Miten järjestän ekaluokkalaisen kesäloman?
Lukijan mielipide
Nyt se sitten tuli omalle kohdalleni: Miten järjestän ekaluokkalaisen kesäloman?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000007953915.html
Vaikea pohdinta monessa perheessä.
Yksinhuoltajallehan tämä on vieläkin vaikeampaa ja moni yksinhuoltaja katsoo parhaaksi olla kesän työttömänä. Kesäleirit ovat kalliita ja kaikilla eivät isovanhemmatkaan voi auttaa.
Lapsi tarvitsee kesäloman, ehdottomasti. Mutta riittäisikö yksi kuukausi 2,5 kuukauden sijasta? Sitten voisi vaikka pidentää muita lomia.
Kommentit (156)
Minä rupesin opettajaksi, ja yksi syy oli mahdollisten tulevien lasteni kesälomat. Nyt ei ole ongelmaa siinä. Parilla kaverilla on samanikäisiä lapsia, ja tässä meillä he pyörivät lomapäivinä aika usein.
Myös koulun jälkeen saattavat olla meillä, kun minä tulen kotiin useimpina päivinä jo kahden maissa ja heidän vanhempansa viiden, kuuden maissa. Ihan ok minulle, lenkitän koiran ja sen jälkeen teen välipalaa ja sitten katsotaan porukalla läksyt. Sen jälkeen alkavat leikkiä jotain ja minä siirryn työhuoneeseen jatkamaan töitä.
Kesälomalla meillä on iso uima-allas pihassa, ja siinä riittää kyllä polskijoita, juuri näitä ilman vanhempia lomaa viettäviä pikkukoululaisia. Tietty minun pitää sitten olla pihassa myös vahtimassa, mutta mukavaa siinä on loikoa ja lukea. Välillä otetaan jätskit tai vesimelonia ja porkkanaa.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaahan omista ratkaisuistanne! Ei sitä nyt oikein vielä kolmosluokkalainenkaan voi olla kuukausikaupalla yksin kotona päivästä toiseen.
Kyllä meillä ollut lapset kaikki kesälomat ilman vanhempia sen työpäivän ajan ja hyvin ovat pärjänneet. Ruoka on laitettu jääkaappiin lämmitettäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Enne koulu loppui AINA toukokuun viimeinen lauantai ja alkoi syyskuun ensimmäinen. Kolmen kuukauden lomat takaisin.
Se oli sitä aikaa kun koulua käytiin myös lauantaisin.
Omassa lapsuudessani Helsingissä menimme leikkipuistoon päiväksi. Puolelta päivin jaettiin isosta tonkasta ruokaa kaikille, sai hakea niin paljon kuin jaksoi. Mukavia muistoja niiltä ajoilta. Aamulla mentiin kavereitten kanssa, iltapäivällä tultiin kotiin. Kaikki jäivät henkiin ja meistä kaikista tuli ihan hyviä veronmaksajia.
Mä ratkaisin asian jo etukäteen niin, että opiskelin opettajaksi. Ei ongelmia lomien kanssa vielä kun varmistaa, että on töissä sellaisessa kunnassa, jossa lomat on samaan aikaan kun omilla lapsilla asuinkunnassamme.
Tukiverkkoja ei ole, joten muuten olisi ollut varmasti hankalaa. En ole myöskään ottanut tuttujen lapsia hoitoon, vaikka välillä sitä aina ehdottelevat. Olen lomalla enkä halua silloin olla vastuussa kuin omistani, teenhän sitä kaiken ajan muulloin. Sukulaislapset voisi olla eri juttu, mutta niitä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä järjestin niin, että jäin kotiäidiksi siihen saakka, kun lapsista viimeisin täytti 10.
Toivottavasti olette huolehtineet eläketurvastasi, muuten voi olla vanhuksena aika niukat päivät edessä.
Suomessa jokainen saa kansaneläkkeen+takuueläkkeen 836 + yksin asuessa eläkeläisen asumistuen + kelan hoitotukea kodinhoitajapalveluihin + palveluseteleitä kodin siivouspalvelujen ostoon + toimeentulotukea lääkkeisiin, ainakin vuokralla asuvat saa nuo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä järjestin niin, että jäin kotiäidiksi siihen saakka, kun lapsista viimeisin täytti 10.
Toivottavasti olette huolehtineet eläketurvastasi, muuten voi olla vanhuksena aika niukat päivät edessä.
Suomessa jokainen saa kansaneläkkeen+takuueläkkeen 836 + yksin asuessa eläkeläisen asumistuen + kelan hoitotukea kodinhoitajapalveluihin + palveluseteleitä kodin siivouspalvelujen ostoon + toimeentulotukea lääkkeisiin, ainakin vuokralla asuvat saa nuo.
Eläkeläisen asumistuessa neliöraja on 70 neliötä. Kodinhoitajat ei siivoa eli pienempään asuntoon siivous on halvempi ostaa.
