Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jatkuva Pepsi Maxin juominen, voiko olla haitallista?

Vierailija
30.04.2021 |

Olen katsellut yhden pariskunnan YouTube-videoita elämästään, ja he juovat ihan jatkuvasti Pepsi Maxia. He ovat myös sanoneet juovansa jatkuvasti kyseistä virvoitusjuomaa. Toinen heistä laihduttelee silloin tällöin ja rajoittaa herkkujen syömistä, ehkä siksi hän nauttii sokerittomasta makeasta juomasta?

Juon itsekin mielelläni sokeritonta limsaa toisinaan, mutta olen koettanut rajoittaa sitä mahdollisen haitallisuuden vuoksi. Rajoitanko turhaan?

Kommentit (80)

Vierailija
1/80 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee hampaat ja sokeriton limsa lihottaa, siitähän on ihan kunnollisia tutkimuksiakin tehty pilvin pimein.

Vierailija
2/80 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se aspartaami on oikeasti vahingollista. Hermomyrkky jonka Donald Rumsfield sai lobattua elintarvikekäyttöön kun vei myyränsä jenkkien parlamenttiin. Nimittäin ennen parlamenttikauttaan hän toimi Elintarviketeollisuudessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/80 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makeutusaine ei ole välttämättä terveellinen kaikille. Kolajuomissa on yleensä kofeiinia. Pieni pullo varmaan vähäisempi haitaltaan, kuin iso pullo kofeiinin tms kera. Riippuu mitä elimistö sietää.

Vierailija
4/80 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tappava aine. Tuhannen litran juominen on yhtä epäterveellistä kuin yhden tupakan polttaminen!

Vierailija
5/80 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheuttaa matala-asteista tulehdusta, joka on yhdistetty sairauksiin. Moni muukin asia sitä aiheuttaa, mutta tuommoiset juomat ovat haitallisia muutenkin kuin vain hampaille. Sokeri on huonoa siinä missä aspartaamikin.

Vierailija
6/80 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juonut sitä joka päivä ainakin 1,5 litraa noin 20 vuotta. Ei ole ollut mitään haittoja, hampaissa ei oe mitään vikaa eikä muutenkaan havaittuja terveyshaittoja.

Niitä hammashaittoja tulee lähinnä, jos latkii sitä pitkin päivää hitaasti niin että suussa on kovin usein hapanta. Itse juon aterioiden yhteydessä 0,5 l kerralle, menee samalla happohyökkäyksellä kuin ruokakinin.

"sokeriton limsa lihottaa, siitähän on ihan kunnollisia tutkimuksiakin tehty pilvin pimein."

Ei itse asiassa. Korrelaatio johtuu lähinnnä siitä, että usein lihavat ihmiset alkavat juoda sokeritonta välttääkseen kaloreita. Sitten kun tutkitaan niin todetaan että näiden juomien juonti on yhteydessä lihavuuteen, vaikka ei lihavuus nniistä limsoista johdu vaan niiden juominen lihavuudesta. Ja joo, hyvin pienellä osalla ihmisistä nuo aiheuttaa insuliinireaktion, niin että keho alkaa vaatia oikeaa sokeria juomisen jälkeen, mutta se oli ihan jokunen prosentti joilla tätä ilmenee.

"No se aspartaami on oikeasti vahingollista. Hermomyrkky jonka Donald Rumsfield sai lobattua elintarvikekäyttöön kun vei myyränsä jenkkien parlamenttiin. Nimittäin ennen parlamenttikauttaan hän toimi Elintarviketeollisuudessa."

Täyttä salaliittohömppää. Jos se olisi oikeasti vahingollista, se olisi jo kielletty. Elintarvikkeiden lisäaineita tutkitaan hyvin tarkkaan.

Vierailija
7/80 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin muuten, mutta hampaat ei tykkää. Varsinkin jos syö sokeria samassa yhteydessä.

Vierailija
8/80 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menee hampaat ja sokeriton limsa lihottaa, siitähän on ihan kunnollisia tutkimuksiakin tehty pilvin pimein.

Sokerittomassa limsassa ei ole yhtään kaloreita, joten se ei voi lihottaa. Ihminen lihoo, jos saa enemmän kaloreita kuin kuluttaa. Tuo on ihan huuhaata. 

Voi se toki vaikuttaa lihottavasti, jos ihmiset mättää kauheasti herkkuja sen rinnalla. Mutta silloin ne herkut lihottaa, ei limsa. 

Vierailija
9/80 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jennia kirjoitti:

Hiilihappo ei ole hyväksi hampaille.

Hiilihappo? Miksi hiilihappo olisi vaarallista hampaille? :D

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006155271.html

Vierailija
10/80 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiilihappo on pahaksi hampaille ja lisäaineet keholle. Pepsi Max on pelkästään noita kahta.

Vierailija
11/80 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sen yhdistää lehtipihviin niin ei haittaa.

Vierailija
12/80 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehokas laihdutin.

Vaikutus perustuu siihen että kun tulee "nälkä", sen voi kuitata pois lasillisella uutejuomaa.

Vierailija
13/80 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen juonut sitä joka päivä ainakin 1,5 litraa noin 20 vuotta. Ei ole ollut mitään haittoja, hampaissa ei oe mitään vikaa eikä muutenkaan havaittuja terveyshaittoja.

Niitä hammashaittoja tulee lähinnä, jos latkii sitä pitkin päivää hitaasti niin että suussa on kovin usein hapanta. Itse juon aterioiden yhteydessä 0,5 l kerralle, menee samalla happohyökkäyksellä kuin ruokakinin.

