkeet eikä kauramaidot ja useimmat maustekastikkeetkin on sillä rypsiöljyllä pilattu.

Jos saisikin vaan pelkkää kasvisruokaa. Ehkä suolalla ja kermalla maustettuna, niin olisi helpompaa.

Sulla on kyllä tosi rajoittunut ruokavalio, aiheuttaa harmaita hiuksia monelle kutsujen järjestäjille. Oli vegaani tai ei.

Vierailija
935/1202 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsuilla syön mitä tarjotaan.

Vierailija
936/1202 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki vegaaniruoka on lähtökohtaisesti kaikkiruokaiselle ihmiselle sopivaa syötävää. Jos jokin ainesosa, vaikka ne pavut, ei sovi elimistölle niin ei kukaan vedä herneitä nokkaan jos kysyy onko omaan ruokavalioon sopivaa ruokaa tarjolla. "Sekasyöjä" ei ole varsinaisesti mikään ruokavalio, sehän tarkoittaa että voi syödä kaikkea. Jos on jotain mitä ei voi syödä, se on erityisruokavalio. Jos ei ole ilmoittanut erityisruokavaliostaan juhliin mennessä niin se on sit oma moka jos ei sopivaa syötävää ole.

Ei ole lähtökohtaisesti. Itse olen soijalle ja kauralle allerginen, joten on kuulemma vaikeaa keksiä minulle vegaanista ruokaa juhliin. Olen kyllä sekasyöjä, mutta allergeenejä en todiaan voi  syödä, vaikka kauraa rakastaisinkin.

Kylläpäs on. Sinulla on allergioita eli erityisruokavalio, eli et ole kaikkiruokainen. Soijaa löytyy niin monesta paikasta että liharuokaa valmistaessakin saa olla tarkkana noilla allergioilla.

Vierailija
937/1202 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuoreita mansikoita, hedelmiä, kaurapuuroa, maalaislohkoperunoita, jyvänäkkileipää. Eiköhän näillä yhdet vegekutsut menisi.

Vierailija
938/1202 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuoreita mansikoita, hedelmiä, kaurapuuroa, maalaislohkoperunoita, jyvänäkkileipää. Eiköhän näillä yhdet vegekutsut menisi.

Ja sama jatkaa: soijaa en syö missään muodossa, minulla on siihen samanlainen uskonnollinen katsanto kuin vegaanilla lihaan. Lisäksi härkäpapua en pysty syömään kun vatsa ei sitä kestä, vai pierräänkö kekkereissä lopulta kilpaa?

Vierailija
939/1202 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samaa mulle mitä kaikki muutkin syövät!

Vierailija
940/1202 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin järjestämään viime kesänä yhdet isohkot sukukekkerit. Oma perheemme on sekasyöjiä eikä ole mitään allergioita. Kyllä meinasi pää revetä, kun suvusta löytyy allergiaa jos johonkin aineeseen. Etenkin kun ei ole itse joutunut yleensä huomioimaan yhtään mitään. Mutta pahin oli kyllä vegaani, joita tietysti yksi kappale meidänkin suvusta löytyy. Värkkäsin häntä varten ties mitä, mitä ei mieleeni muuten ikinä olisi tullut väkertää. Ja sitten, hups. Tämä henkilö peruukin sanana aamuna ettei tulekaan kun oli samana päivänä toiset kekkerit ja niissä menikin liian pitkään. Tarjottiin siis koko seurueelle päivällinen, kahvit makean ja suolaisen kanssa ja muuta naposteltavaa.