Miten järjestän ekaluokkalaisen kesäloman?
Lukijan mielipide
Nyt se sitten tuli omalle kohdalleni: Miten järjestän ekaluokkalaisen kesäloman?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000007953915.html
Vaikea pohdinta monessa perheessä.
Yksinhuoltajallehan tämä on vieläkin vaikeampaa ja moni yksinhuoltaja katsoo parhaaksi olla kesän työttömänä. Kesäleirit ovat kalliita ja kaikilla eivät isovanhemmatkaan voi auttaa.
Lapsi tarvitsee kesäloman, ehdottomasti. Mutta riittäisikö yksi kuukausi 2,5 kuukauden sijasta? Sitten voisi vaikka pidentää muita lomia.
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä järjestin niin, että jäin kotiäidiksi siihen saakka, kun lapsista viimeisin täytti 10.
Toivottavasti olette huolehtineet eläketurvastasi, muuten voi olla vanhuksena aika niukat päivät edessä.
En elä eläkettä varten. Voihan olla etten ole silloin edes hengissä.
Mutta voi olla että sinä olet hengissä ja omaa eläkettään kerryttänyt miehesi ei ole. Tai olette eronneet. Kummin tahansa, sinä jäät käytännössä tyhjän päälle. Toivottavasti lapsesi auttavat, kun olet uhrannut työvuotesi heidän eteensä.
No, eiköhän 10-vuotiaan äidillä ole vielä aikas monta vuotta aikaa kerryttää sitä eläkettä. Ja mistäs tiedät, vaikka hän olisi miljoonaperijä, jolla on enemmän rahaa säästössä kuin sinä tulet ikinä tienaamaan? Ei kannata vaivata päätään tuntemattomien ihmisten asioilla. He osaavat huolehtia niistä ihan itse.
Kyse oli useammasta kuin yhdestä lapsesta. Ja juu, aina voi saivarrella miljoonaperinnöillä tai lottovoitoilla, mutta leskeksi jääminen on kuitenkin paljon todennäköisempää, samoin kuin ero.
Ensimmäinen lapsi 20-vuotiaana ja viimeisin 25-vuotiaana. Silloin on 35, kun nuorin on 10. Siinä on vielä 30 vuotta aikaa kerryttää eläkettä ja vaikkapa sijoittaa rahaa niin, että pärjää. Täysin turhaa tuollainen negatiivinen vellominen. Elämä on tässä ja nyt ja voi olla ettei niitä eläkepäiviä edes näe ikinä. Mitäs niillä kertymillä sitten tekee?
t. eri
Tässä maailmassa kukaan ei ajattele yksinhuoltajia. Maailma on rakennettu ydinperheitä varten. Omat lapset onneksi jo sen verran isoja että pärjäävät ilman kerhoja ja vastaavaa. Mutta aiemmin olen joutunut järjestämään lapsille kerhot kesäkuun alkuun ennen juhannusta kun en ole halunnut rasittaa mummoa. Korona-aika on ollut oman jaksamisen kannalta todella vaikea. Kun menet valittamaan tätä kaupungin sosiaalipuolelle, he ovat väkisin viemässä lapset. Kukaan ei edes yritä keksiä oikeita keinoja siihen kuinka voisi auttaa yksinhuoltajaa arjessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä miehellä ei ole lomia joten ollaan ratkaisu asia niin että mä en mene töihin ennen kuin lapset on teinejä.
Miksi ihmeessä joku alapeukuttaa?
Koska hänen mielestään elämän ainut tarkoitus pitää olla eläkekertymän kerryttäminen.
