Jatkuva Pepsi Maxin juominen, voiko olla haitallista?
Olen katsellut yhden pariskunnan YouTube-videoita elämästään, ja he juovat ihan jatkuvasti Pepsi Maxia. He ovat myös sanoneet juovansa jatkuvasti kyseistä virvoitusjuomaa. Toinen heistä laihduttelee silloin tällöin ja rajoittaa herkkujen syömistä, ehkä siksi hän nauttii sokerittomasta makeasta juomasta?
Juon itsekin mielelläni sokeritonta limsaa toisinaan, mutta olen koettanut rajoittaa sitä mahdollisen haitallisuuden vuoksi. Rajoitanko turhaan?
Kommentit (80)
Hiilihappo ei ole vaarallista hampaille.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006155271.html
Ennen luultiin, että on, mutta uusimmat tutkimukset todistaa toisin. Vielä 2015 varoiteltiin sen vaaroista.
Mutta kaikki makeutusaineet pahaksi hampaille, mukaan lukien tuoremehussa oleva sokeri on. Eli niitä limsoja, maku vesiä, mehuja yms. kannattaa juoda vain ruokailun yhteydessä ja purkkaa päälle.
Vierailija kirjoitti:
Hampaat on se pahin varmaankin. Eikä tuollainen jatkuva lisäaineiden kittaaminen, kuten ei sokerinkaan, voi olla keholle terveellistä.
Light tuotteisiin yhdistetään tutkimustuloksissa painon nousu. Todennäköisimpiä aiheuttaja on makeutusaineiden aiheuttama makeanhimo, jota sitten korvataan kaloripitoisilla herkuilla. Nykyään arvellaan, että aivot saavat kieleltä viestin "makeaa, paljon energiaa tulossa". Sitten pettyvät, kun vatsasta eteenpäin mennessä ei olekaan energiaa tullut ja lähettää elimistöön kutsun "nyt tarvitaan energiaa" ja ihminen hiihtää jääkaapille tutkimaan sisältöä. Kun taas jos joisit vettä, ei aivoille mene viestiä tulevasta energiasta, jolloin ei kutsua tule, ennen kuin on oikeasti energian tarve.
Mutta jos juo aterioiden yhteydessä, niin tuskin kovin haitallista.
No se on edelleen ihmisen oma valinta, jos latoo suuhunsa kaloripitoisia herkkuja. Silloin on hyvä tiedostaa lihomisen riski. Ei minulla ole mitään tarvetta syödä enemmän ruokaa, vaikka juon light-juomia, koska lasken päivittäiset kalorini, enkä syö enempää, kuin kulutan. Kaikkea ei tarvitse tehdä, mitä tekee mieli. Mites ne lihovat lihomistaan, jotka eivät juo light-juomia? Ylipaino ja lihavuus on kansanterveydellisesti merkittäviä haittoja. Mitäs sitten voi syyttää, jos ei light-juomia? Se on oma valinta, mitä pistää suuhunsa, mutta se on tuskallista monelle myöntää.
Vierailija kirjoitti:
Tää viesti saa varmasti alapeukkuja, mutta..
Kun olin n.18v poikaystäväni kaveri joi ihan hirveästi pepsi maxia tai jotain sokeritonta colaa kumminkin. Hänellä oli muistin kanssa ongelmia. Ajateltiin kumpikin että liittyi varmaan jatkuvaan aspartaamin käyttöön.
Lisäksi sai pari sappiongelmaa, mihin saattoi vaikuttaa jokin muukin.
Ai niin kuin kesällä syödään jäätelöä ja hukutaan enemmän kuin talvella, niin se tarkoittaa sitä, että jäätelönsyönti aiheuttaa hukkumista?
Ei aspartaamista pieninä määrinä ole mitään vaikutusta. Täytyy juoda tyyliin 100 litraa päivässä, että sillä alkaisi olla jotain vaikutusta, mutta ei ihminen voi juoda sellaisia määriä. Se todellakin olisi kielletty jo aikapäiviä sitten, jos se olisi 'hermomyrkky'.
Minä olen juonut Coca-Colaa vuosikausia, kaloritonta zeroa, litratolkulla. Hampaat ovat ihan normaalissa kunnossa. Mutta, minulla on vahva hammasluu, kaikilla ei ole ja joillain ne hampaat vahingoittuu vähemmästäkin.
Minulla on myös ollut sappiongelmaa, ja sappirakko on poistettu. Voin hyvin uskoa että limun kittaamiseni on vähintäänkin edesauttanut sappikivien syntymistä.
