Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten järjestän ekaluokkalaisen kesäloman?

Vierailija
02.05.2021 |

Lukijan mielipide
Nyt se sitten tuli omalle kohdalleni: Miten järjestän ekaluokkalaisen kesäloman?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000007953915.html

Vaikea pohdinta monessa perheessä.

Yksinhuoltajallehan tämä on vieläkin vaikeampaa ja moni yksinhuoltaja katsoo parhaaksi olla kesän työttömänä. Kesäleirit ovat kalliita ja kaikilla eivät isovanhemmatkaan voi auttaa.

Lapsi tarvitsee kesäloman, ehdottomasti. Mutta riittäisikö yksi kuukausi 2,5 kuukauden sijasta? Sitten voisi vaikka pidentää muita lomia.

Kommentit (156)

Vierailija
41/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten kavereiden vanhemmat ovat ehkä eri aikaan lomalla, ja heillä saattaa olla sama ongelma, eli kumpikin perhe auttaa toista vuorollaan. Rinkiin saattaa saada vaikka kolmannenkin perheen. Ja koska ekaluokkalaisen ainakin pitäisi pystyä lähtemään yksin kouluun ja tulemaan yksin kotiin, mahdollisen lapsenvahdin ei tarvitse olla koko päivää, jolloin se ei tule niin kalliiksi. Tuollaisilla ja vanhempien lomien ketjuttamisella, jos sellainen on mahdollista, kyllä hoituu se yksi kesä, ja seuraavana lapsi onkin jo paljon valmiimpi olemaan yksin kotona. kokonaisiakin päiviä. En ymmärrä, miksi kouluikäisten paras osa elämästä pitäisi tuhota siksi, että joku vanhempi tajuaa kuukausi ennen loman alkamista, että hups, mitäs me nyt tehdään.

Vierailija
42/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistaa itseäkin jo valmiiksi. Oma työ hoitoalalla ei anna tippaakaan periksi loma-ajoista ja loma voi osua vaikka toukokuulle, jolloin lapsella ei vielä edes ole lomaa. Mies voi jonkin verran saada joustoa, mutta ei se riitä koko loman ajaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä voi sitten miettiä miksei niitä lapsia synny, kun yhteiskunta tekee koko ajan lapsien ja muun elämän yhdistämisestä mahdotonta. Ei edes ole vielä lapsia enkä tiedä tuleekokaan, kun tuntuu, että siitä elämästä ei vaan voi selvitä. Minulle on oma työkin tärkeä ja olen sen eteen hirveästi nähnyt vaivaa. En voisi aina jäädä yllättäen pois kun lapsi sattuu sairastumaan, en ehtisi koko iltapäivää olla lasta viihdyttämässä ja kuskaamassa pitkin kaupunkia harrastuksiin enkä pystyisi olemaan koko kesää kotona. Kai se niin on, että tällä menolla normaali keskiluokkainen ei lapsia hanki, sossun rahoilla elävillä on aikaa ja rikkaat voi aina palkata hoitajan.

Eipä se ole yhteiskunnan tehtävä huolehtia lapsesta, vaan vanhempien. Tuolla asenteella kannattaa tosiaan pitäytyä lapsettomana. Normaalilla keskiluokalla on oikein hyvin mahdollista järjestää lapsenhoito ja harrastukset, jos vain tahtoa löytyy. 

Vierailija
44/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahdistaa itseäkin jo valmiiksi. Oma työ hoitoalalla ei anna tippaakaan periksi loma-ajoista ja loma voi osua vaikka toukokuulle, jolloin lapsella ei vielä edes ole lomaa. Mies voi jonkin verran saada joustoa, mutta ei se riitä koko loman ajaksi.

Oletettavasti lapsesi ei vielä ole koulussa. Sinulla on siis vähintään vuosi aikaa järjestää asia. 

Vierailija
45/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä voi sitten miettiä miksei niitä lapsia synny, kun yhteiskunta tekee koko ajan lapsien ja muun elämän yhdistämisestä mahdotonta. Ei edes ole vielä lapsia enkä tiedä tuleekokaan, kun tuntuu, että siitä elämästä ei vaan voi selvitä. Minulle on oma työkin tärkeä ja olen sen eteen hirveästi nähnyt vaivaa. En voisi aina jäädä yllättäen pois kun lapsi sattuu sairastumaan, en ehtisi koko iltapäivää olla lasta viihdyttämässä ja kuskaamassa pitkin kaupunkia harrastuksiin enkä pystyisi olemaan koko kesää kotona. Kai se niin on, että tällä menolla normaali keskiluokkainen ei lapsia hanki, sossun rahoilla elävillä on aikaa ja rikkaat voi aina palkata hoitajan.