Ja eikös leskeneläke olla poistamassa eli jos on omakotitalo niin naisen pitää yksin pystyä maksamaan kaikki omalla eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Kesäleirit ja leirit olivat epämiellyttäviä lapsuudessa. Vaikea uskoa että joku lapsi haluaa käskytettäväksi leirille ja juoksemaan jonkun aikuisen oikkujen mukaan. Aikuiset luulivat että lapset haluaisivat niille, se on outoa. Tutun talo maalla oli kivempi, kaveri, ulkomaat tai kotipiiri. Liika kuumuus ei ole lapsille hyvä, viileää kaipaa kuumimpana aikana ja sisätiloja.
Osittain samaa mieltä ja olisin kyllä protestoinut jos vanhemmat olisivat minut pakottaneet sellaiselle. Mieluummin olisin viihtynyt yksin kotona. Onneksi en joutunut leirille. Tosin omaan tilanteeseen vaikutti se että olin koulukiusattu. Jos kiusaajat olisivat osuneet samalle leirille niin olisi ollut vielä kurjempi olo. Toivottavasti kuitenkin moni muu lapsi viihtyy leirillä, koska ymmärrän niiden tarpeen.
Eipä lto:lle tulleet nyt opettajien lomat mieleen: palkka maksetaan 9 kuukaudesta, mutta se on jaettu 12 kuukaudelle. Näin ollen kaikki halukkaat voivat pitää opettajien tyyliin pitkän loman.
Minä olen ottanut useimmiten palkatonta vapaata (pääasiallinen keino, ja onneksi sain), yhtenä kesänä oli pienemmälle hoitaja kuukauden verran, maksoi n 1700 muistaakseni, sitten on ollut jotain viikon leiriä ja joskus jonkin aikaa isovanhemmilla (mistä olen huippukiitollinen, mutta toki tämä on pientä verrattuna kokopitkän koululaisen kesälomaan). Näin totaaliyksinhuoltaja, jolla ollut kesiä jolloin ei ole ollut riittävästi lomapäiviä ja toisaalta kesiä jolloin työnantaja on mukisematta ystävällisesti antanut ottaa palkatonta. Minusta on hyvä kuitenkin huomata, että jos jollakulla totaaliyksinhuoltajalla on esim äskettäin saatu työpaikka ja kertynyt vaikkapa lomaa 3 viikkoa, ja lapsella on lomaa 9,5 viikkoa, niin onhan se yhtälö, joka on hankala ratkaista.
Vierailija kirjoitti:
Tässä maailmassa kukaan ei ajattele yksinhuoltajia. Maailma on rakennettu ydinperheitä varten. Omat lapset onneksi jo sen verran isoja että pärjäävät ilman kerhoja ja vastaavaa. Mutta aiemmin olen joutunut järjestämään lapsille kerhot kesäkuun alkuun ennen juhannusta kun en ole halunnut rasittaa mummoa. Korona-aika on ollut oman jaksamisen kannalta todella vaikea. Kun menet valittamaan tätä kaupungin sosiaalipuolelle, he ovat väkisin viemässä lapset. Kukaan ei edes yritä keksiä oikeita keinoja siihen kuinka voisi auttaa yksinhuoltajaa arjessa.
Totta että yksinhuoltaja syrjäytyy helposti työelämästä.
Itse olen työtön kun meidän kaupungissa on ip-paikat kortilla ja töissä pitäisi olla 8-16. Vuorotyöhön ei mitään mahdollisuutta eikä viikonloppuisin tai kesällä työskentelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten lie oli 80-90-luvuilla 🤔?
Ei tämä ole mikään uusi asia....Kirjoittajalla on ollut 7v aikaa miettiä tätä, ei kouluun meno ja lomat ole tulleet yllätyksinä
80-90 -luvuilla oli vielä maalaisjärkeä. Ei ollut naapuri heti soittamassa sossuille jos lapsi oli monta tuntia yksin. Saattoipa tuolloin vielä pyytää naapuria katsomaan vähän lapsen perään.
Juuri näin! En ikinä uskaltaisi jättää pikkukoululaista yksin koko päiväksi vaikka pärjäisikin.
Kolmelle tai neljälle kaverukselle voi palkata yhteisen hoitajan ja lapset ovat viikon kerrallaan eri perheissä. Näin kotien siivo jakautuu demokraattisesti. Yhteisöllisyyttä tarvitaan lisää.
Vierailija kirjoitti:
Minä rupesin opettajaksi, ja yksi syy oli mahdollisten tulevien lasteni kesälomat. Nyt ei ole ongelmaa siinä. Parilla kaverilla on samanikäisiä lapsia, ja tässä meillä he pyörivät lomapäivinä aika usein.
Myös koulun jälkeen saattavat olla meillä, kun minä tulen kotiin useimpina päivinä jo kahden maissa ja heidän vanhempansa viiden, kuuden maissa. Ihan ok minulle, lenkitän koiran ja sen jälkeen teen välipalaa ja sitten katsotaan porukalla läksyt. Sen jälkeen alkavat leikkiä jotain ja minä siirryn työhuoneeseen jatkamaan töitä.
