Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten järjestän ekaluokkalaisen kesäloman?

Vierailija
02.05.2021 |

Lukijan mielipide
Nyt se sitten tuli omalle kohdalleni: Miten järjestän ekaluokkalaisen kesäloman?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000007953915.html

Vaikea pohdinta monessa perheessä.

Yksinhuoltajallehan tämä on vieläkin vaikeampaa ja moni yksinhuoltaja katsoo parhaaksi olla kesän työttömänä. Kesäleirit ovat kalliita ja kaikilla eivät isovanhemmatkaan voi auttaa.

Lapsi tarvitsee kesäloman, ehdottomasti. Mutta riittäisikö yksi kuukausi 2,5 kuukauden sijasta? Sitten voisi vaikka pidentää muita lomia.

Kommentit (156)

Vierailija
1/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti joku kommentoi tuohon hesarin juttuun että nyt halutaan viedä lapsilta lomat pois. Ei kukaan sitä halua vaan lyhyempää kesälomaa kun vanhemmilla ei sitä lomaa ole koko kesää...

Vierailija
2/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö minun ja mieheni ketjuttaa omat lomamme siten, että me vanhemmat emme ole samaan aikaan lomalla ollenkaan vaan lomailemme vuorotellen?

Pitäisi, jos ette saa asiaa muuten järjestymään. Kun kesälomakausi on toukokuusta syyskuuhun, kannattaa olla tyytyväinen jo siihen, että saa lomansa samaan aikaan koululaisen kanssa.

Ja sitä en ymmärrä, että miten koululaisten nykyisten lomapäivien jakaminen tasaisesti pitkin vuotta auttaisi yhtään, eihän vanhemmilla kuitenkaan ole nykyistä enempää lomia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan on monella ketjutettu lomat sen aikaa, kun lapset on niin pieniä, etteivät pärjää. Kyllä on taas ongelmat.

Vierailija
4/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaahan omista ratkaisuistanne! Ei sitä nyt oikein vielä kolmosluokkalainenkaan voi olla kuukausikaupalla yksin kotona päivästä toiseen.

Vierailija
5/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö minun ja mieheni ketjuttaa omat lomamme siten, että me vanhemmat emme ole samaan aikaan lomalla ollenkaan vaan lomailemme vuorotellen?

Pitäisi, jos ette saa asiaa muuten järjestymään. Kun kesälomakausi on toukokuusta syyskuuhun, kannattaa olla tyytyväinen jo siihen, että saa lomansa samaan aikaan koululaisen kanssa.

Ja sitä en ymmärrä, että miten koululaisten nykyisten lomapäivien jakaminen tasaisesti pitkin vuotta auttaisi yhtään, eihän vanhemmilla kuitenkaan ole nykyistä enempää lomia.

Niin tuo lomien jakaminen ei kaikkia ongelmia poista. Kai siinä on sitten ajateltu että ekaluokkalainen voisi pärjätä yhden viikon päivisin yksin kotona mutta ei yli kuukautta.

Vierailija
6/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomat vuorotellen , niin me muutkin tehdään. Joo ja yksityisten esim. jotkut harrastusleirit on tosi kalliita, mutta jos ei nyt ihan missään hornan takapuolessa asu niin esim. seurakunnan leirit, partioleirit ja leikkipuistojen leirit maksaa 20-30€ per viikko. Aivan älyttömän halpoja.

Vierailija
7/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin tuo lomien jakaminen ei kaikkia ongelmia poista. Kai siinä on sitten ajateltu että ekaluokkalainen voisi pärjätä yhden viikon päivisin yksin kotona mutta ei yli kuukautta.

Olen kyllä aika varma, ettei tuossa ole ajateltu yhtään mitään, paitsi omaa napaa nyt kun tällainen "yllättävä" tilanne tuli eteen.

Vierailija
8/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaahan omista ratkaisuistanne! Ei sitä nyt oikein vielä kolmosluokkalainenkaan voi olla kuukausikaupalla yksin kotona päivästä toiseen.

Lapsenvahti. Sellaisia saa palkattua rahalla.

Vierailija
9/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaat jonkun mummon tai opiskelijan muutamaksi tunniksi päivässä ekaluokkalaisen kaveriksi.

Nämä hoitojutut tulee huomoida jo silloin, kun lapsia suunnittelee ja synnyttää.

Ja miten ne leirit muka niin kalliita ovat`? Töissäkäyvät vanhemmat pystyvyät leirimaksut maksamaan kevyesti.  Pitihän ne päiväkotimaksutkin lapsesta maksaa.

