Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten järjestän ekaluokkalaisen kesäloman?

Vierailija
02.05.2021 |

Lukijan mielipide
Nyt se sitten tuli omalle kohdalleni: Miten järjestän ekaluokkalaisen kesäloman?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000007953915.html

Vaikea pohdinta monessa perheessä.

Yksinhuoltajallehan tämä on vieläkin vaikeampaa ja moni yksinhuoltaja katsoo parhaaksi olla kesän työttömänä. Kesäleirit ovat kalliita ja kaikilla eivät isovanhemmatkaan voi auttaa.

Lapsi tarvitsee kesäloman, ehdottomasti. Mutta riittäisikö yksi kuukausi 2,5 kuukauden sijasta? Sitten voisi vaikka pidentää muita lomia.

Kommentit (156)

Vierailija
21/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on naapurissa eläkeläisrouva, joka vahtii lasta loma-ajat. Minä sitten vastavuoroisesti autan häntä ikkunanpesussa, mattojen tamppauksessa yms. Ratkaisu tuntuu sopivalta meille kaikille. Rouvan omat lapsenlapset asuvat toisessa maassa ja minun lapseni isovanhemmat ovat kuolleet. Lapsi saa ikään kuin mummon ja rouva lapsiseuraa, jota kaipailee. 

Vierailija
22/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työssäkäyvä ei tarkoita rikasta. On paljon osa-aika, pätka ja silpputöitä ja niissä ei edes lomia kerry. Jos tarvitaan auto töissä kulkemiseen niin se kyllä syö aika hyvin ylimääräiset rahat.

Vakituinen työ on yhä harvemmalla.

Lapsenvahti 8€/tunti=noin 160€/kk, jos tekee 8 tunnin päivän. Ei pitäisi olla ylitsepääsemätöntä säästää tuollaista summaa vuodessa, vaikka eläisi vain tt-tuella. 

Pitäsköhän sun opetella laskemaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli koululainen aikoinaan leikkipuistossa, jossa oli ruokailukin järjestetty. Saatoin puistoon ennen töihin menoa ja iltapäivällä hain pois. Oman loman pidin pätkissä, eli aina välillä meillä oli yhteinen lomaviikko. Ja toki välillä hän oli myös kavereilla, ja puistossakin oli paljon kavereita. Lisäksi mummon ja vaarin kanssa kävi mökillä tai oli viikonloppuisin mummolassa jos minulla oli töitä, ihan niinkuin talvellakin. Kuopus oli tarhassa, paitsi tietenkin lomaili silloin kun minäkin.

Kuopuksen ala-aste aikoina isovanhemmat olivat jo eläkeläisiä, joten hän vietti vähemmän aikaa puistossa, mutta toki oli välillä hänkin siellä.

Vierailija
24/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen 2 vko pakollinen vuotuinen loma varhaiskasvatuksesta? En ole ikinä moisesta edes kuullut! Opiskelijavanhempana minulle ei todellakaan ole mitään kesälomaa, olen koko kesän töissä. Talvella toki pyrittiin siihen, että lapsella olisi lyhyet hoitopäivät, mutta ei kukaan ole koskaan sanonut, että lapsen on pakko olla lomalla joka vuosi 2vko.

Ja ennen kuin joku hermostuu, niin toki lapsellani on 3 vko kesäloma, tosin yhdessä mummin kanssa ja senkin loman ajalta pitäisi hoidosta maksaa, koska ei ole koko kuukautta poissa. Mutta koska minulla on tuloja vain kesällä, on hoitomaksu 0 euroa, mistä olen hyvin kiitollinen.

Vierailija
25/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työssäkäyvä ei tarkoita rikasta. On paljon osa-aika, pätka ja silpputöitä ja niissä ei edes lomia kerry. Jos tarvitaan auto töissä kulkemiseen niin se kyllä syö aika hyvin ylimääräiset rahat.

Lapsenvahti 8€/tunti=noin 160€/kk, jos tekee 8 tunnin päivän. Ei pitäisi olla ylitsepääsemätöntä säästää tuollaista summaa vuodessa, vaikka eläisi vain tt-tuella. 

