Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jatkuva Pepsi Maxin juominen, voiko olla haitallista?

Vierailija
30.04.2021 |

Olen katsellut yhden pariskunnan YouTube-videoita elämästään, ja he juovat ihan jatkuvasti Pepsi Maxia. He ovat myös sanoneet juovansa jatkuvasti kyseistä virvoitusjuomaa. Toinen heistä laihduttelee silloin tällöin ja rajoittaa herkkujen syömistä, ehkä siksi hän nauttii sokerittomasta makeasta juomasta?

Juon itsekin mielelläni sokeritonta limsaa toisinaan, mutta olen koettanut rajoittaa sitä mahdollisen haitallisuuden vuoksi. Rajoitanko turhaan?

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä27148 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jennia kirjoitti:

Hiilihappo ei ole hyväksi hampaille.

Hiilihapossa ei ole mitään hampaille vaarallista! Vanhentunutta tietoa tuo. Light linnuissa olevat makeutusaineet ovat taas paljon vaarallisempia kuin sokeri, eli vissyä voi juoda, light mehua ei. Näin hampaiden kannalta.

Kylläpäs on. Happamat juomat liuottavat hampaita. Samaanhan se sokerin vaikutus perustuu, ne tuottavat happoja! Tuoremehu pahasta, varsinkin jos harjaat happaman juoman jälkeem hampaasi etkä odota 30-60min.

Refluksitauti kuluttaa hampaita myös koska syljen mukana tulee happoja vatsasta.

Ei se HIILIHAPPO tee juomasta HAPANTA senkin pahvi, ne ovat eri asioita !

Mikä saa ihmisen haukkumaam tuntematonta keskustelijaa pahviksi?

Suosittelen ainakin sulle kokeilemaan hiilihapollisten juomien vähentämistä.....

Vierailija
62/80 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiilihappo on pahaksi hampaille ja lisäaineet keholle. Pepsi Max on pelkästään noita kahta.

Höpöhöpö minulle suuhygienisti sano et normivissyä saa juoda mutta ei niitä makuvesiä eli 

hiilihappo ei ole haitallista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei aspartaamista pieninä määrinä ole mitään vaikutusta. Täytyy juoda tyyliin 100 litraa päivässä, että sillä alkaisi olla jotain vaikutusta, mutta ei ihminen voi juoda sellaisia määriä. Se todellakin olisi kielletty jo aikapäiviä sitten, jos se olisi 'hermomyrkky'. 

Aspartaami aiheuttaa migreenikohtauksen, lasillinenkin riittää. Eli ei todellakaan ole haitaton kemikaali. Lisäksi keinomakeat aiheuttavat lihomista.

Enpä ole koskaan ennen kuullut kenestäkään, joka saisi yhdestä lasillisesta limua migreenin. Tiedän kyllä paljon luulotautisia, jotka saavat vaikka mitä oireita, jos uskotellaan heille oireidenaiheuttajan olevan läsnä, vaikka väitteessä ei olisi mitään totuuspohjaa. 

Ne joilla on migreeni, kihti tai joku muu sairaus, keinomakeutetut voi laukaista kivun/kohtauksen.

Vierailija
64/80 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä27148 kirjoitti:

Jennia kirjoitti:

Hiilihappoa on vichyissä ja kaikissa muissakin maustamattomissa kuplavesissä ja ne ovat yhtä turvallisia kuin kraanavesi hampaille. Hiilihappo ei hampata syövytä ? Mikset voinut olla vaan hiljaa kyn et selvästikkään tiennyt ?

Olen eri, mutta kivennäisvesissä on eroja, miten vaikuttavat. Jokainen kivennäisvesi ei ole hyväksi hampaille. Enkä puhu nyt niistä missä on hedelmäsokeria mukana.

Selvitin asiaa viime syksynä kun hampaisiin oli tosiaan yhtäkkiä ilmestynyt alkavia reikiä juotuani kivennäisvettä n. päivittäin parisen kuukautta. Nämä suun etuosassa. Tuolloin selvisi et bon aqua mitä olen ennen juonut on ok, mutta novelle ilmeisesti ei?

