Sinä joka et ole vegaani, mitä vegaanista ruokaa söisit mielelläsi kutsuilla?
Olisiko mitään mistä pitäisit? Vieraista valtaosa vegaaneja eikä kutsujen järjestäjä halua tehdä kahta eri ruokaa.
Kommentit (1202)
Aloituksesta ei täysin käynyt ilmi tilaisuuden luonne, mutta esim. riisin tai perunan ja kastikkeen kanssa mausteiset kasvispihvit/-pyörykät. Tai jälkimmäiset hedelmien ymv. kera esim. coctailtikkuina. Näistä pienellä vaivalla myös ei-vegaaniset jos kaikille täysin sama sisältö ei ole ehdoton (esim. juusto lisänä). Ruislastuja naposteluun tahnan kanssa, uuniperunoita tahnan ja salaatin kanssa (näitäkin pienellä vaivalla tarjottavaksi myös ei-vegaanisina, pääraaka-aine kaikilla sama). Ruokaisat salaatit, kasvis-wokit... Aika moni perusruoka, jota ei varsinaisesti tuoda esille vegaanisena. Vegaanista majoneesia ja juustoa välttäisin, sillä maistuvat monelle maitotuotteita syövälle "korvikkeelta", samoin tofu, soija jakavat mielipiteitä (vrt. aura-juustosta pitäminen jakaa ihmiset)
Vierailija kirjoitti:
Jouduin järjestämään viime kesänä yhdet isohkot sukukekkerit. Oma perheemme on sekasyöjiä eikä ole mitään allergioita. Kyllä meinasi pää revetä, kun suvusta löytyy allergiaa jos johonkin aineeseen. Etenkin kun ei ole itse joutunut yleensä huomioimaan yhtään mitään. Mutta pahin oli kyllä vegaani, joita tietysti yksi kappale meidänkin suvusta löytyy. Värkkäsin häntä varten ties mitä, mitä ei mieleeni muuten ikinä olisi tullut väkertää. Ja sitten, hups. Tämä henkilö peruukin sanana aamuna ettei tulekaan kun oli samana päivänä toiset kekkerit ja niissä menikin liian pitkään. Tarjottiin siis koko seurueelle päivällinen, kahvit makean ja suolaisen kanssa ja muuta naposteltavaa.
Itellä samoja kokemuksia ja nykyään en erikseen tee vegaaniruokia. Kaikille on liharuoat maistuneet ja allergiat tietenkin on huomioitu
Vierailija kirjoitti:
Vaikka sitä ei ehkä syödessä huomaa, niin hetken päästä kyllä kun vatsa on sekaisin ja ripulilla.
En ikinä koske mihinkään vegeruokiin!
Sun kannattaa käydä lääkärillä. Ei ole normaalia, että ei voi syödä kasviksia ja vihanneksia.
Olen lihansyöjä, mutta se ei tosiaan tarkoita ettenkö pitäisi myös kasvisruoasta!
Ymmärrän, että jos lihansyöjät pitävät kutsut, niin he huomioivat myös kasvissyöjät vege-aterioilla mutta sitä en aidosti ymmärrä miksi lihansyöjät pitäisi huomioida vege-kutsuilla koska me lihansyöjät syömme myös kasvisaterioita. Meillä ruokiin ei sisälly sellaisia ideologioita että aterialla pitää aina olla lihaa.
Lihansyönti ei ole ideologia, joka pitäisi huomioida joka kutsuilla ja kekkereillä.
kasvisruoka ei ole lihansyöjille "mörkö" vaan herkkuruokaa siinä missä lihakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi mahtavaa osallistua kutsuille jossa tarjottaisiin vegaaniruokaa, erityisesti silloin kun se olisi nimenomaan "alkuperäistä" vegaaniruokaa eikä mitään liharuuan vegaaniversiota.
En esimerkiksi innostuisi jos tarjolla olisi lihamakaronilaatikko, jossa jauheliha on korvattu soijarouheella tai burgeri jossa naudalihapihvin tilalla onkin joku vegaaninen pihvinkorvike, pastoja joissa jotain vegejuustoa joka aina häviää alkuperäiselle kokemukselle, vaan ihan alunperinkin vegaaniseksi mietitty ruoka. Kukatietää, jos makukokemus olisi hyvä, saattaisin itsekin innostua kokeilemaan enemmän, valitettavasti tähänastiset on enempi tuotalinjaa josta mainitsin, ja ne on saaneet minut pysymään edelleen sekasyöjänä. Toki joitain hyviä kasvisruokia olen syönyt ja tehnyt itsekin, mutta niissä on ollut sitten kuitenkin esim. juustoa ja jotain muuta minkä vuoksi eivät tietenkään ole vegaanisia.