Mä olen ihan normaali keskiluokkalainen ja mulla on kolme lasta. Ihan jos on normijärjellä varustettu niin hommat hoituu. Sitä vaan ennen lapsia luulee olevansa vaikka just töissä niin korvaamaton ettei voi jäädä sairaan lapsen kanssa kotiin. Kirurgit ja lentäjät ei ehkä voi, mutta kaikki muut voi.

Yhteiskunnanko se lapset pitäisi hoitaa, ei niin mitään järkeä näissä jutuissa. Mutta joo tosiaan parempi jättää lapset hankkimatta jos harrastuskuskaukset ja kesälomat tuntuu ylitsepääsemättömiltä haasteilta.

Vierailija
46/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten aina sanotaan sukulaisiin lapset ?

Arvaa onko kiva olla, kun niitä sukulaisia soittelee ja kysyy miten otan lapset.

En ole missään tekemisissä serkkuni kanssa, mutta hän on sitä mieltä voisin katsoa hänen lapsiaan viikon 2 kesälomallani, joka kestää 4 viikkoa.

Me vaihdettiin kesälomarahat vapaiksi ja myös ylitöitä, mitä tehdään vuoden aikana.

Lapset menee 2 viikoksi leirille, sitten minä olen 5 vkoa lasten kanssa ja 2 vikaa mies meidän kanssa ja sitten mies lasten kanssa 3 vkoa.

Syyslomalla olen mitä saan ylitöistä ja talviloman olen kotona, mies joulun.

Joka vuosi samat ongelmat

Etkö osaa kertoa sukulaisille, ettet halua vahtia heidän lapsiaan vai mikä tässä on ongelma?

Vierailija
47/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä järjestin niin, että jäin kotiäidiksi siihen saakka, kun lapsista viimeisin täytti 10. 

Toivottavasti olette huolehtineet eläketurvastasi, muuten voi olla vanhuksena aika niukat päivät edessä.

En elä eläkettä varten. Voihan olla etten ole silloin edes hengissä. 

Mutta voi olla että sinä olet hengissä ja omaa eläkettään kerryttänyt miehesi ei ole. Tai olette eronneet. Kummin tahansa, sinä jäät käytännössä tyhjän päälle. Toivottavasti lapsesi auttavat, kun olet uhrannut työvuotesi heidän eteensä.

Vierailija
48/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten aina sanotaan sukulaisiin lapset ?

Arvaa onko kiva olla, kun niitä sukulaisia soittelee ja kysyy miten otan lapset.

En ole missään tekemisissä serkkuni kanssa, mutta hän on sitä mieltä voisin katsoa hänen lapsiaan viikon 2 kesälomallani, joka kestää 4 viikkoa.

Me vaihdettiin kesälomarahat vapaiksi ja myös ylitöitä, mitä tehdään vuoden aikana.

Lapset menee 2 viikoksi leirille, sitten minä olen 5 vkoa lasten kanssa ja 2 vikaa mies meidän kanssa ja sitten mies lasten kanssa 3 vkoa.

Syyslomalla olen mitä saan ylitöistä ja talviloman olen kotona, mies joulun.

Joka vuosi samat ongelmat

Meillä äiti totesi, että onneksi tuli tehtyä vain 2 lasta, hän ei jaksaisi samaa, mitä työkaverinsa pitää jaksaa eli 4 lapsella yhteensä 9 kpl alle 12v ikäistä, joten mummon kesälomat on jo 5 vuoden ajan olleet pelkkää lastenhoitoa. Pientä piristystä arkeen saa sillä, että välillä vaihtaa kaupungista toiseen.

Vierailija
49/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssäkäyvänä yh:na olen saanut todeta että ketään ei kiinnosta sinä ja lapsesi. Yksin on pärjättävä.

Vierailija
50/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä järjestin niin, että jäin kotiäidiksi siihen saakka, kun lapsista viimeisin täytti 10. 

Toivottavasti olette huolehtineet eläketurvastasi, muuten voi olla vanhuksena aika niukat päivät edessä.

Mutta voi olla että sinä olet hengissä ja omaa eläkettään kerryttänyt miehesi ei ole. Tai olette eronneet. Kummin tahansa, sinä jäät käytännössä tyhjän päälle. Toivottavasti lapsesi auttavat, kun olet uhrannut työvuotesi heidän eteensä.

Voi myös olla, että olen voittanut Eurojackpotissa 90 miljoona ja pärjään vallan loistavasti. Miksi aina pitää ajatella asiat negatiivisen kautta? 

Vierailija
51/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työssäkäyvä ei tarkoita rikasta. On paljon osa-aika, pätka ja silpputöitä ja niissä ei edes lomia kerry. Jos tarvitaan auto töissä kulkemiseen niin se kyllä syö aika hyvin ylimääräiset rahat.

Vakituinen työ on yhä harvemmalla.

Lapsenvahti 8€/tunti=noin 160€/kk, jos tekee 8 tunnin päivän. Ei pitäisi olla ylitsepääsemätöntä säästää tuollaista summaa vuodessa, vaikka eläisi vain tt-tuella. 