Kyllä minua hirvittää, mitä tuo aine tekee elimistölleni. Tuskin se mitään elämän eliksiiriä on, vaikka leikkisästi sitä välillä niin kutsunkin kun se on vaan niin hyvää.
Olen nyt viime aikoina vähentänyt tahtia ja tarkoitus on lopettaa kokiksen juominen kokonaan.
Eli osalle ihmisistä haitallista, osalle ei. Mitä lihottavuuteen tulee, niin sekin on yksilöllistä. Osa lihoo light limsan juomisen takia (juuri sen takia, että sitten syö enemmän), osaa taas laihtuu korvattuaan sokeriherkut osittain sillä.
Miehellä kihti oireilee pahemmin jos joi pepsimaxia, nyt lopettanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hampaat on se pahin varmaankin. Eikä tuollainen jatkuva lisäaineiden kittaaminen, kuten ei sokerinkaan, voi olla keholle terveellistä.
Light tuotteisiin yhdistetään tutkimustuloksissa painon nousu. Todennäköisimpiä aiheuttaja on makeutusaineiden aiheuttama makeanhimo, jota sitten korvataan kaloripitoisilla herkuilla. Nykyään arvellaan, että aivot saavat kieleltä viestin "makeaa, paljon energiaa tulossa". Sitten pettyvät, kun vatsasta eteenpäin mennessä ei olekaan energiaa tullut ja lähettää elimistöön kutsun "nyt tarvitaan energiaa" ja ihminen hiihtää jääkaapille tutkimaan sisältöä. Kun taas jos joisit vettä, ei aivoille mene viestiä tulevasta energiasta, jolloin ei kutsua tule, ennen kuin on oikeasti energian tarve.
No se on edelleen ihmisen oma valinta, jos latoo suuhunsa kaloripitoisia herkkuja. Silloin on hyvä tiedostaa lihomisen riski. Ei minulla ole mitään tarvetta syödä enemmän ruokaa, vaikka juon light-juomia, koska lasken päivittäiset kalorini, enkä syö enempää, kuin kulutan. Kaikkea ei tarvitse tehdä, mitä tekee mieli. Mites ne lihovat lihomistaan, jotka eivät juo light-juomia? Ylipaino ja lihavuus on kansanterveydellisesti merkittäviä haittoja. Mitäs sitten voi syyttää, jos ei light-juomia? Se on oma valinta, mitä pistää suuhunsa, mutta se on tuskallista monelle myöntää.
Sinulla tuntuu olevan light-Limu mädättäneet aivot tai ainakin luetun ymmärtämistä. Ei tuossa viestissä millään tavalla sanota, että light-Limu olisi ainoa lihavuuden syy, siinä vaan kerrotaan miksi light-tuotteiden ja ylipainon välillä voi olla korrelaatiota. Koska niissä ei ole itsessään kaloreita, niin eivät ne voi ihmistä lihottaa, niin pitää olla joku toinen syy. Eikä myöskään kielletä ketään niitä käyttämästä, kerrotaan vaan mahdollisia haittoja hampaille ja kun tuon mekanismin light-tuotteiden aiheuttamaan ruuan himoon ymmärtää on sitäkin helppo välttää.
Pitääkö tällaista asiaa kysyä ja ihmetellä vielä nykyaikana?
Keinotekoiset makeutusaineet ei ole hyväksi. Tästä on tutkimuksia (enkuksi) googlaten. Mutta raha maailmaa pyörittää, eikä faktat riitä estämään makeutusaineiden käyttöä.
Päätös jää kuluttajan vastuulle.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa käyttää kohtuudella näistä syistä
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tiesitko-nain-paljon-haitallisia-ai…
Kuinka paljon on fosforihappoa ja miksi, miten.
Jos haluaa kohdella kroppaansa ja suolistoaan kuin ne olisivat viemäreitä, niin sitten tuo toimii. Lyödään mitä vain vetoa, niin ne ovat laihempia ja terveempiä jotka ei juo kuin ne, jotka lipittävät limsoja jopa päivittäin! Ihan sama onko sokeria tai zeroa. Pointti on se, että niissä ei ole mitään mitä elimistö tarvitsisi tai voisi käyttää positiivisella tavalla! Pilaavat suoliston bakteerikannan ja sitten ihmetellään kun pjaska lentää ja suolistosairaudet lisääntyvät räjähdysmäisesti. Vähän järkeä.