Se on mukava olla juhlissa varsinkin kun erikseen kysyy mitä ruokaa on tarjolla niin sanotaan lihamakaronilaatikkoa jossa jauheliha on korvattu soijalla eikä sitä viitsitä sanoa niin saa soitella itselleen ambulanssia kun soija allergian takia alkaa kurkku turpoamaan umpeen
Sun kannattaa olla tosi tarkkana, ja varmaan olet tosiaan siihen tottunutkin. Nykyisin tosi moni liharuoka sisältää soijaa, siis opiskelu-tai työpaikkaruokaloissa tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi mahtavaa osallistua kutsuille jossa tarjottaisiin vegaaniruokaa, erityisesti silloin kun se olisi nimenomaan "alkuperäistä" vegaaniruokaa eikä mitään liharuuan vegaaniversiota.
En esimerkiksi innostuisi jos tarjolla olisi lihamakaronilaatikko, jossa jauheliha on korvattu soijarouheella tai burgeri jossa naudalihapihvin tilalla onkin joku vegaaninen pihvinkorvike, pastoja joissa jotain vegejuustoa joka aina häviää alkuperäiselle kokemukselle, vaan ihan alunperinkin vegaaniseksi mietitty ruoka. Kukatietää, jos makukokemus olisi hyvä, saattaisin itsekin innostua kokeilemaan enemmän, valitettavasti tähänastiset on enempi tuotalinjaa josta mainitsin, ja ne on saaneet minut pysymään edelleen sekasyöjänä. Toki joitain hyviä kasvisruokia olen syönyt ja tehnyt itsekin, mutta niissä on ollut sitten kuitenkin esim. juustoa ja jotain muuta minkä vuoksi eivät tietenkään ole vegaanisia.
Se on mukava olla juhlissa varsinkin kun erikseen kysyy mitä ruokaa on tarjolla niin sanotaan lihamakaronilaatikkoa jossa jauheliha on korvattu soijalla eikä sitä viitsitä sanoa niin saa soitella itselleen ambulanssia kun soija allergian takia alkaa kurkku turpoamaan umpeen
Tapoja on niin monenlaisia. Mä en kyllä ole koskaan ollut juhlissa, missä tarjottaisiin juhlaruokana makaronilaatikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaaniruokavaliossa on paljon mitä en pysty syömään ollenkaan.
Kuten esim
Sienet
Herneet ja pavut
Soija
Härkis yms
Kaikki öljyt
Vegejuusto
Monet mausteet esim se natriumglutamaatti mitä käytetään porkkalaanKun olen katsonut niitä tuoteselosteita niin aina niissä on rypsiöljyä ja soijaa. Ei käy ne juustokkeet eikä kauramaidot ja useimmat maustekastikkeetkin on sillä rypsiöljyllä pilattu.
Jos saisikin vaan pelkkää kasvisruokaa. Ehkä suolalla ja kermalla maustettuna, niin olisi helpompaa.
Sulla on kyllä tosi rajoittunut ruokavalio, aiheuttaa harmaita hiuksia monelle kutsujen järjestäjille. Oli vegaani tai ei.
Ei todellakaan ole. Kaikki lihatuotteet käy, munat, kalat, osa vihanneksista ja hedelmistä. Maitotuotteet laktoosittomina. Gluteenittomat viljat.
Hyvin olen saanut syötyä.Kyllä täysi öljyttömyys ainakin on sellainen, joka olisi monelle hankala ruokavaliosta riippumatta. "osa vihanneksista" kuulostaa juuri siltä, että on muutama vihannes joita pystyy syömään. Kyllä se on rajoittavaa kenelle tahansa, joka syö kasvispainotteisesti.