Niin, silloin kun lapseni tein, oli mies ja vakityö. Enää ei kumpaakaan. Elämää ei voi ennustaa, pitää vaan jotenkin selvitä. Minulla alkoi juuri uusi työ, tottakai vain määräaikainen, 8kk. Oli vähän pakko mennä, ansiosidonnainen ei ikuisuutta kestä. Viikko ja viikko vanhemmuus, joten lasten isä sentään hoitaa joka toisen viikon. Silti itselle jää 5 viikkoa kesästä ja lomaa ei ole. Lapset alaluokilla, ei voi koko päiviksi yksin vielä jättää, nuorempi täytti joulukuussa vasta 7. Yhdelle viikolle sain leirin, enempää ei täällä järjestetä. Oma äitini lupasi kyllä auttaa minkä voi, mutta työssä käyvä hänkin vielä on. Isä taas luultavasti vie lapset omille vanhemmilleen omilla viikoilla, joten itse en kovin helposti kehtaa heiltä apuja pyydellä. Sama juttu noissa kaveriringeissä, itsellä kun ei lomaa, niin en voi muita auttaa. Toki sitten jos ei muuta vaihtoehtoa ole, niin vähän pakko. Riittäisi kyllä sekin ainakin joillekin päiville, että joku kävisi sen pari tuntia tässä ja laittaisi vähän syömistä lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä miehellä ei ole lomia joten ollaan ratkaisu asia niin että mä en mene töihin ennen kuin lapset on teinejä.
Joku on huolissaan toisten ihmisten eläkekertymistä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työssäkäyvä ei tarkoita rikasta. On paljon osa-aika, pätka ja silpputöitä ja niissä ei edes lomia kerry. Jos tarvitaan auto töissä kulkemiseen niin se kyllä syö aika hyvin ylimääräiset rahat.
Vakituinen työ on yhä harvemmalla.
Lapsenvahti 8€/tunti=noin 160€/kk, jos tekee 8 tunnin päivän. Ei pitäisi olla ylitsepääsemätöntä säästää tuollaista summaa vuodessa, vaikka eläisi vain tt-tuella.
Pitäsköhän sun opetella laskemaan...
Ei tarvitsisi. Huolellisuutta kyllä pitäisi opetella. 8 tunnin sijaan piti olla 5 tunnin päivä. Sen lopun aikaa lapsi pärjää keskenään.
No kerrohan vielä millä laskutoimituksella tuosta tulee 160€.....
En viitsi jankuttaa.
Eli hävettää kun olet niin saatanan väärässä.
Itse palkkasimme muutama vuosi sitten samassa tilanteessa 2 lapsellemme nuoren kesätöihin kuukaudeksi samoilla ehdoilla, kun kunta palkkasi nuoria (740 €/kk, 30 h/viikko). Tulijoita olisi ollut useitakin ja kaikki olivat tyytyväisiä
Tsiisus. Nykylapsilla on omat puhelimet, videopelit ja maksukanavat viihteenä, valmisruokaa syötäväksi. Kuinka ei voi selvitä kotona yksin, kun jo vuosikymmeniä sitten pärjättiin voileipiä syömällä ja Aku ankkoja lukemalla 13 viikkoa yksin ja avain kaulassa.
Vierailija kirjoitti:
Itse palkkasimme muutama vuosi sitten samassa tilanteessa 2 lapsellemme nuoren kesätöihin kuukaudeksi samoilla ehdoilla, kun kunta palkkasi nuoria (740 €/kk, 30 h/viikko). Tulijoita olisi ollut useitakin ja kaikki olivat tyytyväisiä[/quote Ai niin, tuohon sai kotitalousvähennyksen
Kesäleirit ja leirit olivat epämiellyttäviä lapsuudessa. Vaikea uskoa että joku lapsi haluaa käskytettäväksi leirille ja juoksemaan jonkun aikuisen oikkujen mukaan. Aikuiset luulivat että lapset haluaisivat niille, se on outoa. Tutun talo maalla oli kivempi, kaveri, ulkomaat tai kotipiiri. Liika kuumuus ei ole lapsille hyvä, viileää kaipaa kuumimpana aikana ja sisätiloja.
Vierailija kirjoitti:
Kesäleirit ja leirit olivat epämiellyttäviä lapsuudessa. Vaikea uskoa että joku lapsi haluaa käskytettäväksi leirille ja juoksemaan jonkun aikuisen oikkujen mukaan. Aikuiset luulivat että lapset haluaisivat niille, se on outoa. Tutun talo maalla oli kivempi, kaveri, ulkomaat tai kotipiiri. Liika kuumuus ei ole lapsille hyvä, viileää kaipaa kuumimpana aikana ja sisätiloja.
