Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten järjestän ekaluokkalaisen kesäloman?

Vierailija
02.05.2021 |

Lukijan mielipide
Nyt se sitten tuli omalle kohdalleni: Miten järjestän ekaluokkalaisen kesäloman?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000007953915.html

Vaikea pohdinta monessa perheessä.

Yksinhuoltajallehan tämä on vieläkin vaikeampaa ja moni yksinhuoltaja katsoo parhaaksi olla kesän työttömänä. Kesäleirit ovat kalliita ja kaikilla eivät isovanhemmatkaan voi auttaa.

Lapsi tarvitsee kesäloman, ehdottomasti. Mutta riittäisikö yksi kuukausi 2,5 kuukauden sijasta? Sitten voisi vaikka pidentää muita lomia.

Kommentit (156)

Vierailija
141/156 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse mietin kanssa nyt yksinhuoltajana, että mitenhän vuoden päästä kesän saisi järjestettyä. Kesäleirejä on vain kesäkuussa ja elokuussa on max yksi viikko leiriä. Jos en saa heinäkuuta vapaaksi niin pulassa olen. Lasten isän loma on tänä vuonna elokuussa niin kiertävällä lomajärjestelyllä hän on ensi kesänä toukokuussa kesälomalla. Itse meinasin vaihtaa työpaikkaa sisäilmaongelmien vuoksi, mutta sitten menettäisin lomat enkä saisi sitäkään vähää lomaa mitä nyt. Isovanhemmat ovat vielä työelämässä, joten heistäkään ei ole apua. 

Tänään pohdin erään toisen asian kohdalla, että onneksi lapsiluku on täynnä! Kaksi lasta tein ja toive olisi ollut enemmänkin, mutta kyllä tämä yhteiskunta on niin mätä ja lapsivihamielinen ettei yhtään lasta kyllä pidä enää tänne tehdä.

Vierailija
142/156 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän on kuntavaalit tulossa. Ehdottakaa ehdokkaille, että he ryhtyvät ajamaan kunnan järjestämää päiväleiriä/hoitoa heille, joilla on kouluaikana oikeus iltapäiväkerhoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/156 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse mietin kanssa nyt yksinhuoltajana, että mitenhän vuoden päästä kesän saisi järjestettyä. Kesäleirejä on vain kesäkuussa ja elokuussa on max yksi viikko leiriä. Jos en saa heinäkuuta vapaaksi niin pulassa olen. Lasten isän loma on tänä vuonna elokuussa niin kiertävällä lomajärjestelyllä hän on ensi kesänä toukokuussa kesälomalla. Itse meinasin vaihtaa työpaikkaa sisäilmaongelmien vuoksi, mutta sitten menettäisin lomat enkä saisi sitäkään vähää lomaa mitä nyt. Isovanhemmat ovat vielä työelämässä, joten heistäkään ei ole apua. 

Tänään pohdin erään toisen asian kohdalla, että onneksi lapsiluku on täynnä! Kaksi lasta tein ja toive olisi ollut enemmänkin, mutta kyllä tämä yhteiskunta on niin mätä ja lapsivihamielinen ettei yhtään lasta kyllä pidä enää tänne tehdä.

Mitä sinä sitten oikein odotat saavasi, jos yhteiskunta on mielestäsi lapsivihamielinen? Ota huomioon, että meillä on sentään yhteiskunnan tarjoamat äitiysneuvolapalvelut, julkisen puolen synnytyssairaalat (minkä potilasmaksu on vain pieni osa todellisista kustannuksista), tuettu äitiysloma ja mahdollisuus pitkään hoitovapaaseen, yhteiskunnan tarjoama päivähoito (minkä maksu on myös vain pieni osa todellisista kustannuksista), yhteiskunnan tarjoamat lasten neuvolapalvelut, maksuton peruskoulutus ja jatkossa myös maksuton toisen asteen koulutus...