En ole muuten koskaan nähnyt reseptiä, jossa porkkalaan tulisi natriumglutamaattia - savuaromi on eri asia. Gluteenittomuus ei tuottaisi ongelmia, härkikset ja vegejuustot taas on aika marginaalinen osa useimpien vegaanien ruokavaliota, joten sekään tuskin olisi ongelma, mutta jos mitään palkokasvia ei pysty syömään yhtään ja vihanneksiakin hyvin rajoitetusti, niin kyllähän se jo vähän aiheuttaisi harmaita hiuksia. Mutta kyllä mä kutsuilleni sullekin jotain syötävää pyrkisin keksimään, aiemminkin on ollut esim. ärtyvän suolen oireyhtymästä kärsineitä kaveripiireissä, ja aina ollaan keksitty jotain mitä molemmat voi syödä.
Mihin sä oikeasti tarviit öljyjä niin paljon? Mä käytän voita sen vähän mitä on joskus pakko niin psistamiseen. Monet leivonnaisetkin voi tehdä ilman mitään rasvaa. Voi sitä paitsi on ainoa oikea leivonnaisrasva. Muut maistuu järkyttävälle.
En ole tuo kirjoittaja, mutta eikö öljyä ole salaatinkastikkeissa, valmisruoissa, kekseissä, leivonnaisissa, chipseissä ja majoneeseissa ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"ei halua tehdä kahta eri ruokaa"
Siinäpä se ongelman ydin.
Vegaanien mielestähän on ihan OK vaatia sekasyöjiltä että tekevät erikseen vegaanitarjoilut kun heidän ylhäisyytensä suvaitsee saapua paikalle.
Onko monikin sitä sinulta ihan vaatinut? Kerro ihmeessä ihan tosielämän esimerkkejä, joita olet kokenut.
Väittäisin aika isolla otannalla, että useimmat:
a) etukäteen ruokavaliosta kysyttäessä ilmoittavat olevansa vegaaneja
b) jos sitä ei kysytä etukäteen, kysyvät paikan päällä onko joku tarjottava vegaanista
Jos on, syövät sitä, jos ei, eivät syö. Jos kyse on pidemmästä viipymisestä, jolloin ehtii tulla nälkä, kysyvät etukäteen onko jotain vai tuovatko mukanaan.
Aika lailla siis käsittääkseni ihan kuten muutkin mitä tahansa ruokavaliota noudattavat yleensä toimivat.
Miksi se on ok, että vegaani kysyy onko paikalla vegaanista, mutta se, etä sekasyöjä varmistaa onko hänelle sopivaa evästä, niin se onkin miltei Venäjän sotatoimiin verrattavissa oleva rikos. Ei, kaikki vegaaniruoka ei ole sekasyöjälle sopivaa ruokaa.
Kaikki vegaaniruoka on lähtökohtaisesti kaikkiruokaiselle ihmiselle sopivaa syötävää. Jos jokin ainesosa, vaikka ne pavut, ei sovi elimistölle niin ei kukaan vedä herneitä nokkaan jos kysyy onko omaan ruokavalioon sopivaa ruokaa tarjolla. "Sekasyöjä" ei ole varsinaisesti mikään ruokavalio, sehän tarkoittaa että voi syödä kaikkea. Jos on jotain mitä ei voi syödä, se on erityisruokavalio. Jos ei ole ilmoittanut erityisruokavaliostaan juhliin mennessä niin se on sit oma moka jos ei sopivaa syötävää ole.
Ei ole lähtökohtaisesti. Itse olen soijalle ja kauralle allerginen, joten on kuulemma vaikeaa keksiä minulle vegaanista ruokaa juhliin. Olen kyllä sekasyöjä, mutta allergeenejä en todiaan voi syödä, vaikka kauraa rakastaisinkin.
Mä en ole varmaan koskaan syönyt vegaanista tai kasvisjuhlaruokaa, missä olisi kauraa tai soijaa. Joten kyllä niitä ruokia on vaikka kuinka. En ole vegaani, vaan kasvissyöjä, ja olen tehnyt kavereille viime aikoina vohveleita majoneesin, suolakurkkujen ja kaviartin kanssa (vegaaninen mäti) ja sienirisottoa. Ne ovat olleet suosittuja, eikä niissä ole ollut ainakaan kumpaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen lihansyöjä, mutta se ei tosiaan tarkoita ettenkö pitäisi myös kasvisruoasta!
Ymmärrän, että jos lihansyöjät pitävät kutsut, niin he huomioivat myös kasvissyöjät vege-aterioilla mutta sitä en aidosti ymmärrä miksi lihansyöjät pitäisi huomioida vege-kutsuilla koska me lihansyöjät syömme myös kasvisaterioita. Meillä ruokiin ei sisälly sellaisia ideologioita että aterialla pitää aina olla lihaa.Lihansyönti ei ole ideologia, joka pitäisi huomioida joka kutsuilla ja kekkereillä.
kasvisruoka ei ole lihansyöjille "mörkö" vaan herkkuruokaa siinä missä lihakin.