Kesälomalla meillä on iso uima-allas pihassa, ja siinä riittää kyllä polskijoita, juuri näitä ilman vanhempia lomaa viettäviä pikkukoululaisia. Tietty minun pitää sitten olla pihassa myös vahtimassa, mutta mukavaa siinä on loikoa ja lukea. Välillä otetaan jätskit tai vesimelonia ja porkkanaa.
Onko kenenkään näiden lasten vanhemmat sopineet siitä, että lapsensa on teillä? Tuntuu että aika moni on melkoinen hannuhanhi tässä asiassa, eli lapset vaan menee "jonnekin" ja joku muu vahtii niitä ihan tuosta noin vaan. Itse en ikinä olisi voinut järjestää lapsen lomaa niin, että hän vaan on jossain jonkun kotona.
Leikkipuistoon päiväksi kirjoitti:
Omassa lapsuudessani Helsingissä menimme leikkipuistoon päiväksi. Puolelta päivin jaettiin isosta tonkasta ruokaa kaikille, sai hakea niin paljon kuin jaksoi. Mukavia muistoja niiltä ajoilta. Aamulla mentiin kavereitten kanssa, iltapäivällä tultiin kotiin. Kaikki jäivät henkiin ja meistä kaikista tuli ihan hyviä veronmaksajia.
Minullakin on tällaisia muistoja, mukavia ja jännittäviä. Ajat vain ovat muuttuneet niin, ettei tällainen enää ole ’sallittua’ tai lastensuojelu puuttuisi asiaan. Keskustelua voisikin avata, miten näihin asioihin voitaisiin suhtautua, ja olisiko hyvä mennä vähän takaisinpäin siinä, että tällainenkin olisi yleisesti hyväksyttyä.
Kuten kaikki edellisetkin sukupolvet ovat järjestäneet. Ekaluokkalainen opetetaan ensimmäisen kouluvuoden kuluessa siihen että kesä on sitten pärjättävä yksin kotona avainkaulalapsena.
Outo väite ap:lta että yksinhuoltajat olisivat tämän vuoksi kesät työttöminä. Eivät todellakaan ole luopumassa työpaikoistaan tämän vuoksi. Mihin perustat väitteen? Lähde? Monet kunnat järjestävät pikkukoululaisille kerho/päiväleiritomintaa kesällä. Monissa kunnissa on myös leikkipuistoissa kesäisin valvottua toimintaan ja jopa lounas tarjolla ilmaiseksi tai ihan pientä korvausta vastaan kunhan tuo omat ruokailuvälineet. Seurakuntien leirit ei myöskään ole kalliita. Näiden lisäksi se yksinhuoltajan loma niin ei siinä tarvi montaa päivää yksin olla kotona. Jos pitää olla yksin kotona niin edellisenä iltana katsotte valmiiksi tekemistä, sovitte tarkat säännöt mitä saa ja mitä ei saa tehdä, katsot että on sellaista aamupalaa että lapsi osaa otta itse ja sellainen lounas ettei tarvi kuin lämmittää mikrossa.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaahan omista ratkaisuistanne! Ei sitä nyt oikein vielä kolmosluokkalainenkaan voi olla kuukausikaupalla yksin kotona päivästä toiseen.
Ensimmäiset kaksi viikkoa leirillä 125€/vko. Sitten mä jäin lomalle, josta kaksi viikkoa lasten kanssa yksin, sitten jäi isäkin lomalle ja kaksi viikkoa yhdessä. Mä töihin, isä jäi lasten kanssa ja kaksi vikaa viikkoa taas leirillä. Syysloma ja joululoma leireillä. Talviloma oltiin taas yhdessä. Ja huom: tämä oli mahdollista vain, koska aika vapaasti on aina voitu valita loma-aikamme.
Minä ratkaisin asian menemällä naimisiin miehen kanssa, jonka vanhemmat ovat opettajia :D Olen äärettömän kiitollinen, kun he hoitavat lapsia, että voimme perheenä lomailla samaan aikaan.
Aina sen kesän on jotenkin saanut sumplittua mutta saattaa vaatia aktiivisuutta heti vuoden vaihteesta alkaen kun osa leireistä varataan jo silloin. Aina pari kesäleiriä, toinen kunnan/ partion edullinen n. 50 euroa viikko ja toinen joku vähän kalliimpi lapselle mieluinen. Sitten viikko isovanhemmilla. Meillä vanhemmilla lomat osin eri aikaan ja muutamia päiviä sitten aina välissä pärjäilleet keskenään mikroruoalla. Eniten lapset aina odottivat noita "vapaa päiviä" kun ei ollut aamu herätystä eikä mitään ohjelmaa. Niihinkin saa sitten helposti lomatunnelmaa kun käy vaikka iltasella uimassa.