Vierailija
144/156 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työssäkäyvä ei tarkoita rikasta. On paljon osa-aika, pätka ja silpputöitä ja niissä ei edes lomia kerry. Jos tarvitaan auto töissä kulkemiseen niin se kyllä syö aika hyvin ylimääräiset rahat.

Vakituinen työ on yhä harvemmalla.

Lapsenvahti 8€/tunti=noin 160€/kk, jos tekee 8 tunnin päivän. Ei pitäisi olla ylitsepääsemätöntä säästää tuollaista summaa vuodessa, vaikka eläisi vain tt-tuella. 

Kannattaa opetella myös laskemaan 8 x 8 x 5 x 4 = 1280 euroa/kk. Aika harvalle työssäkäyvälle tuo ”edullinen” lastenhoitaja on mahdollista. OMG!

Vierailija
145/156 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tämän takia lapset oli aikoinaan koko kesän serkusten kesken mummolassa. Me taas olimme sisarusten kesken kotona avainkaulalapsina ekaluokasta lähtien. Äiti soitti lounastauollaan ja varmisti että ollaan elossa. Ulkona ei saanut mennä pihapiiriä kauemmas eikä jättää siskoja.

Vierailija
146/156 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä sitten oikein odotat saavasi, jos yhteiskunta on mielestäsi lapsivihamielinen? Ota huomioon, että meillä on sentään yhteiskunnan tarjoamat äitiysneuvolapalvelut, julkisen puolen synnytyssairaalat (minkä potilasmaksu on vain pieni osa todellisista kustannuksista), tuettu äitiysloma ja mahdollisuus pitkään hoitovapaaseen, yhteiskunnan tarjoama päivähoito (minkä maksu on myös vain pieni osa todellisista kustannuksista), yhteiskunnan tarjoamat lasten neuvolapalvelut, maksuton peruskoulutus ja jatkossa myös maksuton toisen asteen koulutus...

Yhteiskunnan tarjoamat neuvolapalvelut ovat täysin perseestä. Ne voisi aivan hyvin lakkauttaa ja syntyvyys kääntyisi nousuun. Harvalla neuvolapalveluita kehuvalla on mitään käsitystä, mitä ne nykyään sisältävät.

Vierailija
147/156 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnan tarjoamat neuvolapalvelut ovat täysin perseestä. Ne voisi aivan hyvin lakkauttaa ja syntyvyys kääntyisi nousuun. Harvalla neuvolapalveluita kehuvalla on mitään käsitystä, mitä ne nykyään sisältävät.

Oli miten oli, yhteiskunta huolehtii lapsiperheistä todella paljon. Että jos sitä mitä Suomessa on tarjolla kaikille pitää lapsivihamielisenä, kannattaisi ehkä katsella mitä muualla tapahtuu.

Vierailija
148/156 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli miten oli, yhteiskunta huolehtii lapsiperheistä todella paljon. Että jos sitä mitä Suomessa on tarjolla kaikille pitää lapsivihamielisenä, kannattaisi ehkä katsella mitä muualla tapahtuu.

Ai niin, ja listasta unohtui vielä lapsilisä. Vanhemmat saavat veronmaksajilta rahaa siitähyvästä, että heillä on lapsia.

Vierailija
149/156 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon haukuttu ja parjattu seurakunta on pelatastanut tästä pulasta. Lapsi oli monta päivää kesäkerhossa ja viihtyivät hyvin.

Vierailija
150/156 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä voi sitten miettiä miksei niitä lapsia synny, kun yhteiskunta tekee koko ajan lapsien ja muun elämän yhdistämisestä mahdotonta. Ei edes ole vielä lapsia enkä tiedä tuleekokaan, kun tuntuu, että siitä elämästä ei vaan voi selvitä. Minulle on oma työkin tärkeä ja olen sen eteen hirveästi nähnyt vaivaa. En voisi aina jäädä yllättäen pois kun lapsi sattuu sairastumaan, en ehtisi koko iltapäivää olla lasta viihdyttämässä ja kuskaamassa pitkin kaupunkia harrastuksiin enkä pystyisi olemaan koko kesää kotona. Kai se niin on, että tällä menolla normaali keskiluokkainen ei lapsia hanki, sossun rahoilla elävillä on aikaa ja rikkaat voi aina palkata hoitajan.

