Sinä joka et ole vegaani, mitä vegaanista ruokaa söisit mielelläsi kutsuilla?
Olisiko mitään mistä pitäisit? Vieraista valtaosa vegaaneja eikä kutsujen järjestäjä halua tehdä kahta eri ruokaa.
Kommentit (1202)
Vierailija kirjoitti:
Minä tykkään tomaatti-kookos-linssikeitosta.
Ja vaikka papupadasta.
Lihankorvike-tekopaska on taas kuvottavaa, nyhtökaurat ja sensellaiset. Härkis on ok, sehän on ihan vaan papua.
Härkiksen valmistusaineet:
Ainesosat: Härkäpapu (52 %, Suomi), vesi, herneproteiini, rypsiöljy, stabilointiaineet (E460, E461), suola 0,8 % (suola, jodi), siirappi, muunnettu tärkkelys, väri (sokerikulööri), kasvikuitu, sipuliuute, mustapippuri. Voimakassuolainen. Saattaa sisältää pieniä määriä gluteenitonta kauraa.
Että on siinä vähän muutakin kuin papua. Miksi ruokaan ei voisi käyttää suomalaista mustapapua sellaisenaan? Miksi se täytyy ensin puristaa läpi tuollaisesta?
Sitä mietin että mikä on vegaaniruuasta sellainen joka on vähän hienompaa ruokaa? En missään juhlissa (mitkä nää kutsut nyt siis edes on, juhlat?) tarjoaisi vieraille jotain papukeittoa tai tomaattisoppaa.
MIten teiltä, jotka ette kestä yhtään mitään kasviöljyä, onnistuu ulkona syöminen? Siis löytyykö vaihtoehtoja helposti joka paikasta?
Töissä kun on erilaisia ruokia tarjolla, valitsen aina kasvisvaihtoehdon (ei välttämättä vegaaninen, tiedän). Kaikki ovat olleet vähintäänkin ok, paitsi mustapavusta valmistetut. En jostain syystä voi sietää niiden makua. Tai sitten työpaikkaruokalassa käytetään sen kanssa aina jotain kamalaa maustetta.
Nautapihvit tai possunleikkeet kehiin vaan 😉
Vierailija kirjoitti:
Vegaaniruokavaliossa on paljon mitä en pysty syömään ollenkaan.
Kuten esim
Sienet
Herneet ja pavut
Soija
Härkis yms
Kaikki öljyt
Vegejuusto
Monet mausteet esim se natriumglutamaatti mitä käytetään porkkalaanKun olen katsonut niitä tuoteselosteita niin aina niissä on rypsiöljyä ja soijaa. Ei käy ne juustokkeet eikä kauramaidot ja useimmat maustekastikkeetkin on sillä rypsiöljyllä pilattu.
Jos saisikin vaan pelkkää kasvisruokaa. Ehkä suolalla ja kermalla maustettuna, niin olisi helpompaa.
Mä olen tehnyt porkkalaa varmaan kymmenen kertaa, kun perhe toivoo sitä jouluksi (en ole vegaani).
En ole tietääkseni kertaakaan sinne mitään natriumglutamaattia tunkenut. Missä porkkala-aineksessa sitä on?
Jättäisin vegaani kutsut väliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaaninen sushi
Onko riisin päällä porkkalaa? 🤣🤣
Joskus voi olla sitäkin. Mutta ei-vegaanit pitävät yleensä esim. avokadonigireistä, avokadomakeista, kurkkumakeista ym. aivan tavallisista (mutta sattumalta vegaanisista) susheista yhtä lailla. Ei sushi vaadi kalaa, riisi tekee sushista sushin ja sen päälle tai ympärille voidaan kietoa mitä vain.
Vierailija kirjoitti:
Jättäisin vegaani kutsut väliin.
Ja tuolla asenteella toivottavasti kaikki muutkin kutsut, niin kaikki voittaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mitä vaan maukasta ruokaa pois lukien soija.