Joo. Jos lapsenvahdin tarve on 37 tuntia viikossa niin se on kuukaudessa jo 37 x 4 x 8 = 1184 euroa.

Kenellä työssäkäyvällä on tuollainen summa?

Vierailija
26/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitsisi. Huolellisuutta kyllä pitäisi opetella. 8 tunnin sijaan piti olla 5 tunnin päivä. Sen lopun aikaa lapsi pärjää keskenään. 

Vierailija
27/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan lomarahaa jolla on helppo kustantaa lasten kesähoito. Se mitä jää jäljelle käytetään yhteiseen lomailuun lähialueilla. Ajattelen, että teemme pidempiä ja kalliimpia reissuja sitten kun lapset on isompia eivätkä tarvitse kotihoitoa ja silloin lomaraha jää lomailuun. Toki lomaa varten pitää myös säästää vuoden aikana.

Vierailija
28/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Jos lapsenvahdin tarve on 37 tuntia viikossa niin se on kuukaudessa jo 37 x 4 x 8 = 1184 euroa.

Kenellä työssäkäyvällä on tuollainen summa?

Ekaluokkalainen pärjää kyllä muutaman tunnin yksinkin, joten tarve ei ole noin suuri. 

Vierailija
29/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten lie oli 80-90-luvuilla 🤔?

Ei tämä ole mikään uusi asia....

Kirjoittajalla on ollut 7v aikaa miettiä tätä, ei kouluun meno ja lomat ole tulleet yllätyksinä

80-90 -luvuilla oli vielä maalaisjärkeä. Ei ollut naapuri heti soittamassa sossuille jos lapsi oli monta tuntia yksin. Saattoipa tuolloin vielä pyytää naapuria katsomaan vähän lapsen perään.

Tämä.

Vierailija
30/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

MLL oli helppo ja turvallinen paikka saada lapsenvahti. Harmi kun lopetti täällä Oulussa. :(

Vierailija
31/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä voi sitten miettiä miksei niitä lapsia synny, kun yhteiskunta tekee koko ajan lapsien ja muun elämän yhdistämisestä mahdotonta. Ei edes ole vielä lapsia enkä tiedä tuleekokaan, kun tuntuu, että siitä elämästä ei vaan voi selvitä. Minulle on oma työkin tärkeä ja olen sen eteen hirveästi nähnyt vaivaa. En voisi aina jäädä yllättäen pois kun lapsi sattuu sairastumaan, en ehtisi koko iltapäivää olla lasta viihdyttämässä ja kuskaamassa pitkin kaupunkia harrastuksiin enkä pystyisi olemaan koko kesää kotona. Kai se niin on, että tällä menolla normaali keskiluokkainen ei lapsia hanki, sossun rahoilla elävillä on aikaa ja rikkaat voi aina palkata hoitajan.

Vierailija
32/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä järjestin niin, että jäin kotiäidiksi siihen saakka, kun lapsista viimeisin täytti 10. 

Toivottavasti olette huolehtineet eläketurvastasi, muuten voi olla vanhuksena aika niukat päivät edessä.

Vierailija
33/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten lie oli 80-90-luvuilla 🤔?

Ei tämä ole mikään uusi asia....

Kirjoittajalla on ollut 7v aikaa miettiä tätä, ei kouluun meno ja lomat ole tulleet yllätyksinä

70- ja 80- luvuilla oli vielä ihan normi, että lapset pärjäävät kesälomansa itsekseen. Oli kesäleirejä kyllä, itse olin sellaisessa ainoastaan yhden kesän aikana. Muuten itsekseen tai kavereiden kanssa.

Omat lapset syntyneet 90-luvulla, pidettiin miehen kanssa lomat vuoronperään ja joitakin pätkiä lapset olivat mummin ja papan kanssa mökillä.

Vierailija
34/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee työvuorot sen verran limittäin, että lapselle jää yksinoloaikaa vain kolmisen tuntia päivässä. Sen ajan pärjää yksin, kun tietää, että isä on aina tavoitettavissa puhelimitse. Äiti ei, koska työssäni ei voi kesken kaiken vastata puhelimeen. 