Mä olen ihan normaali keskiluokkalainen ja mulla on kolme lasta. Ihan jos on normijärjellä varustettu niin hommat hoituu. Sitä vaan ennen lapsia luulee olevansa vaikka just töissä niin korvaamaton ettei voi jäädä sairaan lapsen kanssa kotiin. Kirurgit ja lentäjät ei ehkä voi, mutta kaikki muut voi.

Yhteiskunnanko se lapset pitäisi hoitaa, ei niin mitään järkeä näissä jutuissa. Mutta joo tosiaan parempi jättää lapset hankkimatta jos harrastuskuskaukset ja kesälomat tuntuu ylitsepääsemättömiltä haasteilta.

Tässä oletetaan, että töistä saa vapaata. Itse olen niin onnekkaassa asemassa, että sain palkatonta kesäloma-aikoina hyvin sujuvasti tarpeen mukaan, mutta tiedän, että olin tässä suhteessa onnekas. Viestin sävyssä oli nyt vähän sellaista, että ”et vaan mene töihin”, mutta eihän se kaikille ole mahdollista. Tai palkata hoitajaa useaksi viikoksi.

No kerrohan mistä työstä ei saa sairaan lapsen kanssa jäädä kotiin?

Vierailija
151/156 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsivihamielisyys tuli esiin vasta, kun sain lapseni. Vielä reilu 10 v sitten tilanne näyttäytyi erilaiselta. Äitiys- ja lastenneuvolakäynneistä ei ole mitään erityisen hyvää sanottavaa. Toisella lapsella oli vauvana allergioita, joihin neuvola ei noteerannut millään tavalla. Terveydenhoitaja ja lääkäri eivät millään halunneet tehdä lähetettä tutkimuksiin. Lopulta yksityislääkäri totesi laajat ruoka-aineallergiat. Synnytys on Suomessa halpaa, jos pääset synnärille asti. Lähipiirissä on parikin tapausta, kun synnäriltä on sanottu ettei kannata tulla ja vauvat ovat syntyneet kotiin. Ihan PK-seudulla tapahtunutta, eikä missään Lapin perukoilla. Peruskoulu vain tasapäistää lapsia. Jos haluaa, että lapsi menestyy, täytyy vanhemman laittaa itse paljon peliin. Pk-seudulla on todella paljon homeisia kouluja ja päiväkoteja, missä on sosiaalisia ongelmia. Joo, "ilmaisia" palveluita on, mutta niiden lisäksi täytyy itse laittaa omaa rahaa päälle. Esimerkiksi lapseni ei olisi koskaan päässyt julkisella puolella allergiatesteihin.

Vierailija
152/156 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä voi sitten miettiä miksei niitä lapsia synny, kun yhteiskunta tekee koko ajan lapsien ja muun elämän yhdistämisestä mahdotonta. Ei edes ole vielä lapsia enkä tiedä tuleekokaan, kun tuntuu, että siitä elämästä ei vaan voi selvitä. Minulle on oma työkin tärkeä ja olen sen eteen hirveästi nähnyt vaivaa. En voisi aina jäädä yllättäen pois kun lapsi sattuu sairastumaan, en ehtisi koko iltapäivää olla lasta viihdyttämässä ja kuskaamassa pitkin kaupunkia harrastuksiin enkä pystyisi olemaan koko kesää kotona. Kai se niin on, että tällä menolla normaali keskiluokkainen ei lapsia hanki, sossun rahoilla elävillä on aikaa ja rikkaat voi aina palkata hoitajan.