Poislukien pavut ja herneet. Ei käy lanttu, ei nauris, ei kaali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten esim
Sienet
Herneet ja pavut
Soija
Härkis yms
Kaikki öljyt
Vegejuusto
Monet mausteet esim se natriumglutamaatti mitä käytetään porkkalaanKun olen katsonut niitä tuoteselosteita niin aina niissä on rypsiöljyä ja soijaa. Ei käy ne juustokkeet eikä kauramaidot ja useimmat maustekastikkeetkin on sillä rypsiöljyllä pilattu.
Jos saisikin vaan pelkkää kasvisruokaa. Ehkä suolalla ja kermalla maustettuna, niin olisi helpompaa.
Mä olen tehnyt porkkalaa varmaan kymmenen kertaa, kun perhe toivoo sitä jouluksi (en ole vegaani).
En ole tietääkseni kertaakaan sinne mitään natriumglutamaattia tunkenut. Missä porkkala-aineksessa sitä on?
Ei porkkalaan tosiaan laiteta natriumglutamaattia. Natriumglutamaatti on arominvahvenne, eikä liity kasvisruokaan sen enempää kuin sekaruokaankaan. Luontaisesti glutamaatteja on monissa ruuissa kyllä.
Mutta joo, jos ei pysty syömään öljyjä lainkaan, niin silloin kodin ulkopuolinen ruokailu on varmasti kovin vaikeaa, oli tarjolla sitten vege- tai sekaruokaa.
Lähinnä kehottaisin välttämään vegejuustoja ja "lihankorvikkeita". Kaurakerma menee kyllä, ja esim.vegemajoneesit on ihan normaalin makuisia.
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä kehottaisin välttämään vegejuustoja ja "lihankorvikkeita". Kaurakerma menee kyllä, ja esim.vegemajoneesit on ihan normaalin makuisia.
Sama! Ainoita jotenkin siedettäviä juuston korvikkeita löytyy Violifelta, mm. Gran Panado tyyppinen parmesaanin korvike, ja ns. "tuorejuustot". Tehtiin joskus lasagnea puzzajuuston korvikkeella ja tuloksena oli kova, kumimainen kuori lasagnen päälle.
Vierailija kirjoitti:
m47- kirjoitti:
Ihan mitä vaan, joka maistuu hyvältä. Mutta pelkästä kohteliaisuudesta söisin pahaakin ruokaa vaikka väkisin.
Näin toimin myös itse, saman yritän opettaa lapsilleni.
En ole vegaani, mutta en myöskään koe vegaaneja tai heidän ruokavaliotaan uhaksi, johon pitäisi vastata kiukuttelulla.
No entäs jos se soijarouhe-tofu-mifuhärkis ei maistu hyvältä? Onko se uhkana kokemista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttavani, vegaani on hän, vaatii tullessaan juhliini tms. vegaanista vaihtoehtoa. Olen kyllä tehnyt aina. Olen yllättynyt, että hänen illanistujaisissaan ei ole sitten ollut 4-5hengen ei vegaanisille mitään. Otettiin puheeksi ja ei kuulemma ala tehdä kahta eri ruokaa. Ollaan sitten jätetty ne kekkeri väliin.
Näinhän se menee. Olin juhlissa joissa oli yksi vegaani ja hänet oli huomioitu hienosti, usealla erilaisella ruokavaihtoehdolla. No pöydässä hän sitten totesi, että ei tarvitsisi olla näin monta eri vaihtoehtoa, kun kaikki söisivät vegaanisesti. Eli kymmenien henklöiden olisi pitänyt vaihtaa ruokatottumuksensa hänen takia.
Mitä vahinkoa kenellekään voi aiheuttaa jos yhden kerran juhlissa syö vegaanisesti? Jos mun juhliin ois tulossa joku vegaani niin hyvinkin saattaisin tehdä ainakin suurimman osan tarjottavista vegaanisena ihan siksi ettei tarvis tehdä montaa ruokaa. Niinkuin saattaisin tehdä kaikki ruuat yhden ruokavalion mukaan silloinkin jos tulee kala-allergikko, laktoosi-intolerantikko, gluteeniton (keliaakikko tosin on hankala kun kaikilla minun ruuanlaittovälineillä on tehty gluteenia sisältävää ruokaa, enkä tiedä osaisinko olla riittävän tarkka).