Vierailija
35/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on aika hauskoja kirjoituksia, koska tuossakin perheessä lapsi voisi olla 9 vko vanhemman kanssa kotona ja sitten jäisi enää 1-2 vko, jolloin tarvitaan hoitajaa. Tai vanhemmat voisivat kimpassa palkata kotitalousvähennyksen turvin hoitajan 4-5 lapselle, maksaa tästä noin 2800 e/kk (palkka+sivukulut) ja tehdä kaikessa rauhassa töitä.

Asun maalla ja aina joskus joku tuttu ihastelee, että tännehän voisi lapset tulla pariksi viikoksi kesällä. Kun ilmoitan hinnan (840 e/vko) niin saan kuulla olevani järkyttävän ahne. Tuohon hintaan saisi huoneen/vuoteen, 3 ateriaa ja 2 välipalaa päivässä, käyttöönsä netin, rantasaunan, veneen sekä fillarin ja alaikäiselle seuraa ja valvonnan. Jostain syystä lapset pitää aina saada jonnekin ilmaiseksi.

Vierailija
36/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä järjestin niin, että jäin kotiäidiksi siihen saakka, kun lapsista viimeisin täytti 10. 

Toivottavasti olette huolehtineet eläketurvastasi, muuten voi olla vanhuksena aika niukat päivät edessä.

En elä eläkettä varten. Voihan olla etten ole silloin edes hengissä. 

Vierailija
37/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeän lyhyitä on lastemme lomat jo nykyiselläänkin ja vielä muka tulisi lyhentää.Enne koulu loppui AINA toukokuun viimeinen lauantai ja alkoi syyskuun ensimmäinen.Oli sopivan pituinen kesäloma lapsilla.Ehti kunnolla palautumaan koulusta.Nykyloma on n.kaksi kuukautta eli loppuu kesäkuun ekalla viikolla ja alkaa elokuun ekoina päivinä.Opiskelijoiden loma on vain kolme viikkoa.Se on mielestäni väärin.Kyllä opiskelijoillakin pitäisi olla oikeus kesälomaan ja tehdä esim.kesätöitä.

Mitenköhän ennen järjestettiin koulujen loma-ajat,kun vanhemmat oli töissä.Pennut oli kavereiden kanssa,leikittiin,uitiin ym.Ei mulla ainakaan koskaan mitään hoitajaa ollut tai mummoja tai leirejä...Ihan ite pärjäsin.Toki nykyään enempi vaaroja.Jos pelottaa palkkaa joku.Toisten lasten loman pituutta on turha pienemmäksi rääkyä..Kyllä on jo liian lyhyt, eikä tahdo lapset jaksaa.. Kolmen kuukauden lomat takaisin.

Vierailija
38/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitsisi. Huolellisuutta kyllä pitäisi opetella. 8 tunnin sijaan piti olla 5 tunnin päivä. Sen lopun aikaa lapsi pärjää keskenään. 

No kerrohan vielä millä laskutoimituksella tuosta tulee 160€.....

Vierailija
39/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kerrohan vielä millä laskutoimituksella tuosta tulee 160€.....

En viitsi jankuttaa. 

Vierailija
40/156 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten aina sanotaan sukulaisiin lapset ?

Arvaa onko kiva olla, kun niitä sukulaisia soittelee ja kysyy miten otan lapset.

En ole missään tekemisissä serkkuni kanssa, mutta hän on sitä mieltä voisin katsoa hänen lapsiaan viikon 2 kesälomallani, joka kestää 4 viikkoa.

Me vaihdettiin kesälomarahat vapaiksi ja myös ylitöitä, mitä tehdään vuoden aikana.

Lapset menee 2 viikoksi leirille, sitten minä olen 5 vkoa lasten kanssa ja 2 vikaa mies meidän kanssa ja sitten mies lasten kanssa 3 vkoa.

Syyslomalla olen mitä saan ylitöistä ja talviloman olen kotona, mies joulun.

Joka vuosi samat ongelmat