En muista mikä ainesosa oli kyseessä, ei ehkä hiilihappo, mutta jokin toinen mitä on kivennäisvesissä.

T. Se Novelle-tyyppi

Vierailija
65/80 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hiilihappo on pahaksi hampaille ja lisäaineet keholle. Pepsi Max on pelkästään noita kahta.

Höpöhöpö minulle suuhygienisti sano et normivissyä saa juoda mutta ei niitä makuvesiä eli 

hiilihappo ei ole haitallista.

Eli maustamaton Vichy?

Vierailija
66/80 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen juonut sitä joka päivä ainakin 1,5 litraa noin 20 vuotta. Ei ole ollut mitään haittoja, hampaissa ei oe mitään vikaa eikä muutenkaan havaittuja terveyshaittoja.

Niitä hammashaittoja tulee lähinnä, jos latkii sitä pitkin päivää hitaasti niin että suussa on kovin usein hapanta. Itse juon aterioiden yhteydessä 0,5 l kerralle, menee samalla happohyökkäyksellä kuin ruokakinin.

"sokeriton limsa lihottaa, siitähän on ihan kunnollisia tutkimuksiakin tehty pilvin pimein."

Ei itse asiassa. Korrelaatio johtuu lähinnnä siitä, että usein lihavat ihmiset alkavat juoda sokeritonta välttääkseen kaloreita. Sitten kun tutkitaan niin todetaan että näiden juomien juonti on yhteydessä lihavuuteen, vaikka ei lihavuus nniistä limsoista johdu vaan niiden juominen lihavuudesta. Ja joo, hyvin pienellä osalla ihmisistä nuo aiheuttaa insuliinireaktion, niin että keho alkaa vaatia oikeaa sokeria juomisen jälkeen, mutta se oli ihan jokunen prosentti joilla tätä ilmenee.

"No se aspartaami on oikeasti vahingollista. Hermomyrkky jonka Donald Rumsfield sai lobattua elintarvikekäyttöön kun vei myyränsä jenkkien parlamenttiin. Nimittäin ennen parlamenttikauttaan hän toimi Elintarviketeollisuudessa."

Täyttä salaliittohömppää. Jos se olisi oikeasti vahingollista, se olisi jo kielletty. Elintarvikkeiden lisäaineita tutkitaan hyvin tarkkaan.

Sulla on virheellisiä käsityksiä. Dieettijuomat ja makeutusaineet sotkevat kylläisyyden tunteen ja siksi niitä runsaasti käyttävät lihovat.

Vierailija
67/80 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei aspartaamista pieninä määrinä ole mitään vaikutusta. Täytyy juoda tyyliin 100 litraa päivässä, että sillä alkaisi olla jotain vaikutusta, mutta ei ihminen voi juoda sellaisia määriä. Se todellakin olisi kielletty jo aikapäiviä sitten, jos se olisi 'hermomyrkky'. 

Aspartaami aiheuttaa migreenikohtauksen, lasillinenkin riittää. Eli ei todellakaan ole haitaton kemikaali. Lisäksi keinomakeat aiheuttavat lihomista.

Enpä ole koskaan ennen kuullut kenestäkään, joka saisi yhdestä lasillisesta limua migreenin. Tiedän kyllä paljon luulotautisia, jotka saavat vaikka mitä oireita, jos uskotellaan heille oireidenaiheuttajan olevan läsnä, vaikka väitteessä ei olisi mitään totuuspohjaa. 

Minä olen saanut myös Light -limusta migreenin. Se oli joku Lidlin Free cola light tms... en muista tarkkaan. Mutta sen muistan, että tämä juoma migreenin aiheutti. Testasin sen vielä toistamiseen jotta sain ns. "varman" tuloksen. En tosin tiedä, mikä aines oli migreenin aiheuttaja koska muuten limuista en ole saanut migreeniä. Migreeni on siitä vekkuli tauti että on lukemattomia asioita mitkä voivat kenellekin migreenin aiheuttaa. Olen huomannut että varsinkin ihmisen, joka ei kärsi itse migreenistä on tätä erittäin vaikea ellei jopa täysin mahdotonta käsittää. Siitäkin huolimatta, niin se vain on.