Arvostakaa itseänne ja kroppaanne enemmän!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla tuntuu olevan light-Limu mädättäneet aivot tai ainakin luetun ymmärtämistä. Ei tuossa viestissä millään tavalla sanota, että light-Limu olisi ainoa lihavuuden syy, siinä vaan kerrotaan miksi light-tuotteiden ja ylipainon välillä voi olla korrelaatiota. Koska niissä ei ole itsessään kaloreita, niin eivät ne voi ihmistä lihottaa, niin pitää olla joku toinen syy. Eikä myöskään kielletä ketään niitä käyttämästä, kerrotaan vaan mahdollisia haittoja hampaille ja kun tuon mekanismin light-tuotteiden aiheuttamaan ruuan himoon ymmärtää on sitäkin helppo välttää.
En minä sanonutkaan noin, miten väitit. Sanoin vain, että ihmisellä on itsellään vastuu siitä, miten hillitsee himojaan. Niitä voi opetella säätelemään. Se, että pepsi max aiheuttaisi makeanhimoa, ei tarkoita lihomista. Makeanhimon tyydyttäminen aiheuttaa lihomista. Siihen ihminen voi itse vaikuttaa.
Ota pepsi max, jos noin kiukuttaa. Voit kenties vähän rentoutua vapun kunniaksi. :)
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa kohdella kroppaansa ja suolistoaan kuin ne olisivat viemäreitä, niin sitten tuo toimii. Lyödään mitä vain vetoa, niin ne ovat laihempia ja terveempiä jotka ei juo kuin ne, jotka lipittävät limsoja jopa päivittäin! Ihan sama onko sokeria tai zeroa. Pointti on se, että niissä ei ole mitään mitä elimistö tarvitsisi tai voisi käyttää positiivisella tavalla! Pilaavat suoliston bakteerikannan ja sitten ihmetellään kun pjaska lentää ja suolistosairaudet lisääntyvät räjähdysmäisesti. Vähän järkeä.
Ilmeeni, kun minä light-limsan juojana olen kavereistani ainoa normaalipainoinen. Ei ongelmia hampaissa eikä suolistossa. Kaveri ei juo yhtään limuja, mutta hänelle on toistuvasti tehty juurihoitoja.
Jotkut tekevät valintoja sen pohjalta, että "mikä ei ehkä kai ole haitallista". Itse teen sen pohjalta, että "mikä tekee minulle ja kropalleni hyvää ja lisää terveyttä ja hyvinvointia". Mikä lisää elämänlaatua.
Minulle tuollainen säännöllinen limsojen lipittäminen edustaa huonoa elämänlaatua. Ja kyllä se useimmilla lipittäjillä näkyy päällekin päin.
Mutta markkinamiehet ovat saaneet typerät lampaat koukkuun halvalla kemikaalilitkulla josta saa messevät katteet.
Vierailija kirjoitti:
Ei aspartaamista pieninä määrinä ole mitään vaikutusta. Täytyy juoda tyyliin 100 litraa päivässä, että sillä alkaisi olla jotain vaikutusta, mutta ei ihminen voi juoda sellaisia määriä. Se todellakin olisi kielletty jo aikapäiviä sitten, jos se olisi 'hermomyrkky'.
Aspartaami aiheuttaa migreenikohtauksen, lasillinenkin riittää. Eli ei todellakaan ole haitaton kemikaali. Lisäksi keinomakeat aiheuttavat lihomista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeeni, kun minä light-limsan juojana olen kavereistani ainoa normaalipainoinen. Ei ongelmia hampaissa eikä suolistossa. Kaveri ei juo yhtään limuja, mutta hänelle on toistuvasti tehty juurihoitoja.
Jos koet että halpa paska litku lisää niiin paljon elämänlaatuasi niin jatka ihmeessä samaan malliin. Toivottavasti ei ole suolistosairautta 10-20 vuoden päästä ja avannepussi vatsan päällä.
Huomaa miten lampaat on saatu koukutettua Pepsi maxiin 🤣 Tyhmiltä rahat pois.
Ihan yleisesti puhuttuna niitä haittavaikutuksia on aika hankala havaita pitkässä juoksussa. Eli niihin mahdollisiin haittavaikutuksiin tottuu/turtuu.
Mielenkiintoista ois, jos jättäisit limsan kokonaan pois näin 15 vuoden jälkeen ja katsoisit tuleeko omaan oloon tai fyysiseen hyvinvointiin muutoksia. Tämmöisiä esimerkkejä kiinnostais siis kuulla :)