Itse toimin juhlia järjestäessäni sillä tavalla että ilmoitan etukäteen mikä on juhlien menu, ja vieras toimii sitten niin kuin itse haluaa. Pakko ei ole juhliin tulla ollenkaan, jos kokee että tulee sinne vain syömään, mutta ruoka ei ole mieleistä. Aina on joku salaatti tarjolla mikä kelpaa sellaisellekin joka ei halua syödä muuta tarjottavaa. Erikseen en ostele mitään proteiineja, vaan tteen vain hyvältä maistuvaa ruokaa.
Maatiaispossupaistia ja maalaiskanan munia kun ne itse syö vegaanisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttavani, vegaani on hän, vaatii tullessaan juhliini tms. vegaanista vaihtoehtoa. Olen kyllä tehnyt aina. Olen yllättynyt, että hänen illanistujaisissaan ei ole sitten ollut 4-5hengen ei vegaanisille mitään. Otettiin puheeksi ja ei kuulemma ala tehdä kahta eri ruokaa. Ollaan sitten jätetty ne kekkeri väliin.
Näinhän se menee. Olin juhlissa joissa oli yksi vegaani ja hänet oli huomioitu hienosti, usealla erilaisella ruokavaihtoehdolla. No pöydässä hän sitten totesi, että ei tarvitsisi olla näin monta eri vaihtoehtoa, kun kaikki söisivät vegaanisesti. Eli kymmenien henklöiden olisi pitänyt vaihtaa ruokatottumuksensa hänen takia.
Mitä vahinkoa kenellekään voi aiheuttaa jos yhden kerran juhlissa syö vegaanisesti? Jos mun juhliin ois tulossa joku vegaani niin hyvinkin saattaisin tehdä ainakin suurimman osan tarjottavista vegaanisena ihan siksi ettei tarvis tehdä montaa ruokaa. Niinkuin saattaisin tehdä kaikki ruuat yhden ruokavalion mukaan silloinkin jos tulee kala-allergikko, laktoosi-intolerantikko, gluteeniton (keliaakikko tosin on hankala kun kaikilla minun ruuanlaittovälineillä on tehty gluteenia sisältävää ruokaa, enkä tiedä osaisinko olla riittävän tarkka).
Itse toimin juhlia järjestäessäni sillä tavalla että ilmoitan etukäteen mikä on juhlien menu, ja vieras toimii sitten niin kuin itse haluaa. Pakko ei ole juhliin tulla ollenkaan, jos kokee että tulee sinne vain syömään, mutta ruoka ei ole mieleistä. Aina on joku salaatti tarjolla mikä kelpaa sellaisellekin joka ei halua syödä muuta tarjottavaa. Erikseen en ostele mitään proteiineja, vaan tteen vain hyvältä maistuvaa ruokaa.
"Hyvältä maistuvaa" Kuka toimii maistajana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten esim
Sienet
Herneet ja pavut
Soija
Härkis yms
Kaikki öljyt
Vegejuusto
Se on jossakin mausteessa aromivahvenne? mitä siihen laitetaan. Kuulemma.
Tomaattipastaa, paljon mausteita.
Ehkä mieluisin vaihtoehto olisi tosiaan joku hyvin maustettu tomaattipohjainen pastakastike. Tosin kaipaisin siihenkin juustoa, mutta ehkä kestäisin sen yhden kerran. Paitsi että jos kutsujen järjestäjä ei olisi vegaani, kuten aloituksesta päättelin, ehkä pöytään voisi laittaa tarjolle myös juustoraastetta?
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Just toi hiiva! Sen unohdin. On tosi yleinen niissä. En pysty syömään sellaisia.