Lidlin juomissa on sukraloosia, olisiko tuo se aiheuttaja?

Vierailija
68/80 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä27148 kirjoitti:

Jennia kirjoitti:

Hiilihappoa on vichyissä ja kaikissa muissakin maustamattomissa kuplavesissä ja ne ovat yhtä turvallisia kuin kraanavesi hampaille. Hiilihappo ei hampata syövytä ? Mikset voinut olla vaan hiljaa kyn et selvästikkään tiennyt ?

Mulla ei ole ollut reikiä 10-15v mutta juotuani päivittäin novellea tänä syksynä, oli yllättäen ilmestynyt useampi alkava reikä. :(

Niissä maku vesissä on niitä reikiä aiheuttavia aineita. Vain pelkkä hiilihapotettu vesi on ok.

Vierailija
69/80 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää viesti saa varmasti alapeukkuja, mutta..

Kun olin n.18v poikaystäväni kaveri joi ihan hirveästi pepsi maxia tai jotain sokeritonta colaa kumminkin. Hänellä oli muistin kanssa ongelmia. Ajateltiin kumpikin että liittyi varmaan jatkuvaan aspartaamin käyttöön.

Lisäksi sai pari sappiongelmaa, mihin saattoi vaikuttaa jokin muukin.

Ai niin kuin kesällä syödään jäätelöä ja hukutaan enemmän kuin talvella, niin se tarkoittaa sitä, että jäätelönsyönti aiheuttaa hukkumista? 

Tää sun kommentti ei nyt oikein toimi kun et tiedä mikä tilanne sillä kaverilla oli. Ei ollut masentunut, kävi töissä jne. Silti muisti oli pelottavan huono ja ihan selkeästi oli meillä muilla tunne että liittyi siihen jatkuvaan aspartaamin kittaamiseen. Se muistattomuus tuntui korreloivan sen pepsin kulutuksen kanssa. Söi muuten suht terveellisesti tietääkseni.

Mä en kuulu näihin jäätelösyönti kasvaa kesällä-päättelijöihin vaan pidän loogisesta päättelystä (ihan terv.huollon ammattilaisetkin kirjanneet että "älykäs") ja tämän koronankin leviämisen tiesin jo ennen kuin Suomessa siitä puhuttiin.. mut ei ole mulle tärkeää uskotko vai et. ;)

Olen eri, mutta tuo "meillä oli tunne että liittyi siihen" on kyllä ihan hiton kaukana loogisesta päättelystä. Et voi mitenkään tuolla perusteella päätellä, että olisi johtunut light kolasta. Toiseksi, vaikka tietäisimme täysin varmasti muistiongelmien johtuvan light kolasta, niin et voi tietää mikä juoman ainesosa on syyllinen.

Sinuna en kyllä mainostaisi päättelykykyä.

Vierailija
70/80 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun olin n.18v poikaystäväni kaveri joi ihan hirveästi pepsi maxia tai jotain sokeritonta colaa kumminkin. Hänellä oli muistin kanssa ongelmia. Ajateltiin kumpikin että liittyi varmaan jatkuvaan aspartaamin käyttöön.

Ai niin kuin kesällä syödään jäätelöä ja hukutaan enemmän kuin talvella, niin se tarkoittaa sitä, että jäätelönsyönti aiheuttaa hukkumista? 

Tää sun kommentti ei nyt oikein toimi kun et tiedä mikä tilanne sillä kaverilla oli. Ei ollut masentunut, kävi töissä jne. Silti muisti oli pelottavan huono ja ihan selkeästi oli meillä muilla tunne että liittyi siihen jatkuvaan aspartaamin kittaamiseen. Se muistattomuus tuntui korreloivan sen pepsin kulutuksen kanssa. Söi muuten suht terveellisesti tietääkseni.

Mä en kuulu näihin jäätelösyönti kasvaa kesällä-päättelijöihin vaan pidän loogisesta päättelystä (ihan terv.huollon ammattilaisetkin kirjanneet että "älykäs") ja tämän koronankin leviämisen tiesin jo ennen kuin Suomessa siitä puhuttiin.. mut ei ole mulle tärkeää uskotko vai et. ;)

Nyt on kyllä 5/5 tason päättelyä. Aika monet asiat huonontavat muistia. Esim. väsymys ja stressi. Varmaan kaikki minun työkaverini juovat liikaa pepsiä, kun ei ne tunnu muistavan mitään. Se, että sinulla "oli tunne" ei vakuuta.

71/80 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juonut joka päivä yli 20 vuotta tavallista sokerista Pepsiä vähintään 1,5 litran pullon päivässä. Tarvitsen usein nopeasti energiaa ja myös verensokeri on liian alhaalla.

Ei mitään ongelmia, paino tai hampaissa. Kaikki ihan hyvin.

Vierailija
72/80 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa kohdella kroppaansa ja suolistoaan kuin ne olisivat viemäreitä, niin sitten tuo toimii. Lyödään mitä vain vetoa, niin ne ovat laihempia ja terveempiä jotka ei juo kuin ne, jotka lipittävät limsoja jopa päivittäin! Ihan sama onko sokeria tai zeroa. Pointti on se, että niissä ei ole mitään mitä elimistö tarvitsisi tai voisi käyttää positiivisella tavalla! Pilaavat suoliston bakteerikannan ja sitten ihmetellään kun pjaska lentää ja suolistosairaudet lisääntyvät räjähdysmäisesti. Vähän järkeä.

Arvostakaa itseänne ja kroppaanne enemmän!

Mä en ole laiha, 168/68. En juo limppareita koskaan, en syö karkkia, en käytä lisäaineita ja kaikki mitä ostan on mahdollisimman käsittelemätöntä. Siksi en syö soijavalmisteita, valmiskastikkeita, mitään eineksiä. Lihaa maks kaksi kertaa kuussa. Ruoka on kuin oppikirjoista, poislukien vehnä ja kaura. Silti mun suolisto on tuhottu ja ei kestä mitään. Aloitin tämän ruokavalion 15-vuotta sitten. 5-vuotta sitten alkoi hirveät oireet.

Mieheni vetää ties mitä ja voi hyvin. Vain pähkinä aiheuttaa hänelle suuremmin kaasuja.

Vierailija
73/80 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa kohdella kroppaansa ja suolistoaan kuin ne olisivat viemäreitä, niin sitten tuo toimii. Lyödään mitä vain vetoa, niin ne ovat laihempia ja terveempiä jotka ei juo kuin ne, jotka lipittävät limsoja jopa päivittäin! Ihan sama onko sokeria tai zeroa. Pointti on se, että niissä ei ole mitään mitä elimistö tarvitsisi tai voisi käyttää positiivisella tavalla! Pilaavat suoliston bakteerikannan ja sitten ihmetellään kun pjaska lentää ja suolistosairaudet lisääntyvät räjähdysmäisesti. Vähän järkeä.

Arvostakaa itseänne ja kroppaanne enemmän!

Mä en ole laiha, 168/68. En juo limppareita koskaan, en syö karkkia, en käytä lisäaineita ja kaikki mitä ostan on mahdollisimman käsittelemätöntä. Siksi en syö soijavalmisteita, valmiskastikkeita, mitään eineksiä. Lihaa maks kaksi kertaa kuussa. Ruoka on kuin oppikirjoista, poislukien vehnä ja kaura. Silti mun suolisto on tuhottu ja ei kestä mitään. Aloitin tämän ruokavalion 15-vuotta sitten. 5-vuotta sitten alkoi hirveät oireet.

Mieheni vetää ties mitä ja voi hyvin. Vain pähkinä aiheuttaa hänelle suuremmin kaasuja.

Tuosta tuli mieleen eräs tuttu, joka sanoi, ettei voi käyttää mitään keinomakeutettua tai ripuloi. Ei edes mehukeittoa. Itsellä maha ei reagoi makeutusaineisiin mitenkään.

Tosin joillain tulee suolisto-oireita esim. sipulista, palkokasveista, omenasta. Itsellä ei niin mitään.

Joillain on vaan kaikelle herkistynyt suolisto.