Pitäsköhän sun opetella laskemaan...

Joo. Jos lapsenvahdin tarve on 37 tuntia viikossa niin se on kuukaudessa jo 37 x 4 x 8 = 1184 euroa.

Kenellä työssäkäyvällä on tuollainen summa?

Jos oma nettopalkka on pienempi kuin lapsenvahdille maksettava bruttopalkka sivukuluineen, kannattaa itse pyytää palkatonta vapaata. Mutta johan puolet tuosta summasta kuittaa lomarahoilla, suurimmalle osalle maksetaan niitä.

Vierailija
52/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti parempi olisi, jos koulujen kesälomat olisivat sen 1kk. Tämä nykyinen on ihan tarpeettoman pitkä ja aiheuttaa aika paljon harmia pikkulapsiperheissä. Aivan varmasti ehtii lapset lepäämään tarpeeksi jos kesäloma olisi "vain" 1kk pituinen. Heinäkuussa loma ja muuten koulussa normaalisti.

Vierailija
53/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, eiköhän 10-vuotiaan äidillä ole vielä aikas monta vuotta aikaa kerryttää sitä eläkettä. Ja mistäs tiedät, vaikka hän olisi miljoonaperijä, jolla on enemmän rahaa säästössä kuin sinä tulet ikinä tienaamaan? Ei kannata vaivata päätään tuntemattomien ihmisten asioilla. He osaavat huolehtia niistä ihan itse. 

Vierailija
54/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työssäkäyvänä yh:na olen saanut todeta että ketään ei kiinnosta sinä ja lapsesi. Yksin on pärjättävä.

Kenen sitten tulisi muka huolehtia teistä, jos et siihen itse kykene? Ei täällä muillakaan ole mitään vakituista kädestäpitelijää. Kummallista, että on väenvängällä päästävä porsimaan ja sitten ei itse kuitenkaan haluta kantaa vastuuta tuotoksestaan.

Vierailija
55/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi myös olla, että olen voittanut Eurojackpotissa 90 miljoona ja pärjään vallan loistavasti. Miksi aina pitää ajatella asiat negatiivisen kautta? 

Jos pidät taloudellista varautumista negatiivisen kautta ajatteluna, ole toki ajattelematta negatiivisen kautta. Mutta ihan oikeasti aivan liian moni kotiäiti tajuaa vasta lähempänä eläkeikää, kuinka paljon ne vuodet tulivat taloudellisesti maksamaan, vaikka ne toki lapsille olivatkin valtavan tärkeitä.

Vierailija
56/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhea vaiva noista mukuloista tuntuu olevan :/ En kyllä taida viitsiä tuommoiseen rumbaan lähteä...

Vierailija
57/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, eiköhän 10-vuotiaan äidillä ole vielä aikas monta vuotta aikaa kerryttää sitä eläkettä. Ja mistäs tiedät, vaikka hän olisi miljoonaperijä, jolla on enemmän rahaa säästössä kuin sinä tulet ikinä tienaamaan? Ei kannata vaivata päätään tuntemattomien ihmisten asioilla. He osaavat huolehtia niistä ihan itse. 

Kyse oli useammasta kuin yhdestä lapsesta. Ja juu, aina voi saivarrella miljoonaperinnöillä tai lottovoitoilla, mutta leskeksi jääminen on kuitenkin paljon todennäköisempää, samoin kuin ero.

Vierailija
58/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pidät taloudellista varautumista negatiivisen kautta ajatteluna, ole toki ajattelematta negatiivisen kautta. Mutta ihan oikeasti aivan liian moni kotiäiti tajuaa vasta lähempänä eläkeikää, kuinka paljon ne vuodet tulivat taloudellisesti maksamaan, vaikka ne toki lapsille olivatkin valtavan tärkeitä.

Normaalilla järjellä varustettu ihminen osaa kyllä laskea, mikä ratkaisu on kannattava ja mikä ei. Normaalilla järjellä varustetulle ihmiselle ei myöskään ole tärkein asia elämässä kerryttää eläkettä. Asioilla kun on muutakin arvoa kuin rahallinen arvo. 

Vierailija
59/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse oli useammasta kuin yhdestä lapsesta. Ja juu, aina voi saivarrella miljoonaperinnöillä tai lottovoitoilla, mutta leskeksi jääminen on kuitenkin paljon todennäköisempää, samoin kuin ero.

Pidäpä ankeuttaja huoli ihan vain omista asioistasi. Äläkä vahingossakaan uskalla tehdä mitään ratkaisuja miettimättä eläkekertymää. Ettet vaan tule kokeneeksi mitään muuta kuin materiaalista menestystä. 

Vierailija
60/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on koululla ns.kesäjälkkäri mihin voi mennä päiväksi😊