Mä olen ihan normaali keskiluokkalainen ja mulla on kolme lasta. Ihan jos on normijärjellä varustettu niin hommat hoituu. Sitä vaan ennen lapsia luulee olevansa vaikka just töissä niin korvaamaton ettei voi jäädä sairaan lapsen kanssa kotiin. Kirurgit ja lentäjät ei ehkä voi, mutta kaikki muut voi.

Yhteiskunnanko se lapset pitäisi hoitaa, ei niin mitään järkeä näissä jutuissa. Mutta joo tosiaan parempi jättää lapset hankkimatta jos harrastuskuskaukset ja kesälomat tuntuu ylitsepääsemättömiltä haasteilta.

Tässä oletetaan, että töistä saa vapaata. Itse olen niin onnekkaassa asemassa, että sain palkatonta kesäloma-aikoina hyvin sujuvasti tarpeen mukaan, mutta tiedän, että olin tässä suhteessa onnekas. Viestin sävyssä oli nyt vähän sellaista, että ”et vaan mene töihin”, mutta eihän se kaikille ole mahdollista. Tai palkata hoitajaa useaksi viikoksi.

No kerrohan mistä työstä ei saa sairaan lapsen kanssa jäädä kotiin?

Kohtahan tuokin etu viedään. Kummasti miesvoittoisilla aloilla lapsen kanssa ei voi tai "ei voi" jäädä kotiin.

Vierailija
153/156 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneks ei tarvi enää miettiä moisia. Nuorinki 11v. Olis kyllä ihan hanurista joutua mietimää,mihin töiden ajaksi

Vierailija
154/156 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä miehellä ei ole lomia joten ollaan ratkaisu asia niin että mä en mene töihin ennen kuin lapset on teinejä.

Miksi ihmeessä joku alapeukuttaa?

Koska ihan sama mitä teet niin jonkun mielestä toimit väärin. Tätä se perhe-elämä on nykyään. Taitaa tosiaan olla työttömillä ne ainoat lisääntymisen mahdollisuudet tässä maassa. Järjetöntä menoa tää nykyaika.

Vierailija
155/156 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsen kavereiden perheillä samanlaisia ongelmia niin eikö silloin vois palkata kimpassa hoitajan? Varmaan pitäis pimeänä palkata ettei joku typerä laki estä toimintaa...

Eihän ne lapset välttämättä tarvitse koko päiväksi lapsenlikkaa. Muutama tunti vaikka puolilta päivin, lapsi vois nukkua kaikessa rauhassa ja iltapäivän touhuaa omiaan kunhan vanhemmat tulee. 

Vierailija
156/156 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työssäkäyvä ei tarkoita rikasta. On paljon osa-aika, pätka ja silpputöitä ja niissä ei edes lomia kerry. Jos tarvitaan auto töissä kulkemiseen niin se kyllä syö aika hyvin ylimääräiset rahat.

Vakituinen työ on yhä harvemmalla.

Lapsenvahti 8€/tunti=noin 160€/kk, jos tekee 8 tunnin päivän. Ei pitäisi olla ylitsepääsemätöntä säästää tuollaista summaa vuodessa, vaikka eläisi vain tt-tuella. 

Pitäsköhän sun opetella laskemaan...

Joo. Jos lapsenvahdin tarve on 37 tuntia viikossa niin se on kuukaudessa jo 37 x 4 x 8 = 1184 euroa.

Kenellä työssäkäyvällä on tuollainen summa?

Jos oma nettopalkka on pienempi kuin lapsenvahdille maksettava bruttopalkka sivukuluineen, kannattaa itse pyytää palkatonta vapaata. Mutta johan puolet tuosta summasta kuittaa lomarahoilla, suurimmalle osalle maksetaan niitä.

Ainahan palkatonta lomaa voi pyytää, mutta monessakaan paikassa sitä ei anneta kesälomakuukausille. Kyllä ne työntekijät menee edelle kenellä niitä lomapäiviä on ihan oikeasti käytettävissä, joten ei ole itsestäänselvyys muinakaan loma-aikoina.