Minusta kesäleirit olivat parasta. Mutta olinkin jo kotona oppinut siihen, että on olemassa sääntöjä ja niitä on noudatettava. Siksi minulle ei ollut ongelma mennä syömään, kun käskettiin jne. Ihan normaalia se oli. Toki en koskaan ollut millään n''tsileirillä, jossa lapsia olisi erityisesti käskytetty.
Vierailija kirjoitti:
Minä järjestin niin, että jäin kotiäidiksi siihen saakka, kun lapsista viimeisin täytti 10.
Sama ratkaisu täälläkin. Eikä tarvittu aamu- tai iltapäiväkerhoja.
Eivät nuo valittajat ole koskaan valmiita toteuttamaan heille tarjottuja ratkaisuehdotuksia. Jonkun muun pitäisi tehdä asiat heidän puolestaan ja ilmaiseksi. Milloin yhteiskunnan, milloin lapsettoman työkaverin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti olette huolehtineet eläketurvastasi, muuten voi olla vanhuksena aika niukat päivät edessä.
Mutta voi olla että sinä olet hengissä ja omaa eläkettään kerryttänyt miehesi ei ole. Tai olette eronneet. Kummin tahansa, sinä jäät käytännössä tyhjän päälle. Toivottavasti lapsesi auttavat, kun olet uhrannut työvuotesi heidän eteensä.
No, eiköhän 10-vuotiaan äidillä ole vielä aikas monta vuotta aikaa kerryttää sitä eläkettä. Ja mistäs tiedät, vaikka hän olisi miljoonaperijä, jolla on enemmän rahaa säästössä kuin sinä tulet ikinä tienaamaan? Ei kannata vaivata päätään tuntemattomien ihmisten asioilla. He osaavat huolehtia niistä ihan itse.
Kyse oli useammasta kuin yhdestä lapsesta. Ja juu, aina voi saivarrella miljoonaperinnöillä tai lottovoitoilla, mutta leskeksi jääminen on kuitenkin paljon todennäköisempää, samoin kuin ero.
Ensimmäinen lapsi 20-vuotiaana ja viimeisin 25-vuotiaana. Silloin on 35, kun nuorin on 10. Siinä on vielä 30 vuotta aikaa kerryttää eläkettä ja vaikkapa sijoittaa rahaa niin, että pärjää. Täysin turhaa tuollainen negatiivinen vellominen. Elämä on tässä ja nyt ja voi olla ettei niitä eläkepäiviä edes näe ikinä. Mitäs niillä kertymillä sitten tekee?
t. eri
Ei teillä varmaan ole vakuutuksiakaan?
Ekaluokkalainen saa yhden kaverin 16 vuotiian teinin aina osaksi pöivää hoitajaksi
Mä vaihdoin työpaikkaa asiantuntijasta ammatilliseksi opettajaksi ja lomaa on aina kun lapsellakin, näppärää. Tämän lisäksi aikaisemmin käytin palkattua lastenhoitajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. eri
Ei teillä varmaan ole vakuutuksiakaan?
Emme ole yhtä aivottomia kuin sinä.
Naurettavaa valitusta kun perheessä kuitenkin on kaksi aikuista jotka voivat vaikuttaa lomiinsa ja voivat limittämällä järjestää lähes koko kesälle lasten hoidon.
Moni on yksinhuoltaja ja töissä, joissa ei voi itse päättää lomistaan. Esim hoitoalalla on monissa paikoissa kiertävät lomat eli voit joutua pitämään kesäloman koulujen loma-ajan ulkopuolella. Palkatonta ei välttämättä saa kun muutenkin on pula työntekijöistä.
Itse ratkaisin ongelman irtisanoutumalla. Ehkä tosi typerä ratkaisu mutta ainoa keino millä sain heinäkuulle itselleni vapaata töistä. Ei tuntunut mielekkäältä laittaa lapsia koko kesäksi leireille.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on koululla ns.kesäjälkkäri mihin voi mennä päiväksi😊
Lisäisin tähän, että joissain kunnissa koulun iltapäivätoiminnan nimi on Jälkkäri, ja kesällä kesäjälkkäri. Eli ei ole kyse jälki-istunnosta ;) Oma lapsi oli noissa 5-6 h /pvä pari viikkoa eli sai siellä lounaan ja välipalan. Hinta taisi olla n 10 e päivässä.