Ideologioita ylipäänsä ei tarvitse huomioida kutsuilla. Allergiat tarvitsee. Ja omaan ideologiaani lihansyöjänä ei muun muassa saastuttava soija kuulu, eli voit puhua vain omasta puolestasi.
Itsellä on keto-ruokavalio koska se on ainoa toimiva lääke terveysongelmiini ja ainoa, millä pystyn viettämään normaalia hyvää elämää.
kuitenkin jos miettii mitkä ovat netin haetuimpia ja suosituimpia keto-reseptejä, niin ne on keto-leivät ja keto-pastat.
Valtava määrä kokeilua vaaditaan kun tuunataan psylliumjauhosta, lupiinijauhosta ja pellavansiemenjauhoista ym. hiilihydraatitonta "leivänmakuista leipää".
Sama on ilmeisesti vege-puolella, kun soijasta yritetään tuunata "lihanmakuista lihaa"...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että jos lihansyöjät pitävät kutsut, niin he huomioivat myös kasvissyöjät vege-aterioilla mutta sitä en aidosti ymmärrä miksi lihansyöjät pitäisi huomioida vege-kutsuilla koska me lihansyöjät syömme myös kasvisaterioita. Meillä ruokiin ei sisälly sellaisia ideologioita että aterialla pitää aina olla lihaa.Lihansyönti ei ole ideologia, joka pitäisi huomioida joka kutsuilla ja kekkereillä.
kasvisruoka ei ole lihansyöjille "mörkö" vaan herkkuruokaa siinä missä lihakin.Ideologioita ylipäänsä ei tarvitse huomioida kutsuilla. Allergiat tarvitsee. Ja omaan ideologiaani lihansyöjänä ei muun muassa saastuttava soija kuulu, eli voit puhua vain omasta puolestasi.
Toivottavasti jätät sitten ainakin possun, broilerin, kirjolohen ja kananmunat sinne kaupan hyllylle. Kas kun noita elikoita ruokitaan juuri sillä saastuttavalla soijarehulla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kasvisruoka ei ole lihansyöjille "mörkö" vaan herkkuruokaa siinä missä lihakin.Ideologioita ylipäänsä ei tarvitse huomioida kutsuilla. Allergiat tarvitsee. Ja omaan ideologiaani lihansyöjänä ei muun muassa saastuttava soija kuulu, eli voit puhua vain omasta puolestasi.
Okei. No itse kyllä huomioin lapsen synttäreillä esim. muslimiystävän ja kasvissyöjät, joita oli kaksi. Tietysti allergisten lisäksi. Saman tekisin aikuisten kohdalla. Mutta tottahan se on, ettei kukaan pakota olemaan millään tavoin muita huomioiva jos ei koe olevansa sellainen ihminen. Eivät kaikki ole.
Tykkäisin tosi paljon syödä esim. seuraavia: erilaisia leipiä, tahinia, hummusta, tapenadea, vegepestoa, oliiveja, vihanneksia, hedelmiä, marjoja, pastaa, salsaa, nachoja, linssikeittoa, itämaistyyppisiä mausteisia kasvisruokia vöneriä, nyhtökauraa, härkistä. 😍
Muutama ystäväni on vegaani ja kyllä mä sekasyöjänä syön heidän kutsuillaan ihan kasvisruokaa. En mä koe että mulle pitäisi olla erikseen lihavaihtoehto.
Kerran kun itse järjestin illanvieton ja tajusin, että neljä oli sekasyöjiä ja neljä oli vegaaneja ja pari heistä gluteenitonta niin päästäkseni helpommalla tein pelkkää vegeruokaa ja kakut pasta ja leivät oli gluteenittomia.
En mitään. Toivoisin, että allergiani ja keliakia huomioitoisaan, mutta jos isäntäväki haluaa v***uilla jättämällä sairaudet huomiotta ja pahostamalla ideologioihin niin sitten palaan kotiin.
Kauralimaa söisin mielelläni, myös vedessä liotettuja kauransiemeniä jotka on freesattu kevyesti benecol- kasvis margariinissa.