Vierailija
10/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No me on hoidettu sillä tavalla, että olen sopinut lapsen parhaan kaverin kanssa, että kaveri on meillä yhden viikon kun mä olen lomalla ja lapseni on sitten yhden kaverilla kun heillä on aikuinen kotona.

Lisäksi lapsi oli parkour- leirillä (tosi kallis) ja toisen viikon partioleirillä (tosi halpa). Loput lomat saatiin miehen kanssa lomittain. Ei nyt minusta ole edes mikään kauhean ponnistelun tulos tämä ratkaisu.

Vierailija
11/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahalla lapselle seuraa, jos ei omia saa järjesteltyä. Miten nykyisin nämä ihan tavalliset asiatkin ovat joillekin rakettitiedettä?

Vierailija
12/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssäkäyvä ei tarkoita rikasta. On paljon osa-aika, pätka ja silpputöitä ja niissä ei edes lomia kerry. Jos tarvitaan auto töissä kulkemiseen niin se kyllä syö aika hyvin ylimääräiset rahat.

Vakituinen työ on yhä harvemmalla.

Vierailija
13/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lie oli 80-90-luvuilla 🤔?

Ei tämä ole mikään uusi asia....

Kirjoittajalla on ollut 7v aikaa miettiä tätä, ei kouluun meno ja lomat ole tulleet yllätyksinä

Vierailija
14/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työssäkäyvä ei tarkoita rikasta. On paljon osa-aika, pätka ja silpputöitä ja niissä ei edes lomia kerry. Jos tarvitaan auto töissä kulkemiseen niin se kyllä syö aika hyvin ylimääräiset rahat.

Ei tarvitse olla rikas voidakseen järjestää lapselle hoidon loman ajaksi. 

Vierailija
15/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No me on hoidettu sillä tavalla, että olen sopinut lapsen parhaan kaverin kanssa, että kaveri on meillä yhden viikon kun mä olen lomalla ja lapseni on sitten yhden kaverilla kun heillä on aikuinen kotona.

Lisäksi lapsi oli parkour- leirillä (tosi kallis) ja toisen viikon partioleirillä (tosi halpa). Loput lomat saatiin miehen kanssa lomittain. Ei nyt minusta ole edes mikään kauhean ponnistelun tulos tämä ratkaisu.

Tässä rakentava ehdotus arvostelun sijaan. Lisää näitä, kiitos! :)

Vierailija
16/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä miehellä ei ole lomia joten ollaan ratkaisu asia niin että mä en mene töihin ennen kuin lapset on teinejä.

Vierailija
17/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten lie oli 80-90-luvuilla 🤔?

Ei tämä ole mikään uusi asia....

Kirjoittajalla on ollut 7v aikaa miettiä tätä, ei kouluun meno ja lomat ole tulleet yllätyksinä

80-90 -luvuilla oli vielä maalaisjärkeä. Ei ollut naapuri heti soittamassa sossuille jos lapsi oli monta tuntia yksin. Saattoipa tuolloin vielä pyytää naapuria katsomaan vähän lapsen perään.

Vierailija
18/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsenvahti 8€/tunti=noin 160€/kk, jos tekee 8 tunnin päivän. Ei pitäisi olla ylitsepääsemätöntä säästää tuollaista summaa vuodessa, vaikka eläisi vain tt-tuella. 

Vierailija
19/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ja nuoret todella ansaitsevat 2,5 kk lomansa vähintään. Ei kaikki voi mennä vain aikuisen minä minä työn ehdoilla. Toki normaalin palkansaajan lomat ovat tuota huomattavasti lyhyempiä, mutta valtaosa saa lasten lomat järkättyä, jos haluaa. Ja lomatekeminen on lapselle aika paljon rennompaa kuin koulussa olo. Tässäpä ehdotuksia loma-ajalle, joista jokainen varmasti pääsääntöisesti löytää omansa:

-sukulaisten apu

-ystävien yhteinen hoitorinki vuorollaan

- leirit (vaikka minkähintaisia, jopa täysin ilmaisia löytyy, laadukasta, rentoa ja mukavaa kesätekemistä lapsille, uusia kavereita jne)

- naapuriapu

-opiskelija apuun

-Mll

-osa lomista vuorotellen aikuisten kesken

- itsenäisille mukavaa kesätekemistä kotiin ja ruokaa jääkaappiin ja sopimus miten aina tavoittaa aikuisen tarvittaessa

Vierailija
20/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä järjestin niin, että jäin kotiäidiksi siihen saakka, kun lapsista viimeisin täytti 10.