Vierailija
74/80 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jennia kirjoitti:

Hiilihapossa ei ole mitään hampaille vaarallista! Vanhentunutta tietoa tuo. Light linnuissa olevat makeutusaineet ovat taas paljon vaarallisempia kuin sokeri, eli vissyä voi juoda, light mehua ei. Näin hampaiden kannalta.

Ei hiilihapossa, mutta makeutusaineissa kyllä:

"Makeutettujen tai muuten maustettujen juomien lipittely pitkin päivää on hampaille sen sijaan hyvin haitallista"

Vierailija
75/80 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampaathan siinä menee jos Pepsi Maxia alkaa kiskomaan usein.

Pepsi Maxissa on sekä fosforihappoa että sitruunahappoa, jotka molemmat syövyttävät hammaskiillettä. Kumpikin on piilotettu E-koodin taakse ja happo-sanat on sensuroitu etiketistä. Kyseisiä aineitä kaunistellaan "happamuudensäätöaineiksi" mikä ei kuulosta niin pahalta kuin fosforihappo & sitruunahappo.

Vierailija
76/80 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhdas vesi aina parempaa kuin likainen.

Vierailija
77/80 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta tuo "meillä oli tunne että liittyi siihen" on kyllä ihan hiton kaukana loogisesta päättelystä. Et voi mitenkään tuolla perusteella päätellä, että olisi johtunut light kolasta. Toiseksi, vaikka tietäisimme täysin varmasti muistiongelmien johtuvan light kolasta, niin et voi tietää mikä juoman ainesosa on syyllinen.

Sinuna en kyllä mainostaisi päättelykykyä.

Sä teet johtopäätöksiä keskustelupalstalla tietämättä faktoja, yhden kommentin perusteella. Me taas tehtiin niiden faktojen ja oireiden esiintyvyyden perusteella sekä sen mitä lääkärit oli hänelle sanoneet.

Siinä ero meidän kahden päättelyssä.

Vierailija
78/80 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hampaathan siinä menee jos Pepsi Maxia alkaa kiskomaan usein.

Pepsi Maxissa on sekä fosforihappoa että sitruunahappoa, jotka molemmat syövyttävät hammaskiillettä. Kumpikin on piilotettu E-koodin taakse ja happo-sanat on sensuroitu etiketistä. Kyseisiä aineitä kaunistellaan "happamuudensäätöaineiksi" mikä ei kuulosta niin pahalta kuin fosforihappo & sitruunahappo.

Mielenkiintoista. Hammasvälineiden puhdistusaineessa on fosforihappoa.

Vierailija
79/80 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä7437 kirjoitti:

Olen juonut joka päivä yli 20 vuotta tavallista sokerista Pepsiä vähintään 1,5 litran pullon päivässä. Tarvitsen usein nopeasti energiaa ja myös verensokeri on liian alhaalla.

Ei mitään ongelmia, paino tai hampaissa. Kaikki ihan hyvin.

Voi olla ett kohta näkyy. Esidiabetes voi oireilla noin että "tarvii nopeasti energiaa".

Vierailija
80/80 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on kyllä 5/5 tason päättelyä. Aika monet asiat huonontavat muistia. Esim. väsymys ja stressi. Varmaan kaikki minun työkaverini juovat liikaa pepsiä, kun ei ne tunnu muistavan mitään. Se, että sinulla "oli tunne" ei vakuuta.

Ei mulla vaan useammalla ihmisellä. :) Nuori ihminen, ei väsymystä, ei stressiä jne tietääkseni.

Huom. En ole _väittänyt_ missään vaiheessa että olisi johtunut tuosta, kerroin vain että tehtiin tuollainen huomio/mielenkiintoinen havainto.

Opetelkaa ymmärtämään lukemaanne. Se että joku kertoo jotain keskustelupalstalla (vaikka kummitustarinan/kokemuksen) ei tarkoita sitä et henkilö väittäisi että asia x aiheuttaa asiaa y. Oman huomion kertominen ei ole kiellettyä, se on itseasiassa tärkeää tutkimustenkin näkökulmasta.

PS. Tulee ehkä shokkina mutta juon silloin tällöin kylmää pepsi maxia, paras colajuoma. ;) mutta en uskaltaisi joka päivä sitä litroittain vetää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kaksi