"sokeriton limsa lihottaa, siitähän on ihan kunnollisia tutkimuksiakin tehty pilvin pimein."

Ei itse asiassa. Korrelaatio johtuu lähinnnä siitä, että usein lihavat ihmiset alkavat juoda sokeritonta välttääkseen kaloreita. Sitten kun tutkitaan niin todetaan että näiden juomien juonti on yhteydessä lihavuuteen, vaikka ei lihavuus nniistä limsoista johdu vaan niiden juominen lihavuudesta. Ja joo, hyvin pienellä osalla ihmisistä nuo aiheuttaa insuliinireaktion, niin että keho alkaa vaatia oikeaa sokeria juomisen jälkeen, mutta se oli ihan jokunen prosentti joilla tätä ilmenee.

"No se aspartaami on oikeasti vahingollista. Hermomyrkky jonka Donald Rumsfield sai lobattua elintarvikekäyttöön kun vei myyränsä jenkkien parlamenttiin. Nimittäin ennen parlamenttikauttaan hän toimi Elintarviketeollisuudessa."

Täyttä salaliittohömppää. Jos se olisi oikeasti vahingollista, se olisi jo kielletty. Elintarvikkeiden lisäaineita tutkitaan hyvin tarkkaan.

Niinpä. Ja aspartaamia on vähän kaikessa. Ja kaikkia muitakin lisäaineita on vähän kaikessa ruoassa. Tuo on joku ihme mantra, mitä jotkut toistaa, että se aine muuttuu vaaralliseksi heti, jos kyse on limsasta. 

Onneksi nykyään pepsi maxia saa kofeiinittomana, niin ei vaikuta yöuniin. 

Vierailija
14/80 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiheuttaa matala-asteista tulehdusta, joka on yhdistetty sairauksiin. Moni muukin asia sitä aiheuttaa, mutta tuommoiset juomat ovat haitallisia muutenkin kuin vain hampaille. Sokeri on huonoa siinä missä aspartaamikin.

Mielenkiintoista, olen juonut n. 15 vuotta päivittäin useita litroja päivässä, ja mulla oli CRP viimeksi 0,45, ollen jokaisella aiemmallakin mittauskerralla selvästi alle 1. Mitään muitakaan haittavaikutuksia en ole itse kokenut.

Vierailija
15/80 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jennia kirjoitti:

Hiilihapossa ei ole mitään hampaille vaarallista! Vanhentunutta tietoa tuo. Light linnuissa olevat makeutusaineet ovat taas paljon vaarallisempia kuin sokeri, eli vissyä voi juoda, light mehua ei. Näin hampaiden kannalta.

Vierailija
16/80 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää viesti saa varmasti alapeukkuja, mutta..

Kun olin n.18v poikaystäväni kaveri joi ihan hirveästi pepsi maxia tai jotain sokeritonta colaa kumminkin. Hänellä oli muistin kanssa ongelmia. Ajateltiin kumpikin että liittyi varmaan jatkuvaan aspartaamin käyttöön.

Lisäksi sai pari sappiongelmaa, mihin saattoi vaikuttaa jokin muukin.

Vierailija
17/80 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampaat on se pahin varmaankin. Eikä tuollainen jatkuva lisäaineiden kittaaminen, kuten ei sokerinkaan, voi olla keholle terveellistä.

Light tuotteisiin yhdistetään tutkimustuloksissa painon nousu. Todennäköisimpiä aiheuttaja on makeutusaineiden aiheuttama makeanhimo, jota sitten korvataan kaloripitoisilla herkuilla. Nykyään arvellaan, että aivot saavat kieleltä viestin "makeaa, paljon energiaa tulossa". Sitten pettyvät, kun vatsasta eteenpäin mennessä ei olekaan energiaa tullut ja lähettää elimistöön kutsun "nyt tarvitaan energiaa" ja ihminen hiihtää jääkaapille tutkimaan sisältöä. Kun taas jos joisit vettä, ei aivoille mene viestiä tulevasta energiasta, jolloin ei kutsua tule, ennen kuin on oikeasti energian tarve.

Mutta jos juo aterioiden yhteydessä, niin tuskin kovin haitallista.

Vierailija
18/80 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jennia kirjoitti:

Hiilihapossa ei ole mitään hampaille vaarallista! Vanhentunutta tietoa tuo. Light linnuissa olevat makeutusaineet ovat taas paljon vaarallisempia kuin sokeri, eli vissyä voi juoda, light mehua ei. Näin hampaiden kannalta.

Kylläpäs on. Happamat juomat liuottavat hampaita. Samaanhan se sokerin vaikutus perustuu, ne tuottavat happoja! Tuoremehu pahasta, varsinkin jos harjaat happaman juoman jälkeem hampaasi etkä odota 30-60min.

Refluksitauti kuluttaa hampaita myös koska syljen mukana tulee happoja vatsasta.

Vierailija
19/80 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käyttää kohtuudella näistä syistä

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tiesitko-nain-paljon-haitallisia-ai…

Vierailija
20/80 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletpa naivi. "jos tupakka olisi oikeasti vahingollista se olisi jo kielletty"

Elintarviketeollisuudessa on paljon asioita jotka vain jhiljaisesti hyväksytään.

Tiesitkö, että esim kahvi, saa enimmillään sisältää 10% torakkaa? (syystä että torakkajäämien erottelu on mahdotonta)

Et tainnut tietää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme