Kaikki ovat jossain lahjakkaita. Mikä on sinun lahjasi?
Onko sinulla vaikka ylitaipuvat nivelet? Mitä tahansa saa sanoa.
Kommentit (403)
Eivät ole, tuo on pelkkä myytti. Lahjakkuus kasautuu, ja useimmat huippulahjakkat ovat hyviä kaikessa. Todelliset typerykset taas eivät ole lahjakkaita missään. Poikkeuksia on, mutta yleiskuva on tämä,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei ole lahjakkaita. Se nyt vaan ei mene niin.
Miten niin eivät ole?
Perustisitko itse, miksi kaikki muka olisi lahjakkaita? Toki kaikki ovat varmasti toisissa asioissa parempia kuin joissain toisissa, mutta se ei vielä tarkoita, että olisi jotenkin lahjakas.
Kyllä se nyt vaan tarkoittaa. Jos olet ominaisuuksiesi vuoksi jossain parempi kuin muut, olet siinä lahjakas.
Ihan vain uteliaisuuksissani kysyn, mitä itse ajattelit lahjakkuuden tarkoittavan?
Olet väärässä. Kaikki EIVÄT ole lahjakkaita!
Lahjakkuus EI tarkoita sitä, että on jossain asiassa parempi kuin muut! Lahjakkuus tarkoittaa synnynnäistä paremmuutta. Harjoittelulla ei-lahjakas voi olla jossain asiassa parempi kuin muut, mutta ei hän silti ole lahjakas. On PALJON sellaisia ihmisiä, jotka eivät ole missään lahjakkaita, eikä edes harjoittelu tee heistä missään asiassa muita parempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei ole lahjakkaita. Se nyt vaan ei mene niin.
En ymmärrä tuota kommenttia. Joku voi työskennellä vaikka insinöörinä, mutta olla erittäin hyvä piirtäjä. Ja se piirtäjyys lasketaan siinä lahjakkuudeksi, vaikka hän ei olekaan ammattitaiteilija.
Tätä on moni varmaan jo kommentoinut, mutta ei ole mikään luonnonlaki että ihmisellä on oltava joku erityistaito. Ei todellakaan. Suurin osa ihmisiä on keskinkertaisia jokaisella osa-alueella elämässä. Ääripäät on yleensä harvinaisia, oli taito mikä hyvänsä.
Piirtäminen ei ole lahjakkuutta.
Se on opeteltu taito.
Toki joillakin ihmisillä on enemmän visuaalista hahmotuskykyä. Toisilla on taas muusikillista korvaa. Jollakulla on hyvät loogiset päättelytaidot. Joku oppii nopeasti uudet kielet.
Mutta suurin osa ei ole lahjakkaita, kaikki on harjoittelun tulosta. Toki aina on poikkeuksia.
Että mua riipii kun ihmiset luulee että osaan vaan piirtää luonnostaan. Ei saakeli. Monta tuhatta tuntia on tähän harrastukseen upotettu. On opeteltu anatomiaa, värioppia, kompositiota jne jne. Lahjakkaaksi kutsuminen tuntuu vähättelyltä ja vähän laiskuudeltakin. Meni vähän off topic. Anteeksi.
Oma lahjakkuuteni on, että vaikka kuinka kirjoittaisin puutelista paperille ja puhelimeen ja käyn kaupassa listan läpi, useampaan kertaan, niin aina jää vähintään 2 tavaraa kauppaa. Aina.
Älyllisesti lahjakas, eritysiesti visuaalisen hahmottamisen osalta. Musikaalinen täydelliseen nuottikorvaan asti, sekä taiteellisesti muutenkin lahjakas, esim. kirjoittaminen(runot, sanoitukset) ja minkä tahansa muovaaminen.
Näillä vaan en tee mitään kuin itseäni viihdyttääkseni, koska muut piirteet estävät.
Mulla on hyvä kielipää aspergerin ansiosta ja hyvä valokuvamuisti. Sosiaalisesti en sitten olekaan kauheen taitava ja haluaisin vielä jollekin sosiaalsten taitojen kurssille, mikäli on mahdollista.
Assburger kirjoitti:
En tiedä.
Uppoudun eri aiheisiin pariksi vuodeksi kerrallaan.
Takaa laajan yleistiedon ja taitoja monelta alalta, mutta ei oikein miltään alalta talenttia...
Vittumaisen besserwisserin vain minusta tekee.Soitan aloittelijatasoisesti useita instrumentteja, mutta en kunnolla mitään...
Opettelin juuri erään mukavan taidon, mutta ei siitä mitään suurempaa hyötyä ole...
Olen hyvin samankaltainen kuin sinä. Osaan laajalti erilaisia asioita, mutten mitään kunnolla. Kadehdin ihmisiä, jotka osaavat paneutua yhteen asiaan intohimoisesti ja kehittyä siinä virtuooseiksi.
Minulla on myös äärettömän hyvä muisti.
Kuvataide. Olen hyvä ideoimaan myös.
Yritän aina sanoa ihmisille jotka valittavat että heillä ei ole "lahjoja" tai "omaa juttua": Jokaisella ihmisellä on luontaisia taipumuksia akselilla urheilu-taide-musiikki-käsityöt/nikkarointi. Loppu on vaan viitseliäisyydestä kiinni.
Ja jos puhutaan jostain lapsineroista ja huippu-urheilijoista, no, sellaisen ihmisen elämä on usein yllättävänkin karua.
En ole erityisen lahjakas missään, keskinkertainen parhaimmillaankin. Mutta ehkä supervoimani onkin kyky hyväksyä se. Olen toki osaavampi joissain asioissa kuin toiset, mutta se onkin vaatinut työtä. Samaa mieltä kuin eräs ylempänä, esim piirtäminen on täysin opittava asia ja vaatii toistoja. Synnynnäinen lahjakkuus määrittelee ihmisen vain osittain ja lopun määrää määrätietoinen kehittyminen ja keskittyminen ominaisuuksiensa hiomiseen. Tässä auttaa se että pitää siitä mitä tekee! Olen itse ihan kohtalaisen hyvä taiteilija, mutta se on tosiaan vain vuosien harrastuksen tulosta.
Kykenen saamaan orgasmin ilman siemensyöksyä, tämä tarkoittaa taas sitä että kykenen saamaan useita orgasmeja putkeen.
Hyvä kielissä. Harmi vain, etten osannut arvostaa sitä kouluaikana.
Loogisuus
Esteettisyys
Kokonaisuuksien hahmottaminen
Vierailija kirjoitti:
Laiskottelu on vahvuuteni, voin pötkötellä koko päivän sohvalla tekemättä oikeastaan mitään, tuijottelen kattoon tai lepuutan silmäluomia.
Meillä sama lahja. Sanovat, ettei laiskuutta ole - kuulema jotain tekemistä dopamiinitasojen kanssa, mutta en ole vielä jaksanut asiaan perehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Piirtäminen ei ole lahjakkuutta.
Se on opeteltu taito.
Toki joillakin ihmisillä on enemmän visuaalista hahmotuskykyä. Toisilla on taas muusikillista korvaa. Jollakulla on hyvät loogiset päättelytaidot. Joku oppii nopeasti uudet kielet.
Mutta suurin osa ei ole lahjakkaita, kaikki on harjoittelun tulosta. Toki aina on poikkeuksia.Että mua riipii kun ihmiset luulee että osaan vaan piirtää luonnostaan. Ei saakeli. Monta tuhatta tuntia on tähän harrastukseen upotettu. On opeteltu anatomiaa, värioppia, kompositiota jne jne. Lahjakkaaksi kutsuminen tuntuu vähättelyltä ja vähän laiskuudeltakin. Meni vähän off topic. Anteeksi.
Oma lahjakkuuteni on, että vaikka kuinka kirjoittaisin puutelista paperille ja puhelimeen ja käyn kaupassa listan läpi, useampaan kertaan, niin aina jää vähintään 2 tavaraa kauppaa. Aina.
Kyllä taidokas piirtäminen on mitä suurimmassa määrin yksi lahjakkuuden laji. Totta kai harjoittelemallakin edistyy, mutta ilman lahjakkuutta ei koskaan pääse huipulle.
Olen täysin lahjaton. Korkeasta älykkysosamäärästä huolimatta, en pärjää häiriöiden takia missään. Eikä minusta mitään tullutkaan. Eläkkeelle päädyin kolmekymppisenä.
Assburger kirjoitti:
En tiedä.
Uppoudun eri aiheisiin pariksi vuodeksi kerrallaan.
Takaa laajan yleistiedon ja taitoja monelta alalta, mutta ei oikein miltään alalta talenttia...
Vittumaisen besserwisserin vain minusta tekee.Soitan aloittelijatasoisesti useita instrumentteja, mutta en kunnolla mitään...
Opettelin juuri erään mukavan taidon, mutta ei siitä mitään suurempaa hyötyä ole...
Täällä toinen lähes samanmoinen. Erityinen kiinnostuksen kohteeni on rakennustekniikan teoria. Käytännön tasolla en pidä rakentamisesta tai mistään vastaavasta toiminnasta, mutta rakentamisen teoriaa olen lukenut vuosikymmeniä. Olen nainen ja olen pistänyt merkille, että miehet eivät tästä besserwisserismin aiheesta pidä.
Mulla on supertarkka tuntoaisti. Tunnen heti, jos on irtohius paidan alla. Samasta syystä en voi pitää otsatukkaa, koska se kutitus on aivan kamalaa.
Dunning-Kruger. Aloittelija luulee usein olevansa erinomaisempi kuin onkaan, koska ei tajua lajia syvällisesti.